X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Livet som forbruger


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 31/07-04 21:03 
Ind i mellem kan jeg ikke lade være med at tænke på hvor dramatisk bestemte forbrugsgoder falder i pris. For få år siden skulle man slippe med omkring 3000,- for en DVD afspiller. Nu kan de erhvervs til priser fra 299,-.

Da jeg gik i folkeskolen, var det de færreste som havde en Discman. Os andre måtte nøjes med en Walkman. Nu kan man købe en generisk bærbar cd afspiller for 129,-. Altså i stedet for at være en mærkbar investering, skal man bare af med et sum penge der er så lille, at mange folk tjener det i løbet af een arbejdstime.

Jeg beklager ikke udviklingen, men til tider kan jeg ikke lade være med at føle at man som forbruger kan drukne i generiske varer, hvis væsentligste konkurrence parameter er prisen. Det skal altså bare være billigt.
Lunch is for wimps.
The DaneThe DaneSkrevet 31/07-04 21:52 
Nu er der jo udvikling hele tiden, og mens man godt kan få et produkt billigt nu, som før var dyrt betyder det ikke at det er et godt produkt.
Derudover så bliver det jo også billigere for producenterne at lave produkterne som tiden går. Så hvis det er dyrt at lave vil prisen sædvanligvis også afspejle det - så kan man selvf. også pålægge en merpris for mærkevarer.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Wired NickyWired NickySkrevet 31/07-04 22:55 
The Dane>
Derudover så bliver det jo også billigere for producenterne at lave produkterne som tiden går.

Det er selvfølgelige rigtig, men jeg tænker i retningen af måden hvorpå folk opfatter forbrugsgoder i dag - Går når i stykker, så vil man i langt de fleste tilfælde bare gå ude og købe noget nyt. Med tiden har priserne faldet på mange radio/tv produkter så meget, at den det slet ikke kan betale sig for en forbruger at aflevere sit gamle fjernsyn hos en radio/tv mekaniker. Køb og smide væk, købe og smide væk...

(Det skal lige at jeg har ingen særlig tilknytning til radio/tv branchen og at min synspunkter kan være præget at det paranioa jeg til tider får omkring nutiden, i forhold til "de gode gamle dage").
Lunch is for wimps.
CronossCronossSkrevet 01/08-04 01:28 
Jeg er sådan set bare glad for at jeg som ganske normal studerende har råd til at have et fjernsyn, en mobiltelefon, en computer, en minidisc, et anlæg, op imod 200-300 cd´er - samt et eksemplar af hver konsol.

Jeg køber tingene på tilbud, men jeg gemmer mine gamle ting længe. Jeg går f.eks. ikke ud og køber ny computer hele tiden, så den jeg har nu har jeg haft de sidste 6 år af mit liv.
De fleste større ting har jeg enten fået af mine forældre når de har købt nyt, eller har fået i en eller anden form for gave.

Jeg synes at det er et lidt ambivalent forhold at stille op, for der er ingen tvivl om at jeg med den grad af over-stimulering jeg nu er udsat for værdsætter mine ting mindre og benytter dem i en grad der ikke svarer til deres værdi - men til gengæld føler jeg at jeg i højere grad "rummer det hele", forstået på den måde at jeg ligesom kan være med hvor det sker og opleve teknologiens udvikling fra første række.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/08-04 14:14 
Er "køb-smidvæk"-parolen da en negativ ting?

Hvis man kan få en udmærket, men måske ikke alt for holdbar DVD-afspiller til 500,- er der jo ingen mennesker, der bringer den til reparatør, når den brænder sammen 3 år efter købet. Hvis den dør indenfor de 2 første år, får du jo en ny i henhold til købeloven om 2 års garanti, og en mekaniker bruger både dagevis og mere end 500,- i løn og reservedele... derfor: efter 3 år kan du få en mindst dobbelt så god model til de samme skallede 500,-

Det væsentligste punkt, ordningen halter på, er hvis der ikke er en knivskarp veldefineret håndtering af produkterne efter endt tjenestetid. Her tænker jeg på, at DVD-afspilleren ikke bare skal smides i en almindelig skraldespand, men så vidt muligt skal genbruges eller bortskaffes på den mest hensynsfulde måde. Vi er alt for gode til at svine om os med affald.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 01/08-04 17:09, rettet 01/08-04 17:10 
Hyakotake>
Er "køb-smidvæk"-parolen da en negativ ting?

Selvfølgelig er den det, men det betyder ikke at jeg selv ikke er 100% medløber, i over-forbrugs ræset. Det foregår et enorm recource spild i øjeblikket, hvilket går meget hårdt ud over miljøet. Det er ikke en langtids holdbar løsning at skifte 5-20 teknologi ting ud hvert femte år, så noget må gøres inden for de næste par årtier, hvad det så end er...
soon the world will be one big computer
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig