X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Hjælp til at vælge japanske RPG'er


Reply
jaesjaesSkrevet 01/08-04 01:12, rettet 01/08-04 01:18 
Det er vist på tide, at jeg får taget mig sammen til at spille andet end Final Fantasy-serien (og Dark Chronicle), så jeg har lige samlet nogle spørgsmål.

- Nævn et par gode titler, som indeholder mindst ét af følgende elementer (husk at skrive, hvilke af dem). Jeg er ikke kræsen hvad de ting angår (jo, for mange random encounters kan sætte min tålmodighed på stor prøve), men har bare lyst til at prøve et par spil, hvor nogle af elementerne indgår:

1. Få eller ingen random encounters.

2. Mulighed for fuld stop mellem hvert træk i kampene, i modsætning til fx de fleste (alle?) FF-titler.

3. Firkantet sagt: Andet at lave end kamp. Fx gådeløsning eller små "action-sekvenser", der falder naturligt ind i gameplay´et, i modsætning til eksempelvis påklistrede minispil.

4. Tale andre steder end i de pre-renderede mellemsekvenser. Fx lidt henad FF X og Dark Chronicle.

- Mest af nysgerrighed: De fleste erfarne fans af japanske rollespil nævner FF VI og VII og Chrono Trigger, som værende blandt de måske 5 bedste japanske RPG´er. Derudover er folk lidt mere uenige, så hvilke spil mener du er nogenlunde på niveau med ovennævnte titler?

Platforme: SNES, PS2, Xbox og GameCube (og måske snart en GBA).

Og ja, det gør _ikke_ noget, at det er importspil ;)

Men skriv meget gerne hvis det er import, der er jo ingen grund til at jeg skal støvsuge Google, hvis I alligevel ved det).
CronossCronossSkrevet 01/08-04 01:22 
jaes>

- Mest af nysgerrighed: De fleste erfarne fans af japanske rollespil nævner FF VI og VII og Chrono Trigger, som værende blandt de måske 5 bedste japanske RPG´er. Derudover er folk lidt mere uenige, så hvilke spil mener du er nogenlunde på niveau med ovennævnte titler?


Dragon Warrior VII til PSX er IMO på højde med nævnte spil i ren underholdningsværdi. Det er klart at historierne i førnævnte spil er bedre, men selve gameplayet fungerer meget bedre i DWVII.

Final Fantasy IX er IMO det klart, klart bedste FF-spil overhovedet, historien, grafikken, musikken, karaktererne - alt er simpelthen klasser bedre end i andre spil af samme type. Måske mit yndlings japanske rollespil overhovedet.

Man kunne self. også bare spille Morrowind ;)
SumezSumezSkrevet 01/08-04 19:44 
Jeg tror Lunar-spillene ville falde meget godt i din smag. Den er meget kliché-agtig, og har nogle rigtig fede PSX-konverteringer af både 1'eren og 2'eren.

Super Mario RPG er umiddelbart det, jeg kan komme i tanker om passer bedst ind efter din beskrivelse, bortset fra at der selvfølgelig ikke er tale. Det er selvfølgelig ikke nær så enestående som de allerbedste i genren, men det er meget underholdende, omend også meget børnevenligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/08-04 20:10, rettet 01/08-04 20:15 
Cronoss:
Dragon Warrior VII lyder fedt. Rart med lidt ting at gøgle med, når man ikke lige er i kamp :)

Sumez:
Kampsystemet i Lunar-spillene lyder rigtig lækkert. Lige noget jeg savner i mange RPG´er - det med at kunne rykke figurene rundt (hmm, kinky stuff :S).

Super Mario RPG skulle jo også være godt, men p.t. er det ikke lige spil med Nintendo-figurer, jeg søger, men det er ikke utænkeligt, at jeg køber det en dag.

Det er ikke noget must at der ikke er tale i. Den liste jeg lavede var bare for at sikre, at der mindst var ét element, der skilte sig ud fra mængden af typiske RPG´er - ja, selvfølgelig også fordi det er elementer, jeg synes er fede, hvis de er godt implementeret. Men tale er selvfølgelig mest et spørgsmål om teknik og økonomi, så det er vel noget, der bliver mere og mere almindeligt i RPG´er.
NaieraNaieraSkrevet 01/08-04 20:33 
Husk at læse Geek Cultures anmeldelse af DWVII.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 01/08-04 21:16, rettet 01/08-04 21:18 
Sumez>
Den er meget kliché-agtig, og har nogle rigtig fede PSX-konverteringer af både 1'eren og 2'eren.

Alle steder jeg har hørt dem omtalt, siger folk at de er super elendige.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 01/08-04 21:25 
Chrono Cross/Trigger vil helt sikkert osse falde i din smag...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 01/08-04 21:50 
Naiera>
Alle steder jeg har hørt dem omtalt, siger folk at de er super elendige.

Hvem siger dog det? Det er ikke enestående, men de er rigtig gode, solide spil, hvis man ikke venter noget udover det sædvanlige. Og historien er faktisk ret fed, på trods af alle klichéerne.
For at citere 2'eren "If there is a God, he's very fond of plot twists" :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 01/08-04 22:05 
Spillene skulle i sig selv være OK, men samtidig blege kopier af Mega CD-udgaverne.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 01/08-04 22:16 
Til gba kan jeg varmt anbfale Golden Sun og Golden Sun: The Lost Age.
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
SumezSumezSkrevet 01/08-04 22:17, rettet 01/08-04 22:18 
Naiera>
Spillene skulle i sig selv være OK, men samtidig blege kopier af Mega CD-udgaverne.

Der er nu en hel del forskelle på de to udgaver, men jeg synes kun, det er til det bedre (med undtagelse af musikken, den kan diskuteres). PSX-udgaven af 1'eren har den "fordel" at den, som jaes efterlyser, ikke har random encounters. Og så er kampsystemet jo forbedret. Mit største problem med det er at man giver ordrer til hele holdet på én gang, og derfor kan det være svært at tage højde for hvad der sker før den enkelte figur faktisk får sin tur.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/08-04 23:37 
Naiera>
Husk at læse Geek Cultures anmeldelse af DWVII.

Skimtede den i går. Måske læser jeg den ved lejlighed.

Sumez>
Mit største problem med det er at man giver ordrer til hele holdet på én gang, og derfor kan det være svært at tage højde for hvad der sker før den enkelte figur faktisk får sin tur.

Det lyder lidt ærgerligt, men vil stadig have det overvejelserne.

Ang. GS. Jep, det spil tiltaler mig også. Rart med et lidt simpelt RPG en gang i mellem (sådan husker jeg i hvertfald anmeldelserne).

CT. Jo, someday, når jeg har 1000 bananer i overskud :)
RJKRJKSkrevet 01/08-04 23:52 
Golden Sun er ikke hvad det er blevet gjort til. Det fungerer skam fint, men er ret langtrukkent og kedeligt. Jeg tør næsten ikke tænke på efterfølgeren ;) Alle andre bud i tråden vil jeg skyde på er bedre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 02/08-04 07:54 
Den første time er langtrukken, men derefter synes jeg da spillet kommer godt i gang og bliver rigtigt godt.

Naiera>
Husk at læse Geek Cultures anmeldelse af DWVII.

Jeg har lige læst samme skribents anmeldelse af Fire Emblem - nu ærgrer jeg mig næsten over at have bestilt Disgaea, for det spil lyder også temmeligt fedt :)

Men nu er jeg jo ikke enig i hans, og andre i denne tråds, vurdering af DWVII, så måske "tager han fejl" med Fire Emblem også :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 02/08-04 12:04, rettet 02/08-04 12:05 
Ud fra hvad jeg har spillet af DWVII, så vil jeg da heller ikke sige jeg er enig med Lars' karakter, men anmeldelsen er stadigvæk god.

Og at du har købt Disgaea, gør jo ikke at du ikke må købe Fire Emblem... Og uden at have spillet sidstnævnte, kan jeg næsten garantere dig for, at Disgaea samlet set er en bedre oplevelse.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 02/08-04 12:24 
Næh, jeg kunne godt købe det - men skal jo også lige have tid til at spille det :)

Taktiske RPG'er har det med at tage ret lang tid.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 04/08-04 16:28 
Mange tak for hjælpen. Hvis jeg kan nå at spille nogle af de ældre spil inden de mange gode RPG´er som er på vej, lander. Så gør jeg det. Men der er jo også allerede udkommet mange fine til de nye konsoller, næsten for mange, men også kun næsten ;)
Login for at besvare
Username
Password
Remember me