X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

EB/GAME i virkeligheden spiludlejere?


Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 20/10-04 23:34 
Er jeg den eneste der ikke kan udstå EB/GAMES vane med at tage forseglingen af alle nye spil, for at kunne "skjule" deres praksis med at sælge tilbageleverede spil som nye?
Jeg mener hvorfor ikke bare være ærlige og markedsføre sig selv som en spiludlejer, hvor man betaler fuldpris depositum hvis man ikke leverer tilbage til tiden?
De narrer vel ingen til at tro at de kan få afsat alle de spil de får tilbage, som "preowned"?
Jeg er ligeglad om det er en eller anden sælger der har stået og småridset DVDen, eller det er en anden kunde; når jeg lægger en plovmand for et nyt spil, så skal det dæleme også være nyt!
Hvorfor i alverden skulle jeg ellers betale fuld pris, jeg kan jo få det samme produkt til brugtpriser, her, eller i andre brugtmarkeder?

Efter at Gameshop lukkede, er jeg færdig med at købe i dedikerede spil butikker. Fra nu af er det kun supermarkeder og netbutikker for mig.

Så er jeg bare hysterisk, eller er der andre der har tænkt det samme? Er det overhovedet lovligt at sælge brugt som nyt (uanset om det kan ses eller ej)?
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 21/10-04 00:05 
Jeg køber kun pre-owned i EBGames alligevel. Jeg ville ikke gå derind, hvis jeg af en eller anden grund en dag skulle have et nyt spil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 21/10-04 01:25 
Jeg køber aldrig nye spil i fysiske forretninger. Ingen grund til det, når jeg kan få det samme produkt til et par hundrede mindre på nettet.

Hvis man er hysterisk med at få spil på udgivelsesdatoen duer det selvfølgelig ikke. Den slags er dog ikke så vigtig for mig. Det vigtigste er at jeg får spillet billigt. Billige spil = flere spil (og mad, tøj, husleje).
DarkenDarkenSkrevet 21/10-04 02:23 
helt enig, køber også kun preowned i EB.... og så "nye" spil der bliver solgt fantastisk billigt =P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
HulleHulleSkrevet 21/10-04 09:25 
Min lokale EB er ikke så slemme til det du nævner. Jo, de har demo cover stående, men tilgengæld har de originalt forseglede bag disken. Altså, med mindre du køber den sidste, så får du den forseglet.

EB games er ikke de billigste i verden, men helt ærligt. Endelig ser vi nogen ordentlige forretninger for nørder som os, så skal vi ikke brokke os. Der er sgu da nogen meget gode tilbud imellem.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
enfenenfenSkrevet 21/10-04 09:30 
Nu køber jeg ikke særligt tit spil i DK, men jeg købte da mit FIFA 2005 hos dem - da jeg ikke kunne vente på, at CD Wow fik taget sig sammen til at sende - og det var forseglet.
What is the Matrix?
SumezSumezSkrevet 21/10-04 11:15 
Darken>
helt enig, køber også kun preowned i EB.... og så "nye" spil der bliver solgt fantastisk billigt =P

Er 200kr for et brugt spil dækket med ridser og klistermærker "fantastisk billigt"?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
psychomantispsychomantisSkrevet 21/10-04 11:58, rettet 21/10-04 12:01 
Det har været oppe at vende herinde ca. 100 gange før. Men for at få fakta på det rene:

1. EB piller kun den originale forsegling af de varer der bliver udstillet på hylderne. Da der er ofte findes flere end ét eksemplar i forretningen forbliver de resterende forseglet bag disken. Og det er dem man får udleveret indtil det sidste eksemplar ryger.

2. Dem de modtager retur ryger ikke ud som pre-owned men som nye. Ja, de er ikke længere i forsegling og er brugte.
NORMALT tages spil kun retur hvis de er uridsede. Princippet med retur bliver formentligt fastholdt fordi det bedømmes at en større procentdel er glade for at kunne levere et spil tilbage de ikke er tilfredse med end dem der er sure over at få brugte spil.

Dette skal ikke ses som et forsvar, jeg vil selv have spil i forsegling, blot fakta. At der kan ske variationer er selvfølgelig muligt. Men ovenstående er principperne. Så går man ned for at købe et helt nyt spil for at have det inden et eventuelt køb fra nettet, så er man MEGET sikker på at få et i forsegling. Specielt hvis det er en storsællert (= mere end et par stykker på lager).
DarkenDarkenSkrevet 21/10-04 12:21 
med "nye" spil mente jeg et spil der bliver solgt som nyt, ikke nødvendigvis af nyere dato. Ikke spil til 200kr jeg snakker om ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
RitesRitesSkrevet 21/10-04 12:32 
Jeg sørger bare for at få et plomberet eksemplar, så kan jeg gå hjem, gennemføre det og få pengene tilbage.

Fint med mig.
» a winner is you «
ComradeComradeSkrevet 21/10-04 14:04 
Føj da ..

Synes det er synd at misbruge den service de har.
Men handler normalt heller ikke der, måske fordi der ikke er en i nærheden, men ville til hver en tid også handle på nettet.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
CronossCronossSkrevet 21/10-04 14:14 
Jeg kan ikke nå at gennemføre spillene på 10 dage, fordi jeg er anmelder og har andet at se til og fordi jeg kun køber rollespil.

Men jeg benytter mig da tit af deres service, hvor jeg låner et spil, prøver det i en uges tid, og så aflerverer det tilbage igen. Når det nu er deres service, så vil jeg bestemt udnytte den.
JAAJAASkrevet 21/10-04 15:49 
Lidt i samme tråd købte jeg i går Ridge Racer V brugt hos GAME. Da jeg kom hjem med spillet, var der ingen manual. Det er så, hvad det er, men til gengæld var jeg ret irriteret over, at de med en stor, fed, sort sprittuds havde skrevt 32097 eller lignende på selve disc'en. Det er sgu' da unødvendigt barbarisk.
OvermindOvermindSkrevet 21/10-04 18:33 
Jeg har snakket med flere EBgames ansatte fra bl.a Fields og Falkoner Alle -

Det er fast procedure at de ansatte låner spil med hjem - det er også fint nok, men de skal derefter markeres som "preownned" og ikke som nye.

F.eks. kan det blive et problem i PSO til GC, hvis seriel nr er aktiveret, hvorfor de 30 dage includeret er brugt når man selv prøver at aktivere spillet.
You are not a Tanaka!!
gammagammaSkrevet 21/10-04 22:23 
Jeg har kun været i EB games en gang, og der købte jeg nogen pre-owned spil og 3 ud af 4 af dem blev byttet til helt nye spil.
Zzap!Zzap!Skrevet 21/10-04 23:17, rettet 21/10-04 23:18 
psychomantis>
1. EB piller kun den originale forsegling af de varer der bliver udstillet på hylderne. Da der er ofte findes flere end ét eksemplar i forretningen forbliver de resterende forseglet bag disken. Og det er dem man får udleveret indtil det sidste eksemplar ryger.

Jeg er stort set altid blevet afvist, når jeg har spurgt efter en forseglet udgave. Enten med den undskyldning at de ikke har flere tilbage, eller også at de pakker alle spillene ud uanset hvad.

NORMALT tages spil kun retur hvis de er uridsede.

Hvem skal så definere hvad uridset er? Er det hårfine ridser? Er det en lille fedtfinger som måske godt kan fjernes men vil resultere i ridser hvis man prøver? Hvorfor ikke bare gøre det hele meget lettere for alle, og efterlade flere tilfredse kunder, ved at sælge alt forseglet?

Jeg har også oplevet, at de i er begyndt at stå og fedte rund med de der små plastlommer, som de er så glade for at opbevare CDer i. Det er stort set umuligt ikke at lave ridser med sådan een.
For at føje spot til skade, har jeg oplevet at ekspedienterne absolut ingen respekt har for den vare de sælger, de presser sammen om plastkuverten når de tager en CD ud, så det rug stof der er inden i rigtig kan gøre sit værste. Jeg har set en ekspedient der tabe en CD på gulvet, og bare samle den op som om det var helt naturligt foran den lamslåede kunde.

Hvorfor er der så alternativt ikke mulighed for, at man kan melde sig fra den ”bytte” service, og dermed afskrive sig retten til nogensinde at bruge den, men til gengæld være garanteret forseglede spil?

En anden ting jeg ikke forstår er, at distributørerne finder sig i det. Alt det bytteri (skjult udlejning) må da give færre kroner i kassen?
Born to kill space
Per SPer SSkrevet 21/10-04 23:18, rettet 21/10-04 23:21 
Vil til enhver tid påstå at man får mere for brugte spil her på PR end i begge butikker. Og det gælder for både sælger og køber.

- og den ugennemsigtige og utroværdige måde med brudt emballage er uetisk. Man ved ikke om spillet er nyt eller brugt.

EBs byttegaranti er eneste formildende omstændighed. Hvordan står Game i forhold?
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
psychomantispsychomantisSkrevet 22/10-04 09:24 
Zzap!>
En anden ting jeg ikke forstår er, at distributørerne finder sig i det. Alt det bytteri (skjult udlejning) må da give færre kroner i kassen?

Se DET er jo en interessant problematik. Det går klart ud over distributørerne at de kun ser penge første gang et spil bliver solgt. Men her er problemet nok hovedsaligt pre-owned fænomenet som trods alt bliver brugt langt, langt mere end bytte-garantien.

Hvad distributørerne har at sige til det er et godt spørgsmål da jeg fornemmer (måske især i England og USA) at de er pressede af de store kæder, specielt EB. Med andre ord, de har ikke noget at sige hvis de vil have solgt deres produkter overhovedet.
SumezSumezSkrevet 22/10-04 09:43 
Per S>
Vil til enhver tid påstå at man får mere for brugte spil her på PR end i begge butikker. Og det gælder for både sælger og køber.

??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 22/10-04 11:02 
Per S>
Vil til enhver tid påstå at man får mere for brugte spil her på PR end i begge butikker. Og det gælder for både sælger og køber.

Så var det da mystisk at jeg fik 250,- for mit Second Sight, i EB, og ikke et øje herinde var interesseret i at købe det.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Le RoofLe RoofSkrevet 22/10-04 11:07 
Det er fordi din lokale gennemsnits P:R'er er mere kvalitetsbevidst end din lokale EB ;)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
Per SPer SSkrevet 22/10-04 11:16, rettet 22/10-04 11:17 
Til Sumez:

Jeg mener selvfølgelig at både sælger og køber får mere for pengene ved at handle brugt på P:R.

- undtaget Okotta.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 22/10-04 11:48 
Nåja, hvis man med sælger mener personen, der sælger et brugt spil til EB.
Jeg tænkte på EB, der selv får betydeligt mere for brugte spil end en sælger på P:R. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 23/10-04 01:23 
Jeg har kun en gang fået en bare nogenlunde ordenlig pris for et brugt spil jeg gav i bytte, og det var splintercell Pandora Tomorow, jeg fik sku 190,- for det, og det er ikke længere tid siden end da Star wars batlefront kom ud :-)
Ellers har jeg kun fået almisser når jeg byttede til nyt, eller brugt for den sags skyld :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
enfenenfenSkrevet 23/10-04 10:20 
Fik du pengene i hånden, eller fik du et tilgodebevis?
What is the Matrix?
OkottaOkottaSkrevet 23/10-04 11:53 
Jeg har for kort tid tilbage, fået penge i hånden, i EB.

Men jeg mener deres officielle praksis er, *ikke* at gi' kontanter tilbage, hvis man har noget tilgode.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig