X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Progressive scan på PS2


Svar
BeanoBeanoSkrevet 12/01-05 10:54, rettet 12/01-05 12:10 
Hvad kræver det for at køre PS2 spil i progressive scan?

Ud over at spillet selvfølgeligt understøtter det, et component kabel og et TV eller PJ der understøtter progressive scan :)
OdinOdinSkrevet 12/01-05 12:26 
Ikke noget. Du har faktisk dækket det der skal til.
BeanoBeanoSkrevet 12/01-05 12:26 
Tak :)
SumezSumezSkrevet 12/01-05 16:33 
Er det kun muligt at køre progressive scan med et component-kabel? (på nogen konsoller)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 12/01-05 16:42 
Selvfølgelig også med VGA.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 12/01-05 16:47, rettet 12/01-05 16:47 
Men hvad er det reelt (teknisk set) component kan, som RGB ikke kan?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 12/01-05 16:53 
Jeg ved det helt ærligt ikke, men snakker vi selve singalet/kablerne, så: ingenting, vil jeg skyde på. Man har vel bare vedtaget, at progressive kun understøttes af component/VGA-indgangene. Teoretisk set er VGA jo også RGB. Bare en anden frekvens.

Hvis man ville lave konsoller og fjernsyn der kørte progressive scan på RGB-signalet, så tror jeg godt, at man kunne dette. Der er bare ikke umiddelbart nogen grund til at gøre det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-05 17:36 
Sumez>
Men hvad er det reelt (teknisk set) component kan, som RGB ikke kan?

Billedet bliver mange gange flottere. Jeg ved ikke hvorfor, sådan er det nok bare :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 12/01-05 17:47 
Component og RGB giver samme resultat hvis ikke der er tale om højopløsningssignaler eller progressive scan signaler.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 12/01-05 17:53, rettet 12/01-05 17:53 
Component er så vidt jeg ved bare en form for encoded RGB.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 12/01-05 17:54 
Naiera>
Component og RGB giver samme resultat hvis ikke der er tale om højopløsningssignaler eller progressive scan signaler.

Det kan det vel ikke blive? Farvekodningen er jo helt anderledes. Enten den ene eller den anden skal konverteres for at kunne vises på en given fremviser.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/01-05 18:30 
Nej det er rigtig nok. Vælger jeg alm PAL mode mens mit Component kabel er i xboxen. Så er billedet det samme som med et RGB kabel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 12/01-05 18:42 
Konsolkongen>
Nej det er rigtig nok. Vælger jeg alm PAL mode mens mit Component kabel er i xboxen. Så er billedet det samme som med et RGB kabel.

Jammen så er det jo udelukket at der udover det umiddelbare lag hvor du kan vælge mellem NTSC og PAL formater skulle være en logik der vælger output signal efter kabeltype og som du som almindelig bruger ikke har adgang til...

(ovenstående er ironi)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 12/01-05 19:10 
Det ser ud til at være en bred betegnelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video
Born to kill space
ZaarinZaarinSkrevet 23/01-05 06:06 
En SCART med RGB skal kunne brukes til progressive scan på lik linje med komponent. Min US Gamecube med RGB mod kan sende ut progressivt bilde på RGB utgangen (jeg bruker det ikke da min TV ikke støtter progressivt). Det finnes også noen DVD-spillere med progressiv RGB utgang.
MrCaseMrCaseSkrevet 23/01-05 09:04 
Aaarrhh... det er vist en røver...

Jeg har ved gud aldrig set en DVD-afspiller med RGB-progressive. Som vi tidligere har snakket om, der er tilsyneladende intet i vejen for at gøre det, men der er bare ikke vedtaget nogen standard for det.

Kun progressive over Component/VGA/DVI/HDMI ...foreløbigt.

(En af mine gode venner kører XBOX over progressive... uh ha da da det gør en KÆMPE forskel. Det er helt tosset!)
Have you considered sucking less?
NaieraNaieraSkrevet 23/01-05 14:24 
Så vidt jeg husker, var der altså ingen Component-indgang på det Philips TV med progressive jeg så da jeg shoppede efter nyt TV sidste år.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
MrCaseMrCaseSkrevet 23/01-05 15:31 
Oki... I might be wrong... jeg har bare aldrig set det. Ej heller en kilde der kunne spytte progressiv ud over scart.

Men men... det kunne da være vældig spændende hvis det kunne lade sig gøre!
Have you considered sucking less?
NaieraNaieraSkrevet 23/01-05 15:40, rettet 23/01-05 15:42 
Nå ja, det kunne jo være det havde VGA, men jeg kan ærligt talt ikke huske det...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 23/01-05 17:05, rettet 23/01-05 17:06 
Bare lige for at komme med min egen konklusion:

RGB er kilden til alle andre signaler (VGA er også grundlæggende RGB, bare en anden frekvens), og derfor er det fjollet at sige at RGB ikke kan være progressive.

Component er så vidt jeg ved en form for "encoded" RGB, og man kan derfor altid få et component signal ud af et RGB signal. <=> Component kan ikke noget, RGB ikke kan.

Der er dog ingen fjernsyn, der tager progressive via RGB-stikket, ganske enkelt fordi de ikke er lavet sådan. Derfor skal et signal være component (eller VGA), før man reelt set kan få progressive.
Dette skyldes formentlig at det ikke er normalt for et TV at tage RGB i USA, så der er ikke taget højde for dette format.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 23/01-05 17:20 
Det finnes også noen DVD-spillere med progressiv RGB utgang.

Jeg har selv haft en til test, som kunne sende progressive component ud af scart-stikket. Mon ikke det var det? Som Sumez siger, er der vist ingen displays, der modtager progressive gennem scart-indgangen.
BeanoBeanoSkrevet 24/01-05 21:24, rettet 24/01-05 21:29 
Fik i dag et uofficielt component kabel til min PS2 for at teste PS2 progressive sammen med min projektor.

Men af en eller anden grund vil min PJ overhovedet ikke vise et billede via component?
Jeg har skiftet PS2'en til component i system menuen, men intet hjælper.
Kan fint bruge component+progressive med min DVD afspiller og Xbox.

Nogen gode forslag til hvad der måtte være i vejen?
SumezSumezSkrevet 24/01-05 21:29, rettet 24/01-05 21:34 
Jeg aner intet om det, men kunne det tænkes at spillet ikke understøtter progressive?
Så vidt jeg har hørt, er der næsten ingen PS2-spil, der understøtter progressive.

EDIT: Officielt understøtter ingen PS2-spil progressive, men der er åbenbart få, der gør.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 24/01-05 21:40, rettet 24/01-05 21:44 
Jeg får intet billede - overhovedet!

Jeg prøver slet ikke et spil, så man skulle da tro at jeg ville få mulighed for at se PS2'ens system menu i normal PAL interlace som et absolut minimum.
RJKRJKSkrevet 24/01-05 21:44 
Sumez>
EDIT: Officielt understøtter ingen PS2-spil progressive

Siger hvem? :)

Jeg tror ikke at PS2-menuen kører progressive, men derfor burde man jo stadig få et interlaced signal via component.

Spil der understøtter progressive er on-top-of-my-head bl.a. Tekken 4, Soul Calibur 2 og Socom (2?).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 24/01-05 21:48 
Beano>
Fik i dag et uofficielt component kabel til min PS2 for at teste PS2 progressive sammen med min projektor.

Nogen gode forslag til hvad der måtte være i vejen?

Jeg mener jeg i sin tid læste i en faq på Lik-sang, at et (måske alle) af de uoriginale PS2 componentkabler ikke virker med PAL konsollen. Det kunne forklare det.
SumezSumezSkrevet 24/01-05 21:50 
RJK>
Siger hvem? :)

Lawrence fra GamesX. Kan da godt være at han tager fejl, så.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ZaarinZaarinSkrevet 24/01-05 22:00 
Setter du projectoren din manuelt til progressive? Hvis du gjør det, så kan det hende den ignorerer interlaced signal. Forresten, alle PS2 modellene før den amerikanske SCPH5000 støtter ikke progressive på DVD filmer, hvis du tenker på å bruke PS2en til det. Husker ikke hva SCPH5000 heter i Europa...
ZaarinZaarinSkrevet 24/01-05 22:04 
RGB og komponent deler på de samme pinnene på AV-utgangen på PS2en. Forskjellen på PAL og NTSC versjonen av PS2 er vel at NTSC-versjonen ikke kan settes i RGB modus.
BeanoBeanoSkrevet 24/01-05 22:11 
Ja, jeg har selvfølgeligt skiftet til component på projektoren... frem og tilbage og så den anden vej... mange gange :)

Jeg har desuden lige prøvet med Tekken 4 (PAL) og fulgt de instruktioner der var i manualen vedr. progressive.
Den eneste måde det lykkedes mig at få et billede, var med at starte spillet med S-VIDEO og efter at have valgt progressive i spillet, skiftet S-VIDEO kablet ud med mit component kabel. Så fik jeg et billede men det var totalt uklart og lilla.

Jeg er nået frem til den konklution at det må være kablet som ikke virker.
ZaarinZaarinSkrevet 24/01-05 22:24, rettet 24/01-05 22:24 
PAL-versjonen av Tekken 4 kjører progressive scan i 576p. Siden progressive scan er ganske nytt i PAL så er det ikke alle projectorer som støtter 576p. Det er mange som bare støtter 480p, som er progressive scan i NTSC-format. Det kan være grunnen til at du ikke får noe bilde.
BeanoBeanoSkrevet 24/01-05 22:28, rettet 24/01-05 22:36 
Min projektor (en 3 måneder gammel Panasonic PT-AE700) skulle iflg. manualen understøtte 576p.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig