X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Digital-cinema


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 20/08-04 21:24, rettet 20/08-04 21:25 
Hvis der nogen der ikke kan få nok af ny teknik så tag ind og se en film som spilles på de nye digitale fremviser som nordisk film har, indtil vider, i tre af deres biografer.

Det er ikke løgn når der bliver sagt at billedet er meget bedre. Det er beder end at se en DVD film på en high-class afspiller.
Billedet er helt fri fra nogen som helst riser eller andre "ulævnheder" som på de gamle spoller. Da det afvikles af en harddisk.
Undertekster "hopper" heller ikke længer på filmen men står helt rolige.

Var selv inde og se I,Robot igår(Torsdag) i Imperial, med præsentation af Jacob Stegelman. Var der andre herinde fra der også så den?

Næste film der vises digitalt er Shrek 2.
MrCaseMrCaseSkrevet 20/08-04 21:38 
Jeg glæder mig som et lille barn til at se den nye projector! Mig og min gode ven skal ind i næste uge og se den. Vi har ventet længe på at der skete noget på projektor-fronten i biograferne.

Herligt at man kan se forbedringen. Glæder mig meget..
Have you considered sucking less?
GreaseballGreaseballSkrevet 20/08-04 21:59 
God fornøjelse, I vil ikke blive skuffet.
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 20/08-04 22:00 
hvem har digitale fremvisere?
By the power of Grayskull!
D.B.M.D.B.M.Skrevet 20/08-04 23:01 
Taget fra Nordisk Films hjemmeside:

"Som den første danske biografoperatør, indfører Nordisk Film Biografer digital visning af biograffilm i 3 biografer. I København kan udvalgte titler opleves digitalt i Imperial og den næststørste sal i Palads. I Århus er der installeret udstyr i den største sal i BioCity.

Den første digitale film i Imperial bliver I, Robot, som har premiere d. 20. august. Herefter kan animationshittet Shrek 2 opleves digitalt, filmen har premiere d. 3. september og bliver vist i Imperial og Palads i København samt i BioCity, Århus."

Nordisk Film
AmbyAmbySkrevet 21/08-04 17:25 
Hvordan kan det være digitalt når det er en projektor der skyder et billede op på et lærred?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
DommergaardDommergaardSkrevet 21/08-04 17:29 
Det er vel overgangen fra spole til harddisk...
JmogJmogSkrevet 21/08-04 20:34, rettet 21/08-04 20:38 
Dark-Light>
Hvordan kan det være digitalt når det er en projektor der skyder et billede op på et lærred?

Fordi det er en - waiiit for it - digital projektor. Filmen kommer på en harddisc. HD'en sluttes til en monsterdyr DLP-projektor og den projicerer det så op på lærredet.

Alle film kan vises på den måde, men dem hvor fordelen er størst i forhold til almindelig filmfremvisning er dem der er skabt digitalt (Shrek-filmene, Star Wars II, Once Upon a Time In Mexico). Når det er analogt filmede film, der vises digitalt går der dog noget skarphed, detaljegrad tabt, da opløsningen er meget lavere end en gammeldaws filmstrimmel. Det er dog nok de færreste der lægger mærke til det.
LingobarLingobarSkrevet 22/08-04 00:37 
Det er jo fremtiden... Hvad er opløsningen så?
Dine dage er salte...
AmbyAmbySkrevet 22/08-04 00:52 
Jmog>

Fordi det er en - waiiit for it - digital projektor. Filmen kommer på en harddisc. HD'en sluttes til en monsterdyr DLP-projektor og den projicerer det så op på lærredet.


Netop min pointe. Fra projektor til lærred foregår ikke digitalt.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
GatmanGatmanSkrevet 22/08-04 01:18 
Ja, det er også for dårligt. Der burde, selvfølgelig, udgå kabler fra selve fremviseren (som så ikke ville være en fremviser), der kunne transmitere de digitale billedsignaler til synscentrene i vor - Analoge - hjerner.
Alt bliver analogt et sted i processen. Lev med det. Eller ønsk vi alle var robotter. (Men det sker vel også en dag.)
ZuljinZuljinSkrevet 22/08-04 01:32 
Nogle gange kan jeg sgu ikke lade være med at komplimentere Gatman for de noget så fantastisk præcise indlæg, han levererer.

For manden har jo fuldstændig ret. Og dermed sætter vi så punktum for hey-jeg-ved-bare-totalt-meget-mere-end-du-gør-cirkusset og lader lige disken spinne en ekstra gang - for det kunne jo være, vi overså et par bits og bytes i farten.
AmbyAmbySkrevet 22/08-04 10:21 
Ja, sarkasme kan man altid bruge. Dog ændre nu ikke på det faktum, at man kunne bruge en stor skærm og derved opnå et digitalt billede. Og denne løsning er endda rimelig realistisk istedet for input-til-hovedet.

Hvorom-alting-er ville jeg stadig meget gerne have set I, Robot i Imperia, men så må jeg bare vente til Thisted får en digital biograf... Det bliver nok aldrig :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 23/08-04 00:12, rettet 23/08-04 00:35 
Lingobar>
Det er jo fremtiden... Hvad er opløsningen så?

Live-action film er for tiden højst filmet digitalt i HDTV opløsning, dvs. 1080 linier. Lucas render f.eks. rundt med sådan nogen kameraer for tiden. Det bliver sikkert opskaleret en hel del for at kunne bruges til biografer.

Almindelig films "opløsning" (for analog film har egentlig ikke pixels) ligger på et mere udefineret niveau, men vi snakker noget der er to til x gange større afhængigt af hvor gode linserne på filmkameraerne var.

I biograferne ser digital film bedst ud på digitale displays og analog film ser bedst ud på analoge displays. I fremtiden vil digital film garanteret blive standarden, men indtil da er flertallet af nye film altså stadig filmet på den gammeldags måde. En skam at 70mm film bruges så sjældent i dag. Det havde mere end den dobbelte opløsning af de 35mm-film, der laves i vore dage.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig