X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste joypad?


Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 27/04-03 00:35 
Hvilken af de tre aktive konsoller har det bedste joypad?

Jeg ved godt at emnet er blevet diskuteret ofte, men aldrig som en seperat tråd (i hvert fald ikke her).
Så derfor:

Her er i hvert fald mine observationer og meninger.

Gamecube:
+: Meget ergonomisk form, kan stort set bare støttes mellem håndfladerne med fingrene fri til at gøre deres job.

Gode store knapper der er intuitive at finde.

Et lækkert 'feel' på skulderknapperne


-: Det underlige gule 'stub'-stick, hvorfor skal det ene analog-stick have dårligere greb end det andet?

Z-knappen, man kan da lære at leve med den, men hvorfor skal den være så lille og hængslet i den forkerte side (man skulle bukke fingeren mindre hvis den vippede mod uret).

Det grå hoved-stick er for glat (trods gummi og riller :), og det er for fladt. Det ville være mere behageligt at "rulle rundt på" hvis det var mere rundt (ligesom Dreamcastens stick).


Dual Shock 2:

+: Næsten symmetrisk.

Let, med god rumble.

alle knapper analoge.

God udforming af stickene


-: Analogstickene virker som en eftertanke (hvad de også er), de virker simpelt "påklistrede". Det ville være IMO være bedre, hvis stickene byttede plads med face-knapperne, så de mest sensitive dele af styringen kom hen hvor fingrene naturligt hviler bedst.

Analogstickene er ikke præcise nok. Fjederbelastningen på dem er lavet sådan, at de nærmest skal over en lille forhindring fra neutral position.

Knapperne bliver hurtigt slatne og mister deres 'klik'.

D-padded kræver at man flytter tommelfingeren meget rundt, fordi der ikke en plads i midten man kan vile den på, og hurtigt "rulle" rundt mellem de forskellige retninger.


xbox:

Normal pad.

+: Okay analogsticks


-: En design katastrofe af rang.
Grebene er alt for store, det føles som når man har puttet en hel pakke tyggegummi i munden, men får en underlig krampagtig følelse af ikke at kunne få ordentligt fat.

Knapperne er nærmest parabelformede, så man bliver meget øm i fingerspidserne af at trykke på dem i for lang tid af gangen.

Knapperne er for små og sidder for tæt.

D-padded er det for svært at finde sikre retninger på, og det er for stort.

Det er meget grimt, prikken over et i forvejen grimt design, er den store billigt udseende papskive, der "dekorerer" midten af padded.

Controller S:

+: Retter faktisk mange af de ting der var galt med det originale pad, mindre håndtag og fladere større knapper er nogle af forbedringerne.

Det bedste d-pad i denne generation.


-: Sort og hvid knapperene er mere ubrugelige end nogensinde.

Det venstre analog-stick føles godt nok når man bevæger det højre - venstre, men op og ned føles underligt akavet, på grund af den store hulhed på toppen af sticket.


Det var så min mening, så er det jeres tur.
I er også velkommen til at forestille jer hvordan det ultimative pad ville se ud.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 01:13, rettet 27/04-03 01:13 
Best.

Controller.

Ever.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 01:22 
Zzap! >
Knapperne bliver hurtigt slatne og mister deres 'klik'.

Så har jeg vidst ikke brugt min PS2 nok, fordi min har stadigvæk sit "klik". Derimod kender jeg mange der allerede har smadret Xbox controllere, både S og normal. Min S føles også hele tiden som om, at knapperne er på vej til at falde ud af den...

Knapperne er nærmest parabelformede, så man bliver meget øm i fingerspidserne af at trykke på dem i for lang tid af gangen.

Knapperne er for små og sidder for tæt.

-: Sort og hvid knapperene er mere ubrugelige end nogensinde.

Enig, med hensyn til knapperne på den normale. Selvom jeg har det med at trykke lidt for hårdt, synes jeg også at den straffer mere end nogen anden controller nogensinde. Det er helt unødvendigt.

Jeg kan dog godt lide der, hvor de hvide og de sorte knapper sidder på S. Ligesom de analoge pinde på en DS/DS2 kan siges at være eftertanker*, så er de hvide og de sorte knapper på Xbox controllere det også. Microsoft ville bare ikke have at deres controller skulle have færre knapper end Sony's.


*Hvis det var så galt, tror du så ikke, at Sony ville have gjort noget ved det, da DS2'en skulle lanceres sammen med PS2'en?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 27/04-03 02:32 
Controller S er efterhånden blevet mit fortrukne pad.

D-pad'et er mit eneste problem. Det er simpelthen for stift. Kunne de ikke have lavet det blødt ala Sega Saturn?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RitesRitesSkrevet 27/04-03 08:45 
Controller S her.
Ingen beklagelser.

Kunne også godt li' DC controlleren.
» a winner is you «
KeenKeenSkrevet 27/04-03 10:08, rettet 27/04-03 10:11 
Jeg synes også bedst om Controller S til xbox, alle knapperne sidder lige hvor de skal (også den sorte og den hvide knap), Den anden er for stor og klodset

Men jeg synes også om Controlleren til Ps2, og mine har da stadig deres "Klik"
kimmerkimmerSkrevet 27/04-03 10:08 
Den controller jeg synes er den bedste, må helt klart være Super Famicom joypadet. Det er det eneste joypad jeg nogensinde har været 100% tilfreds med. Selvom det ikke er særlig ergonomisk, så ligger det godt i hånden og alle knapperne er let tilgængelige.
"So what?" "You try to defeat me with one finger?" "No. I pushed the vital point Gakuchu" "you're already dead"
Anders_JensenAnders_JensenSkrevet 27/04-03 10:19 
jeg kan så ikke lide DC controlleren på grund af den måde ledningen sidder på....
Sælg mig en Xbox =)
PlaykidPlaykidSkrevet 27/04-03 10:24 
Den første org. Xbox controller, helt klart:)
Perfekt greb, dog med en anelse for følsomme triggere. Fuld bevægelses frihed ud til alle knapper.
Zzap! >
Knapperne er for små og sidder for tæt.

-: Sort og hvid knapperene er mere ubrugelige end nogensinde.
Naiera >

Enig, med hensyn til knapperne på den normale. Selvom jeg har det med at trykke lidt for hårdt, synes jeg også at den straffer mere end nogen anden controller nogensinde. Det er helt unødvendigt.

Jeg kan dog godt lide der, hvor de hvide og de sorte knapper sidder på S.

Jeg må så endnu engang beklage mig.
Jeg bryder mig virkelig ikke om hvor de har sat de knapper på "S" paddet, hvis man bruger knapperne meget vil jeg ikke mene det er det idelle sted, fordi man skal bøje eller flytte fingeren for meget, man kunne selvfølgelig sige det samme om den alm. controller, men af en eller anden grund synes jeg de er 100 gange lettere at bruge.
Og sticksne på controller S synes jeg også får Tommelfingrene til at glide realtiv let at og det virker som om de har lidt mindre bevægelses frihed.
Spiller nu: Halo 3
ChronoChronoSkrevet 27/04-03 11:02 
Jeg må give Kimmer ret, SNES'en har nu det bedste joypad.

N64'en er jeg også meget glad for, det er ret specielt og spillene skal passe til det. Men når de gør det så føles alting også optimalt. Det samme gælder egentlig Gamecube'ens joypad, det er bare ikke helt så specielt.

Men diskussionen handler jo om joypads til nye maskiner. Jeg har ikke prøvet Controller S, men det normale Xbox joypad er godt nok der dårligste joypad jeg nogensinde har rørt ved. Knapperne stikker og er hårde, og så er det alt for stort.

Det bedste må være Dual Shock 2 fordi det ikke er specielt og kan bruges til alle typer spil.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 27/04-03 11:11 
RJKs hurtige vurderinger :)

Xbox-controller, original: 4/10

Fordi det er for tungt, for klodset, digitalpaddet elendigt og primært fordi face-knapperne er direkte fejlplacerede. Eneste positive ved controlleren er de analoge sticks og skulderknapperne.

GameCube-controller: 5/10

Fordi selvom det ligger godt i hånden og er velegnet til mange spil, så er det alt for begrænset. Det er uegnet til spil der bruger flere knapper, skulderknapperne er mærkelige og digitalpaddet er elendigt. Z-knappen og C-sticket virker ufærdige.

Xbox-controller, S: 7/10

Fordi det tager de gode ting fra den originale controller og retter de fleste af de dårlige. Dog er digitalpaddet stadig lidt svagt og ekstra-knapperne (sort/hvid, select/start) sidder unaturligt.

PlayStation 2-controller: 7/10

Fordi det er den mest alsidige controller, der passer til de fleste ting og føles mest naturligt. Dog er analogsticksne måske ikke de bedste og analogfunktionen i skulderknapperne er begrænset - der burde være sket mere siden den originale PlayStation. De ekstra skulderknapper er dog til væsentlig fordel i mange spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MajorPMajorPSkrevet 27/04-03 12:59 
GameCube - 8/10
-Joypad'et ligger perfekt i hånden, men dog synes jeg at Z knappen kan til tider være irriterende at "få fat på". Det grimmeste joypad af PS2, XB og GC!

Xbox (det store) - 6/10
-Ligger fint i hånden, men kan dog være for stort til små børn, dårligt træk af MS! Men som en gamer med gode næver ligger den fint i hånden. Den er dog lidt grim!

Xbox (S) - 10/10
-Ligger fantastisk i hånden, og er IMO en nydelse for øjet. Det passer godt ind i næsten alle hænder, KANON JOYPAD!

PS2 - 7/10
-Klassik design, dog får jeg nogle gange ondt i hænderne af at spille med det.
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
Zzap!Zzap!Skrevet 27/04-03 13:08 
Naiera >
*Hvis det var så galt, tror du så ikke, at Sony ville have gjort noget ved det, da DS2'en skulle lanceres sammen med PS2'en?

Nu siger jeg jo ikke at det er SÅ galt, det er jo brugbart. Jeg siger bare at det ville være BEDRE hvis "øerne" byttede plads.
Og nej, jeg tror ikke at Sony ville lave for meget om på paddet, da det jo nærmest er blevet et ikon for videospil i sig selv. Man må dog håbe at de har lidt større nosser i næste omgang af konsolkrigen.

RJK >
GameCube-controller: 5/10

Fordi selvom det ligger godt i hånden og er velegnet til mange spil, så er det alt for begrænset. Det er uegnet til spil der bruger flere knapper, skulderknapperne er mærkelige og digitalpaddet er elendigt. Z-knappen og C-sticket virker ufærdige.

Jeg kan ikke forestille mig nogen spil udover traditionelle beatthemups, der ikke ville drage fordel af GC-paddets knap layout, og det er IMO lidt tåbeligt at begrænse standardpaddet på grund af én enkelt genre. Så hellere lave et seperat pad til netop den genre.

Jeg kan ikke se hvad du på nogen måde kan have imod skulderknapperne. De er behagelige at holde på, de er ikke for stramme og ikke for løse, og så er de jo faktisk 1.5 knap i én (bundklikket).
Born to kill space
APHAPHSkrevet 27/04-03 13:19, rettet 27/04-03 16:51 
Xbx - cont. orginal - 7/10
Gode Analoge sticks + triggers, dog er den digitale pad ubruglig... controleren er ubetænget den bedste til FPS og Racingspil

XBX Cont S - 9/10

nok den overall bedste controler på market..eneste minus er at den sorte og hvide knap er lidt malplaceret

GC - 5/10

controleren er godt designet (dog lidt for lille) men den ligger godt i hånden...placeringen af knapperne er ikke optimal, og den digitale pad er næsten ubruglig... kvalitets mæssigt virker gc controleren til at være den der er lavet i den ringeste kvalitet

Ps2 - DS2 7,5/10

overall en rigtig god controler, med et perfekt d pad.. dog er de analoge sticks lige ud sagt elendige.
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 13:28 
Paasch >
dog er de analoge sticks lige ud sagt elendige.

Hvad bygger du det på?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
APHAPHSkrevet 27/04-03 13:32, rettet 27/04-03 13:33 
personlig mening...de er for løse til at spille fps
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 13:33 
Den allervigtigste konsol genre ever...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 13:36 
Det gik fint da jeg anmeldte Red Faction 2...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
APHAPHSkrevet 27/04-03 13:38, rettet 27/04-03 13:40 
Som sagt: Personlig mening
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
seebergseebergSkrevet 27/04-03 13:59 
Xbox Controller org. 3/10
Alt for stort og klodset. grebene er så store at de glider ud af hænderne på en. de fire knapper er så små og sidder så tæt at man trykker mindst tre af dem ned på samme tid :S
Eneste plus må være den kraftige rumble funktion.

Xbox Controller S 6/10
Nogle af fejlende fra den org. controller er blevet rettet. F.eks er de fire knapper blevet placeret i PS2 stil, hvilket gør dem lettere at komme til. Grebene er også blevet formindskede så man holder bedre om controlleren. Dog synes jeg stadig at de to ekstra knapper "sort, Hvid" sidder beværligt.

PS2 Controller 4/10
Har aldrig syntes om denne controller. Styringsknapperne er for anstrengende at holde nede og giver smerter i tommelfingeren efter kort tid. Analog stikkene er også langt fra optimale. De sidder for tæt og giver en besværlig styring i FPS spil. Dog sidder de andre knapper på controlleren optimalt.

Gamecube Controller 8/10
Ligger rigtig godt i hånden og får en til at glemme at man sidder med en controller i hånden. De fire knapper er store og lette at trykke på. Analogen er belagt af god gummi så selv ikke en svedig tommelfinger glider af.
D-paddet er langt fra optimalt til andet en f.eks bestyring af udstyr i spil. Det analoge C-stik kan man godt vænne sig til selvom det opfører sig anderledes end det andet analog stik. Noget af det bedste ved controlleren er de geniale L og R knapper der er følsomme efter, hvor hårdt du trykker. Genialt til bilspil og den slags. Har ikke haft problemer med at betjene Z-knappen så den vil jeg ikke kritisere.

N64 Controller 9/10
Denne controller er efter min mening en af de mest vellykkede controllere ever. Næsten alt sidder perfekt. eneste minus er at analogen ikke er dækket af gummi.
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
BeanoBeanoSkrevet 27/04-03 14:10 
Min lille top 6 :)

1. PS2
2. Xbox Controller S
3. GameCube
4. Dreamcast
5. N64
6. Xbox Controller Org.
StriferStriferSkrevet 27/04-03 14:13, rettet 15/06-03 17:50 
Her er min top 5!!!!!!

1. PS2
2. GBA SP'en (ikk noget joypad men den er god at holde på)
3. Xbox org.
4. Nintendo 64
5. PSX *fnis*
XBL Gamertag: ZeNtiX
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 14:54 
Seeberg >
Styringsknapperne er for anstrengende at holde nede og giver smerter i tommelfingeren efter kort tid.

Du har vist en defekt DS2...

Nogle af de ting du siger om GC controlleren, gælder også for DS2'en, Xbox S/normal og sågar Dreamcast controlleren. Det er desuden underligt, at det elendige d-pad og det underlige c-stick ikke trækker længere ned.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
seebergseebergSkrevet 27/04-03 15:03, rettet 27/04-03 15:04 
Naiera -->

Jeg siger ikke at GC controllerens d-pad er dårligt, jeg siger at det er langt fra optimalt til at styre med. Det er ikke meningen at det skal bruges som andre normale D-pads, men til styring af forskelligt udstyr i spil. F.eks. Metroid Prime til skifte mellem visirne.

C-analogen er ikke et stort irritations moment da det er de færreste GC spil den bliver aktuel i. Og i de spil, hvor den bliver aktuel kan man vænne sig til den. Det skrev jeg også :P
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
ComradeComradeSkrevet 27/04-03 16:41 
den bedste er IMO klart den originale Xbox controller. Den ligger perfekt i hænderne, og analog pads'ne er placeret perfekt. Skulderknapperne er utrolig gode i bilspil. En god robust controller, som kan holde til at blive smidt med! :)
Designet er dog grimt. Den sorte og den hvide knap er total mal placeret.

Som nr. 2 kommer GC paddet. Udmærkede skulderknapper, dog ikke det samme feel som Xbox paddet har. Controlleren er utrolig dejlig at holde, dog lidt lille.
Knapperne er jeg ikke så vild med, kan godt lide når der er 4 ens knapper.
Analogpads'ne er jeg heller ikke helt vild med. Kan ikke lide at der er hakker hele vejen rundt.

PS2 paddet har jeg aldrig været vild tilfreds med. Man får alt for let i hånden efter længere tid med den i hænderne.
Synes at Sony slap for nemt om med det, da de lancerede PS2 ved bare at bruge en minimal opgradering af den gamle controller.
Controlleren er IMO rigtig svær at bruge i FPS spil da de to analog'er er placeret for tæt på hinanden og ikke særlig godt placeret.

Har faktisk ikke haft mulighed for at prøve Controller S, men jeg skal helt sikkert have en af slagsen.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
quadquadSkrevet 27/04-03 17:30 
GC-controlleren, blandet med Xboxens hårdførhed (Kom lige med et andet ord) Og knapper som på placeret på PS2'ens, så er vi kommet langt :D..

GC største minus er sindsyg placering af knapper, hvilket jeg synes er det samme for Xboxen (norm) Mens Dualshocken's knapper virker for lette at trykke ned og bliver dårlige efter et stykke tid.
AsseAsseSkrevet 27/04-03 18:45 
Jeg synes klart at GC'ens joypad er det bedste, PS2'ens får jeg ondt i hænderne af hvis jeg spiller i over en time, og Xbox'ens er IMO "lidt" for stort.

Så:

1: GC
2: Xbox
3: PS2

Der er også nogen af de ældre konsollers joypads jeg har brudt mig meget om, f.eks. NES'ens NES advantage, og andre "arcade" controllers.
SumezSumezSkrevet 27/04-03 19:03 
N64 controlleren er klart min favorit. Den passer godt i hænderne (lær dog af det, Xbox) og har mange let tilgængelige knapper. Den er dog ikke helt optimal til f.eks. fighters. Derefter kommer nok PS2-pad'et. Et forbedret SNES pad med flere knapper. Problemet er så bare at mange af de knapper der er tilføjet, bare er smækket på, uden at sidde særlig belejligt (fire L/R knapper? nej tak).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 27/04-03 20:27 
Skulderknapperne på DS2'en er gud. Totalt uundværlige i visse spil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
tue hazukitue hazukiSkrevet 27/04-03 20:45 
Første pladsen får GC!
Anden pladsen går til PS2 fordi jeg synes at Xbox controlleren er alt for stor (eller også har jeg alt for små hænder...)

---
Hvis DC kommer med i min bedømmelse rykker den ind på første pladsen - også i mit hjerte ;)
---
»You'll never walk alone«
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/04-03 20:51 
Kimmer >
Den controller jeg synes er den bedste, må helt klart være Super Famicom joypadet. Det er det eneste joypad jeg nogensinde har været 100% tilfreds med....

Det er derfor vi elsker Hori's GC pad ;) , SFC paddet er også det jeg overall har været mest tilfreds med (med de få options spil havde dengang), ellers er min favorit Wavebird kontrolleren, ASCII GC Keyboard/paddet er nok det mest coole pt. (er LaOs om mig de eneste der har det her?).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 27/04-03 21:52 
Laver lige en top 3, gider ikke til at skrive kommentare...

1. Ps2
2. XB S :)
3. GC
4. Orig. XB

Glæder mig dog også til Horis joypad, siden jeg rigtig godt kunne lide SNES-paddet.
Zzap!Zzap!Skrevet 27/04-03 21:56 
Jeg fatter ikke hvad dem der siger at GC paddet er for lille mener. Det er lidt større end DS2 og samme størrelse som controller s, så hvad mener I?

Det med at det skulle være af dårligere kvalitet kan jeg heller ikke se hvor I får fra. Prøv at tage alle tre pads op og vrid dem let, hvem knirker mest? I hvert fald ikke GC paddet!
Nintendos knapper har altid været ekstremt holdbare, min gamle Gameboy fra 89 virker stadig perfekt, og der er intet der tyder på at kvaliteten er sænket.
Analog stickene og triggerne virker også mere holdbare end konkurrencen, så igen ?!
Hvis det er farven, som jeg desværre godt kunne mistænke, så er det simpelthen et for latterligt grundlag at bedømme på. SKAL al elektronik partout være henvist til at vælge imellem sort, grå eller når bølgerne går højt, sølv?
Born to kill space
DeluxScanDeluxScanSkrevet 29/04-03 11:52 
Intet slår Sega Saturn 3D pad.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
NaieraNaieraSkrevet 29/04-03 11:53 
Ad :p

Cheapo DC pad ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
LWSLWSSkrevet 29/04-03 12:28, rettet 29/04-03 12:29 
Jeg er også rigtig glad for XBox controllerene. Efter lidt bendtskab med Controller S, bestemte jeg mig for, at jeg ville have to originale og to S. Personligt kan jeg godt lide de originale fordi de er store og ligger godt i min hånd, og Controller S er fine til gæster med lidt mindre næver.
Et mindre irritationsmoment ved Controller S er placeringen af sort/hvid knapperne, som går sig bemærket i spil som Halo og DOA.

Dual Shock 2 irriterer mig gevaldigt. Det er for lille! Min lillefinger falder i søvn efter en times tid og jeg får ondt i hånden. Knapperne er dog placeret helt fint.

Gamecubens controller fin nok, men den har ikke rigtig presteret at imponere mig endnu. Det er som om jeg ikke rigtig kan vænne mig til den. Jeg bryder mig virkelig ikke om dens triggers, men knapperne virker helt ok.

1. XBox original
2. XBox S
3. Gamecube
4. Dual Shock 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/04-03 13:08 
Helt sikkert Gamecube controlleren.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig