X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DR hjælper til


Svar
HankyHankySkrevet 04/01-05 15:39 
Jeg sad tilfældigvis og tjekkede Troldspejlets sektion
på DR's hjemmeside, da jeg faldt over de links de
har stående nederst på siden. Jeg tror ikke mine egne
øjne, da jeg ser de linker til diverse Emulator og ROMs
sider.. Bla. til GBA og N64.

Så vidt jeg er orienteret er dette IKKE lovligt.

Tja, bedøm selv >

Fyha DR
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KalicolaKalicolaSkrevet 04/01-05 15:46 
tsk tsk .... *ryster på hovedet*
For The Love Of The Game
JAAJAASkrevet 04/01-05 15:46 
Emulatorer er ikke ulovlige, og de henviser kun til abandonware og gratis spil, så det er vist helt i trit med lovgivningen.
HankyHankySkrevet 04/01-05 15:51 
Sådan som jeg har forstået er det kun lovligt hvis
man selv er ejer af maskinen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
millenniummillenniumSkrevet 04/01-05 16:05 
Ja, er det ikke ok at bruge MAME og rom, hvis man engang har købt og betalt for rom'en? (skål!)
The medium is the message.
JAAJAASkrevet 04/01-05 16:06, rettet 04/01-05 16:07 
Det er ikke korrekt. Hvis emulatoren er bygget op fra grunden på egen kode og ikke benytter den originale bios, så er der ikke noget at komme efter. Det er selvfølgelig også helt lovligt at bruge en rom, der er freeware.
RJKRJKSkrevet 04/01-05 16:08, rettet 04/01-05 16:20 
Mange gamle spil kan man nemlig ikke købe mere, og så er der nogen, der udnævner dem til abandonware og lægger dem på internet til fri afbenyttelse.

Bemærk begrebet "nogen".

Halløj dér! Jeg udnævner lige Halo 2 til abandonware. Så må alle kopiere det!

Sådan fungerer det jo ikke.

Kun de oprindelige rettighedshavere må opgive deres rettigheder. Det er der meget få, der gør. Og jeg tør gætte sætte mine penge på, at spil som Pole Position IKKE er blandt de titler, som rettighederne er opgivet på... Atari Games er skrukke med deres gamle rettigheder og Namco tjener stadig penge på spillet, så de har heller ingen interesse i at gøre det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 04/01-05 16:15 
IMO bliver abandonware brugt som undskyldning for piratkopiering. Der er mange der mener at det er deres ret at downloade et spil, hvis de ikke kan finde et sted at købe det. Andre mener at det er lovligt

Jeg ser det som en undskyldning. Ophavsret forsvinder ikke bare, bare fordi der ikke er nogen til at forsvare den.

Jeg kan heller ikke lige se hvordan nogen vil kunne frigive noget som abandonware. De kan frigive det som freeware, men abandonware dækker vel over at spillet er forladt, og at den egentlig opretshaver ikke eksisterer længere?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 04/01-05 16:20 
Jeg mente selvfølgelig præcis det samme :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 04/01-05 21:49, rettet 04/01-05 21:52 
Så vidt jeg kan se, er der tale om ældgamle PC versioner af f.eks. Pole Position og Metal Gear, ikke rom versioner af de originale arkade/konsol spil. Det er vel ikke helt så usandsynligt, at PC versionerne er blevet givet fri, men jeg kunne ikke lige finde noget information omkring det.

Det ser stadig ud for mig, som om DR har dækket sig meget godt ind, men er disse PC versioner ikke officielt abandonware, så er det selvfølgelig en grim bommert.
RuneSPRuneSPSkrevet 04/01-05 22:16 
Well så længe at rom'sne er gratis (som de skriver) så er der vel ikke noget galt med det?
The DaneThe DaneSkrevet 04/01-05 22:52 
Det er fuldkommen ligegyldigt om de er gratis eller ej, det er stadig ulovlig distribution.
"Abandonware" er på sin vis blot en anden måde, at sige "jamen, det gør ikke noget jeg downloader det. Jeg havde alligevel ikke tænkt mig at købe det."
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 04/01-05 23:03 
Damn, og jeg som troede at NES-versionen af Metal Gear var den værste...
En ting er at man laver en elendig NES-titel med originalen som udgangspunkt, men at man så porter denne version til PC er da helt absurd :S
Nogen der ved om det er originalt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:05, rettet 05/01-05 00:07 
JAA>
Det er vel ikke helt så usandsynligt, at PC versionerne er blevet givet fri, men jeg kunne ikke lige finde noget information omkring det.

Ingen af os er vel juridiske eksperter på dette punkt. Men sådan ports typisk foregik var vel, at et større vestligt firma som Ocean betalte sig fra at få lov at udgive hjemmecomputerkonverteringer af de populære arcadespil fra de store japanske firmaer som Sega. De betalte så nogle små udviklere for at lave selve portsne (utvivlsom meget lave beløb der er en del af forklaringen på de dårlige konverteringenr) for dem, som de derefter udgav.

Hvem har da så rettighederne til den port i dag? Sega, Ocean eller den lille udvikler?

Det er interessant, for når abandonware-troende taler, så mener de abandonware, fordi den lille udvikler er forsvundet forlængst. Men Sega er jo ikke forsvundet og Ocean er igennem flere handler frem og tilbage i dag blevet til Eidos (mener jeg).

Jævnfør dansk lov om ophavsret vil jeg mene det er helt sikkert, at Sega ikke kan afskrives. At de har fået penge for at nogen kunne udgive en konvertering, betyder ikke, at de ikke stadig har rettighederne til grundspillet. Og så er den allerede strandet. For Sega opgiver ikke deres rettigheder. Ligesom Namco ikke opgiver deres rettigheder til Pole Position. Og dermed kan der aldrig eksistere abandonware af den slags ports. Som jeg vurderer det.

Det andet svarer lidt til at sige, at jeg har rettighederne til Skriget, fordi jeg har taget et fotografi af det. Sådan er det jo ikke...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 05/01-05 00:23 
Med mindre det indgik i aftalerne, at rettighederne til porten var Oceans/Whatevers for tid og evighed. Det er da en mulighed, men måske ikke så sandsynligt. Det er nok mere sandsynligt, at abandonware "udgiverne", som du selv er inde på, ikke checker disse ting til bunds.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:26, rettet 05/01-05 00:27 
Som jeg antød så kender ingen af os jo de eksakte kontrakter. Men lad os enes om, at det virker ekstremt usandsynligt at det er standarden, at de store firmaer har overgivet alle rettighederne. Det havde de ingen grund til at gøre, og de vestlige udgivere havde ingen grund til at betale for det.

Det er forresten også ekstremt sjældent at man har set, at vestlige udgivere har lavet større ændringer eller efterfølgere til de opkøbte port-rettigheder, hvilket man skulle mene de havde lov til, hvis de vitterligt havde disse "totale" rettigheder. Det eneste jeg egentligt kan komme på er vist netop Ocean, som lavede deres eget (elendige) Strider 2. Men jeg kan huske forkert :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 05/01-05 00:33, rettet 05/01-05 00:34 
RJK>Det er forresten også ekstremt sjældent at man har set, at vestlige udgivere har lavet større ændringer eller efterfølgere til de opkøbte port-rettigheder, hvilket man skulle mene de havde lov til, hvis de vitterligt havde disse "totale" rettigheder.

Enig i det hele, bortset fra ovenstående. De kunne jo sagtens have have købt rettighederne til at lave en port af et enkelt spil og derefter udelukkende have rettigheder over denne selvudviklede port, altså ikke efterfølgere, andre versioner, ports o.s.v.

Desværre lidt svært at ringe til Ocean eller US Gold i disse dage, hvilket også, ved nærmere eftertanke, får én til at undre sig over, hvem der egentlig har erklæret nogle af disse spil for abandonware.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:36 
True, true. Alt er muligt. Jeg mener bare at sandsynligheden skrumper mere og mere ind, jo mere man tænker over det. I øvrigt tror jeg egenligt, at ingen som helst har styr på den slags kontrakter fra 80'erne, hvor branchen var en helt anden. Og uden konkrete aftaler falder rettighederne vel igen tilbage til de originale skabere :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 05/01-05 00:38, rettet 05/01-05 00:39 
Enig! Det betyder så også, at jeg må trække min udtalelse om, at det hele ser fint ud, tilbage. De der PC ports ser aldeles grålige ud.

Resten er dog stadig fint!
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:47 
En klon af Giana Sisters som er en (dømt) ulovlig klon af Super Mario Bros. kan vel også diskuteres ;) Men, okay... Så skulle man bashe alle former for remakes og fangames. Og det ønsker ingen vel...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 05/01-05 00:50 
Klonen af klonen er jo ikke dømt ulovlig .. endnu! :D
HeroldHeroldSkrevet 05/01-05 11:47 
Sumez>
Damn, og jeg som troede at NES-versionen af Metal Gear var den værste...
En ting er at man laver en elendig NES-titel med originalen som udgangspunkt, men at man så porter denne version til PC er da helt absurd :S
Nogen der ved om det er originalt?

w00t? Metal Gear til NES var da stort!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 05/01-05 13:22, rettet 05/01-05 13:23 
Herold>
w00t? Metal Gear til NES var da stort!

Vagter der nulstilles hver gang man går fra et område til et andet, og derfor ikke kan følge efter dig, og altid kan undslippes ved at forlade området, men til gengæld risikerer at stå lige i ansigtet på dig fordi de er respawnet når du er på vej ud af den bil, du lige er kravlet ind i? Sikkerhedskameraer, der ikke er nogen som helst logik bag og derfor næsten umulige at undgå? Der er så mange elendige fejl i NES-udgaven at jeg slet ikke kan forstå at nogen vil kalde det for et godt spil. :!
Og den tilføjede jungledel, omend lille, understreger bare at dem, der har stået for konverteringen, ikke fatter hvad spillet går ud på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 06/01-05 23:35 
Jeg vender lige tilbage til topic med flg. uddrag fra Bungie.net:

Dorothy asks,

I was wondering if Bungie still sells that game Marathon. It's really hard to find now-a-days.

Bungie svarer:

We don't, but you CAN download it for free from a number of places. Google it. There are even updated versions with fancy new-fangled graphics. Bungie has sorta given its blessing to this kind of thing. It's not strictly legal, but nobody's coming after you either.

Så selvom det er mange her på forumet, der godt kan lide at male fanden på væggen, hvad angår "piratkopiering" af ældgamle titler, så er der altså udviklere, der ikke blot er ligeglade, men som direkte opfordrer folk til at downloade deres back catalogue.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 07/01-05 00:01 
Ja, NOGLE gør. Sierra opfordrer f.eks. til at man downloader deres gamle adventurespil fra netter.

Store firmaer som Nintendo, Konami og Square er sjældent ligeså ligeglade.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 07/01-05 00:16 
Wehner>
Så selvom det er mange her på forumet, der godt kan lide at male fanden på væggen, hvad angår "piratkopiering"

Bavl. Jeg forholder mig bare til lovgivningen. Det ér piratkopiering og det ér ulovligt. Hvad folk så gør og hvad de vil, må de jo selv om. Men i hvert fald er der ingen grund til at man skal være uvidende omkring det...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CronossCronossSkrevet 07/01-05 00:49 
Sumez>
Ja, NOGLE gør. Sierra opfordrer f.eks. til at man downloader deres gamle adventurespil fra netter.

Store firmaer som Nintendo, Konami og Square er sjældent ligeså ligeglade.

Nu er langt, langt de fleste ældre Sierra spil altså beskyttet af en lovgivning, der gør dem temmelig svære at hente på internettet. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men de store abandonwaresider som Home of the Underdogs og så videre lægger dem ikke online fordi man er bange for at blive sagsøgt.
HeroldHeroldSkrevet 07/01-05 00:55 
Er der så stor forskel på NES-versionen og originalen hvad angår fejl? Jeg har aldrig spillet den oprindelige udgave, men Metal Gear står som en god oplevelse i min hukommelse. Klart, i dag er det langt under par, hvad angår det du beskriver, men spil var ikke så satans avancerede dengang :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 07/01-05 01:30 
RJK>
Bavl. Jeg forholder mig bare til lovgivningen. Det ér piratkopiering og det ér ulovligt. Hvad folk så gør og hvad de vil, må de jo selv om. Men i hvert fald er der ingen grund til at man skal være uvidende omkring det...

Bavl???

Husk at verden ikke er sort/hvid.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OkottaOkottaSkrevet 07/01-05 01:41 
Wehner >

Bungie skriver at det ikke ligefrem er "strictly legal"..

De skriver også at ingen kommer efter én, hvis man downloader det - men det er stadig ikke ligefrem lovligt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 07/01-05 02:03 
Wehner>
Bavl???

Du plejer jo ikke at kunne lide når jeg siger "Ævl!" til dine udtalelser, så jeg brugte et alternativt ord for din skyld :)

Eller kan du ikke forstå, at jeg synes det er noget ævl, du skriver?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 07/01-05 02:25 
Jeg skriver det samme som Bungie skriver. Et firma der altså har et gammelt spil ude som de er ligeglade med at folk downloader. Det vil utvivlsomt forholde sig sådan for mange andre firmaer/spil. Det kan vel aldrig blive ævl, men tværtimod netop relevant for topic. Men jeg skal måske hellere skrive om Metal Gear Solid?

Okotta - jeg kan godt læse selv, tak.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 07/01-05 02:37 
Wehner>
Det kan vel aldrig blive ævl

Ævlet lå omkring "maler fanden på væggen"...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 07/01-05 06:39 
Selvfølgelig har Wehner ret, men selvom der ser gråt ud, er det temmeligt sort/hvidt når det kommer til stykket. For hvis man ikke er imod det, støtter man det. Og det er enten lovligt, eller også er det ikke.
Dér er ikke nogen gråzoner, og selvom en ulovlig handling ikke er moralsk forkert, betyder det ikke at Play:Right skal til at støtte dem. Det ville være direkte forkert for en side som Play:Right at støtte piratkopiering, hvad det teknisk set er!

Herold>
Er der så stor forskel på NES-versionen og originalen hvad angår fejl?

Snak med msxtrd ang. MSX-versionen ;) Som nogen sikkert også har lagt mærke til også før i tiden, gør jeg meget ud af at promovere den som den rigtige udgave (hvilket det er). Faktum er at den rent gameplay-mæssigt ligger langt tættere på de mere kendte MGS-opfølgere. Men den har selvfølgelig ikke den samme filmiske oplevelse. Og 2'eren, også til MSX (og vi snakker ikke Snake's Revenge, puha), ligger så vidt jeg har set endnu tættere på de Metal Gear-spil, vi kender i da.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 07/01-05 12:28 
Wehner>
Okotta - jeg kan godt læse selv, tak.

Og stadigvæk skriver du piratkopiering i anførselstegn, i dit indlæg om Marathon fra Bungie.

Det er IKKE lovligt, any way you slice it. Bungie har "sorta given its blessings" (var vist hvad de skrev). Og de skriver samtidigt ligeud at det altså ikke er fuldt lovligt. De har som gamere givet deres egen personlige tilladelse til, at andre gamere henter deres gamle spil, gratis. Det kan man kun bifalde. Men al det juridiske - det tager Bungie forbehold for. Og det gør de endda meget tydeligt, med deres udsagn.

Men okay - du vil over i de mudrede gråzoner, og taget i betragtning af at du selv flittigt henter diverse konsol spil fra nettet, så kan jeg godt forstå at du vil betragte det på denne måde.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig