X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Konsoller og VGA


Svar
TurricanTurricanSkrevet 28/09-04 12:06 
Hejsa

Det har været oppe før, men jeg tillader mig lige at tage den op igen.

Jeg har anskaffet mig en tæskelækker 22" tommer skærm, og ønsker i den anledning at flytte konsollerne fra stuealteret og ind til 22"eren. Det skal selvfølgelig ske med så god kvalitet som muligt.

Det drejer sig pt. om Xbox, DC, MD, Saturn, N64, CDTV, SNES, NES og MS, men der kommer mere til senere.

Det jeg er interesseret i er selvfølgelig en boks der æder alt, og konverterer det til VGA med bedst mulig billedkvalitet. Evt. kombineret med sådan en RGB omskifter der er omtalt i en anden tråd?

Et forslag til hvilken boks der kunne bruges vil være meget kærkomment. Ligeledes hvad jeg skal tænke på mht. signalkabler og regionsforskelle og den slags. Jeg håber der er nogen (koluda evt.?) der kan pege mig i den rigtige retning.

mvh
Rasmus
The Gods pause for a moment...
JmogJmogSkrevet 28/09-04 14:01, rettet 28/09-04 14:01 
RGB-omskifteren vil ikke være brugbar, hvis du vil have VGA. Jeg har endnu ikke hørt om en VGA-boks med RGB-scart input. For at det skal være ægte VGA (=pænest) der kommer ud af dine konsoller skal du have en decideret VGA-boks der er skræddersyet til hver konsol.

DC og Xbox er de eneste jeg kender der har en decideret VGA-boks.

Der findes masser af bokse der som du siger "æder alt og konverterer det til VGA" (se lik-sang.com), kvaliteten vil bare aldrig være specielt god, da signalet til at starte med højst har været S-video. Det kan lade sig gøre at få den slags til at se godt ud, men så skal vi op til en regulær linedoubler til 1200 kroner før det ser ordentligt ud.
MIKA-LMIKA-LSkrevet 28/09-04 14:08 
Jeg er selv i samme situation som Turrican, hvor jeg det næste års tid er nødt til at spille alle mine konsolspil på en almindelige fladskærm.

Jeg skal kunne tilslutte alle mine konsoller med bedst mulig billedkvalitet. Xbox (mod), PS2 (US/mod), GC, DC og meget gerne Saturn.

Jeg er som udgangspunkt 'ligeglad med prisen', jeg skal bare have et sæt der virker 100% sammen.

Hvilken løsning, og hvilket udstyr, ville være det bedste at anskaffe sig?
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
TurricanTurricanSkrevet 31/03-05 17:11, rettet 31/03-05 17:36 
Hej igen

Tråden er jo ved at være lidt gammel, men pga. flytning er der ikke sket så meget siden sidst.

Jeg er så småt ved at være indskrænket til denne her(forslag stadig meget velkomne):

http://www.gamefreax.com/lshop,showdetail,200203gb,e,,1051894129.1051916264,614,,Tshowrub--1051894129.1051916264,.htm

Lik-sang har den jo også, og til en helt ok pris, men er der noget jeg skal passe på med? Der står at den understøtter Japansk RGB, men er det nu også det samme som det RGB signal der kommer fra mine euro konsoller? Vil der være NTSC-PAL problemer?

Lik-sang XRGB-2 Plus Upscan Converter
The Gods pause for a moment...
JmogJmogSkrevet 31/03-05 20:37, rettet 31/03-05 20:37 
Turrican>
Jeg er så småt ved at være indskrænket til denne her(forslag stadig meget velkomne):

http://www.gamefreax.com/lshop,showdetail,200203gb,e,,1051894129.1051916264,614,,Tshowrub--1051894129.1051916264,.htm

Den ville jeg ikke købe. En linedoubler uden component-indgang er alt for dyrt til den pris. Uden component-indgang ville du heller aldrig få det optimale ud af din Xbox, da man er nødt til at bruge componentkablerne for at få progressive ud af Xboxen. 720p og 1080i, fra de spil der understøtter det, ville også være umuligt med denne boks.

Med den her ville du maksimalt kunne få interlaced RGB ud af Xboxen (ikke alligevel, se nedenfor), hvorefter VGA-boksen skulle stå for at lave det om til progressive. Det går sjældent godt.

Lik-sang har den jo også, og til en helt ok pris,

Det er faktisk ikke den samme. I hvert fald ikke det samme billede. Specifikationerne ser dog ud til at være de samme.

men er der noget jeg skal passe på med? Der står at den understøtter Japansk RGB, men er det nu også det samme som det RGB signal der kommer fra mine euro konsoller? Vil der være NTSC-PAL problemer?

Der er modstridende oplysninger i specifikationerne og FAQ'en. Noget der ser ud til at være sikkert er at det ikke er samme type scart som vi har i PAL-lande. Du ville altså være nødt til at modficere pinoutet i dine nuværende scartkabler eller at opstøve de japanske.

Om den er PAL-kompatibel er lidt svært at afgøre. Nogle steder i Faw'en står der ja, andre steder nej.

Ud fra billederne at dømme har den her boks heller ikke component.

Hvis din skærm kun har VGA-indgang, så er der ikke nogen perfekt løsning, der vil give optimalt billede med alle dine konsoller. Du vil være nødt til at købe to apparater:
1: En VGA boks lavet specifikt til Xboxen, som ikke linedoubler, men blot konverterer progressive component til progressive VGA.
2: En decideret videolinedoubler med composite og s-video indgang til dine ældre konsoller og component til eventuelt indkøb af Gamecube og PS2 (og DVD-afspiller).

Til nummer 1 er der for eksempel X2VGA+:
http://x2vga.com/

Den har også et VGA input, så du kan pass-through et VGA signal der allerede er 480p - f.eks. fra din Dreamcast VGA box.

Til nummer 2 ville jeg gå efter en Iscan Pro:
http://search.ebay.com/iscan-pro_W0QQfkrZ1QQfromZR8

Den har composite, S-video og component-indgang og er fremragende. Jeg har den selv.

Ja, det er billigere at købe den, du linkede til hos Lik-sang. Den vil dog ikke være meget værd med progressive signaler, og du kan ikke koble noget højere end s-video til den. Det vil være en stor skam ved Xbox, PS2 og Gamecube.
RuneSPRuneSPSkrevet 31/03-05 20:41 
Geez, jeg håber så sandelig at alle next gen konsoller kommer med VGA (måske DVI?) udgang fra frabrikken så man er fri for sådan noget bøvl her =)
TurricanTurricanSkrevet 01/04-05 09:56 
Tusind tak Jmog. Det bliver din løsning jeg går efter, kan jeg godt se på det hele nu.

Er der nogen der ved om man kan få fat i en x2vga+ her i danmark? Meget gerne i århus, og i dag :-)

Er det ligeledes muligt at opstøve en Dreamcast VGA boks? Evt. nogen der har en til salg?

På forhånd tak
The Gods pause for a moment...
JmogJmogSkrevet 01/04-05 10:30, rettet 01/04-05 10:32 
Turrican>
Er der nogen der ved om man kan få fat i en x2vga+ her i danmark? Meget gerne i århus, og i dag :-)

jeg har endnu ikke set nogen danske forretninger føre dem. Der er dog en til salg i handelsforummet lige nu.

Er det ligeledes muligt at opstøve en Dreamcast VGA boks? Evt. nogen der har en til salg?

Jeg havde tre for et par uger siden, men de er væk nu. Lik-sang har dog stadig masser.

Er din Xbox forresten moddet, eller er det en NTSC-model? De forskellige progressive modes virker nemlig kun, hvis man kører NTSC-dashboardet.
TurricanTurricanSkrevet 01/04-05 10:53 
Jmog>
Der er dog en til salg i handelsforummet lige nu.



Er din Xbox forresten moddet, eller er det en NTSC-model? De forskellige progressive modes virker nemlig kun, hvis man kører NTSC-dashboardet.

Er det mig der er blind? Jeg synes ikke at jeg kan finde den i handelsforummet. Hvad skal jeg søge på?

Der er chip i min xbox, men hvad den gør ved jeg egentlig ikke. Hvordan tjekker jeg om den kører NTSC-dashboardet? Der er lagt noget ind som jeg ikke rigtig kan huske hvad hedder, men der er nogle menuer med "Launch DVD" osv. så vidt jeg husker. Er det der jeg kan indstille?
The Gods pause for a moment...
JmogJmogSkrevet 01/04-05 11:09 
Turrican>
Er det mig der er blind? Jeg synes ikke at jeg kan finde den i handelsforummet. Hvad skal jeg søge på?

http://playright.dk/handelannonce.php?id=48481

Hvordan tjekker jeg om den kører NTSC-dashboardet?

Okey, du kører så PAL nu kan jeg afsløre. Man bruger et lille program ved navn Enigma til at skifte mellem PAL og NTSC. Det køres via EvoX dashboardet. Har du EvoX? Det er vist mere eller mindre standard for chippere at inkludere programmet.
TurricanTurricanSkrevet 01/04-05 11:31 
Super, det lyder overkommeligt. Google here i come(du er også velkommen til at poste hvordan jeg får fat i Enigma og får det installeret, men det vil næsten være for nemt:)).

Jeg glæder mig til at komme igang. Tak for hjælpen endnu en gang.
The Gods pause for a moment...
HeroldHeroldSkrevet 01/04-05 17:33 
Jeg har XRGB-2 Upscan-thingien som der er linket til på Liksang, og den kan jeg godt anbefale. Der er et par indgange til den, så man kan få det hele med - man skal dog bruge et Japansk RGB-stik, så sådan skal jeg lige have opstøvet i spiderform, så jeg kan have hele skidtet sat til.

Men thumbs up for den, hvis man har flere konsoller.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig