X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Trivia - kun for nørder?


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 12/01-05 10:46, rettet 12/01-05 10:54 
Fedt at Trivia kører igen - og har da også allerede inkasseret de første 2-3 nederlag. Derfor denne tude post.. :-)

Jeg har de sidste 3 gange jeg har spillet oplevet, at 14-16 af de spil man skulle gætte, var nogle underlige japanske 2D kamp/shooter/puzzle spil til en obskur Nintendo konsol fra 1983, med navne på mindst 36 bogstaver, som kun Rune Keller og omkring tre andre i Danmar... Se hele indlægget
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
102 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 12/01-05 10:46, rettet 12/01-05 10:54 
Fedt at Trivia kører igen - og har da også allerede inkasseret de første 2-3 nederlag. Derfor denne tude post.. :-)

Jeg har de sidste 3 gange jeg har spillet oplevet, at 14-16 af de spil man skulle gætte, var nogle underlige japanske 2D kamp/shooter/puzzle spil til en obskur Nintendo konsol fra 1983, med navne på mindst 36 bogstaver, som kun Rune Keller og omkring tre andre i Danmark havde en chance for at vide hvad hed.

Kan vi forvente, at der kommer lidt flere spil ind i Trivia, som de resterende 99% af P:R's brugere måske kender og derfor også synes at det er sjovt at deltage?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/01-05 10:54 
Det er jo ikke sjovt, hvis Trivia'en kun inkluderer spil, som alle kender.
BeanoBeanoSkrevet 12/01-05 10:55, rettet 12/01-05 12:12 
Skriver han det?
dRxLdRxLSkrevet 12/01-05 10:55, rettet 12/01-05 10:58 
Ja tak, kunne vi ikke sortere 90% af de mest obskure japanske mahjong spil fra?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/01-05 10:57 
Beano>
Skriver han det ?

Han skriver ikke det præcis, men jeg har altså ikke noget imod at der kommer sådanne "jokere" ind i mellem.
kimmerkimmerSkrevet 12/01-05 11:14 
Hehe... det er rart der endelig er en, der tør og stå frem og sige, hvad sikkert de fleste på forummet mener :-)
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
King ChaosKing ChaosSkrevet 12/01-05 11:22, rettet 12/01-05 17:36 
I er nogen pivehøner, men når det så er sagt, så vil jeg sige, med fare for at tage ordene ud af munden på Rune & Co, at vi selv afgør hvilke spil der deltager i Trivia, da det afhænger af hvilke billeder vi selv uploader. Så hvis I vil have mere Sponge Bob og Crash Bandicoot så er det bare om at få fingrene ud.
kimmerkimmerSkrevet 12/01-05 11:26 
Det synes jeg nu ikke vi er. Vi har vel bare ikke studeret/spillet lige så mange ældre titler som andre.
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
SumezSumezSkrevet 12/01-05 11:31 
PalleJensen>
underlige japanske 2D kamp/shooter/puzzle spil til en obskur Nintendo konsol fra 1983

Jeg tror jeg vil undgå at blande de to, men du snakker henholdsvis om tre meget populære konsolgenrer, samt en af de mest populære spillekonsoller, der nogensinde er produceret.
Jeg kan godt forstå dRxL's kritik overfor de lidt for obskure mahjong, quiz, shogi og andre spil, som ingen kender eller bør kende, og som vi faktisk har diskuteret helt at undlade at dække på P:R (det ville dog medføre definitionsproblemer og "huller" i arkivet).
Men Palles post er simpelthen for hyklerisk! Jeg ved ikke hvad det er, du vil have, men skulle f.eks. intetsigende racerspil til Xbox, der alle ligner hinanden, favoriseres over "klassikere" som Salamander, Herzog Zwei og World Heroes (:S) fordi men efter din mening skal være "nørd" for at kende dem?

Triviaen er en quiz, der går ud på at genkende spil. Spil generelt. Der favoritiseres ingen, men som allerede nævnt stiger sværhedsgraden, i at de senere spørgsmål i én kamp stiller mindre krav til spillenes popularitet. Derfor vil de sidste par titler næsten altid være obskure.
Hvis du vil have en quiz kun med Xbox-spil, kan du vælge det, når du opretter en udfordring. Men rangkampe tager fra hele screenshot-arkivet, så der er intet her, der er unfair. Hvis du vil have flere "ikke-nørde-spil" repræsenteret, kan du jo bare komme i gang med at uploade screens. Jeg ved at Rune i forvejen arbejder intenst på at skaffe screens til en masse nyere spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 12/01-05 11:34 
Og ja, hvis der kun kom spil, som folk kender, hvad er så formålet? Idéen i triviaen er jo at veje folks spilkundskab op mod hinanden. Hvis man kender alle spillene, er det jo næsten tilfældigt, hvem der vinder. Det synes jeg var et problem for os "nørder", der lå i toppen af ranglisten før crashet, men nu er der kommet flere screens fra "gamle" spil, hvilket gør udfordringen større, og kampene mere spændende.
Lige nu ligger folks samlede gennemsnit omkring 60, så udfordringen må da siges at være meget fair!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 12/01-05 11:34 
Jeg synes det er lidt hårdt at kalde Palles post for "hyklerisk".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
PalleJensenPalleJensenSkrevet 12/01-05 11:36 
Sumez>
Jeg ved at Rune i forvejen arbejder intenst på at skaffe screens til en masse nyere spil.

Det var såmænd bare det jeg ville vide...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
King ChaosKing ChaosSkrevet 12/01-05 11:50, rettet 12/01-05 17:36 
dRxL>
Jeg synes det er lidt hårdt at kalde Palles post for "hyklerisk".


...men han er en pivert :D
HankyHankySkrevet 12/01-05 12:13 
Well.. så er vi mange.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
OkottaOkottaSkrevet 12/01-05 12:25 
Kom nu bare op blandt de ti bedste, Palle, og udfordrer mig.

Mwu ha ha ha haaaaa.

Åh, det gjorde godt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
JimPPJimPPSkrevet 12/01-05 13:07 
Enig med Palle - Har dog lært en del af dem at kende, men det skyldes mest evnen til at genkalde fra sidste trivia duel.

En mere jævn fordeling, ville være godt.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
RJKRJKSkrevet 12/01-05 13:36, rettet 12/01-05 13:38 
Først vil jeg da godt fastslå, at jeg allerede nu har tabt dobbelt så mange kampe til Sumez, som jeg gjorde i hele sidste periode - fordi jeg heller ikke kan de underlige japanske PC Engine-mahjong-spil ;)

Seriøst så er det vigtigste vist sagt til dette. Vi arbejder på at levere en mere jævn fordeling af spillene. Siden vi genstartede Trivia er vi gået fra 5.000 til 8.000 billeder. Og nogle burde da allerede være gladere end sidst, da vi endnu ikke er begyndt på arcadespillene, som mange døjede med tidligere.

Nogle brokkede over at vi ikke startede Trivia tidligt nok, nogle brokker nu over, at vi startede det for tidligt. Sådan er det jo. Jo tidligere vi er i processen, jo mere forvredent vil udbuddet være. Denne gang er det PC Engine-spil, der er i relativ overvægt. Simpelthen fordi det er et af de første områder, vi fik lavet komplet. Det vil blive udjævnet med tiden. I mellem tiden kan folk jo følge op på deres PC Engine-viden ;)

Og forsøge at acceptere, at det bliver svært at vælte Sumez helt af pinden... Endnu... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 12/01-05 16:37 
Det skal lige siges at jeg godt er klar over at PC Engine-billederne er næsten uretfærdigt svære. Men som Rune siger, var der pres på at få trivia igang igen, og vi skulle bruge så mange screens som muligt, og jeg sad med ~1000 PCE screens, der bare ventede på at blive uploadet..
Der er vel heller ikke noget i vejen for at nogen af jer kommer med 1000 GC, PS2 eller Xbox screens. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JloweJloweSkrevet 12/01-05 17:13 
RJK>
Det vil blive udjævnet med tiden.

Puha, jeg er helt enig med Palle, trivian er alt for hardcore, jeg tager gerne alle de udfordringer der kommer op - men først efter at der kommer flere almindelige og menneskelige titler frem, kan jeg være med. Indtil da ER trivia quizzen for nørder...
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
SumezSumezSkrevet 12/01-05 17:33 
Det ville da også være underligt hvis man skulle kunne komme i toppen, hvis man ikke spiller andet end Need for Speed og Tony Hawk? Selvfølgelig skal der være nørdetitler involveret. :) Du kan heller ikke regne med at vinde en Star Wars-quiz hvis du kun har set episode 1 og 2.

Men som sagt, screens i systemet er stadig en anelse ulige fordelt, og der arbejdes på at få flere nye spil repræsenteret - Og folk må stadig gerne hjælpe med at uploade. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 12/01-05 17:45 
Men omvendt skal der vel heller ikke kun være en chance for at komme i toppen hvis man har spillet Sogurama Densetku Pajamamama Iaaiiii XI :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 12/01-05 17:49 
Næh, men du kan vel genkende nogle af de sværeste spil når du er stødt på dem flere gange på din vej til toppen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 12/01-05 17:55 
Herold>
Men omvendt skal der vel heller ikke kun være en chance for at komme i toppen hvis man har spillet Sogurama Densetku Pajamamama Iaaiiii XI :D

Det har jeg da heller ikke. Men man kan godt være i stand til at komme med et kvalificeret gæt. F.eks. er det spil du nævner formentlig et mahjong-spil. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 12/01-05 19:08 
Selvfølgelig kan jeg genkende dem efter de første fem gange, men jeg heller ikke lyst til at uddanne mig udi obskure japanske titler for at kunne være med i en trivia. (eller blive uddannet mens jeg spiller ;)) Selvfølgelig er balancen skæv lige for tiden, men et eller andet sted skal der heller ikke gå for meget hverdagstitel i det. Det må godt være lidt obskurt af og til, men ikke så meget at Palle ikke kan være med ;)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SøgAArdSøgAArdSkrevet 13/01-05 00:26 
Jlowe>
Indtil da ER trivia quizzen for nørder...

Er det ikke også en "nørde" side vi befinder os på?
Home is where the hardware is..
JmogJmogSkrevet 13/01-05 00:39, rettet 13/01-05 00:40 
Jeg har ingen problemer med, at der er obskure titler. Det gør det bare mere udfordrende at huske dem.

Det eneste jeg synes er mere end en smule uretfærdigt, er når man får et billede fra Phantasy Star Online I, og der blandt svarmulighederne både er PSO I og PSO I+II-pakken. Der vil det være gætteri for samtlige jordens individer bortset fra ham, der har uploadet billedet.
JAAJAASkrevet 13/01-05 00:58, rettet 13/01-05 00:58 
helt enig med jmog, her. Hvis to titler i serien er nævnt som muligheder, bør det fremgå helt klart af billedet, hvilket spil, der er tale om. Dette kan tage form på forskellige måder afhængigt af spilserien.

Bortset fra det er jeg glad for de sværere spil, så længe der ikke er tale om Mahjong. Jeg gider ikke bare sidde og klappe mig selv på ryggen over, hvor god jeg er. Det er rart at finde ud af, hvor man har huller, så de kan blive fyldt ud hurtigst muligt.

Ville dog ønske, at vi kunne fyre SAMTLIGE pc spil. Ikke fordi de er umulige at have med at gøre, men fordi jeg altid har set stedet her som et konsolforum.
RJKRJKSkrevet 13/01-05 01:05 
JAA>
Hvis to titler i serien er nævnt som muligheder, bør det fremgå helt klart af billedet, hvilket spil, der er tale om.

Selvfølgelig bør det ikke "helt klart fremgå". Så er der jo ingen udfordring i det.

Selvfølgelig bør der ikke være eksempler, hvor to svarmuligheder burde være lige gode. Det luger vi ud i, som vi støder på det. Eller bliver informeret om det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 13/01-05 01:25, rettet 13/01-05 01:26 
Dårlig formulering. Med "helt klart fremgå" mente jeg at det for folk, der virkelig kender til serien, kan ses ud fra billederne, hvilket spil, der er tale om, uden at de skal til at tælle pixels eller lignende.
RJKRJKSkrevet 13/01-05 01:31, rettet 13/01-05 01:32 
Vi prøver at tilstræbe, at dem der kender til serierne, kan se forskel. Men helt ærligt... Det er ret svært for alle at se forskel på FIFA 200X...

Hvilket også er grunden til, at nogle af os gerne så at sportsspillene udgik. Men vi er jo også helt vildt elitære og mainstream-hadende... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 13/01-05 01:35, rettet 13/01-05 01:37 
FIFA eksemplet er godt. Der skulle ikke så ikke være mulighed for at vælge FIFA 2004 eller 2005, men måske i stedet FIFA 2004 og PES et-eller-andet.

Bortset fra det så er idéen med at udradere sportspillene helt i tråd med mine ønsker. :P

Jeg får nervøse trækninger af at tænke på alle de basketball spil, jeg i tidernes løb har fået til anmeldelse.
SumezSumezSkrevet 13/01-05 06:57 
Der burde meget gerne kun være screens fra PSO1 eller 2!
Det var en af de tidligste ting vi diskuterede mht. trivia, og blev enige om at udelade screens fra spil, der "indeholder" andre spil. Dvs. PSO1+2 skal ikke have nogen screens, men database-referencer til de to andre. (som sikkert ikke lige er blevet indtastet i dette tilfælde)

Så som udgangspunkt: Lad være med at vælge en compilation som svar! Det er jo ikke den, skærmbilledet er fra. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/01-05 12:56 
Men det kan jo smutte... :) Desuden er PSO1+2 vel ikke en direkte compilation af de to DC-spil. Der er vist en hel del forskelle. Men det må vi lige tage internt. Når vi finder en PSO-ekspert ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 13/01-05 14:03 
Jeg havde engang en screen fra arcade versionen af Wonderboy in Monsterland. Som svarmulighed var der både den engelske og den japanske titel (Bikkuriman et-eller-andet). Lidt uheldigt IMO. (eller lufter jeg bare min uvidenhed her? ;) )
WehnerWehnerSkrevet 13/01-05 14:14 
Det lyder som om du muligvis har haft valget mellem arcade- og PC Engine-versionen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 13/01-05 14:37, rettet 13/01-05 14:38 
Det lyder ret utænkeligt. Systemet giver kun svar fra samme system, og Wonderboy in Monster World findes ikke under det navn på PC Engine. Der har formentlig stået Wonder Boy: Monster Lair, hvilket er et andet spil, der iøvrigt slet ikke ligner Monster World. :)

Iøvrigt har Okotta lige slået mig to gange i træk, så der er vist ikke noget krav om at være inde i obskure PC Engine-titler. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/01-05 14:38 
En anden ting er at Bikkuriman World, som PC Engine versionen af Monster World hedder, ikke har Wonderboy i hovedrollen, men Bikkuriman, der er en japansk tegneseriefigur. Spriten er anderledes. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 13/01-05 14:44 
Sumez>
Systemet giver kun svar fra samme system (...)

Ikke hvis spillet er i samme serie. Der kan sagtens komme PSX-spil ind som valgmulighed, hvis billedet er FFX.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 13/01-05 14:47 
Sumez>
En anden ting er at Bikkuriman World, som PC Engine versionen af Monster World hedder, ikke har Wonderboy i hovedrollen, men Bikkuriman, der er en japansk tegneseriefigur. Spriten er anderledes. :)

Hvordan udelukker det den mulighed, jeg foreslog?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 13/01-05 15:56 
3of19>
Jeg havde engang en screen fra arcade versionen af Wonderboy in Monsterland. Som svarmulighed var der både den engelske og den japanske titel (Bikkuriman et-eller-andet). Lidt uheldigt IMO. (eller lufter jeg bare min uvidenhed her? ;) )

Det tror jeg nok du gør ;) Som Sumez siger så ser hovedpersonen forskellig ud. Wonder Boy har lyst hår, mens Bikkuriman har mørkt hår.

Og som Naiera siger så er det fuldt tænkeligt, at du har fået disse svarmuligheder. Det har jeg faktisk også selv oplevet (og svaret rigtigt ;)).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 13/01-05 16:35 
RJK>
Men det kan jo smutte... :) Desuden er PSO1+2 vel ikke en direkte compilation af de to DC-spil. Der er vist en hel del forskelle. Men det må vi lige tage internt. Når vi finder en PSO-ekspert ;)

Jeg er PSO ekspert, og der er ganske rigtigt stor forskel på DC spillene og PSO 1+2. Helt nye områder, f.eks., som en kender øjeblikkeligt ville kunne identificere som ikke værende fra DC versionerne.
kimmerkimmerSkrevet 13/01-05 16:48, rettet 13/01-05 16:49 
Jeg blev mødt af dette billede for et øjeblik side. Jeg svarede "Final Fight One", men det korrekte svar var "Final Fight Guy". Hvordan ved man det, udfra dette billede?

Er det grafikken...?

Tjek det... :-)
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
RJKRJKSkrevet 13/01-05 16:50 
Ja, det er ret nemt at se forskel på. FFOne er et GBA-spil og det har en helt andet opløsning end FFGuy, som er et SNES-spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
kimmerkimmerSkrevet 13/01-05 16:52 
Okay.
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
SumezSumezSkrevet 13/01-05 17:07 
Spiller man ikke også kun som Guy i FF Guy?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
kimmerkimmerSkrevet 13/01-05 17:29, rettet 13/01-05 17:30 
Nej, det gør man ikke. Han er bare med. Han var ikke med i det første Final Fight til SFC, derfor udgav Capcom senere Final Fight Guy, hvor man havde ham plus de to andre at vælge imellem.

Men hvis nu det var sådan, at man kun kunne spille med ham, så havde jeg fundet en fejl i Trivia systemet :-)
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
OkottaOkottaSkrevet 13/01-05 17:34 
Sumez>
Iøvrigt har Okotta lige slået mig to gange i træk, så der er vist ikke noget krav om at være inde i obskure PC Engine-titler. :)

Skill.

Pure skill :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 13/01-05 17:46 
Sumez>
Iøvrigt har Okotta lige slået mig to gange i træk, så der er vist ikke noget krav om at være inde i obskure PC Engine-titler. :)

Du er om muligt endnu ringere til Amiga-spil, end jeg er til PC Engine-spil ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 13/01-05 21:47 
RJK>
Du er om muligt endnu ringere til Amiga-spil, end jeg er til PC Engine-spil ;p

Hvis de Amiga-spil, jeg ikke kan svare på, er klassikere i dine øjne, så skammer jeg mig ikke. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/01-05 21:57 
Shadow Of The Beast, Blood Money og Future Wars får vist de fleste ikke-portede PC Engine-spil til at ligne parenteser i historien hvad angår klassikerstatus ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
102 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig