X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Chaos Field?


Svar
Danny SallingDanny SallingSkrevet 22/12-04 23:02 
Nogen der har prøvet det? Har set det skulle være ude nu.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
NaieraNaieraSkrevet 22/12-04 23:34 
Hvis ikke det var på grund af julepost havde jeg det nu...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Danny SallingDanny SallingSkrevet 23/12-04 01:30 
Dumme Julepost :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
NaieraNaieraSkrevet 23/12-04 13:24 
Så kom den. Mit umiddelbare indtryk er at det er OK, og temmelig svært. Jeg fatter ikke helt præcis hvad der er bedst at gøre hvor og hvornår, men det lærer man forhåbentlig hen af vejen ;) Det er KUN boss-kampe. Der er ikke engang små sekvenser med popcorn-fjender som i RSG.

Cover-arten er i øvrigt dødkedelig. Det er åbenbart ikke en mock-up de bruger rundt omkring...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/12-04 17:29 
Mit førstegangsindtryk efter en lille times uafbrudt spil er også, at Chaos Field føles ret svært i begyndelsen. Det lader til at gemme på en frisk dybde, ved at kombinere offensiv og defensiv angrebs- og forsvarstaktik på forskellige måder. Synes det er interessant at kunne kombinere både angreb og forsvar på samme tid, selvom det kan resultere i en gevaldig slowdown. Men det giver så den sædvanlige fordel, når man er midt i et projektilhelvede, og skal navigere udenom de skudtyper, man ikke kan eliminere med sværdet/missilerne (fx de lyserøde skud, der kun kan elimineres med en "Chaos Field"-smartbomb på X).

Som eksempel: Prøv at lav en stor, fjendecentreret energiring (A+B) med "Chaos Field"-status, flyv ind i den og lav en missilmålsøgning (X+B) på alle fjendens skadelige enkeltdele, for til sidst at fyre en "Chaos Field"-smartbomb af på X (se: slowdown en masse ;)). X skal vist skiftes ud med C, hvis der bruges arcadestick.

Intelligent, vertikalt shmup med et lækkert highscore-system. Er for øvrigt vild med musikken under valg af flytype a la Virtua Racing. Catchy, ensidige toner :)

At der skal kæmpes mod boss på boss kan måske virke "lidt billigt", men jeg skal længere end Phase 2 til at vurdere om jeg finder det tilstrækkeligt.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Per SPer SSkrevet 23/12-04 19:12 
Jeg skal have spillet lidt mere før jeg udtaler mig. Det nåede lige akurat at smutte forbi min postkasse igår. Indtil videre er jeg enig med Anders.

Faktum: Bortset fra selve logoet, så er coveret blandt årets ringeste designs.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
RJKRJKSkrevet 28/12-04 15:03 
Jeg synes det virker lidt kikset, at der tilsyneladende er en eller anden auto-sværhedsgrads-funktion. Jo bedre man spiller, jo sværere bliver det. Det fungerer ikke rigtigt i en shooter. Man burde blive belønnet for at blive bedre - ikke straffet.

Se fx de der grønne homing-skud, som boss nr. 2 skyder afsted. Hvis man spiller dårligt og langsomt indtil da (som jeg gjorde i starten), så fyrer den to skud afsted ad gangen. Men hvis man har klaret den første boss godt og hurtigt, så skydes der i stedet fire skud ad gangen og gør det væsentligt sværere. Så er der jo ikke rigtigt nogen pointe i at spille godt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/12-04 17:19, rettet 28/12-04 17:20 
Det lyder som du kun lige har berørt overfladen. Spilleren har en vis frihed til selv at afveje sværhedsgraden. I hvert fald efter hvad jeg selv har oplevet. Når spiltilstanden er i "Chaos Field" er alt sværere. Ens egne skud bliver stærkere, ligeså gør fjendens. Som jeg ser det, tyder det på, at man kan finde en hårfin spilbalance i brugen af Order Field og Chaos Field.

Ved at blive bedre belønnes man også. Men måske ikke udfra den traditionelle opfattelse. Nu er Chaos Field heller ikke ligefrem den traditionelle shmup. At blive god til spillet, gør det langt sjovere. En belønning i sig selv.

Antallet af grønne/orange (?) missilskud, som boss 2 affyrer, bestemmes udfra Order/Chaos Field-status. I Order er det to, i Chaos Field er det fire.

At spille godt er et spørgsmål om at finde den nævnte balance. Ganske enkelt - eller ikke :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 28/12-04 17:21 
Ja, jeg har spillet en time.

Anyways, hvordan skifter man da så mellem Order/Chaos?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/12-04 18:35 
Default er Order Field (lav skudstyrke). Skifter frem og tilbage mellem denne og Chaos Field med "smartbomb" (der neutraliserer alle skud på skærmen).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 28/12-04 18:46 
Hmm... Okay. Så må det have været en række usandsynlige tilfældigheder, jeg oplevede ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/12-04 18:51 
Nøjagtig som jeg selv oplevede det i begyndelsen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 28/12-04 19:15 
Det virker, ja, omend jeg stadig finder det ulogisk, at man ændrer fjendernes skudstyrke ved at bombe dem ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/12-04 19:30 
Det er heller ikke en "smartbomb" i den forstand. Fjenden tager ikke skade (?). Det er kun dens skud som neutraliseres, og ildstyrken som påvirkes. Kaosfelt-bomben så ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 28/12-04 23:39 
RJK>
Jo bedre man spiller, jo sværere bliver det. Det fungerer ikke rigtigt i en shooter.

Det fungerer ikke i NOGEN genre (HELLER ikke RPG!) - Ved ikke hvor den åndsvage idé er kommet fra.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 29/12-04 00:43 
Gods, tror jeg. I hvert fald første gang, at jeg hørte om det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 29/12-04 14:12 
Det er umiddelbart fra Gods at min første erindring om den slags variabel sværhedsgrad stammer fra.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 29/12-04 15:23 
Det gør det jo ikke mindre åndsvagt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 25/01-05 10:54 
Og så til noget helt andet. Er der nogen der føler sig fortrolige nok med gameplay systemet i CF til at forklare mig hvad det hele går ud på?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 25/01-05 22:42 
Tjaee nogen af moderatorerne har jo valgt nominere Chaos Field til årets bedste import spil, så hvis de ikke kan sige hvordan spille-systemet hænger sammen, så må der da være nogle blandt moderatorerne der kan fortælle hvorfor spillet er blevet nomineret?
Hvilke specielle kvaliteter har det?

Om min egen måde at spille på kan jeg sige at jeg enten bruger en af fyrene i Chaos Field mode og så satser på at lave slowdown med "homing angrebet" eller, hvilket jeg helt klart har mest held med, så bruger jeg pigen med "homing lasers" i "order mode" hvor jeg bare slagter så mange bosser som muligt.
Jeg synes dog ikke at jeg har opdaget noget større sammenhængende system i spillet endnu.
Er det der?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 25/01-05 22:55 
Det er Anders, der er Chaos Field-fortaleren ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 26/01-05 19:06, rettet 26/01-05 19:50 
Jammen så få da Anders til at komme og fortælle os andre hvorfor spillet er så fedt! =)
Det er jo ikke ligefrem fordi det bugner med "extras" ;-)

Jeg indrømmer dog gerne at jeg føler mig godt underholdt i dets selskab, på trods af at jeg føler at jeg ikke helt har fattet på hvordan man "skal" spille det ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 27/01-05 09:14 
Anders, Anders, Anders </chanting>
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig