X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Engelsk strøm stik


Svar
TweelTweelSkrevet 25/10-04 21:36 
Hvad skal der til for at få en engelsk maskine til at køre i danmark, med hensyn til strøm stikket? Er det muligt bare at skrue det originale af og sætte et dansk på, eller skal jeg have en form for adaptor? Er 220V Europæisk standard?
På forhånd tak.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
APHAPHSkrevet 25/10-04 21:40 
Tweel>
Er det muligt bare at skrue det originale af og sætte et dansk på?

Ja.

Er 220V Europæisk standard?

Nej, 230V er standart i størstedelen af EU.
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
psychomantispsychomantisSkrevet 25/10-04 23:01 
Du kan også købe en adaptor.
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 26/10-04 07:29 
faktistk er engelsk magen til, men nogle steder har der været problemer fordi de kører med 60Hz istedet for som os 50Hz, så det er det eneste inden for europa du skal være opmærksom på.
By the power of Grayskull!
SumezSumezSkrevet 26/10-04 09:19 
Paasch>
Er 220V Europæisk standard?

Nej, 230V er standart i størstedelen af EU.

Så vidt jeg har forstået, kan man risikere begge dele. De prøver vist at indføre 220V i hele europa (eller også er det 230V), i hvert fald er forskellen mellem de to så ubetydelig, at man ikke skal tænke over det, når det gælder de fleste elektroniske apparater.
Den eneste egentlige forskel mellem normale engelske strømstik og de europæiske er udformningen, så tag du bare at skrue et dansk et på i stedet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PaenPaenSkrevet 26/10-04 11:30 
Du kan købe en multistik i din lokale silvan, så er problemet løst, og så har du også til amerikansk standard osv....
Lóriens blade falder ikke forgæves
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 26/10-04 11:47 
standarten for spænding i europa er 400v, men det er HZ og små korrektionsfaktorer der gør en forskel. Det har noget med hvordan stjerneforbindelserne i tavlerne er lavet.

Men 400v?? ja jeg sagde 400V, for det er den spænding der er mellem faserne i installationen og når man måler mellem en fase bliver strømmen ca kvadratrod 3 mindre... prøv engang at regne efter.. men som i alt andet er der korrektions faktorer, som enten gør at den kommer ned på kanten af 230 eller 220.

Det med Hz gør at strømmen løber hurtigere, hvilket kan brænde en motor af. f.eks. en blæser eller ligende.
By the power of Grayskull!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 26/10-04 15:47 
Dawn>
... så har du også til amerikansk standard osv....

Nej for amerikansk standard er kun 110v, så den går ikke.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dpldplSkrevet 26/10-04 16:44, rettet 26/10-04 16:48 
ThunderBitch: udregning mæssig passer det du siger med kvadratrod 3.

Synes bare det lyder fokert IMO. fordi man har CA. 230 volt effiktiv i en stikkontakt. Og det er så en peak spændning på 325V.(man bruger da kvadratrod 2 når man leger med AC og sinuskurver). Men nu er jeg jo ikke elektriker (men derimod kun kun færdig med H1 til elektronik)

Enlig har man 650volt ud af en stikkontakt (pågrund af 325volt positiv og 325volt negativ)(elsker den dejlig sinuskruve NOT!)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
APHAPHSkrevet 26/10-04 17:27 
Sumez>
Så vidt jeg har forstået, kan man risikere begge dele. De prøver vist at indføre 220V i hele europa (eller også er det 230V)

Alle EU lande inkl. Danmark kørte med 220V for en del år tilbage, men idag kører hovedparten 230V.

i hvert fald er forskellen mellem de to så ubetydelig, at man ikke skal tænke over det, når det gælder de fleste elektroniske apparater.

Korrekt. Grunden til at det er ubetydeligt, er fordi at alle elektriske apparater, som minimum skal kunne holde til +10% af mærkespændingen(220v+10%=242v). I Danmark er spændingen 230v + - 5%...altså + - 11,5 volt.
Det betyder at spændingen maksimalt kan være 241,5v, men når et 220v apparat minimum skal kunne holde til 242v, kan man uden problemer tilslutte det en 230V installation.

ThunderBitch>
standarten for spænding i europa er 400v

Der findes ingen standart i EU. Nogle lande kører stadigvæk med 220/380V.

men som i alt andet er der korrektions faktorer, som enten gør at den kommer ned på kanten af 230 eller 220.

Din udregningsmedtode er rigtig nok, men det der afgør om fasespændingen er 230V eller 220v, er om man regner med 380V eller 400V som netspænding.

dpl>
Nu er jeg jo ikke elektriker. Synes bare det lyder fokert.

Men det er jeg, og det er korrekt at regne det ud på denne måde. ;)
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
dpldplSkrevet 26/10-04 18:02 
der kan man bare se.

men okay man kan jo ikke sige andet end det man ved (og elektriker lærer jo noget andet end vi elektronik folk)
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig