X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSP - ikke helt fejlfrit


Svar
CanonCanonSkrevet 20/12-04 15:37 
Læs og se lige det her:

Gamesarefun.com
Bah...
222 emne(r).
« < 1 2 3 4 5

Svar
SumezSumezSkrevet 28/01-05 10:28 
Det synes jeg så ikke. Jeg kan ikke finde ud af at bruge den til noget. Men det er nok også en vanesag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 28/01-05 10:40 
Jeg må indrømme at jeg foretrækker at bruge padden... Men jeg tror også min fingre er så krogede af så mange års joypetting (Ja, det står der!), at jeg har svært ved at vænne mig til den utraditionelle touch-styring - men jeg har heller ikke lagt så meget energi i det endnu.

:)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 28/01-05 14:38 
Sumez>
Men hvis du stadig ikke har lært det næste gang du er i kbh, kan vi vel kigge på det der. :P

Haha, det er en aftale ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 19/03-05 14:04, rettet 19/03-05 14:06 
Sumez>
Der må altså være et eller andet du gør forkert.. Eller også har du en underlig DS. :)

Da vi var til PES Cup i sidste weekend var der en del DS'er og DS-spillere. Det bemærkelsesværdige var, at alle udtrykte de samme problemer omkring styringen i især Mario DS, som jeg har gjort. Men ingen ville skrive noget herinde, fordi man var i mindretal. Eller måske fordi man som ovenfor får at vide, at hvis man har problemer med styringen, så er det bare fordi man er et fjols til at bruge maskinen ;)

Det synes jeg efterlader et temmeligt misvisende billede, som jeg vil forsøge at rette op på. Jeg har tilfældigvis i dag læst Gamereactors og Super Plays anmeldelser af Mario DS. Og - surprise, surprise - så angiver de begge den "umulige" styring som det absolut største kritikpunkt.

Thomas Tanggaard, Gamereactor:

Problemet er bare at det kun er morsomt i et par minutter, og da jeg hopper gennem det første maleri og ud på Bob-omb Battlefield, vandrer hænderne tilbage på deres faste pladser. Det digitale pad og knapperne er den eneste måde at komme nogle vegne i DS-udgaven, og jeg gider ærlig talt ikke handicappe mig selv, fordi det på en eller anden måde skulle være sjovere. Det irriterer mig også, at Nintendo har valgt at genudgive netop Super Mario 64. Spillet var på N64 en åbenbaring i spildesign, med en af de mest velfungerende analoge styringer nogensinde. På den håndholdte er dette reduceret til et slapt opkog, der kræver at du holder en knap nede for overhovedet at løbe - og det fungerer bare ikke. Der er øjeblikke, hvor du river håret af hovedet på dig selv, øjeblikke, hvor du overvejer at kaste den nyindkøbte maskine mod jorden og øjeblikke, hvor du på det groveste overvejer at hente Nintendo 64-maskinen i kælderen og så spille det på den i stedet for. Den manglende følelse med spilkaraktererne ødelægger meget af morskaben ved f.eks. at snige sig forbi en snorkende kødædende plante, eller gå på line på en planke højt oppe i luften. Som tiden går, så vænner man sig lidt til den underlige styring, men man bliver aldrig tilfreds.

Alfred Holmgren, Super Play:

Da Nintendo DS helt mangler en analog styrepind, må man tage til takke med at styre sine spilpersoner enten med det klodsede styrekryds - hvilket føles som et lidt for stort tilbageskridt, når ned bliver preset ned over et spil, der var frontfigur for den analoge revolution - eller den nye pegeskærm. Valget falder ikke overraskende på sidtnævnte alternativ, hvilket desværre medfører en række problemer, som originalen slet ikke led under. Til at begynde med virker det både ubekvemt og ineffektivt at trække Yoshi i den rigtige retning ved hjælp af stylusen. Efter et stykke tid indfinder der sig dog et kønt, lidt svævende flow, når man med stadig større selvtillid lader plasticpinden danse over pegeskærmen - men det er alligevel hele tiden pinagtigt åbenlyst, Super Mario 64 blev designet med den analoge styrepind i tankerne. At styre med stylusen eller pegesnoren føles mere som en tilnærmelsesvis fortolkning af originalens kontrolsystem end som en fuldgyldig erstatning. Den omstændighed, at pegesnoren sætter sig som en tyk, fedtet hinde mellem spiller og spilperson, er selvfølgelig en ganske utilgivelig fejl og hovedårsagen til, at I ikke ser et ettal efterfulgt af et nul nede i det sorte karakterfelt. Super Mario 64 DS er det endegyldige bevis på, at Super Mario 64 ikke har nogen holdbarhedsdato. Og at pegeskærmen på Nintendo DS desværre har det.

Det ærgrer mig, at folk ikke tør stå ved, hvad de mener. Man gør ikke noget forkert, hvis man synes styringen i Mario DS er dårlig. Den ER dårlig (i forhold til originalen). Men kan nogle ikke vænne sig til den og få en god oplevelse ud af dette fantastiske spil? Ganske sikkert. Det er der jo åbenlyst eksempler på. Det betyder bare ikke, at alle de andre, som ærligt talt ser ud til at være i stort flertal, er nogle fjolser... Bare fordi Mario 64 er et fantastisk spil og Nintendo DS en spændende maskine betyder det ikke, at kombinationen er perfekt. Det er den ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/03-05 14:23, rettet 19/03-05 14:24 
Det digitale pad og knapperne er den eneste måde at komme nogle vegne i DS-udgaven, og jeg gider ærlig talt ikke handicappe mig selv, fordi det på en eller anden måde skulle være sjovere.

Den der udtalelse kan jeg virkelig ikke tage seriøst. Det var den opfattelse, jeg havde godt fem minutter inde i spillet, derefter var det allerede begyndt at blive nemmere. Man må da for **** formode at Thomas Tanggaard har spillet mere end fem minutter af spillet?? For at forholde mig relistisk til det, er der noget der tyder på at han har prøvet med stylus eller thumbstrap i et minut hver, og så har valdt d-pad'et, fordi det virkede nemmest i starten, og så har han holdt sig til det hele vejen, hvilket selvsagt er en fuldstændig umulighed.
Jeg indrømmer at jeg HAVDE små problemer med styringen et pænt godt stykke inde i spillet. Jeg husker da, at jeg helt fremme ved hazy maze cave, ikke turde tage det lange hop til venstre over det store hul, men i stedet gik forsigtigt hele vejen højre om, netop pga. styringen. Men som det er nu, er hoppet mindst ligeså nemt klaret som på N64.

Jeg er stadig 100% uforstående overfor de her problemer, for jeg har som sagt ikke haft nogen (udover tilvænning, altså). Jeg synes stadig, det lugter af at folk er vant til ÉN type styring, og ikke kan tage sig sammen til at lære en anden, der trods alt ikke forsøger at emulere analogstick, men ER en helt anden form.
Alle (ok, det begrænser sig til i hvert fald tre personer, men det er stadig alle), jeg har lånt spillet, som kun har spillet i et kort stykke tid, har faktisk været utroligt gode til styringen, meget bedre end jeg selv var, første gang jeg satte mig ned med spillet. Det synes jeg kun tyder på at styringen er BEDRE (læs: nemmere at vænne sig til) end jeg umiddelbart kunne bedømme.. Og jeg synes også det er meget forvirrende at du har den stik modsatte oplevelse med de mennesker, du snakker med. Jeg taler i hvert fald selv 100% sandt, og jeg tvivler også på at du vil lyve i denne situation.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 19/03-05 14:30 
Well, det er jo ikke fordi jeg har opdigtet de to ovenfornævnte citater ;) Det er man da velkommen til at checke efter, hvis det betvivles ;p

Jeg siger ikke at nogen lyver. Jeg siger bare at der åbenlyst er forskellige meninger om emnet, hvilket man da så bør respektere fremfor at ende i en situation, hvor nogle ikke "tør" være med.

De fleste DS-spillere i sidste weekend havde af gode grunde ikke haft megen tilvænning (PAL-release-dagen). Så jeg siger ikke det tæller for så meget. Men man må da formode at begge ovenfornævnte anmeldere har klokket en 10 timer i spillet og givet det en seriøs chance (ligesom jeg selv).

Så selvom man ikke forstår problemet, så burde man altså anerkende deres/vores mening ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/03-05 14:35 
Thomas Tanggaard plejer at vide hvad han snakker om, men jeg stoler altså virkelig mere på mine egne iagttagelser. Især når han ligefrem hiver det frem som et kritikpunkt, at man skal holde en knap nede for at løbe. Det viser jo tydeligt, at han har spillet med d-pad'et hele vejen, hvormed jeg overhovedet ikke synes, han har ret til at kritisere spilkontrollen. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 19/03-05 14:38 
Men når han nu har spillet og vurderet, at d-pad'et er den bedste styringsform (hvilket jeg ikke er ubøjelig til at give ham ret i), så er det da fint at han kritiserer, hvad der er galt ved dén. Det kan jeg ikke se det store problem i.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 19/03-05 14:55 
Jeg fik kun spillet fem minutter til PES Cup. På de fem minutter kom jeg ikke tæt på at have kontrol over Yoshi - alene det, at det tager så langt tid, er nok til understrege at styringen er ringere end i originalen. God styring kræver ikke tilvænning.

Men jeg tror ikke det er skærmens skyld (som Super Play næsten siger) - det er fordi de har lavet et fast centerpunkt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
JmogJmogSkrevet 19/03-05 15:07 
Jeg synes styringen er udmærket med touch-skærmen i Mario, men der er ingen tvivl om, at den var bedre på N64. Man har ikke den samme grad af præcision i bevægelserne. Det er primært det at dreje hurtigt og præcist, som er besværligt.
KilroyKilroySkrevet 19/03-05 15:42 
Jmog>
Det er primært det at dreje hurtigt og præcist, som er besværligt.

Enig! Jeg har faktisk ikke rigtigt nogen problemer med at bruge touchscreenen til at styre spillet. Det er faktisk kun når jeg skal løbe i cirkler om de der blå øjne at jeg har problemer. Men ellers synes jeg ikke der er problemer med at bruge stylusen til at styre spillet...
Kilroy Was Here
SumezSumezSkrevet 20/03-05 01:39 
RJK>
Men når han nu har spillet og vurderet, at d-pad'et er den bedste styringsform (hvilket jeg ikke er ubøjelig til at give ham ret i), så er det da fint at han kritiserer, hvad der er galt ved dén. Det kan jeg ikke se det store problem i.

Der er da det gigantiske problem at vurderingen er direkte forkert. D-pad styringen er elendig, og fuldstændig ubrugelig, mens thumbstrap styringen er perfekt. Hvis du "ikke er ubøjelig til at give ham ret" i det, er det tydeligt at jeg åbenbart har meget lettere ved at styre spillet, end du har. Det er åbenbart et spørgsmål om naturtalent? :\
Det kan tilføjes, at jeg heller ikke har problemer med at løbe rundt om øjnene. Det synes jeg tværtimod er noget af det nemmeste (med thumbstrap altså. Næsten umuligt med stylus :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 20/03-05 02:39 
RJK>
Det digitale pad og knapperne er den eneste måde at komme nogle vegne i DS-udgaven[..]

Der går det FUBAR, og så kan jeg ikke rigtigt ta' det helt seriøst.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 20/03-05 12:04 
Sumez>
D-pad styringen er elendig, og fuldstændig ubrugelig, mens thumbstrap styringen er perfekt.

Lige der demonstrerer du perfekt hvor farvet du er og hvor upartisk du er i stand til at se på sagen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TweelTweelSkrevet 20/03-05 12:54, rettet 20/03-05 13:00 
Syret... Naiera og Okotta kommer med stort set samme udtalelse, men med modsat fortegn, lige efter hinanden.
EDIT: Og citaterne fra Sumez og RJK virker også meget ens, men med modsat fortegn. Begge antager at der er et ultimativt svar:
RJK>
Man gør ikke noget forkert, hvis man synes styringen i Mario DS er dårlig. Den ER dårlig (i forhold til originalen).

Ingen plads til diskusion eller individuelle oplevelser her.
Sumez>
D-pad styringen er elendig, og fuldstændig ubrugelig, mens thumbstrap styringen er perfekt.

Også temmelig skarpt sat op her...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
SumezSumezSkrevet 20/03-05 17:25 
At påstå at d-pad styringen, der i allermest tekniske forstand er begrænset, er bedre end thumbstrap styring, er fuldstændig hen i vejret, selv Okotta kan se det. ;)
Det er et faktum, ikke en holdning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 20/03-05 17:42 
Jamen der er da heller ingen, der er uenig med dig i, at D-pad ikke er lige så godt som thumb-strap. Det vi holder fast på er, at thumb-styringen langtfra kan måle sig med thumbstickstyringen på N64.
RuneSPRuneSPSkrevet 20/03-05 18:00 
Det synes jeg sagtens den kan :)

Jeg har i hvert fald stort set næsten ingen problemer med de der "lige-før-bowser" levels eller hvad de nu hedder... det havde jeg så sandelig førhen, men det kan der jo være mange forskellige grunde til :)
TweelTweelSkrevet 20/03-05 19:07 
Sumez>
Det var mest "thumbstrap er perfekt" kommentaren jeg hentød til...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Bede-xBede-xSkrevet 21/03-05 02:21 
Chrono>
Jeg fik kun spillet fem minutter til PES Cup. På de fem minutter kom jeg ikke tæt på at have kontrol over Yoshi - alene det, at det tager så langt tid, er nok til understrege at styringen er ringere end i originalen. God styring kræver ikke tilvænning.

Jeg havde nøjagtig samme oplevelse, da jeg prøvede spillet kort.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 21/03-05 02:36 
Tweel>
Ingen plads til diskusion eller individuelle oplevelser her.

Jeg synes nu ellers jeg har skåret det ud i pap flere gange, at det er helt i orden, hvis nogen synes styringen er god.

Men hvis den var lige så god som med et analog stick, så ville ingen vel have problemer med den? Og der er åbenlyst mange der har problemer. Derfor er der vel intet galt i at drage konklusionen, at styringen - set ud fra et helhedsindtryk - er dårligere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/03-05 13:12 
Tweel>
Sumez>
Det var mest "thumbstrap er perfekt" kommentaren jeg hentød til...

For mig, der har vænnet mig til den, er den mindst ligeså perfekt som med analog stick. Som sagt, er der ligefrem steder, hvor jeg har lettere med at styre på DS'en (under vandet og på rutschebaner). At mange andre har problemer, kan selvfølgelig tolkes som at styringen er dårlig, men det kan vel ikke passe, at der er så stor fysisk forskel på os som mennesker.. Giv dog i det mindste spillet et forsøg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
222 emne(r).
« < 1 2 3 4 5

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig