X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jeg vil have min frihed


Svar
OkottaOkottaSkrevet 05/09-04 14:05 
Ikke at jeg skal forherlige PS2 hardwaren eller noget.

Efter at ha' læst og hørt, Gamespot og IGN's GTA: San Andreas hands-on previews, og hørt dem fortælle om "transparent loading times" ergo. ingen loade tid, pga. konstant streaming af data fra DVD'en, samt det faktum at det ikke er en by spillet foregår i, men en hel *stat*, og at det her spil er seriøst *stort* + alle ... Se hele indlægget
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
65 emne(r).
1 2 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 05/09-04 14:05 
Ikke at jeg skal forherlige PS2 hardwaren eller noget.

Efter at ha' læst og hørt, Gamespot og IGN's GTA: San Andreas hands-on previews, og hørt dem fortælle om "transparent loading times" ergo. ingen loade tid, pga. konstant streaming af data fra DVD'en, samt det faktum at det ikke er en by spillet foregår i, men en hel *stat*, og at det her spil er seriøst *stort* + alle de gameplay elementer og muligheder det indeholder - RPG elementer tillige - så kommer jeg til at tænke på en ting.

Hvorfor er det, at man i en konsol med indbygget harddisk, stadig ikke kan bevæge sig langt væk fra (eller overhovedet væk fra) stien i skoven, i Fable, og stadig kun har set ditto harddisk blive brugt til noget fornuftigt *gameplay* relateret, i Halo og formentligt Morrowind? Ikke at jeg skal bagatelisere at man kan bruge custom soundtracks, og at loade tiderne i multiplatform titler er en lækker ting, for det ER lækre ting, og ting som jeg sætter pris på og er glad for.

Men når et stykke hardware som er mere end 3-4 år gammelt, stadig formår at gi' mere frihed i et videospil - og jeg kan faktisk godt LIDE frihed i mine videospil - så sætter det bare nogle tanker i gang hos mig.

Bare det at man kan "komme lidt væk fra det hele" i spillet, imens man *spiller* spillet, ved at ta' en tur på landet, og hænge ud der, og lave de ting man har lyst til der. Man kører simpelthen derud - og oplever ikke engang belastende loadetider - og ser ligeså stille byen og skyskraberne forsvinde bag sig, imens det åbne landskab ligeså stille dukker op. Altså - hvis det her ikke bare er hype, så frygter jeg min kæbe rammer gulvtæppet d. 29 Oktober. Hvis det derimod ER hype, så bli'r jeg den ondelyneme skuffet.

Jeg vil ikke begynde at remse mange ting op, om GTA: San Andreas; Det gør bl.a IGN og Gamespot meget bedre. Jeg vil anbefale jer at læse deres to artikler.

Det lyder meget imponerende, det spil. Man hører tit om det, at et spil er en "sandbox" af muligheder, og efter man har gennemført spillet, så kan man lege rundt i miljøet og lave ting og sager. Det kan man bl.a i Fable, ifølge bl.a IGN, men man kan stadig ikke bevæge sig uden for nogle tætte fastsatte rammer, og "roam around", som i f.eks GTA: San Andreas.

Hvis jeg iøvrigt har glemt nogle spil, udover Halo og Morrowind, som virkeligt udnytter harddisken's muligheder mht. frihed i konsol spillene, så vil jeg meget gerne høre om dem. Jeg er sikker på, at bl.a Bede-X vil remse dem op for mig? ;-)

En hurtig reminder: Vi er allerede enige om, at custom soundtracks og kortere loadetider, faktisk ER lækre features.

Men ærlig talt; Har en harddisk været lig med større frihed og råderum i videospillene?

http://ps2.ign.com/articles/544/544428p1.html

http://www.gamespot.com/ps2/action/gta4/preview_6106693.html?q=1&tag=gs_ps2_flashtop_story
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
DommergaardDommergaardSkrevet 05/09-04 14:18 
Mon GTA: San Andreas kommer til Xbox? Nogen der har hørt nogle rygter eller lignende?
HeroldHeroldSkrevet 05/09-04 15:05 
Okotta: Det hele kan opsummeres i følgende sætning - Det er ikke værktøjet det kommer an på, men hvordan håndværkeren bruger det...

Faktisk er det essensen af hvorfor det er fuldkomment latterligt at diskutere hvilken konsol der er bedst - Det er nemlig hvordan spillet i sidste ende er programmeret, det kommer an på. GTA-serien har siden 3'eren dog også måtte ofre en del for at kunne få den store åbne verden den har - det er meget nemt at se når man spiller det.

Sonic: Ja, det kommer.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KalicolaKalicolaSkrevet 05/09-04 15:06 
Uha uha... De første 2 spil (ikke de helt gamle) tændte mig ikke rigtigt, det var nogle lidt klossede spil syntes jeg. MEN, det jeg godt kunne lide ved spillet, var friheden, at man kunne gøre som man havde lyst til, hvor man havde lyst til det. Og når nu san andreas, bygger en hel stat, må jeg sige at jeg ser frem til det. Bare rende rundt og spilde tiden, nyde udstigten, skyde nogle bønder, og tilmed gi den som lastbil chaufør. Så er spørgsmålet så bare om man kan køre på en landevej gennem ørkenen på en motorcykel, på fuld spade??? Hvis de lover hvad de holde, så er jeg solgt! Lad os håbe at det kommer til xbox også.

Jeg vil sige at total frihed meget nemt kan ødelægge et spil. Jeg har startet på at spille morrowind mindst 20 gange nu. Jeg når aldrig over level 5. I morrowind har jeg brug for mere faste rammer. I morrowind gider jeg ikke bare at rende rundt og nyde friheden. I gta gør de det bedre ved at man altid kan stjæle en taxa, og lave taxa missions. Noget tilsvarende kan man ikke i morrowind. I morrowind kan man gå et tilfældigt sted hen, og blive slået ihjel fordi man ikke er høj level nok. Morrowind er et uinteressant spil for mig, fordi der er for meget frihed, og det er gjort på en underlig måde.

I gta er der altid noget man kan foretage sig udenfor historien, altid. og det gør gta til et spil hvor friheden er det fede ved spillet.

Det er min mening.

hvis san andreas får arbejdet noget mere med deres lyseffecter, physics, particle systemer, og styrring. Så, COME TO PAPPA!!!
For The Love Of The Game
ValkyrieValkyrieSkrevet 05/09-04 15:20 
Hvorfor kan du ikke bevæge dig rundt omkring overalt i Fable?

Vel.. Ligesom i KOTOR - Fordi det ikke er særlig relevant eller sjovt, at bare gå rundt! Det var IMO ekstremt latterligt at vade rundt i Morrowinds landskaber, og se byer, dungeons etc der gentog sig selv! Den måde de totalt kopierede deres byer, strukture etc gjorde det hele til en kedelige affære, for mig.

Hvad er det sjovt ved det? Bare løbe rundt? Er det underholdning?:/

Jeg har intet til overs for San Andreas overhovdet. Gameplayet ligner sig selv, grafikken er ligeså grim som den var i GTA3, og så er dens hiphop setting ala Boyz in the hood, rigtig plat!:/ Jeg har svært ved at se hvordan man skal opfatte San Andreas som et spil, med RPG elementer. Fordi man kan få corn rolls og æde sig fed? Også løbe hurtigere eller langsommere som en side effekt?

Desuden er det en absurd sammenligning.

I fable går tiden jo, og NPCer bliver ældre og ting ændre sig, uanset hvor man er i verdenen.

fyrre du en rocket launcher af på en mængde biler i GTASA, køre 20 meter væk og køre tilbage, vil der ikke være noget tilbage... Verdenen køre kun omkring en selv! Istedet for at lave endnu større områder, så burde de laver meget mere content i det de har. Byen i GTA har jo aldrig været særlig sjov - Ingen interaction med det!

San Andreas har sikkert mange forbedringer og tweaks, men jeg kan ikke se hvordan det er imponerende blot fordi det er større. Hvad skal vi bruge det til?

Det er blevet så gammelt at skyde prostituerede. Jeg kan ikke se det "fede" I det mere!

Men det er bare min mening! Jeg gider ikke skrige "OMFG goty! Totalt über fedt... carl kan få en tatoo ligesom nelly!!! omg.. G-UNIITTTTTTTTT.......":(

Vice Citys gameplay var også kedeligt. Selve grundspillet var ikke sjovt. Det var ikke tilfredstillende at køre folk ned eller skyde dem, alle folk lignede hinanden, du kunne ikke gøre noget med bygningerne - Men den sjove historie, dialog og radiokanalerne, sammen med det imponerende 80 art design, var så godt lavet, at det gjorde det sjovt. Uanset hvad folk siger om GTA, man kan ikke benægte at meget af GTAs popularitet har at gøre med alt det gore og blod der er med. Bare det at mange teens synes det er fedt bare at dræbe, fordi de dør, og ikke fordi det er sjovt, gør vel GTA til lidt af en joke. Jeg elskede 1eren, og 3eren var teknisk imponerende og VC var sjovt og godt lavet med fedt 80 feel, men overall er det sådan lidt... "meh"!

-Val
Well crucify the insincere tonight...
OkottaOkottaSkrevet 05/09-04 18:03 
Herold>
Okotta: Det hele kan opsummeres i følgende sætning - Det er ikke værktøjet det kommer an på, men hvordan håndværkeren bruger det...

Præcist :-)

Hvilket er den primære årsag til, at mit indlæg ikke skal læses som et "mit hardware er bedre end dit hardware" indlæg.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 05/09-04 18:11 
Valkyrie>
Desuden er det en absurd sammenligning.

Hvad er en absurd sammenligning?

I fable går tiden jo, og NPCer bliver ældre og ting ændre sig, uanset hvor man er i verdenen.

Hvad har det med frihed i spillet at gøre? Det er en cool ting, at man bli'r ældre osv, men det har ikke noget med at gøre, på hvilken måde spillet giver, eller ikke giver, spilleren frihed.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/09-04 23:54 
Jeg synes også den såkaldte frihed i GTA 3 og VC er en joke.
Frihed til at gøre hvad?
Køre rundt i en semi-flot by hvor der kun er 10 forskellige personfigurer, der så til gengæld er klonet igen og igen.
Og ingen af dem kan man snakke med.

Det eneste ikke-historierelaterede man kan lave er andre former for kriminalitet - og det meste af det er endda fuldstændig meningsløst. Forstået på dén måde, at det giver kun mening at stjæle de biler på de der lister. Man kan kun begå røveri i særlige butikker osv. osv.

Ægte frihed ville være hvis man kunne slå gadepusherne ned for at stjæle og sælge deres stoffer.
Hvis man kunne true en luder til at betale beskyttelsespenge.
Hvis man kunne sælge de dyreste biler videre osv. osv.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
WehnerWehnerSkrevet 05/09-04 23:59 
Og det er næsten umuligt at forestille sig, for hvis man gør så meget ud af en underdel af et spil, så skal den også profileres. Det er et spørgsmål om økonomi, ikke om harddisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OkottaOkottaSkrevet 06/09-04 10:39 
SeventhSun>
Jeg synes også den såkaldte frihed i GTA 3 og VC er en joke.
Frihed til at gøre hvad?

Frihed til at bevæge dig væk fra "dydens smalle sti", samt til at ikke at være henvist til, at primært kunne bevæge sig igennem en lang gang, hvor man i princippet kun kan gå frem eller tilbage = Fable. Det er egentligt paradoksalt mht. Fable, for når man er i byen, så kan man frit bevæge sig rundt og rumstrere rundt i de forskellige kroge. Men byen er en form for "hub" i spillet, hvor man opsøger missioner og påtager sig opgaver. Når man tager væk fra byen igen, og ud i verdenen, så går man rundt i en lang gang, og kan gå fremad eller tilbage. Er det frihed?

Faktisk er jeg dog stadig fascineret af Fable, og de muligheder man har for at interagere med NPC'erne, og jeg er tændt på at købe det, og se om man kan få noget sjov ud af det, og selvfølgelig ha' det sjovt med selve spillet.

Og igen; Det har stadig ikke noget med en harddisk at gøre - jeg undrer mig bare over, hvorfor en konsol *med* en harddisk, *ikke* har kunnet bringe os et spil, som virker ligeså stort og *frit* som bl.a GTA: San Andreas. Men som tidligere påpeget, så hænger det nærmere sammen med hvad udviklerne vil og hvad deres ambitioner er.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KalicolaKalicolaSkrevet 06/09-04 11:04 
nok af samme grund som at det ikke er lavet til pc, som har oceaner af harddisk plads. Det tager meget lang tid at lave et stort spil, for der skal laves en helvedes masse grafik, det tager tid, og det er dyrt. Desuden laver man jo spil pga gameplay og historie, så det er det der burde blive brugt mest tid på.
For The Love Of The Game
SeventhSunSeventhSunSkrevet 06/09-04 14:37 
Nu har jeg ikke prøvet Fable, så det vil jeg ikke sammenligne med.

Jeg er blot irriteret over at GTA skal have prædikatet "Spillet med den utrolige frihed" - når det er fuldstændig falsk reklame i mine øjne.

Forskellen på GTA 3 og Cruise Mode i Midtown Madness 3, er jo at man i GTA kan slå folk ihjel. Ellers er det det samme - det kan ikke sætte mit blod i kog.

Når folk roser friheden i GTA tænker jeg altid at det må være fordi de aldrig har spillet andet end FPS'er på deres PC. De har i hvert fald aldrig prøvet et Zelda spil.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
jaesjaesSkrevet 06/09-04 17:21 
Jeg er enig i, at friheden ikke er specielt stor, men du glemmer lige et par ting, man kan muntre sig med :)

**Spoilers**



- Stunts
- Taxa- og ambulancekørsel m.m. (det er dog kun i VC, at der for alvor er noget at bruge pengene til).
- Racer-løb i VC
- Og så er der jo i stil med rollespillene en del side-quests, man kan følge eller lade være.

Og jeg er kun halvvejs i spillene, så der er måske ting jeg ikke er stødt på endnu.
HeroldHeroldSkrevet 06/09-04 18:57 
Jeg vil nærmere sige at friheden er stor, men på bekostning af detaljerne. Du har en hel by at bevæge dig rundt i, men den er uden den glans, og uden det indhold, som et mindre område ville få, med samme udviklingstid. De fik rådet bod på mange af de mangler der var i GTA3 i Vice City, og jeg tror det samme bliver tilfældet med San Andreas. Der kommer en masse nye features, der nok skal forhindre at det bliver same old, same old, uden at opskriften bliver ødelagt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
LingobarLingobarSkrevet 06/09-04 19:46 
Ja, man skal have fantasien med, når man bare fedter rundt i GTA, for de ting man kan hygge sig med er jo bare gimmicks. Men de har da fat i noget. Personligt vil jeg hellere have en større by, med dertil hørende grimmere grafik, end omvendt.

Ting Lingo hygger sig med i Vice City:
· Snipe måger
· Skyde dæk på andre biler og se dem køre galt.
· Få 4+ stjerner og flygte til fods.
· Tricks med motorcykler, f.eks køre på baghjul længe og slå sin egen rekord. (IMO federe tidsfordriv end Yetisports)

Man er gangster i GTA, så at være sur over at man kun kan lave kriminalitet når man vader rundt, er lidt plat. Det er ikke Fable, og det prøver heller ikke at være det.
Dine dage er salte...
NaieraNaieraSkrevet 06/09-04 19:59 
Lingobar>
Tricks med motorcykler, f.eks køre på baghjul længe og slå sin egen rekord. (IMO federe tidsfordriv end Yetisports)

Hæh, ja, der må jeg sige jeg er enig. Jeg brugte alt, alt for meget tid på at drøne rundt på motorcykler i Vice City. Det første jeg gjorde i det spil, var at nakke en motorcykel og tæske rundt på den i en halv time.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PlaykidPlaykidSkrevet 06/09-04 20:23 
Motorcyklen var vist også noget at det mest ventede i GTA:VC;)
Alt for lækkert var det, jeg savner bare nogle flere variationer af dem.
Spiller nu: Halo 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 06/09-04 23:38 
Lingobar>
Man er gangster i GTA, så at være sur over at man kun kan lave kriminalitet når man vader rundt, er lidt plat.

Hvis du læser hvad jeg skriver, så er jeg ikke sur over at man kun kan lave kriminalitet.

Jeg er sur over at de eneste ting man kan lave, som gør nogen forskel, ligger helt fast.
Der er X antal måder man kan interagere med spillet på. Alt andet man ellers gør er fuldstændig ligegyldigt.
Om man vil skyde måger eller køre på baghjulet er ligegyldigt - hvis nogen synes det er sjovt, er det fint med mig - men det har bare ingen betydning for spillet.

Jeg synes GTA 3 og VC begge er fantastiske spil - pga humoren, historien, stilen osv.
Det irriterer mig bare at de skal have prædikatet "frihed" når man i virkeligheden er totalt låst af en skal af en by, hvor alle indbyggerne er ren fyld.

Når de forskellige bander begynder at have antipatier imod én pga de ting man gør, er vi lidt henne i nærheden af det jeg ønsker mig. Desværre er deres had/kærlighed 100% historiestyret, og når først du er blevet uvenner med mafiaen vil de blive ved med at skyde efter dig resten af spillet, uden at man kan gøre det godt igen.
Men hvorfor ikke?

Et spil som Animal Crossing er på mange måder enormt meget simplere end GTA, og der er der endda intet af det man gør der betyder noget.
Til gengæld reagerer beboerne og selve byen på de ting man gør, og man kan spillet det i al evighed fordi byen er levende.

Jeg har ikke specielt lyst til at kunne plante mine egne frugttræer i GTA, men det kræver ikke meget fantasi at forestille sig en blanding imellem de to spil.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 14:33 
Nu kommer jeg til at gentage mig selv, og i min egen tråd, men...

"Det har stadig ikke noget med en harddisk at gøre - jeg undrer mig bare over, hvorfor en konsol *med* en harddisk, *ikke* har kunnet bringe os et spil, som virker ligeså stort og *frit* som bl.a GTA: San Andreas. Men som tidligere påpeget, så hænger det nærmere sammen med hvad udviklerne vil og hvad deres ambitioner er."

Flere reviews påpeger, at f.eks Fable slet ikke er så frit (og stort) et spil, som det tidligere var troet (og sagt) at det var.

Nu spørger jeg forsigtigt: Mangler Xbox udviklere ambitioner om at udnytte harddisken? Det mener jeg de gør.

Det var seriøst ment, at jeg forespurgte eksempler på Xbox spil, hvori harddisken rigtigt blev udnyttet - for jeg har åbenbart selv overset dem - bortset fra Halo og Morrowind, og hvor det samtidigt ikke kun er custom soundtrack featuren og de afkortede loadetider der er "salgs tricket".
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
WehnerWehnerSkrevet 20/09-04 14:38 
Salgstricket er jo også, at man slipper for, at bekymre sig om plads på dyrtkøbte memorycards.

Derudover er der jo Content Download, der i dag er en væsentlig faktor.

Frihed har ikke at gøre med harddisk - det har at gøre med udviklingstid og dermed økonomi. Men det har jeg vist uddybet tidligere.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 15:02, rettet 20/09-04 15:15 
Okotta>
"Det har stadig ikke noget med en harddisk at gøre - jeg undrer mig bare over, hvorfor en konsol *med* en harddisk, *ikke* har kunnet bringe os et spil, som virker ligeså stort og *frit* som bl.a GTA: San Andreas.

Nu vil jeg helst ikke udtale mig om spil, jeg ikke har prøvet(GTA:San Andreas), men sammenligner man Morrowind med de gamle GTA spil, så er det både større og mere frit end dem alle sammen(tilsammen).

Jeg vil vælge at tvivle på at San Andreas, bare nærmer sig det i størrelse og frihed. For at nævne et eksempel, så kan man komme igennem ALLE døre i Morrowind. Der er altså ikke bare tale om simple textures på bygninger som i GTA spillene. Er San Andreas anderledes? Kan man gå ind i alle bygninger?

Kan man slå vigtige plot relaterede karakterer ihjeld? Det kan man i Morrowind og så kan visse plottråde bare ikke løses/opleves. Sjovt nok kunne man ikke bare starte de gamle GTA spil med at skyde sin boss, men måske San Andreas er anderledes? Måske kører spillet denne gang uden cutscenes med kendte skuespillere som stemmer, da de vil være spildte, når man bare starter med, at myrde de vigtige cutscene karakterer.

Forhåbenligt kan man samle næsten alt op i det nye GTA spil. Altså ser man en krukke, så ryger den lige på ens inventory. Det samme gælder en spand, eller måske det tøj som andre folk går i. For man kan sikkert bare slå dem ihjeld og tage deres tøj. Det kunne man i Morrowind.

Okotta>
ingen loade tid, pga. konstant streaming af data fra DVD'en, samt det faktum at det ikke er en by spillet foregår i, men en hel *stat*, og at det her spil er seriøst *stort*

At streame et spil er ikke noget nyt og har kunnet gøres uden harddisk i flere generationer. Men som oftest så fjerner det bare loadetider, men husker ikke mange ændringer i verden. I Morrowind har alle karakterer fx en stat fra 0 til 100 der bedømmer hvorledes de ser på dig. Denne gemmes over tid. Således at hvis du interagerer med fx 2000 forskellige NPCer, tæsker nogen, truer nogen, bestikker et par stykker og charmerer andre, så bliver det husket. Det er meget anderledes fra GTA serien, hvor man myrder og ødelægger, går et par blokke væk og kommer tilbage, hvorefter spilområdet var som før. Folk kan ikke huske, at man lige begik massemord på åben gade.

Vil ikke udtale mig om San Andreas, men jeg tvivler på, at noget har ændret sig.

At de vælger at kalde det en stat, siger forresten intet om hvor stort spillets område er. Det er bare en betegnelse på spilområdet. Ligesom du ikke kan sammenligne størrelsen på Psi Ops og Second Sight, blot ud fra oplysningen om, at det ene har flere baner end det andet.

Okotta>
hvor det samtidigt ikke kun er custom soundtrack featuren og de afkortede loadetider der er "salgs tricket".

For mig er det en kæmpe fordel, at man ikke skal købe memory cards og at man kan få ekstra content online. Det sidste synes Sony vist også, for de kommer med nye større memory cards til PS2, så man kan downloade lidt.

Dertil kommer soundtrack optionen, som hvis jeg var foruden, ville betyde at Burnout 3 aldrig ville blive købt. Jeg kan ikke udstå musikken i spillet.

Glem heller ikke at Xboxen er billigere end PS2.

Og husk at drag PCeren ind i diskussionen, da den også har harddisk. Er der fx mere frihed i PC spil? Hvad har harddisken betydet der(fra en spilmæssig synspunkt)?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
fumfumSkrevet 20/09-04 15:19, rettet 20/09-04 15:22 
Men Okotta, hvad er det der skulle gøre et spil anderledes fra et ps2spil, hvis man rigtigt bruger harddisken?
Ud fra et kodemæssigt synspunkt har jeg lidt svært ved at se fordelen ved en harddisk, andet end de allerede nævnte features, som dlc, soundtracks og hurtigere load.
Hvorfor skulle et spil som Morrorwind ikke kunne lade sig gøre på en konsol uden harddisk?
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 15:28 
fum>
Hvorfor skulle et spil som Morrorwind ikke kunne lade sig gøre på en konsol uden harddisk?

Uden at kende noget som helst til teknikken, så er jeg overbevist om at GC/PS2 ikke kan køre Morrowind. Det kræver en harddisk at huske alle de ændringer, man laver i verden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 20/09-04 15:29 
Bede-x>
Dertil kommer soundtrack optionen, som hvis jeg var foruden, ville betyde at Burnout 3 aldrig ville blive købt. Jeg kan ikke udstå musikken i spillet.

Jeg hader også bare de der spil, hvor det både er umuligt at slå lyden fra og skrue ned for den... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 20/09-04 15:39 
Bede-x>
Uden at kende noget som helst til teknikken, så er jeg overbevist om at GC/PS2 ikke kan køre Morrowind. Det kræver en harddisk at huske alle de ændringer, man laver i verden.

Det var også derfor jeg ikke skrev gc/ps2. Der kunne måske være nogen begræsninger med hensyn til ram etc. Men hvis man i et bilspil på ps2 kan gemme skridmærker på banen i et bilspil fra den ene omgang til den næste, hvorfor skulle det så ikke være muligt i et rollespil.
Ja nok er der mange ting der kan ændres og skal gemmes, men om dette sker i ram eller på harddisk kan vel være ligegyldigt.
Og om der så gemmes senere på et memorykort eller på harddisk kan vel også være ligegyldigt.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 15:58, rettet 20/09-04 15:59 
RJK>
Jeg hader også bare de der spil, hvor det både er umuligt at slå lyden fra og skrue ned for den... ;p

Du misforstår, RJK. Jeg vil have musik på, blot ikke den der er i spillet. At lægge noget på anlægget, vil ikke ændre noget, da musikken så ikke følger spillet. Det er vigtigt(for mig)i Burnout.

fum>
Det var også derfor jeg ikke skrev gc/ps2.

Jeg troede du mente på andre(nuværende) konsoller.

Ja nok er der mange ting der kan ændres og skal gemmes, men om dette sker i ram eller på harddisk kan vel være ligegyldigt.

Her er vi enige. Og får konsollerne mere ram, vil man ikke have problemer med at køre Morrowind.

Til Okotta: Det er som om du forventer en større gameplaymæssig revolution, fordi der er en harddisk i boxen. Istedet burde du sige : Hvornår bruges harddisken? Hvornår får jeg noget, jeg ikke ville få på andre konsoller?

Svaret er når den bruges til at begrænse loadetid, giver dig ekstra content, når du hører eget musik eller når du saver så ofte som du vil, uden at betale for et memory card.

Fra mit synspunkt er harddisken klart en fordel...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:01 
Bede-x>
Du misforstår, RJK.

Jeg misforstår ikke noget. Jeg synes bare du er fjollet.

"Jeg nægter at spille PES4 på PS2, fordi jeg synes titelmelodien er elendig! Nej, giv mig Xbox-udgaven, så jeg selv kan ændre titelmelodien. Det redder _hele_ spillet."

;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 16:03, rettet 20/09-04 16:06 
Nu er der ikke tale om titel melodien, men om alt musikken i spillet...

Men selvfølgelig skal spillet være godt til at begynde med. Men det giver vel sig selv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 16:04 
Bede-x>
Og husk at drag PCeren ind i diskussionen, da den også har harddisk. Er der fx mere frihed i PC spil? Hvad har harddisken betydet der(fra en spilmæssig synspunkt)?

PC'en er på det fornemste draget ind i diskussionen.

Morrowind er et PC spil, som er succesfuldt portet til Xbox, og viser som sådan ikke noget unikt ved Xbox'en - det ER bare en PC port.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om et eksklusivt spil til Xbox'en, som virkeligt viser noget "harddisk gejl", li'som PC'en gør i sine allerstørste spil: Alle dens MMORPG spil (med store verdener, som får f.eks Halo til at blegne).

Der skulle vel egentligt bare portes et par store PC spil, til Xbox'en, og så har man nogle spil som *virkeligt* trækker tænder ud på harddisken.

Vi er helt enige hvad angår Burnout 3; Jeg vil ikke hverken eje eller ha' PS2 udgaven. Jeg kan ikke styre det ordentligt på PS2 (elendige halv-analoge trykknapper), og jeg kan ikke døje musikken på PS2 udgaven. Kan heller ikke få en tilfredsstillende online oplevelse med PS2 udgaven, og så er løbet li'som kørt for *den* version.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KTCKTCSkrevet 20/09-04 16:07 
fum>
Og om der så gemmes senere på et memorykort eller på harddisk kan vel også være ligegyldigt.
Ja, hvis du har et memorycard på 8GB i stedet for 8MB. Det har man så tilfældigvis ikke på nuværende tidspunkt, og så vidt jeg er orienteret, fylder Morrowinds data en del...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 16:09 
Okotta>
Morrowind er et PC spil, som er succesfuldt portet til Xbox, og viser som sådan ikke noget unikt ved Xbox'en - det ER bare en PC port.

Jo, det viser at maskinen har harddisk.

Alle dens MMORPG spil (med store verdener, som får f.eks Halo til at blegne).

En enkelt af dem ville da være rart.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:14 
Bede-x>
Nu er der ikke tale om titel melodien, men om alt musikken i spillet...

Overdrivelse fremmer forståelsen...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:17 
KTC>
Ja, hvis du har et memorycard på 8GB i stedet for 8MB.

Klart at den manglede plads sætter nogle grænser.

Men...

Hvis blot pc-udviklere havde hørt om optimering af data, så ville deres savegames nok heller ikke fylde mere end en tiendedel.

Så længe vi ikke lige har med managerspil at gøre, så kan man nu komme ret langt med 8MB. Med mindre Morrowind er væsentligt mere alsidigt, end jeg forestiller mig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 16:21 
RJK>
Jeg hader også bare de der spil, hvor det både er umuligt at slå lyden fra og skrue ned for den... ;p

Jeg tror ikke der er nogen som snakker om "de der spil" - vi snakker om Burnout 3, som har et dårligt soundtrack - period!

I det spil kan man - på Xbox - køre (for det er det spillet handler om), til sin helt egen musik.

Det er en ren nydelse.

At spille Burnout 3 med nedskruet, eller slukket, musik - det er bare ikke den rigtige måde at spille det på.

Prøv det.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 16:24 
Bede-x>
Til Okotta: Det er som om du forventer en større gameplaymæssig revolution, fordi der er en harddisk i boxen. Istedet burde du sige : Hvornår bruges harddisken? Hvornår får jeg noget, jeg ikke ville få på andre konsoller?

Svaret er når den bruges til at begrænse loadetid, giver dig ekstra content, når du hører eget musik eller når du saver så ofte som du vil, uden at betale for et memory card.

Fra mit synspunkt er harddisken klart en fordel...

Jeg er skam enig i, at harddisken er en klar fordel - har vel ikke givet udtryk for andet?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:28 
Okotta>
Jeg tror ikke der er nogen som snakker om "de der spil"

Suk.

Jeg ved godt at jeg burde have lært, altid at udtale mig fuldstændigt konkret, firkantet og udpenslet, så alle kan forstå det, men det har jeg så åbenbart ikke. Eller også gider jeg bare ikke, fordi det ikke er særligt sjovt...

Men det er da fint nok at I synes det gør en verden til forskel, om det er Xboxen eller anlægget der spiller musik, mens I spiller Burnout 3. Det forhindrer mig ikke I at synes, at det er fjollet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 16:30, rettet 20/09-04 16:39 
Du har stadig ikke forstået, at hvis anlægget kører musikken, så følger det ikke spillet.

Dertil kommer at jeg kun kan have en CD i anlægget af gangen. På boxen strikker jeg mit soundtrack sammen fra 30 forskellige CDer.

Så kan jeg hoppe mellem sangene, mens jeg kører, med et simpelt tryk på joypaddet. Og de stopper, når jeg crasher.

Det er anderledes. Kan du virkelig ikke se forskellen?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:46 
Bede-x>
Det er anderledes. Kan du virkelig ikke se forskellen?

En forskel der gør, at det ene spil er fantastisk og det andet nærmest uspilleligt?

nej...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 16:52 
Der er ingen der har sagt, at spillet er uspilleligt uden custom soundtrack. Jeg har derimod sagt, at jeg ikke vil købe det uden, men det er noget helt andet.

Eller er der igen tale om, at overdrivelse fremmer forståelsen...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 20/09-04 16:56 
Hvis det er custom soundtracket der afgører om spillet er værd at købe (og dermed værd at spille) eller ej, så er det vel ikke ret langt fra det jeg skrev ("nærmest uspilleligt")?

Nåh, men lad det ligge. Jeg har gjort opmærksom på, at jeg synes I er fjollede - og det var så det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 17:06, rettet 20/09-04 17:14 
RJK>
Hvis det er custom soundtracket der afgører om spillet er værd at købe (og dermed værd at spille) eller ej, så er det vel ikke ret langt fra det jeg skrev ("nærmest uspilleligt")?

Det er en ret forkert slutning, du kommer med her. Du siger faktisk, at hvis Bede-x ikke vil købe et givent spil, så mener Bede-x, at det er uspilleligt. Det er ikke tilfældet.

Nåh, men lad det ligge. Jeg har gjort opmærksom på, at jeg synes I er fjollede - og det var så det.

Jeg kan ikke forstå, at du ikke kan se, at det er en fordel, at man i en billigere konsol får et par ekstra features, hvilket custom soundtrack jo er. Men det kan du måske også, men så forstår jeg ikke, hvorfor du altid synes at hakke på maskinen.

Det synes jeg er fjollet. Men jeg skal nok lade det ligge, da vi er på vej ud på et sidespor...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 17:18 
RJK>
Nåh, men lad det ligge. Jeg har gjort opmærksom på, at jeg synes I er fjollede - og det var så det.

Du har gjort opmærksom på, at du er løbet tør for valide argumenter, og nu bakker du ligeså stille ud af diskussionen.

Hvilket også er forståeligt nok.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RuneSPRuneSPSkrevet 20/09-04 18:54 
Jeg kan nu sagtens følge RJK her... Selvfølgelig er det da en FORDEL at have custom soundtrack, og er garanteret med til at sælge nogle flere Xbox versioner, men hvis nu du ikke havde en Xbox og kun en PS2 så ville du ikke købe Burnout 3, KUN fordi at soundtracket ikke er særlig godt? Hvis at spillet ikke er en fornøjelse at spille undtagen hvis man har sit eget soundtrack på, så kan det da umuligt bidrage med særlig meget gameplay :/
RJKRJKSkrevet 20/09-04 23:56 
Bede-x>
Jeg kan ikke forstå, at du ikke kan se, at det er en fordel, at man i en billigere konsol får et par ekstra features, hvilket custom soundtrack jo er. Men det kan du måske også, men så forstår jeg ikke, hvorfor du altid synes at hakke på maskinen.

Jeg kan til gengæld ikke forstå, at visse personligheder altid skal dreje alting over i en fjollet konsoldiskussion.

Det eneste jeg har sagt er, at jeres udtalelser omkring forskellige versioner af Burnout 3 er fjollede (keyword...).

Køb og spil da for pokker spillet, hvis spillet er godt. Ikke fordi det har en eller anden platformsspecifik feature, som i det store hele er ligegyldig.

Men, okay, jeg kan godt se, at det er basis for en masse åndssvage diskussioner, så jeg opfordrer hermed alle spiludviklere til at proppe en platformsspecifik feature ind i alle deres multiplatformsspil.

Så kan alle fanboys grave sig ned i hver deres tre huller og råbe "Xbox-versionen er den eneste der holder, fordi der er custom soundtracks", "GameCube-versionen er den eneste der holder, fordi der er Link med" eller "PS2-versionen er den eneste der holder, fordi den har så meget slowdown, at det er nemmere at spille."

Personligt vil jeg bare spille spil, fordi de er gode eller på anden vis tiltaler mig. Alle herinde burde have det på samme måde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 21/09-04 09:18 
Jeg burde have det på samme måde som dig Rune, men nu er der jo noget helt specielt ved at trashe de andre biler i Burnout 3, med Deep Purple musik i spillet.
Noget som kun xbox udgaven giver mig mulighed for.
Og den mulighed kunne sagtens være udslagsgivende for mit køb af spillet, hvis jeg både havde ps2 og xbox hooked op på samme tid.

Men nu er jeg jo også opvokset med musik, og spiller selv musik. Musik betyder mere for mig og mit velbefindende end konsolspil. Når jeg så kan kombinere det, er det genialt.
At jeg så tilsyneladende er groet fast i 70'er og 80'er heavy og Deep Purple er så en anden ting.....
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SumezSumezSkrevet 21/09-04 09:28 
Hvis man er vild efter at spille spil, med sin egen musik i baggrunden, er det vel bare at smække cd'en på anlægget?
Det er da en sjov gimmick, at spillet selv kan spille musikken, men det gør da ikke nogen væsentlig forskel, der på nogen måde kan gøre udslaget for hvilken version man vælger?
Hvis man absolut skal vælge mellem to udgaver af det samme spil, forudsat de koster det samme (hvilket egentlig er sjældent), må det da være ting som grafik og loadetider, der tæller endegyldigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 21/09-04 09:40 
Det er ikke det samme.
Det er jo ligesom min min morbror der altid skreg op den 25 december når vi skulle se Disney's Juleshow, at vi da bare kunne skrue ned for lyden på fjernsynet, for der var da tekst på.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SumezSumezSkrevet 21/09-04 09:42, rettet 21/09-04 09:42 
Det er da overhovedet ikke det samme? Jeg kan ikke helt se en lignende forskel på at høre musikken og.. høre musikken.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 21/09-04 09:49 
Næ, det er måske ikke det samme, men jeg skulle lige af med historien :=).
Jeg mener, at lydnivauet er så det samme som effekterne, bedre integreret.
Hvis det er fra anlægget, så kommer lyden et sted fra, der skal skrues op og ned et andet sted. Jeg skal huske at slukke to steder. Det er simpelthen ikke så simpelt og elegant som at have et album på boxen.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
OkottaOkottaSkrevet 21/09-04 09:50 
RJK>
Køb og spil da for pokker spillet, hvis spillet er godt. Ikke fordi det har en eller anden platformsspecifik feature, som i det store hele er ligegyldig.

Når du fatter, at custom soundtrack featuren i Burnout 3, netop *ikke* er ligegyldig, så bli'r jeg extra glad.

Når du ligeledes forstår det som jeg (jeg ved ikke om Bede også er enig i det) sagde, omkring at jeg fandt PS2 versionen inferiør, pga. den dårlige styring og *den dårlige musik* og den *dårlige online implementering*, så bli'r jeg *også* glad. Men tydeligvis vil du hellere lægge ord i munden på os allesammen, og på den led, drage dine egne kiksede konklusioner.

Personligt vil jeg bare spille spil, fordi de er gode eller på anden vis tiltaler mig. Alle herinde burde have det på samme måde.

Det er jeg sikker på at vi *allesammen* vil, og så er det sgu samtidigt en lækker ting, at man f.eks i Burnout 3, kan bruge sin helt egen musik, på de tidspunkter man selv vil, *uden* at du skal forsøge at diktere, at "alle burde have det på samme (læs: din) måde".

Og - hey - måske tænkte Criterion det samme, da de brugte en omgang ulidelig heavy metal sammen-smask, i det *forrige* Burnout (Burnout 2); I det spil gav de mulighed for, at man kunne bruge musikken fra det *første* Burnout, da de sikkert (sammen med størstedelen af de mennesker som havde købt spillet), var ret enige i, at default soundtracket var noget decideret lortemusik af rang. Men hov! Det var jo kun på Xbox versionen man kunne det trick, så alle os der foretrækker at køre til musikken fra Burnout 1, i Burnout 2, vi er jo nogle fanboys, som burde grave os ned i vores dertil indrettede huller, og råbe om platformsspecifikke features - nu må du endelig sige til, hvis du føler at jeg trækker mine holdninger ned over hovedet på dig, og forsøger at diktere hvad du skal mene.

Desværre tror jeg helt at det er feset hen over hovedet på dig, at ingen af os (bortset fra dig selv), snakker om *alle spil*, når vi snakker om at bruge vores egen musik; Vi snakker om Burnout 3 (og jeg om dette + 2'eren - som er ud fra fuldstændigt de samme principper = Jeg vil køre mine arkaderacere til den musik jeg kan li' at køre mine arkaderacere til - IKKE alle spil. Ikke ALLE spil.)

Så gu bli'r jeg sur, når du bevist manipulerer mine og andres udsagn, og fyrer dine typiske floskler af (typisk RJK speak: "Jeg tror alle foretrækker dit og dat". "Alle burde have det på den måde". "Jeg er sikker på at alle fornuftige[..]" osv osv". Det er trættende!
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
65 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig