X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

House of Leaves


Svar
CronossCronossSkrevet 04/08-04 14:49 
Jeg tænkte at jeg ville starte et lille emne om en af de bedste bøger der er kommet siden årtusindskiftet.

Er der nogle som har læst bogen, og i såfald - hvad syntes i om den?
Jeg fik den i dyre domme fra Amazon.com fordi jeg ville have den fede udgave i 2-colour.
61 emne(r).
1 2 > »

Svar
CronossCronossSkrevet 04/08-04 14:49 
Jeg tænkte at jeg ville starte et lille emne om en af de bedste bøger der er kommet siden årtusindskiftet.

Er der nogle som har læst bogen, og i såfald - hvad syntes i om den?
Jeg fik den i dyre domme fra Amazon.com fordi jeg ville have den fede udgave i 2-colour.
SumezSumezSkrevet 04/08-04 14:51 
Ja, jeg kan godt forestille mig at det ikke er helt det samme, hvis minotaur ikke står med rødt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 04/08-04 16:40 
*SPOILER*
Min teori omkring den blå farve brugt til "House" er, udfra hvad han selv har sagt i interviews omkring hans filmiske inspiration, at det blå virker som en slags "blå¨skærm", ala dem man bruger i film til at skabe kunstige billeder. Således er det en reference til husets evne til at besætte og ødelægge beboernes sind.
*SPOILER*
salsalSkrevet 05/08-04 00:35, rettet 05/08-04 00:40 
Fantastisk bog som er for god til at blive diskuteret på dette forum. Blue screen-teorien er almindeligt accepteret. Jeg bliver så glad, når jeg hører om andre, der har læst House of Leaves. Den er mit hjertebarn.

Min er i øvrigt - i bedste Danielewski-ånd - overmalet med notater. Jeg vil gerne snakke om bogen, faktisk. Hvad skal vi snakke om? Jeg har studeret den ret grundigt.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
NaieraNaieraSkrevet 05/08-04 00:47 
sal>
Fantastisk bog som er for god til at blive diskuteret på dette forum.

Øhh, hvorfor?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
salsalSkrevet 05/08-04 00:51 
Har du læst den?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
salsalSkrevet 05/08-04 09:57, rettet 05/08-04 10:01 
House of Leaves er intelligent, fantastisk skrevet og helt igennem et mesterværk. En af de vigtigste bøger der er skrevet i - i hvert fald - min levetid.

*DIN MOR ER EN SPOILER*

Og nu jeg tænker over det, Cronoss, så er jeg ikke sikker på, vi mener det samme med hensyn til blue screen-fænomenet, som det fremgår i House of Leaves. Men lad os lige kigge på det. Man bruger selvfølgelig, en blue screen til at vise billeder.

I House of Leaves ændrer labyrinten på Ash Tree Lane sig jo, alt efter hvem det er, der bevæger sig derinde. Jeg ved ikke, om huset decideret er i stand til at ødelægge beboernes sind, men visse forstyrrelser finder selvfølgelig sted. Især med Will Navidson og til dels også Karen. Labyrinten under huset afspejler de besøgendes sindstilstand; deres tanker projiceres og manifesteres i form af forskellige fysiske entiteter. 'House' er dermed en parallel ikke til husets evne til at besætte og ødelægge beboernes sind. Det betyder simpelthen, at huset ér en blue screen, som afspejler beboerne selv.

Dette står jo i vidunderligt relief med et af temaerne i bogen: Hvad er det, jeg er bange for? Igennem hele bogen har Zampanò (Som i øvrigt er et navn hentet fra den fantastiske italienske filminstruktør Federico Fellinis ligeledes fantastiske film La Strada) jo overstreget udtrykket 'minotaur'. Han fjerner visheden og sår igen tvivl om, hvad det er, man er bange for. Jeg har læst mange interviews med Danielewski, og han virker direkte latterligt belæst og intelligent. Nåja, og så er han i øvrigt også direkte genial.

*DIN FAR ER EN SPOILER*

Hvis man kan lide Danielewski vil man også elske Paul Auster. Og omvendt. Selvom Danielewski nok er bedre, er han stadig relativt ukendt og pinligt uværdsat i den akademiske verden. Simpelthen fordi House of Leaves er så svær at kritisere.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 05/08-04 10:26 
Pis. Nu bliver jeg jo nødt til at læse den, så jeg kan læse alt det, i har skrevet i denne tråd. :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 05/08-04 11:37, rettet 05/08-04 11:37 
(Længere svar kommer lidt senere Sal)

Danielewski er faktisk også blevet sammenlignet med Thomas Pychon - noget af en credit at give en forfatter. Jeg kan klart bedre lide House of Leaves end Mason and Dixon, men det er meget sjovt at de der rent faktisk har læst House of Leaves sammenligner de to.

Jeg har desuden ikke hørt personer som har læst bogen sige at de ikke kunne lide den.
salsalSkrevet 05/08-04 13:58 
Cronoss:
Jeg har aldrig læst Pynchon, men jeg har flere gange været fristet til at læse Gravity's Rainbow. Jeg får det med stor sikkerhed ikke gjort indenfor en overskuelig fremtid. Jeg kender ikke mange, der har læst bogen, men jeg kan godt forestille mig, at ikke alle vil sætte pris på den. Men sådan er det vel med al stor kunst, især litteratur.

Sumez:
Jeg kan ikke forestille mig, at jeg ikke har hypet den for dig før. Smid dine Nintendoer ud og læs den i stedet. Jeg tror, du vil elske den.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 05/08-04 18:06 
Jaja, det har også længe været planen. Skal bare lige ha' fat i den først.. Jeg kender ikke nogen i nærheden, jeg kan låne den af.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
salsalSkrevet 05/08-04 21:28 
Jonas anbefaler et bibliotek.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
CronossCronossSkrevet 06/08-04 00:35 
Johannes fortæller at det bibliotek som har House of Leaves ikke har åbenbart sig for ham endnu ;)

Derfor en dyr investering på Amazon - bare for at have den stående :)
WehnerWehnerSkrevet 06/08-04 00:57 
Lasse præciserer så, at den kan bestilles på www.bibliotek.dk :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CronossCronossSkrevet 06/08-04 02:09 
Johannes opdager en noget billigere måde at få bøger han egentligt ikke troede kunne hjemskaffes på biblioteker, og ærgrer sig lidt over et par køb... Dog bestemt ikke House of Leaves ;)
salsalSkrevet 06/08-04 07:43 
Jeg kom faktisk til at læse bogen ved et tilfælde. Det var dengang den udkom. I 2000, tror jeg. Og så var jeg på biblioteket med mine musiknørdeven i en selvbestaltet fritime. Vi kom sådan til at lalle lidt rundt, og jeg var 15-16 år på det tidspunkt og helt forelsket i Bret Easton Ellis, og så stod der jo det dér helt fantastiske, som Ellis har sagt om Danielewski. Jeg troede umiddelbart, det var en Ellis-bog, jeg aldrig havde hørt om, og så tog jeg den med hjem. Og så var jeg bare solgt fra side ét. Der gik dog lang tid (2 år), før jeg omsider fandt min egen udgave i en engelsk bogbutik i Bruxelles. Resten af min studietur blev brugt på druk og House of Leaves.

Og jeg vil gerne præcisere, at for at sætte rigtigt pris på House of Leaves, skal man have sin egen udgave, som man kan tillade sig at skrive i. Hvor er det glædeligt. Jeg bliver så glad, når andre har læst bogen. Lad os da håbe, vi kan inspirere andre til at få det gjort. I vil i hvert fald gøre jer selv en kæmpe tjeneste.

little solace comes to those who grieve
when thoughts keeep drifting
as walls keep shifting
and this great blue world of ours
seems a house of leaves
moments before the wind
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
jaesjaesSkrevet 06/08-04 21:23 
Kan den anbefales selvom man ikke normalt er specielt til horror-bøger?
salsalSkrevet 08/08-04 10:43 
Absolut. Men det er en stor satan på 700-800 sider. Dog skal det siges, at bogen ofte benytter sig af en noget alternativ typorafi. Ind imellem står der kun få ord på nogle af siderne. Jeg er i øjeblikket hos min sovende kæreste, men når jeg kommer hjem ved jeg, at jeg har - i et anfald af seriøs kedsomhed - indskrevet hele introduktionen. Så kan jeg lige uploade den til skræk og advarsel.

Bogen er ikke decideret horror, og jeg er ikke selv decideret fan af genren. Men overhovedet at sige noget fornuftigt om House of Leaves vil kræve en voldsom indsats. Hvis man kunne tænke sig at læse den, vil jeg anbefale ikke at læse for mange anmeldelser og den slags. Man vil tids nok blive grebet af bogen. Jeg ville i hvert fald gerne læse den for første gang igen.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
CronossCronossSkrevet 08/08-04 16:46 
Gør det ikke Sal :)

www.amazon.com, kan man bladre igennem ca. 20 sider fra bogen - deriblandt introduktionen. Så det ville nok være lidt spild af tid :)
salsalSkrevet 09/08-04 07:51 
Jeg er - inspireret af denne tråd - netop gået i gang med endnu en gennemlæsning af House of Leaves. Det er længe siden. Jeg har savnet mine venner. Fik vi mon nogen overtalt til at kigge på bogen, Cronoss?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
LingobarLingobarSkrevet 09/08-04 10:43 
Absolut interesseret.
Dine dage er salte...
ChronoChronoSkrevet 09/08-04 12:23 
sal>
Og jeg vil gerne præcisere, at for at sætte rigtigt pris på House of Leaves, skal man have sin egen udgave, som man kan tillade sig at skrive i.

Hvad menes der her? Jeg plejer ikke at skrive i mine bøger.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
salsalSkrevet 09/08-04 13:34 
Det tilføjer bare en ekstra dimension til bogen, synes jeg. Det forekom i hvert fald mig helt naturligt at nedskrive refleksioner i bogen. Men det er ikke en absolut nødvendighed, som jeg vist kom til at give udtryk for.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
CronossCronossSkrevet 09/08-04 18:07 
Jeg er enig. Det er klart interessant at lave sine egne noter, og det blender perfekt ind i bogens stemning.

Sal -> Har du læst hans nyeste bog? Har lige bestilt den hjem, så jeg glæder mig lidt. Og hvad med Poe's cd? Jeg finder den ok, men så heller ikke mere. Alt for mange mennesker går totalt amok over den.
salsalSkrevet 09/08-04 18:24, rettet 09/08-04 18:29 
Hans nye bog? Du mener Whalestoe Letters? Den indeholder vel ikke rigtigt noget nyt i forhold til House of Leaves, som jeg betragter som komplet i enhver forstand. Den indeholder jo bare Pelafinas breve til Johnny samt nogle ekstra, som ikke er med i House of Leaves. Men jeg har selvfølgelig ikke læst den, så jeg kan ikke udtale mig om det.

Poe er fin musik. Og jeg hørte det da også en overgang, når vi sad og røg fede og spillede Gran Turismo (on the hardest setting) i min gymnasietid. Jeg kan godt lide hende. Det er jo bare popmusik, men af den gode skole, synes jeg. Det er klart, at der er lidt mere 'gods' i hendes musik end i de fleste andre indenfor genren. Havde hun ikke et mindre, alternativt hit med 'Trigger Happy Jack' på et tidspunkt? Det kunne jeg forestille mig. Men det er vist noget tid siden, at kvindelige sangerinder med 'bid i' (á la Alanis Morrisette) var in vogue. Jeg er dog meget glad for numrene Wild og Haunted.

Jeg lavede engang mit eget House of Leaves-soundtrack/mix, men det lader til at være blevet væk. Ærgerligt.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
salsalSkrevet 01/05-05 00:22 
Jeg tillader mig aller-ydmygst at hive denne tråd frem igen, fordi jeg er træt af Play:Right-bashertråde og Okotta-er-en-nar-Nej-han-er-ej-Jo-han-er-så-tråde. Jeg har fået min bog hjem igen. Det er et glædeligt gensyn, selvom den er gået mere i stykker end før. Siderne falder ud, ryggen er slidt og grim. Men stadig har jeg et voldsomt passioneret forhold til den. Jeg er gået i gang med at læse den for uGud ved hvilken gang, og den er præcis lige så betagende, som jeg husker.

Det forekommer mig, at der er tale om ikke bare et ypperligt kunstværk men også en kult-bog, der er beskyttende i sig selv. Jeg kender ikke ret mange, er har læst den (Selvom jeg har hørt om to, der har læst den uafhængigt af mig). En bog på over 700 sider læser man ikke bare for sjov. Det er noget andet end at sætte sig ned og se en film, man har fået anbefalet. Eller høre en plade. Det kræver kræfter og indsats, selvom gevinsten selvfølgelig også er derefter. Derfor bliver bogen - skammeligt nok - aldrig mere end obskur og halvkendt.

Den anbefales til folk, der kan lide velskrevne blogs, dagbogsbetragtninger, kunstkritik, horror, kærlighed, god musik, drømme, blæst, livet?, dybde, støj&stilhed og stjerner. Det vil sige alle. Den er skrevet på et kringlet engelsk, men man kan sagtens klare det, hvis man er almindeligt godt begavet.

Egentlig ville jeg vel bare høre, om der er nogen, der har fået den læst? Sumez?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/05-05 01:37 
Jeg har nu læst "House of Leaves" (og "Whalestoe Letters", som jeg købte ved siden af).

Mit læsepensum af bøger er meget begrænset, hvilket gør, at jeg bruger meget tid på at overveje, om en bog er værd at gå i gang med. Efter så meget skamros og en meget interessant præmis for bogens indhold og udformning, så jeg ingen anden udvej end at tygge mig igennem... og hvilken vidunderlig oplevelse det var (er).

Én gennemlæsning er slet ikke nok. Man kan helt bogstaveligt bruge hundredevis af timer på at læse enkelte passager, finde skjulte "koder", som er strøet ud gennem hele bogen, søge ny indsigt gennem diskussion med andre læsere på bogens forum og (som sal nu har gjort nogle gange) tage hele murstenen én gang til og bare leve sig ind i den. Jeg glæder mig i hvert fald til at bruge mere tid på fremtidige gennemlæsninger... for det har bogen fortjent.
SumezSumezSkrevet 01/05-05 21:04 
sal>
Den anbefales til folk, der kan lide velskrevne blogs, dagbogsbetragtninger, kunstkritik, horror, kærlighed, god musik, drømme, blæst, livet?, dybde, støj&stilhed og stjerner.

Uha uha.

Egentlig ville jeg vel bare høre, om der er nogen, der har fået den læst? Sumez?

Jeg skal nok.. Den er halvsvær at finde. Har kigget efter den på biblioteket et par gange, men de har omkring én i Danmark, og der er altid mindst tre-fire folk i kø, og jeg må alligevel ikke oprette lånerkort fordi jeg ikke har noget pas. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/05-05 21:32 
Amazon leverer gladeligt indenfor en uges tid. Max 200,- Hvor svært kan det være? :-)

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/038560310X/qid=1114975848/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/202-9265573-6200616
SumezSumezSkrevet 01/05-05 21:36 
Plus porto, plus moms, og så er det paperback. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 01/05-05 22:46 
Sumez>
jeg må alligevel ikke oprette lånerkort fordi jeg ikke har noget pas. :\
Hvad?! Det er da det mest latterlige jeg nogensinde har hørt! Kan det virkelig have sin rigtighed? Og er det overhovedet nogen biblioteker tilbage, der ikke bruge sygesikringsbevis i stedet for et specielt kort?
Under alle omstændigheder kan den med garanti skaffes på bibliotek.dk. Bestil den den nu og så har du den "lige pludselig".
Born to kill space
MarcKMarcKSkrevet 02/05-05 00:46, rettet 02/05-05 00:47 
Ja, det er da en lidt slatten undskyldning ;) Jeg er selv godt igang med bogen. Jeg vil vente med at udtale mig om den, til jeg har læst den færdig; men jeg må indrømme, at jeg til tider finder den en anelse ufrivilligt komisk og påtaget.
salsalSkrevet 02/05-05 01:13 
Det er du ikke ene om. Jeg synes, det er vildt fedt.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
SumezSumezSkrevet 02/05-05 09:47 
Zzap!>
Hvad?! Det er da det mest latterlige jeg nogensinde har hørt! Kan det virkelig have sin rigtighed? Og er det overhovedet nogen biblioteker tilbage, der ikke bruge sygesikringsbevis i stedet for et specielt kort?
Under alle omstændigheder kan den med garanti skaffes på bibliotek.dk. Bestil den den nu og så har du den "lige pludselig".

På bibliotekernes hjemmeside skal du jo også have et specielt bibliotekstlogin osv. Jeg må ikke engang bruge bibliotekernes computere, fordi jeg ikke har et lånerkort. Og nej, man kan ikke bruge sin sygesikring, og efter dankortene droppede billederne, har jeg ingen foto-id.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 29/10-05 14:59, rettet 29/10-05 14:59 
Er der nogen der ved hvad forskellen på disse to er?

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0375420525/qid=1130590059/sr=8-7/ref=sr_8_xs_ap_i7_xgl/026-1525389-7007664
eller
http://cgi.ebay.com/House-of-Leaves-Mark-Z-Danielewski-Hardcover_W0QQitemZ8347235903QQcategoryZ377QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Og:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0375410341/qid=1130590059/sr=8-11/ref=sr_8_xs_ap_i11_xgl/026-1525389-7007664
eller
http://cgi.ebay.com/MARK-Z-DANIELEWSKI-HOUSE-OF-LEAVES-2000_W0QQitemZ8346815034QQcategoryZ377QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Begge beskrives som first print hardcover 2-color edition.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/10-05 09:27 
Så vidt jeg kan se:

Hardcover:
http://isbn.nu/0375420525

Signed & out of print - derfor dyr:
http://isbn.nu/0375410341
MarcusMarcusSkrevet 30/10-05 11:36 
Ja, ok. Så er den vist ikke pengene værd.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/10-05 12:19 
Nej, vel? Så bliver du bare stemplet som usympatisk af mads :-) heh
HeroldHeroldSkrevet 30/10-05 12:23 
Jeg kan ikke lige se noget link til at købe den i hardcover andet end brugt. Kan det passe?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 30/10-05 12:46 
Er der illustrationer eller lignende i hardcover udgaven som gør den bedre, eller kan man nøjes med paperback?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 30/10-05 13:11 
Chrono, så vidt jeg ved er der ingen billeder/illustrationer i "2-farve hardcover"-udgaven, men visse ord er enten røde eller blå i teksten ("minotaur" og "house"). I paperback-udgaven er disse grå.
MarcusMarcusSkrevet 30/10-05 15:39, rettet 30/10-05 16:44 
Du kan også få en 2-color paperback udgave. Jeg lånte en fra Aalborg universitets bibliotek.

Den her er en sort/hvid paperback: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/038560310X/026-1525389-7007664

Den farve paperback jeg lånte var denne udgave:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0375703764/ref=lpr_g_2/102-1022857-2380942?v=glance&s=books

For at se info omkring 2-color udgaven kan du gå ind på denne side og blade en side tilbage:
http://www.amazon.com/gp/reader/0375410341/ref=sib_dp_pop_toc/102-1022857-2380942?%5Fencoding=UTF8&p=S00D#reader-page

Herold>> Det ser ud som om at der er en ny hardback udgave til salg her: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0375420525/ref=lpr_g_1/102-1022857-2380942?v=glance&s=books
SumezSumezSkrevet 30/10-05 23:29 
Hyakotake>
Chrono, så vidt jeg ved er der ingen billeder/illustrationer i "2-farve hardcover"-udgaven, men visse ord er enten røde eller blå i teksten ("minotaur" og "house"). I paperback-udgaven er disse grå.


Der er vist en del andre detaljer i tekstopsætningen, der er udeladt i paperback-udgaven. Eller er det kun farverne?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GakuGakuSkrevet 30/10-05 23:45 


Måske kan den tråd være behjælpsom
HeroldHeroldSkrevet 30/10-05 23:54 
Jeg bumper lige mit spørgsmål :)

Jeg kan ikke lige se noget link til at købe den i hardcover andet end brugt. Kan det passe? Det er en klar julegave idé til kæresten.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
GakuGakuSkrevet 31/10-05 00:01 


Her kan du får den som "Like New"
GakuGakuSkrevet 31/10-05 00:04 


Her kan du får den som ny
SumezSumezSkrevet 31/10-05 00:19 
Gaku>
Måske kan den tråd være behjælpsom

Ifølge den liste, er der ingen udgivelser, der har både den blå og den røde farve??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/10-05 00:21 
Sumez, lige præcis det spørgsmål, som undrer mig allermest!!! Jeg gik sandelig også ud fra, at en "farve-version" havde BEGGE farver... men måske skal man vælge (så ville jeg helst have blå, tror jeg) :-)
GakuGakuSkrevet 31/10-05 00:29 
Fra wikipedia

"While the inside of the cover depicts a full-color version, as of 2005 only these editions are known and confirmed to exist

Black-and-White editions - No colored words. Plain black text

Blue Edition - House in blue. Minotaur and struck passages in regular black text.

Red Edition - House in light gray. Minotaur and struck passages in red."

Hele siden
61 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig