X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

TV-spillets historie i Danmark


Svar
DehliDehliSkrevet 15/10-04 09:27 
Grundet min interesse for tv-spillets historie i Danmark, efterlyser jeg personer der har haft med salg, markedsføring, distribution, reparation mv. af gamle tv-spil og konsoller i 80’erne.

Har du, eller kender du nogle der har været i branchen og arbejdet med Atari, Philips Videopac, Sega, Nintendo, Mattel Intellivision, CBS Colecovison, Vectrex mv. hører jeg gerne fra dig.

TV-spillets historie
Jo ældre, jo bedre.
LingobarLingobarSkrevet 15/10-04 11:01 
Jeg har ikke hvad du søger, men jeg synes at det er et fedt initiativ. -Forresten staves det "renæssancen". ;)
Dine dage er salte...
DehliDehliSkrevet 15/10-04 12:08 
Tak - Rettet :)
Jo ældre, jo bedre.
SumezSumezSkrevet 15/10-04 12:27 
Jeg synes det er en fejl slet ikke at anerkende hvad der sker i Japan. F.eks. kommer Famicom'en jo i Japan i 1983, to år før NES'en.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DehliDehliSkrevet 15/10-04 12:57 
Famicom er beskrevet i kapitel 4. Dog skal det nævnes, at den version der ligger på nettet er skrevet for over 2 år siden og jeg siden da jeg tilføjet og rettet en del, som endnu ikke er online.

Mit ønske er at kunne skrive noget mere om den danske del af historien, men jeg hører da også gerne om fejl og forslag til ændringer mv.
Jo ældre, jo bedre.
The DaneThe DaneSkrevet 15/10-04 14:04 
Send en mail til troldspejlet om muligheden for de informationer de har til rådighed - de har jo en spilhistorie kørende i Troldspejlet på nuværende tidspunkt (er ved 4 afsnit af 6 nu).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
psychomantispsychomantisSkrevet 15/10-04 14:06 
Undskyld jeg går off-topic, men hvornår er det helt præcist Troldspejlet bliver sendt nu om dage? Har siddet forgæves mandag kl. 17.30.
NaieraNaieraSkrevet 15/10-04 14:07 
Det er vinterferie. Det kommer på mandag kl. 17.30.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 15/10-04 14:29 
Efterårsferie :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 15/10-04 14:37 
Nåå ja :p

Men det er næsten koldt nok til at være vinterferie ;)

Jeg må være kommet for sent op i dag, eller noget...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
psychomantispsychomantisSkrevet 15/10-04 15:05 
Ok tak. Synes bare det var de sidste to mandage det ikke var der.
NaieraNaieraSkrevet 15/10-04 15:34 
Det var der i sidste uge. Jeg kan huske jeg så det. Der var klip fra dengang Troldspejlet var noget helt nyt, og han sad oppe i det der tårn, hvor han blandt andet snakkede om "hvad er bedst" af NES og SMS.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Zzap!Zzap!Skrevet 15/10-04 18:37, rettet 16/10-04 00:32 
Det første videospil blev ansøgt patenteret den 25 januar 1947, og patentet blev godkendt den 14 december 1948.
Jeg ved ikke om der nogensinde blev fremstillet en prototype, men mon ikke?
http://www.jmargolin.com/patents/2455992.pdf
Jeg synes at det punkt mangler på din historieside Dehli.
Born to kill space
DizzyDizzySkrevet 15/10-04 19:49 
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg ligger inde med en rimelig stor samling computerblade tilbage fra midt 80, og ved der løbene har været artikler om spillehistorien. Jeg kan godt forsøge at grave dem frem og scanne dem ind til dig.
Jeg ved ikke om du kender understående hjemmeside, men den er meget sjov

Classic Videogame Ads
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
DehliDehliSkrevet 16/10-04 00:29 
The Dane>
Send en mail til troldspejlet om muligheden for de informationer de har til rådighed - de har jo en spilhistorie kørende i Troldspejlet på nuværende tidspunkt (er ved 4 afsnit af 6 nu).

Troldspejlet var en ide jeg vil prøve. Desværre fik jeg ikke set 3. afsnit :-(
Jo ældre, jo bedre.
DehliDehliSkrevet 16/10-04 00:40, rettet 16/10-04 13:04 
Zzap!>
Det første videospil blev ansøgt patenteret den 25 januar 1947, og patentet blev godkendt den 14 december 1948.
Jeg ved ikke om der nogensinde blev fremstillet en prototype, men mon ikke?
http://www.jmargolin.com/patents/2455992.pdf
Jeg synes at det punkt mangler på din historieside Dehli.


Det ser spændende ud... er der nogle der ved, hvorfor patentet ikke rigtigt er omtalt på nettet?
Jo ældre, jo bedre.
DehliDehliSkrevet 16/10-04 00:41 
Dizzy>
Jeg ved ikke om det kan være til nogen hjælp, men jeg ligger inde med en rimelig stor samling computerblade tilbage fra midt 80, og ved der løbene har været artikler om spillehistorien. Jeg kan godt forsøge at grave dem frem og scanne dem ind til dig.
Jeg ved ikke om du kender understående hjemmeside, men den er meget sjov


Du må da meget gerne se om du kan finde oplysninger der kan bringe mig på sporet :)
Jo ældre, jo bedre.
KeenKeenSkrevet 16/10-04 01:15 
(Lidt offtopic)

jeg ville bare lige sige at det er en utrolig spændende side du har lavet...
DehliDehliSkrevet 16/10-04 09:03 
Knight Keen>
(Lidt offtopic)

jeg ville bare lige sige at det er en utrolig spændende side du har lavet...


Takker :)
Jo ældre, jo bedre.
Per SPer SSkrevet 16/10-04 12:53 
Ja, man får nærmest et indtryk af at du samler på tv-spil. ;)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Zzap!Zzap!Skrevet 18/10-04 10:25, rettet 18/10-04 10:26 
Dehli>
Zzap!>
Det første videospil blev ansøgt patenteret den 25 januar 1947, og patentet blev godkendt den 14 december 1948.
Jeg ved ikke om der nogensinde blev fremstillet en prototype, men mon ikke?
http://www.jmargolin.com/patents/2455992.pdf
Jeg synes at det punkt mangler på din historieside Dehli.

Det ser spændende ud... er der nogle der ved, hvorfor patentet ikke rigtigt er omtalt på nettet?

Fordi der ikke er så mange der har opdaget det endnu?

Det kunne også være fordi de mennesker der var involveret i opfindelsen er døde og derfor ikke protesterer når æren bliver tilskrevet andre, og fordi der ikke er sikkerhed for om der blev bygget en prototype?

Eller det kunne - som Margolin foreslår - være af politiske årsager. Det kunne tænkes at det statsdrevne laboratorium, Brookhaven National Lab, som Willy
Higinbotham arbejdede for da han opfandt Tennis for Two, er meget ivrige efter at få æren over det private Du Mont Laboratories, som Thomas Goldsmith og Estle Mann arbejdede for?

Men det er bare gætværk.
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/10-04 11:03, rettet 18/10-04 11:19 
Det kan (måske?) også skyldes definitionen af "video-spil". Eller om man mere taler om "computer-spil".

Nogle kilder anerkender ikke analoge sinus-signaler på et oscilloskop som værende et "computerspil", da det ikke er et "ægte" binært signal.

Hvis man derimod snakker om "video-spil" ("et spil man kan se på en skærm") eller "tv-spil" ("et spil man kan spille på et tv") synes definitionen lidt bredere, og dér kan man godt putte 1947-spillet ind under.

EDIT:

Hold da op! Der skal vist bestilles en DVD:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/634991219624

"Starting with Pong..." :-) Nå, allerede forudindtaget :-)
Zzap!Zzap!Skrevet 18/10-04 12:33, rettet 18/10-04 13:26 
Dvs. at hvis der kommer en computer der ikke er baseret på binær eller bit orienteret teknologi (kunne sagtens vise sig at være bedre når teknologien engang bliver moden, da den teoretisk set optimale informations repræsentations enhed ligger på 2,7, hvilket ville passe godt med en såkaldt trit), så er det ikke længere en computer? Eller hvad med diverse analoge computere er de ikke rigtige computere?
Men vi har jo allerede diskuteret det her mere end een gang (http://www.playright.dk/forumemne.php?id=7874&subid=100189#100189), så med mindre du har noget afgørende nyt at sige, vil jeg foreslå at vi holder her.:-)
Hyakotake>EDIT:

Hold da op! Der skal vist bestilles en DVD:
http://www.axelmusic.dk/productDetails/634991219624

"Starting with Pong..." :-) Nå, allerede forudindtaget :-)

"Tony Hawk hosts this fascinating overview..." allerede dér står jeg af!
Hvad har Tony Hawk med videospil at gøre , udover at han tilfældigvis i kraft af at være skater, har lagt navn til en stribe spil, har han overhovedet forstand på emnet?
Born to kill space
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/10-04 15:38 
Hvad ved William Shatner om at redde folk? Kan han overhovedet give hjertemassage?

Måske, måske ikke, men ikke desto mindre er han et kendt ansigt. Ligesom Tony Hawk. Du kan da sagtens 'hoste' et show uden at have forbindelse til det. Det handler om præsentation, ikke viden (han læser jo alligevel op fra en teleprompter).
Zzap!Zzap!Skrevet 18/10-04 18:56 
William Shatner har i det mindste flair for værtsrollen og så var han også TJ. Hooker ^_^ (Nu var Rescue 911 måske heller ikke det show hvor man skulle vide mest om emnet for at følge med).
De gange jeg har set T.H. har han ikke rigtigt virket som egnet til at stå og sige en masse foran et kamera (ingen kritik af manden, bare en konstatering).
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig