X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mine DS impressions


Svar
BeanoBeanoSkrevet 07/01-05 10:38 
Så fik jeg endeligt en DS og syntes lige jeg vil give mine "first impressions" også :)

Når man lige pakker DS'en ud virker den ret stor og klodset når man har været vandt til GBA SP'ens kompakte design, faktisk ligner DS'en SP'ens muterede storebror :)
DS er knap så "lomme-venlig", men når man først begynder at bruge enheden forstår grunden til størrelsen.Se hele indlægget
141 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 14:34 
RJK>
RuneSP>
Bruger thumb-strapp'en... (selvfølgelig :)

Jeg gad godt at vide, om der er andre end dig (og måske toAt), der finder det behageligt at spille med thumb-strap'en (i mere end ti minutter af gangen)?

IGN gør tilsyneladende:

Back at the Nintendo Gamers Summit in early October, I railed on Metroid Prime Hunters: First Hunt because, to be honest, the control via the stylus was incredibly cramped and uncomfortable. To play this way, you have to literally hold the entire system in the one hand that you're controlling Samus' forward/backward/side-side movements, and this fatigues that hand something fierce.

But now I've played the game using the Wrist/Thumb Strap that comes included with the Nintendo DS system. Basically the strap has a little plastic "shoe" that latches onto the underside of your thumb. This "shoe" makes it possible to glide your thumb over the D-pad with very little friction, essentially turning your digit into a tiny PC mouse. And believe it when I say that this Wrist/Thumb Strap makes all the difference in the world. The system is far more comfortable to hold controlling Samus with the touch screen, and controls much more intuitively.

It's clear that the game wasn't prepared for this plastic shoe, though. The game lacks the necessary "Sensitivity" setting that most PC first-person shooters have so that gamers can adjust how much/little their character looks around when moving the controls. Much of the time players will be moving, lifting, and replacing their touch on the screen to turn a full 360 around because of this lack of sensitivity, so I'm hoping that when the game ships next year NST will have added this feature in the retail game.

Mht det med sensitivity er jeg helt enig, dog tror jeg også at de inkluderer det i den færdige version, det kan i hvert fald ikke være særlig svært.

Men om I andre synes den er behagelig at spille med kan jeg da være fuldstændig ligeglad med. Jeg ved i hvert fald at jeg hverken har store hænder eller noget og jeg finder det nær perfekt - i hvert fald meget bedre kontrol end et analog pad nogensinde ville kunne give mig.

Hvis man kigger på andre fora (gamefaqs, IGN, cube-europe) er der da også generelt god respons mht thumb strap - specielt i Metroid demoen.
RJKRJKSkrevet 17/01-05 14:42 
Det IGN-citat handler jo bare om, hvordan det er at holde på konsollen. Og det er da ganske rigtigt, at det (også) er ret ulideligt at holde maskinen i hånden, når man bruger stylusen - fordi man kun holder med en hånd. Det er dét, manden snakker om, så jeg synes det er noget urimeligt at bruge det citat i denne sammenhæng.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
seebergseebergSkrevet 17/01-05 15:37 
Droppede thumb-strappen fuldstændig i gennemspilningen af SM64DS. Den er ganske enkelt frustrerende! Skal dog ikke kunne sige, om man kan vende sig til den.
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 17/01-05 16:28 
RJK>
Jeg gad godt at vide, om der er andre end dig (og måske toAt), der finder det behageligt at spille med thumb-strap'en (i mere end ti minutter af gangen)?


thumb-strap'en er en rigtig Nintendo hovsa-løsning... "En analog pind?? Jow, det var da måske nok en idé at få sådan en på maskinen... Er maskinen allerede i produktion?? Nå, men så laver vi sådan en dims der kan vikles om tommelfingren..." :-)

Jeg er enig med Rune og en sjælden gang med Tanggaard... Den virker ret mærkelig - hvorfor ikke bare lave en analog pind?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
happyEDhappyEDSkrevet 17/01-05 16:31 
fordi det måske ikke er helt så enkel at få alt med i den.
PSP'ens "analog" er jo også næsten ubruglig.
og tumbsticken er da ikke en hovsa løsning. du kan da ikke bruge en analog hvis du bare skal pege på forskellige steder på skærmen...
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 17:09 
RJK>
Det IGN-citat handler jo bare om, hvordan det er at holde på konsollen. Og det er da ganske rigtigt, at det (også) er ret ulideligt at holde maskinen i hånden, når man bruger stylusen - fordi man kun holder med en hånd. Det er dét, manden snakker om, så jeg synes det er noget urimeligt at bruge det citat i denne sammenhæng.

Muligvis, men hvis man også læser starten af det jeg citerede så var det eneste som IGN syntes var dårligt ved kontrolleren førhen var simpelthen at den var meget akavet at holde ved DS'en. Nu forsvinder det problem og hvis så lægger 2 og 2 sammen får vi en god kontrol efter IGN's mening.

Men syns hvad i synes. Jeg tror nu mere det er et spørgsmål om vilje, selvfølgelig hvis man lige tager thumb-strappen på og prøver lige hurtigt og man synes det virker træls/dårligt/akavet og putter den væk med det samme (som tanggard) og samtidig forholder sig generelt negativ mod DS'en (som Palle) så er det måske dét som er det største problem. Selvfølgelig er den ikke perfekt, det er heller ikke det jeg siger. Jeg synes bare det fungerer langt bedre end med et analog pad hvis man sammenligner med FPS på konsol.
BeanoBeanoSkrevet 17/01-05 17:21 
toAt>
PSP'ens "analog" er jo også næsten ubruglig.

Sikke da noget vrøvl... spillede Ridge Racers i 1½-2 timer udelukkende med analog styring og syntes det fungerede rigtigt godt.
Og ja, den er analog.
RJKRJKSkrevet 17/01-05 17:27, rettet 17/01-05 17:39 
toAt>
PSP'ens "analog" er jo også næsten ubruglig.

Skal "også" forståes sådan, at du betragter DS'ens analog som værende "næsten ubrugelig"...? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 17/01-05 17:39 
RuneSP>
samtidig forholder sig generelt negativ mod DS'en (som Palle)

Hvis vi vitterligt skal til at diskvalificere meningerne fra de folk, hvis sympati for forskellige firmaer åbenlyst skinner igennem, så er Palle vist ikke den der - i denne diskussion - står allerhøjest på listen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/01-05 18:08 
PalleJensen>
thumb-strap'en er en rigtig Nintendo hovsa-løsning...

Lidt et sidespor, men er Nintendo på nogen måde kendt for "hovsa-løsninger"? Synes nærmere jeg kender dem for bare at udelade nødvendige ting fuldstændig. En tendens, der har fulgt dem siden Virtual Boy, og det irriterer mig stadig at det engang så kvalitetsbevidste firma bliver ved med at lave disse fejl..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/01-05 18:12 
Enig med Sumez. Det virker helt bevidst. "Hvis noget er blevet for populært, så må vi hellere lade være med at bruge det..." ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/01-05 18:25 
Ja, analog-sticks, RGB-signal, backlight og genopladelige batterier er alt for mainstream. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 17/01-05 18:26 
RuneSP>
Selvfølgelig er den ikke perfekt, det er heller ikke det jeg siger. Jeg synes bare det fungerer langt bedre end med et analog pad hvis man sammenligner med FPS på konsol.

Hvis det fungerer bedre end en controller S må det dælme fungere godt!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoChronoSkrevet 17/01-05 18:29 
Mon ikke hovsa-løsningen mere er SM64. "Hovsa vi har ingen launch-titler - lad os konveretere et af vores bedste spil nogensinde og udgive det igen". Thumb-strab'en synes jeg da ser meget anvendelig ud - også i Metroid - eller hvad?

Det er vel heller ikke vildt overraskende at en mere eller mindre direkte konvertering vil have problemer når input-faciliteterne er anderledes. De bedste spil bliver jo sikkert dem der laves til hardware'en, og udnytter dens særheder. Jeg mener ikke DS'en har brug for en analog-stick - den har brug for spil der udnytter dens touch-screen ordentligt.

Og så glæder jeg mig bare til min DS ankommer så jeg ikke mere bare skal forestille mig hvordan den er :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 18:38 
Wehner>
RuneSP>
Selvfølgelig er den ikke perfekt, det er heller ikke det jeg siger. Jeg synes bare det fungerer langt bedre end med et analog pad hvis man sammenligner med FPS på konsol.

Hvis det fungerer bedre end en controller S må det dælme fungere godt!

Det synes jeg i hvert fald bestemt det gør. Der er nok ikke så mange der er enige med mig, men hva fanden :)

Det fungerer i hvert fald fortræffeligt af en håndholdt maskine at væer.
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 18:41 
Chrono>
Mon ikke hovsa-løsningen mere er SM64. "Hovsa vi har ingen launch-titler - lad os konveretere et af vores bedste spil nogensinde og udgive det igen". Thumb-strab'en synes jeg da ser meget anvendelig ud - også i Metroid - eller hvad?

Det er vel heller ikke vildt overraskende at en mere eller mindre direkte konvertering vil have problemer når input-faciliteterne er anderledes. De bedste spil bliver jo sikkert dem der laves til hardware'en, og udnytter dens særheder. Jeg mener ikke DS'en har brug for en analog-stick - den har brug for spil der udnytter dens touch-screen ordentligt.

Og så glæder jeg mig bare til min DS ankommer så jeg ikke mere bare skal forestille mig hvordan den er :)

Helt enig, dog synes jeg ikke at problemerne er SÅ store, MEN de kunne sagtens have været undgået ved at de placerede et "midtpunkt" på touch screenen (som man så selv kunne placere, da det nok er de færreste der nemt kan nå helt over i den modsatte sig på touch screen) og man kunne ud fra dette "centrum" hive en "analog-pind" rundt :)

Det er jo egentlig også *næsten* sådan det fungerer, udover at dette "centrum" altså bevæger sig en lille smule.
RJKRJKSkrevet 17/01-05 18:45 
Chrono>
Mon ikke hovsa-løsningen mere er SM64.

Sådan kan man godt se på det:

Vi ved jo at alle tredjepartsudviklerne foretrækker bare at porte nogle hurtige spil og så er det dét. Den proces besværliggøres voldsomt af, at der så ikke er det analog stick, så man ikke kan styre alle traditionelle 3d-konsolspil ordentligt.

Er det så et bevidst træk på den måde, at det tvinger udviklerne til at lave en helt anderledes type spil, der er tænkt til maskinen?

Det ville være en frisk tankegang fra Nintendo. Dumdristig, men friskt og måske godt for spilmediet. Jeg ville meget gerne tro, at det var den reelle og helt ærlige tankegang.

Men... Super Mario 64 DS står jo netop for alt det modsatte! De to ting stemmer jo overhovedet ikke sammen. De vidner ikke om nogen genial masterplan, men mere noget ikke-gennemtænkt fjolleri.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 18:55 
... eller af mangel på et godt launch spil (hvilket det også er :). Helt ærligt, hvis Super Mario 64DS ikke havde været der, gad vide hvordan det så ville have gået indtil videre? Jeg havde i hvert fald ventet med at købe den.
RJKRJKSkrevet 17/01-05 18:59 
Så skulle Nintendo måske have ventet med at launche, til de havde lavet et ordentligt spil. Eller have planlagt så langt ud i fremtiden, at de var begyndt at lave dette, ordentlige spil i god tid. SÅ lang tid tager det heller ikke at lave et spil, hvis man sætter de rigtige ressourcer på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 17/01-05 19:03 
De var jo også presset af en PSP launch, desuden så HAR DS'en jo også solgt rigtig godt indtil videre SAMT Super Mario 64DS også har solgt godt. Hvilket også er retfærdiggjort af at det ER et godt spil med en GOD kontrol (imo... :), som måske kunne have været en smule bedre.

Så synes bestemt det var et godt træk, selvom det måske ikke beskriver deres intentioner særlig godt? Dog var Wario Ware: Touched jo også et launch spil i Japan som eftersigende skulle udnytte dens funktioner godt :)
NeonodeNeonodeSkrevet 18/01-05 19:13 
Glæder mig også til at prøve Wario Ware DS, tror det er fedt!
PlaykidPlaykidSkrevet 22/01-05 13:25 
Jeg har fået prøvet min nyerhvervede DS lidt, mest Mario 64.
Det er jo en genial konvertering, og jeg glæder mig til at komme til at spille det noget mere.

Der er åbenbart folk der har noget i mod thumbstrapen i det spil, hvilket jeg også havde i starten, fordi jeg brugte den forkert:P
Men nu hvor jeg har sat den på venstre tommel, synes jeg det virker helt og aldeles perfekt. Jeg har lidt svært ved at lave 3 hop i træk med "Mario", men det har heller ikke været nødvendigt endnu.
D-padded virker elendigt til mario, og stylus'en er næsten endnu værre.
Så jeg er glad for min thumbstrap, som jeg synes er bedre end en analog på flere punkter.

Mit klagepunkt af styringen i MP:First hunt er også at for at hoppe skal man lave dobbelt klik, men det vender man sig nok til.
Spiller nu: Halo 3
SonicSonicSkrevet 22/01-05 13:32 
Det er ret irriterende at man hopper ved dobbeltklik ja, man kan da håbe på at de har lavet det om i den færdige version, chancerne er dog nok ikke så store.
Har ellers fået spillet lidt ridge racer idag, og selv om mange folk har givet det en dårlig karakter (især på gamespot), syntes jeg det er et udemærket spil :) Grafikken er ikke den allerfedeste, og collisionmodellen kunne også være bedre, men alt i alt mener jeg dog det er et ret addictive arcade racerspil :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 22/01-05 14:19 
Sonic>
Det er ret irriterende at man hopper ved dobbeltklik ja, man kan da håbe på at de har lavet det om i den færdige version

Hvad skulle de lave det om til...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SonicSonicSkrevet 22/01-05 15:18 
Svært at sige, men hvis de nu smed jump på den højre skulderknap ville det måske være mere behageligt... I stand corrected though!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
RJKRJKSkrevet 22/01-05 15:22, rettet 22/01-05 15:22 
Det udelukker jo så stylus-styring. Man kan ikke nå skulderknappen i den side, som man bruger stylusen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SonicSonicSkrevet 22/01-05 15:31 
Hvis man har lange e.t.-agtige fingre kan man :D
Anyways, det ville selvfølgelig være allersmartest hvis man selv kunne få lov til at bestemme helt selv hvor den jump funktion skulle befinde sig... ahr well, that's life I guess!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
happyEDhappyEDSkrevet 22/01-05 15:33 
Jeg syntes det er fint, stadig den bedste styring jeg har prøvet.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
RuneSPRuneSPSkrevet 22/01-05 15:34 
Men tilgengæld virker det fint ved brug af thumb strap...
ZøvnigZøvnigSkrevet 22/01-05 19:01 
Jeg vil nu sige som Sonic og RuneSP at styringen i Mario 64 DS er ret god hvis man bruger sin thumbstrap. det tog lidt tid at vende mig til, men nu tænker jeg slet ikke over det. Og for mig er en god styring den man ikke lægger mærke til når man spiller. Om den så fungere godt til metroid ved jeg ikke endnu da jeg har den Japanske udgave. Men på nuværende tidspunkt er jeg ret vild med styringen alt i alt.

Hygge
Jeg har et liv = jeg har Animal Crossing!!!
SumezSumezSkrevet 24/01-05 21:58 
Nu hvor jeg harhaft knap en halv dag til at spille Mario 64 DS i, vil jeg da også påstå at thumbstrap'en giver næsten perfekt styring!
Stylusen er fuldstændig umulig at styre med, men thumbstrap'en fungerer næsten ligesom en analog stick. Det eneste problem er at man ikke kan lave hurtige vendinger, og derfor heller ikke det ekstra høje hop, Mario laver, når han hopper midt i en vending (og som jeg bruger MEGET i N64-versionen). Det kan også være lidt problematisk at løbe i en lille cirkel, men det gør man heller ikke så tit, og begge problemer kan løses med hurtigt at skifte over til d-pad'et. Jeg synes ikke det er noget særligt problem at skifte mellem de to, selvom det selvfølgelig ikke er optimalt.
Men efter at have spillet de første 14 stjerner med thumpstrap'en, er jeg blevet temmelig vant til den, og må sige at den fungerer fint. Det eneste, man virkelig kan klandre den styring for, er at fingeren tit skal lidt ubehageligt langt ind på skærmen. Det ville være rart hvis "effekt-cirklen" kunne gøres mindre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 24/01-05 23:30 
Har nu også haft min DS i lidt mere end en uge og har vænnet mig fint til "Touch" styringen i SM64DS. I starten havde jeg det med at glide for langt hen ad skærmen, da man jo ikke har den begrænsing som et analog stik har. Men det gør jeg næsten ikke mere. I starten havde jeg det samme problem som Sumez, at jeg synes positionen var lidt ubehageligt, men nu spiller jeg ganske afslappet (tommelfinger strakt hen over d-paddet).
Styringen med digital på "standard" er yderst mærkelig, det føles som en blanding mellem Resident Evil og Mario, og i det hele taget ret uheldig. Brugte det kun i starten i situationer hvor jeg skulle gå helt lige, men bruger nu kun "touch", mest pga at kameraet nemmere kan drejes der.

Har efterhånden gennemført det med 89 stjerner :)

Nogen der har Daigassou! Band Brothers?
Fald over denne video der viser 8 spille "Melissa", opening musikken fra Full Metal Alchemist.
Det ser fedt ud.

Link...
BeanoBeanoSkrevet 25/01-05 00:00 
Lyder da som en flok køer der ruller sig i en orkestergrav - men pudsigt ser det ud :)
SumezSumezSkrevet 25/01-05 06:59 
Jeg synes iøvrigt at Mario er lettere at styre under vandet med thumb-styringen end den gamle N64-styring. Nok fordi DS'ens styring er mere følsom, og man ikke skal dreje så meget som over vandet. Så her må jeg faktisk sige at styringen fungerer rigtig godt. Så hvis et fremtidig spil bliver udviklet specielt til DS med en lignende styring, vil det formentlig have samme præcision. Det er gode nyheder. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 25/01-05 11:01 
Must. Have. This. Machine. Now + Made in Wario DS og alt det andet.

Skam dig RJK; Jeg var lige ved at tro på det, da du skrev at styringen var dårlig - og så var det bare fordi du ikke kunne finde ud af det :-P
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 25/01-05 11:46 
Jeg har iøvrigt heller ingen problemer med stylus'en. Det er umuligt at styre Mario 64 med den, men i sig selv fungerer den perfekt. Jeg synes ikke den er for lille, ligesom Beano gør. Det er nok en smagssag, eller vanesag. Mine hænder er heller ikke specielt små.

Og mht. højtalerne, må jeg erklære mig enig, stereo effekten er virkelig fed, og jeg håber den vil blive brugt godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 25/01-05 12:48 
Stylus'en bli'r et gennemført hit, med Wario Ware.

Uuhh jeg glæder mig.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 25/01-05 14:51 
Okotta>
Skam dig RJK; Jeg var lige ved at tro på det, da du skrev at styringen var dårlig - og så var det bare fordi du ikke kunne finde ud af det :-P

Nu er jeg jo heldigvis ikke de eneste, der har sagt det... Og jeg holder selvfølgelig 100% fast i det.

Hvis det skal være, så mener jeg også stylusen er for kort. Jeg kramper lidt i hænderne, når jeg spiller Feel The Magic i længere tid. Men det gør man nok heller ikke i praksis, så derfor ville jeg ikke klage over det ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SøgAArdSøgAArdSkrevet 25/01-05 14:59 
3of19>
Nogen der har Daigassou! Band Brothers?
Fald over denne video der viser 8 spille "Melissa", opening musikken fra Full Metal Alchemist.
Det ser fedt ud.

Ser alt for fedt ud :)

Begynder at hælde til DS.
Home is where the hardware is..
jaesjaesSkrevet 23/08-05 13:21, rettet 23/08-05 13:22 
På min DS, skal jeg trykke mærkbart hårdere ude ved kanterne end inde på midten på den trykfølsomme skærm. Jeg går ud fra, at det er fordi, at den overste del af skærmen er hæftet udelukkende/mest ude i siderne og derved ligger over den skjulte kontaktflade lidt som en hængekøje. Altså, der er længst afstand til kontaktfladen ude i siderne, og samtidig fjedrer den midterste del af den øverste skærmen sandsynligvis mest i midten. Det er vel fra kanterne og 3-4 millimeter ind, at problemet forekommer. Jeg vil tro, at det skal være sådan, men vil lige høre om andre har samme oplevelse?

I nogle spil er det ret generende, fx i Yoshi Touch & Go, da det kan være svært at tegne bobler ude i siderne, da boblerne ikke altid registreres 100%, når jeg når ind i det genstridige område. En løsning er selvfølgelig, at trykke lidt hårdere generelt, men så vil det være unaturligt hårdt, synes jeg. Dels vil jeg naturligvis ikke ødelægge skærmen, og dels vil det sikkert føles krampagtigt i længden.
BeanoBeanoSkrevet 23/08-05 13:24 
Det samme skal man på min - betyder følsomheden i kanterne er meget lav hvilket også irriterer mig :!
141 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig