X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSP - ikke helt fejlfrit


Svar
CanonCanonSkrevet 20/12-04 15:37 
Læs og se lige det her:

Gamesarefun.com
Bah...
222 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
HeroldHeroldSkrevet 26/01-05 12:38 
Jeps :)

Og den kan da sikkert også trykkes løs igen. Det er jo ikke noget stort problem, men når Kutaragi absolut skal ud og blæse i trompeten bagefter, bliver det let pustet op.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
3of193of19Skrevet 26/01-05 12:39 
Beano>
Til trods for DS'en er fed nok, så har den altså også nogle fejl/mangler efter min mening.

- Ingen analog controller.
- For lille stylus.
- For lav viewangle på skærmene.
- Batterilevetid lavere end forventet og mangelfuld indikator.


- Ikke noget problem. Skærmen virker glimrende som analog kontrol i SM64DS og fremtidige spil vil sandsynligvis have muligheden for at justere følsomheden som Sumez foreslår.
- Køb en 3rd party stylus til 20 kroner eller hold den bare ordentligt :) Har ikke haft noget problem endnu, men nu har jeg også kun SM64DS indtil videre og spiller med thumbstrap (undtagen REC Room spillene selvfølgelig).
- Ja kæmpeproblem når man sidder langt væk fra maskinen...
- Ved ikke hvad der nu er "kortere end forventet" men mangelfuld indikator kan man da ikke klage over. Advarsels lampen går igang 40-60 minutter før batteriet dør, mere end nok tid til at gemme og slukke / gå i sleep mode til man kommer hjem og kan oplade. 6 timer med lys er rigeligt til dagligdags brug på vej til arbejde/skole. På 6 timer kan man komme rundt i hele Danmark.
SumezSumezSkrevet 26/01-05 12:49 
Hvordan går man i sleep mode? Skal det være inkluderet i spillet, eller er der en funktion til det?
Har en teori om at maskinen gør det automatisk, når man klapper den sammen, men har ikke afprøvet det.

Hvis det skal gøres i spillet, hvordan gør man så i Super Mario 64 DS? Mit er på japansk, så jeg fatter ikke menuerne. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 26/01-05 12:54, rettet 26/01-05 12:57 
DS'en går automatisk i sleep mode når man klapper den sammen - men tror spillet selv skal understøtte det.

Mario 64DS og FtM gør det... meget cute Mario 64DS siger "goodbaiii" når man lukker DS'en, og "It's aa miia, Mario" når den åbnes igen :)

Dog virker det ikke med GBA spil.


3of19, jeg har heller ikke nogen reelt problem med DS, det var bare for at illustrere at intet produkt er perfekt :)
3of193of19Skrevet 26/01-05 13:36, rettet 26/01-05 13:37 
DS spil og DS menuen går automatisk i sleep når du klapper maskinen sammen og vågner når du åbner den igen. Det er en hardware feature. Det virker med alle DS spil.
GBA spil skal understøtte det, det foregår så ved at man går ind i en menu i spillet og vælger det.

Ang. PSP problemerne så er de grundet Sonys "filosofi" om at rå specs og design er vigtigere end praktiske hensyn. En filosofi som Nokia f.eks. også holder.
En fælde som Nintendo heldigvis ikke er hoppet i.
SephirothSephirothSkrevet 26/01-05 15:08 
... så er alt jo som det plejer...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
PalleJensenPalleJensenSkrevet 26/01-05 15:17, rettet 26/01-05 15:29 
Vent I bare til I får en PSP mellem fingrene, så er I færdige med at bitche og så skal vi være vidne til den største gang rygsvømning (med Okotta i spidsen) vi har været vidne til på P:R... Og det siger ikke så lidt med alle dem der udtaler sig om spil og maskiner de aldrig har prøvet...

;-)

(Denne post lå tidligere før Sephiroth's indlæg, men jeg fik en fejl da jeg rettede den og da jeg kom tilbage til tråden, var den væk...)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
OkottaOkottaSkrevet 26/01-05 17:22 
Siden min tommelfinger vil sidde fast, lige nedenunder square knappen, så tror jeg også at jeg ikke vil kunne slippe en PSP igen, lige med det samme.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HeroldHeroldSkrevet 26/01-05 17:30 
Den sidste fanboy er ikke født endnu :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JAAJAASkrevet 26/01-05 18:12, rettet 26/01-05 18:15 
PalleJensen>
Selvfølgelig er PSP ikke 100% perfekt designet (men det er tæt på), men jeg synes ikke der er noget underligt i, at folk skal lære en ny maskine at kende, dennes funktioner og knapper at kende.

Det er jeg helt enig i, og jeg skal 100% sikkert også have en PSP, men der er jo ikke tale om at lære nye funktioner at kende, der er tale om en knap med nedsat funktionalitet, eller potentiale for dette, grundet en designfejl (hvad han så ellers selv kalder det, er egentlig ligegyldigt). Mest af alt drejer det sig om, at han brovtende udtaler, at han er ragende ligeglad med, om folk får problemer med én af knapperne. Det må de bare vænne sig til, eller udviklerne må arbejde uden om problemet. Skal de så vidt muligt undlade at gøre brug af knappen i spil? Eller noget lignende? Det er lidt der, han er henne, og jeg finder det meget u-japansk og usympatisk, at han ikke i stedet giver en undskyldning og siger, at de vil forsøge at forbedre knappen i kommende revisioner. Men det kan der åbenbart ikke blive tale om, for Ken har jo skabt verdens smukkeste stykke hardware ... i følge ham selv, så til helvede med funktionaliteten.
SumezSumezSkrevet 26/01-05 19:10 
PalleJensen>
Vent I bare til I får en PSP mellem fingrene, så er I færdige med at bitche og så skal vi være vidne til den største gang rygsvømning (med Okotta i spidsen) vi har været vidne til på P:R... Og det siger ikke så lidt med alle dem der udtaler sig om spil og maskiner de aldrig har prøvet...

Sjovt nok gælder fuldstændig det samme for dig, bare omvendt.
Det er selvfølgelig meget muligt at du har prøvet en DS, det ved jeg ikke om du har, men du gør ikke udtryk for det, og du virker altså langt mere biased end (de fleste!) DS-fortalere.
Jeg har ikke prøvet PSP, og udtaler mig derfor ikke negativt om den, men jeg har prøvet DS og er udelukket positivt overrasket. Så indtil videre ved jeg da at DEN i hvert fald holder stilen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NeonodeNeonodeSkrevet 26/01-05 19:27 
Tænke lige på, hvad gør jer der har fået jeres PSP mht. strømforsyningen.. Det ville bare lige være ret at vide inden jeg begynder at klippe i ledningen eller køben en form for adaptor!
SumezSumezSkrevet 26/01-05 20:16 
Hvad vil du have ud af at klippe i ledningen? Brænde maskinen af?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NeonodeNeonodeSkrevet 26/01-05 20:18 
Nej sætte et DK stik i enden! For der står 100V-240V på strømforsyningen og det er da vist det samme som i DK!
JAAJAASkrevet 26/01-05 22:13 
Hvorfor går du ikke bare ind i en elektronikforretning og køber et adapterstik til en 20'er.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 26/01-05 22:14, rettet 26/01-05 22:22 
Sumez>
Sjovt nok gælder fuldstændig det samme for dig, bare omvendt.
Det er selvfølgelig meget muligt at du har prøvet en DS, det ved jeg ikke om du har, men du gør ikke udtryk for det, og du virker altså langt mere biased end (de fleste!) DS-fortalere.
Jeg har ikke prøvet PSP, og udtaler mig derfor ikke negativt om den, men jeg har prøvet DS og er udelukket positivt overrasket. Så indtil videre ved jeg da at DEN i hvert fald holder stilen.

Jeg har prøvet begge maskiner (ejer en PSP) og kan udtale mig om begge maskiner - i modsætning til andre som udtaler sig om begge (ikke dig) uden at have prøvet dem. Det er til at blive dårlig af. Man frygter tiden når PS3 og Xbox 2 kommer, hvis stilen ikke er blevet lagt om inden da...

Dette er ikke en diskussion om PSP vs DS, men mere en snak om Ken Kutaragis udtalelse, hvor jeg i øvrigt er enig med Jannik. Udtalelsen er meget lidt japansk, tåbelig og klæder ikke Sony.

Men det er bare træls at høre på folk som pisker en stemning op, fordi de har sat sig i hovedet, at de ikke kan lide PSP, endda inden de har prøvet den. Folk burde kunne skelne mellem et mindre designflaw og en direkte fejl - og man burde slå koldt vand i blodet, specielt når det er under 1% af maskinerne der har en defekt. Men det er nok for meget forlangt her på P:R.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 26/01-05 22:22 
Hvis der her er tale om kritik, der er ligeså "betydelig" som den "for lille" stylus eller den "umulige" styring i Super Mario 64, er det i hvert fald uden tvivl at piske en stemning op.

For the record, så er jeg nu oppe på 90 stjerner i Mario 64 DS efter to dages "småspil" nu og da. Og Tick Tock Clock føltes faktisk nemmere end i N64 udgaven. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 26/01-05 22:29, rettet 27/01-05 00:55 
Sumez>
Hvis der her er tale om kritik, der er ligeså "betydelig" som den "for lille" stylus eller den "umulige" styring i Super Mario 64, er det i hvert fald uden tvivl at piske en stemning op.

Enig... Det er småting, men folk hænger sig i småting for at hakke ned på andres favoritmaskiner - "knappen sidder fast på 0.6% af PSP maskinerne, hvad er det for noget lort?" - "Styringen i Mario 64 DS er umulig med stylus - møg spil"...

Hvad er der blevet af "Sikke nogle fede maskiner. Fedt med to skærme på DS, den ene med touchscreen! Og PSP'en ser vildt lovende ud med de film/musik og spil muliheder den har!" Jeg efterlyser bare lidt entusiasme, glæde og seriøs snak som de entusiaster vi er... og ikke den evige mudderkastning efter andres maskiner... Måske er det janteloven der spiller ind...

Well, enough from me...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 26/01-05 22:30 
Sumez>
den "umulige" styring i Super Mario 64

Jeg respekterer, at du synes styringen er god. Så kan du også godt respektere, at andre synes den er dårlig. Det er jo så åbenbart en smagssag. Det er et kritikpunkt, som de fleste medier nævner. Det er et reelt kritikpunkt. Måske ikke for dig, men så for andre. Jeg ved ikke med Palle, men de andre der har skrevet om DS-styringen herinde, sidder jo med maskinen selv. Ingen af dem har nogen som helst grund til at fordreje noget som helst.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PalleJensenPalleJensenSkrevet 26/01-05 22:35, rettet 26/01-05 22:40 
Jeg udtaler mig ikke om noget jeg ikke har prøvet. Jeg fandt dog også stylus styringen besværlig, og skiftede over til styringen med retningstasterne og den virker fint.

Men det er stadig en bagatel, når der nu ER alternative styringsmuligheder.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 26/01-05 22:39, rettet 26/01-05 22:40 
Palle>
Jeg udtaler mig ikke om noget jeg ikke har prøvet.

Det sagde jeg heller ikke. Jeg mente bare, at det er én ting at have prøvet en maskine kort i forbindelse med fx en demonstation, og så have lagt anstrengelser og/eller penge for at importere en maskine og spil hjem, og sidde med den i længere tid. Jeg siger, at hvis man gør den indsats, så sidder man næppe og er negativ over for noget, bare for at være negativ.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PalleJensenPalleJensenSkrevet 26/01-05 22:41, rettet 26/01-05 22:42 
Nej, det er korrekt.

Og måske netop derfor, burde folk som ikke har prøvet tingene ordentligt, lade være med at komme med dumme og negative indlæg?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 26/01-05 22:47 
Så absolut. Det er flertallet utvivlsomt enige om.

I sagen omkring DS-styring, så _er_ der bare folk der har prøvet tingene ordentligt, men som åbenbart alligevel mener både det ene og det andet. Det må man jo så acceptere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 26/01-05 23:13 
PalleJensen>
Hvad er der blevet af "Fuck, nogle fede maskiner. Fedt med to skærme på DS, den ene med touchscreen! Og PSP'en ser vildt lovende ud med de film/musik og spil muliheder den har!" Jeg efterlyser bare lidt entusiasme, glæde og seriøs snak som de entusiaster vi er... og ikke den evige mudderkastning efter andres maskiner... Måske er det janteloven der spiller ind...

Men Palle, nu kommer der jo også af og til stikpiller fra dig rettet mod Nintendo :)

Det er jo ikke direkte PSP-bashing, men nærmere harme over Kutaragis stædighed - og det er jo vitterligt en fejl, de har lavet. Det er jo ikke en feature at den føles anderledes. Det er bare en følge af at resten af designet partout skulle være perfekt.

Og jeg vil give dig ret i at maskinen er fedt designet. Jeg tror primært at maskinen markedsføres mod iPod-målgruppen, der også er glad for gaming. Det så ihvertfald sådan ud på E3 sidste år.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 26/01-05 23:30 
RJK>
Jeg respekterer, at du synes styringen er god. Så kan du også godt respektere, at andre synes den er dårlig. Det er jo så åbenbart en smagssag. Det er et kritikpunkt, som de fleste medier nævner. Det er et reelt kritikpunkt. Måske ikke for dig, men så for andre.

Helt ærligt, så tror jeg det er et spørgsmål om vane! Der gik et par timer, før jeg havde vænnet mig til styringen med thumbstrap, men jeg syntes stadig den var problematisk. Men nu, hvor jeg har spillet over 90 stjerner med thumbstrap, vil jeg gå så vidt som at sige at der absolut ikke er nogen problemer med styringen.
Hvor meget har du spillet med thumbstrap? Prøver man de første to baner med de tre forskellige metoder, er det svært at gennemskue hvilken der er "mindst dårlig", og det er næsten komisk at tænke på hvor meget jeg keglede rundt på Whomp's Fortress med thumbstrap'en i starten.

Man kan argumentere for at det er dårlig kontrol, hvis der skal så meget tilvænning til, før man bliver fortrolig med styringen, men den holder heller ikke. Det er en helt ny form for styring, og den slags er altid svær at lære. Det er absolut pebernødder i forhold til hvor lang tid jeg brugte på at lære Super Mario Bros. i sin tid.

Så jeg har faktisk svært ved at "respektere", at du synes styringen er dårlig, sorry.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 26/01-05 23:33 
Herold>
Jeg tror primært at maskinen markedsføres mod iPod-målgruppen, der også er glad for gaming. Det så ihvertfald sådan ud på E3 sidste år.

Tjaeh. Efter min mening har iPod et lækkert design, mens PSP nærmer sig smågrim.
Og det er ellers ikke fordi jeg har noget imod Sony-designs. Jeg synes f.eks. at PS2'en har et rigtig flot design, men der står jeg vist mere alene. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 26/01-05 23:43 
Sumez>
Hvor meget har du spillet med thumbstrap?

Jeg har ikke lige tal på det, men ud fra hvor meget jeg har kaget rundt med den, så vil jeg skyde på mindst 2-3 gange så lang tid, som du havde brugt, før du kaldte styringen perfekt den anden dag.

Så jeg har faktisk svært ved at "respektere", at du synes styringen er dårlig, sorry.

Sørgeligt indeed :(
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 27/01-05 00:01 
Jeg har bare svært ved at se hvordan en person absolut ikke har nogen problemer med styringen, mens en anden, der burde være mindst ligeså erfaren i den slags spil, synes den er forfærdelig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 27/01-05 01:07 
Men kan jeg da ikke sige præcist det samme, bare med omvendt fortegn? I øvrigt tror jeg ikke, at jeg har brugt ordet "forfærdelig".

At tilvænning er løsningen, vil jeg ikke definitivt afvise. Jeg kan så bare sige, at i de efterhånden mange timer, jeg har brugt den, har jeg ingen forbedring sporet. Jeg synes stadig kontrollen er dårlig, og at selve styringen er anstrengende, på grænsen til det irriterende. Min erfaring siger mig, at jeg ikke vil ændre opfattelse.

Men helt ærligt... Der er også folk herinde, der sværger til, at de originale Xbox-controllere er behagelige at bruge - flere mener ligefrem, at det er de bedste controllere nogensinde. Folk er forskellige. Det er vel ingen grund til hele at diskreditere deres mening, så længe de generelt er fornuftige at høre på.

Jeg fastholder, at touch skærm og thumbstap på DS ikke gør det op for det manglende analoge stick, der burde have været der. Og jeg mener ikke det er ubetydelig detalje. Og så nok om det for denne tråd...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 27/01-05 11:56 
Det er nok også et spørgsmål om vilje... :/
RJKRJKSkrevet 27/01-05 12:16 
Som i: Man skal have en unormal "Nintendo-stærk" vilje...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 27/01-05 12:23, rettet 27/01-05 12:23 
Det virker altså som om du tager afstand og "vil" have touch-styringen til at være besværlig. Som jeg ser det, er det først og fremmest et spørgsmål om at acceptere at det IKKE er et analog stick, og aldrig bliver det. Styringen er klart anderledes, men det gør den ikke værre. Bare uvant.
Jeg tror på at du har besvær ved at styre, men som sagt, tror jeg også det er fordi du ikke prøver. Tror du jeg lyver og siger at spillet er nemt at styre, fordi jeg er Nintendo-"tilhænger"? (og der skal det nok tilføjes at jeg er meget irriteret på Nintendo, med den stil de kører for tiden) Faktum er jo at spillet faktik har været langt mindre frustrerende for mig end den gamle udgave var. Det skyldes dog nok også enkelte designmæssige ændringer.

Tror måske vi burde lave en anden tråd om det her emne. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 27/01-05 12:36 
Hvad nu hvis - og det er kun et forslag, ingen tvang - vi lavede en indsamling, og så sendte RJK på kursus, i brugen af thump-strap'en?

:-P
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 27/01-05 12:48, rettet 27/01-05 13:00 
Sumez>
som sagt, tror jeg også det er fordi du ikke prøver.

Hvad kan jeg sige andet om det, end at det er usandt? Skal man have fået 100 stjerner i Mario 64 med thumbstap, før det tæller som "at have prøvet"? Hvor længe skal jeg da blive ved?

Jeg kan jo kun tale ud fra egen erfaring. Derudover kan man jo se på de fire stykker, der har udtalt sig positivt om thumbstapen. De to udtaler sig generelt ekstremt positivt om alt, der står Nintendo på, den tredje har været efter PSP, Sony og PlayStation ved adskillige lejligheder og den fjerde har flere gange sagt, at PSP er uinteressant, fordi der ikke er nogen gode spil til den. Jeg siger ikke det er afgørende for udtalelserne, men i nogle af tilfældene, kan man jo godt få den opfattelse...

Og dermed handler det vel igen lidt om det, som tråden burde handle om. Med hvilken indgang man ser på tingene, når man ser på ny hardware. Der er vel ret stor forskellig på udfaldet af "succes eller ej", hvis den ene starter med indstillingen "Hvordan kunne det her optimalt have været", mens den anden har "Der er ikke noget analog stick, så må vi se hvor godt det kan blive uden, de andre siger det er dårligt, så jeg forventer det værste."

Tror nogen seriøst på, at nu dropper alle controllere at bruge sticks fremover og erstatter dem med touchpads, fordi de er meget bedre? Nej? Hvorfor ikke dog? Hvis de er "perfekte" i det formål, som et analog stick har, og samtidig tilføjer nye muligheder (utvivlsomt) så er det jo en no-brainer? Eller også er den analog touchstyring bare ikke så optimal endda. Meget sjov idé og i situationer et godt alternativ til digital styring, ja. Optimalt? Nej.

EDIT: Der er også dem der har sagt: "Styringen i Mario DS er ikke noget problem. Jeg styrer fint nok med den digitale kontrol." Men siger det ikke alt om problemet? Det er da langt, langt fra at være optimalt. Ingen siger at det er verdens undergang, at man ikke får optimal 3d-styring på en DS, men når kritisk vurderer konsollen så er det nu engang et problem. Det er åndssvag detalje, som Nintendo kunne og burde have løst uden problemer. Det er nogle grader værre end ikke at sætte RGB-udgang i sin konsol. "Det er ikke noget problem. Det er pænt nok med composite." "Det er bare et spørgsmål om tilvænning. Når man har set på det nogle timer, så lægger man ikke mærke til, at farverne flyder ud i hinanden."
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 27/01-05 13:13, rettet 27/01-05 13:15 
Så vidt jeg kan se, er der ikke andre end dig, der bliver ved med at kritisere kontrollen i Mario DS. Både mig og Hauke er begejstrede for kontrollen, og der er ingen af os, der er biased i den her sag, uanset hvor stor tilhænger af Nintendo, jeg selv er.

Det virker fuldstændig absurd, som du rakker ned på Nintendo for det her. Som om det er en stor fejl. Og det er det altså ikke! Tværtimod er det et bevis på at touch screen'en kan bruges til lidt af hvert. Ja, det ville have været en fordel at inkludere en analog pind for at tilfredsstille folk som dig, der ikke kan vænne sig til alternativer, men det er på ingen måder tiltrængt.
Problemet er jo at du bliver ved med at sammenligne med analog pind! Du VIL have styringen til at være ligesom på N64! Hvis man ikke får modstand, der tvinger fingeren tilbage til nulindstillingen, er den "ikke god nok" hos dig. Du måler efter en skala, hvor "analog pind" er toppen. Men de to styringer befinder sig jo overhovedet ikke på samme skala, det er forskellige metoder, og du kan ikke sammenligne dem på den måde. Som jeg sagde før, er det eneste problem, at man ikke kan lave skarpe det særlige hop ved 180º-sving. Men havde man ikke spillet den gamle udgave, ville man ikke savne det. Spillet, som det er, kræver intet andet end hvad man let kan udføre med den styring, DS'en tilbyder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 27/01-05 13:33, rettet 27/01-05 13:33 
Sumez>
Så vidt jeg kan se, er der ikke andre end dig, der bliver ved med at kritisere kontrollen i Mario DS.

Måske gider andre ikke høre på, at det skulle være dem, der er noget galt med? Måske er andre ligeglad med, at deres mening bliver afskrevet som pjat.

Det nye Super Play er lige kommet ind af døren her. De anmelder DS'en og en håndfuld spil.

Om thumbstappen ("pegesnoren") skriver de: "Problemet med denne kontrolmåde er, at man ofte kommer til at holde tommelfingeren i unaturlige positioner og får ondt i den. "Nintendo-tommelfinger" forbliver tilsyneladende et velkent fænomen på de danske skadestuer." Det eneste positive om den er, at man i forhold til at bruge fingeren direkte får større præcisiion og undgår fedtpletter.

Om Mario 64 skriver de: "Præcisionen er ikke den samme som Nintendo 64-controlleren, og det er svært at holde tommelfingeren i en naturlig position, i hvert fald i starten."

Nej, det er ikke bare mig.

Problemet er jo at du bliver ved med at sammenligne med analog pind!

Og hvorfor skulle jeg da ikke det? Det er da det mest naturlige, man kan gøre. Hvis Nintendo havde fjernet d-padet og erstattet det af en Super OsWald-funktion, hvor man skulle råbe VENSTRE for at "trykke" venstre, så måtte jeg heller ikke sammenligne med et rigtigt d-pad eller hvad? Bare fordi det måske havde virket OK i Super OsWald, så er det jo ikke ensbetydende med, at det var den optimale løsning...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 27/01-05 13:43, rettet 27/01-05 13:43 
Ja okay hvis SUPERplay skriver det må det da være fakta.

Anyway, så skal du mindst besidde 10 Nintendo point for at kunne bruge thumb strap optimalt...
SumezSumezSkrevet 27/01-05 13:59 
RJK>
Om Mario 64 skriver de: "Præcisionen er ikke den samme som Nintendo 64-controlleren, og det er svært at holde tommelfingeren i en naturlig position, i hvert fald i starten."

Nej, det er ikke bare mig.

Jeg benægter da ikke at man kommer til at sidde med tommelfingeren i en lidt besværlig position (hvilket dog bliver mindre problematisk når man vænner sig til den, ligesom SuperPlay siger), og har da selv fremhævet det problem. Og spiller man fem timer i træk, kan man godt få lidt ondt i tommelfingeren, men jeg skulle da huske helt galt, hvis ikke N64-controlleren havde præcis det samme problem. :) Det er en ergonomisk bagatel, og har ikke noget med kontrollen at gøre. Hvis det er det, der er dit problem, har vi ikke noget at være uenige over, men det fremgår jo at dine indlæg (i modsætning til det Super Play skriver), at det er styringen, du synes er for dårlig!

Og hvorfor skulle jeg da ikke det? Det er da det mest naturlige, man kan gøre. Hvis Nintendo havde fjernet d-padet og erstattet det af en Super OsWald-funktion, hvor man skulle råbe VENSTRE for at "trykke" venstre, så måtte jeg heller ikke sammenligne med et rigtigt d-pad eller hvad? Bare fordi det måske havde virket OK i Super OsWald, så er det jo ikke ensbetydende med, at det var den optimale løsning...

Læs hvad jeg skriver! Selvfølgelig kan man afskrive den ene som værende bedre end den anden. Og jeg benægter ikke at jeg hellere vil spille med en analog pind. Men det betyder ikke, at det er et direkte problem, at der ikke er en, for DS-styringen er ganske problemfri.

Men du sammenligner udfra det udgangspunkt at DS-styringen prøver at være ligesom en analogpind, hvilket ikke er tilfældet!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 27/01-05 14:26 
Sumez>
Hvis det er det, der er dit problem, har vi ikke noget at være uenige over, men det fremgår jo at dine indlæg (i modsætning til det Super Play skriver), at det er styringen, du synes er for dårlig!

Jeg har skrevet to ting. Det er de samme to ting, jeg har nævnt hele tiden. Det er de samme to ting, som SuperPlay skriver:

1. Kontrollen i Mario DS er, uanset styreform, ikke på niveau med et analog stick som controlleren på N64.

2. Thumb-strappen er meget anstrengende at spille med, og den bliver hurtigt direkte ubehagelig (og, nej, det er ikke efter fem timers brug).

De to ting lagt sammen giver konklusion: Dårlig styring.

Men du sammenligner udfra det udgangspunkt at DS-styringen prøver at være ligesom en analogpind, hvilket ikke er tilfældet!

Nej. Jeg sammenligner ud fra, hvordan den ville have været, hvis Nintendo havde sat en analog styrepind på DS, hvilket ville have været det fuldstændigt logiske at gøre. I stedet sparer de den væk, fordi "man opnår fuldt det samme med thumb-strapen på touchskærmen." Det er det sammenligningsgrundlag Nintendo selv har givet os, og så bruger jeg selvfølgelig det. Succes-kriteriet er, om ovenstående gør det op for det manglende analoge stick. Og det mener jeg ikke det er i nærheden af at gøre. For mig gør det en meget stor forskel på oplevelsen af et spil som Mario DS, som er det spil, Nintendo har givet os at vurdere ud fra.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KilroyKilroySkrevet 27/01-05 15:59 
RJK>
en Super OsWald-funktion

Det er her fuldkommen offtopic, men hvor var det spil dog cool. Måske Nintendo skulle lave en DS-version, hvor man vitterligt SKULLE råbe for at kontrollere spillet. Det vil virkeligt bringe glæde til landets mange busser:D
Kilroy Was Here
TweelTweelSkrevet 27/01-05 17:20, rettet 27/01-05 17:24 
Først skal siges at jeg endnu ikke har prøvet hverken psp eller ds.

RJK>
1. Kontrollen i Mario DS er, uanset styreform, ikke på niveau med et analog stick som controlleren på N64.

Det lyder ellers som om den på i hvert fald et punkt er bedre: Nemlig præcisionen. Jeg tror da absolut touch screen giver bedre kontrol i nogle tilfælde, personligt har jeg altid syntes at analoge kontroller var akavede når man skulle bruge dem analogt, dvs. f.eks. til at gå langsomt op til de der sovende blomster. Her lyder det som om den nye metode er bedre.

RJK>
I stedet sparer de den væk, fordi "man opnår fuldt det samme med thumb-strapen på touchskærmen."

Sparet væk? Jeg er ganske overbevist om at touchscreens er væsentligt dyrere end en analog pind. PSPen har en analog pind, men den er der vist også problemer med. Jeg tror da Nintendo har overvejet en analog pind, men har konkluderet at den ville blive for akavet (som den i flg. hvad der er blevet sagt er på PSPen), og derfor lavet det de mener er et bedre alternativ. Om det er lykkedes kan jeg først vurdere for mig selv når jeg får maskinerne i hånden, men efter hvad jeg har læst mig til, og hvad mine oplevelser med traditionelle analoge stik har været, forventer jeg at Nintendos er bedre for mig.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
BeanoBeanoSkrevet 27/01-05 17:23 
Tweel>
PSPen har en analog pind, men den er der vist også problemer med.

Nej, faktisk ikke en analog stick, men en analog slider som føles helt anderledes hvilket også kræver lidt tilvænning for nogle.
MarcusMarcusSkrevet 27/01-05 17:33, rettet 27/01-05 17:41 
Tweel>
RJK>
I stedet sparer de den væk, fordi "man opnår fuldt det samme med thumb-strapen på touchskærmen."


Jeg kunne forestille mig at RJK tænker på at de kunne have lavet en analog pind foruden den touch screen som også har andre funktioner.
RJKRJKSkrevet 27/01-05 18:07 
Ja, det gik jeg ud fra var åbenlyst.

Grunden til, at det ikke er nemmere at liste sig op til de sovende blomster:

Et analog stik har modstand, fordi det hele tiden auto-centrerer. Når man trykker 10% op, så er der en hvis modstand og når du trykker 100% op, så er der en anden modstand (og dertil også en kant). Dermed har man hele tiden et feel af, hvor meget man trykker. Man er ikke i tvivl om det.

Mario DS fungerer ved at man starter med at plante sin finger på skærmen og så beregner maskinen dette som centrum. Al bevægelse regnes så ud fra, hvor meget man flytter fingeren i forhold til dette "centrum". Man da der ikke er nogen modstand, så har man intet feel for, hvor langt man har bevæget sig fra centrum. Det kan kun ses på spilbilledet, på hvordan figuren bevæger sig. Hvilket så med tiden bliver mere eller mindre naturligt.

Der kommer så dertil et auto-centreringssystem, som "hele tiden" flytter sig rundt, hvormed man konsekvent "glider rundt" og jævnligt skal slippe skærmen og sætte et nyt centrum. Det går jeg ud fra softwaremæssigt kunne laves mere genialt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 27/01-05 18:24 
Mht det der centringssystem, så flytter det sig bestemt ikke særlig meget, hvis det overhovedet flytter sig... har for nyligt racet ham der skildpadde fætteren i første map, og det klarede jeg uden at flytte fingeren en eneste gang :/
RJKRJKSkrevet 27/01-05 18:45, rettet 27/01-05 18:48 
Jeg kan jo kun tale for egen regning. Jeg rejusterer 1-2 gange per minut under normalt spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 28/01-05 00:42 
Det der "autocentreringssystem" fungerer udmærket. Ja, hvis man konstant bevæger sin finger ud til kanten af skærmen, får man brug for "relokere" en del, men det er virkelig bare at vænne sig til det. Det minder faktisk meget om at vænne sig til en dansemåtter, der virker det også fuldstændig umuligt at ramme de rigtige knapper i starten.
Og netop fordi man HAR den autocentrering, er det ikke nødvendigt med en modstand! Uanset hvor langt ude ens finger er, kan man altid justere hastigheden, med det samme ryk tilbage.

Iøvrigt har Tweel ret i sin formodning.. Det ER nemmere at liste sig op på de sovende blomster i DS-udgaven!
Det er også nemmere at svømme under vandet og glide ned ad "rutchebanerne" (jeg klarede pingvinen i første forsøg). Det er til gengæld lidt sværere at løbe i en lille cirkel eller lave skarpe sving med DS-styringen.
Måske ikke for RJK, men når det er for "os andre", er alternativet vel at det er mig, der er en hat til at bruge N64'erens styrepind. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 28/01-05 01:19 
Det er utroligt så forskelligt vi ser på tingene. Rutschebanerne finder jeg fx nærmest umulige i DS-udgaven ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 28/01-05 08:17 
Der må altså være et eller andet du gør forkert.. Eller også har du en underlig DS. :)
Men hvis du stadig ikke har lært det næste gang du er i kbh, kan vi vel kigge på det der. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RuneSPRuneSPSkrevet 28/01-05 10:02 
Ja rutschebanerne er virkelig nemme i DS versionen :)

Det er så tilgengæld lettest at bruge stylussen der, da man ikke har bruge for at trykke på andre knapper samtidigt...
222 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig