X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Internet til de ældre?


Reply
yokanabsteryokanabsterSkrevet 29/07-04 15:15, rettet 29/07-04 15:34 
Hej. Nu har min morfar på 86 købt sig en computer, og har slået stædigt fast at han VIL lære internettet, og dets funktioner.
I morgen skal jeg så køre ud til ham, og hjælpe ham igang, men hvordan? Gulp, det er noget af en svær opgave... Så er der nogle der kender funktioner i WinXP, der gør det mere ældre venligt? ( Jeg sidder selv med win2k ) Noget software, funktioner, plugins...Et eller andet til ældre? Diskussions fora eller hjælpe sider... Mange tak, på forhånd :)
soon the world will be one big computer
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 29/07-04 19:14 
Start -> Accessories -> Accessibility
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
JmogJmogSkrevet 29/07-04 22:05 
De har diverse udlånelige hæfter/blade på bibliotekerne specifikt målrettet mod ældre, der får en computer for første gang. Min Morfar var selv meget begejstret for dem og nu er han (ifølge min Mormor) konstant på nettet :-)

Boghandlerne har også disse hæfter.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 30/07-04 00:01, rettet 30/07-04 00:02 
Okay, tak for svarene... Andre forslag ?
soon the world will be one big computer
jaesjaesSkrevet 30/07-04 00:22 
1. Hav tålmodigheden i orden.
2. Lad være med at forklare for meget. Brug hellere en masse praktiske øvelser.
3. Glem 90% af alle de normale pc-udtryk (de skal nok komme med tiden), men brug almindelige vendinger alle forstår. Dette afhænger selvfølgelig meget af, hvor meget han ved om pc´er i forvejen.
4. Hav tålmodigheden i orden.

Erfaringsgrundlag: Internet-undervisning til min "gamle" mor på 60 :)
BlossomBlossomSkrevet 30/07-04 07:47, rettet 30/07-04 07:49 
Det er generelt svært at lære ældre mennesker om noget teknik de aldrig før har brugt.
Bl.a. fordi det oftest skal vises mange gange, med flere dages mellemrum, da hukkommelsen sjældent leger med første gang.

eks. Mine forældre er "kun" 55 år, og lige siden jeg flyttede hjemmefra for 6 år siden, har jeg skullet haste hjem til dem, hver gang de har skullet have noget optaget fra fjernsynet, da de simpelthen aldrig har kunnet huske min forklaring om hvordan man bruger en videomaskine.
Og det er da en langt mere simpel ting end at skulle lære at bruge en pc.
Sidste gang jeg var hjemme, fordi min mor ringede og sagde at videoen ikke virkede mere, havde hun sat scartstikket i den forkerte indgang på videoen..... ;-)

Tålmodigheden og ens begrænsede tidsmængde bliver sat på prøve
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
KeenKeenSkrevet 30/07-04 08:06 
Min mor er 50 og hun fatter stadig ikke hvordan hun sende en sms... HELDIGVIS har hun ikke en pc ;p

Jaes "Guide" er en god måde at gøre det på, og husk at du kommer til at gentage tingene MANGE gange!
LingobarLingobarSkrevet 30/07-04 10:18 
Ja, gentagelser er vigtige. (Min mor har lært sin 3310 godt at kende.) Det jeg har erfaring for der virker bedst på min gamle mor, er at hun selv sidder med musen. Hun lærer intet af at jeg ræser rundt på skærmen.
Dine dage er salte...
TKTKSkrevet 30/07-04 10:33 
Min mor er 35- (jeg er 15, min søster 16, hehe, dejligt med unge forældre!;))-MEN...jah hun ka ikk sidde og søge på nettet, og spørger hver gang mobilen ringer, om hvilken knap hun så liiii´ ska trykke på?

DO´H (:
psychomantispsychomantisSkrevet 30/07-04 11:54 
Så kan vi vist efterhånden konkludere at det ikke har noget med alderen at gøre. Min mormor på 76 sender nemt sms, mens min svoger på 36 har taget kursus i internet for at hitte ud af det. Ikke at kompleksiteten af de to ting helt kan sammenlignes men flair for teknik og alder hænger ikke altid sammen. Så hvis din morfar er 86 og har lyst til lære at bruge internettet så skal han nok få det gjort.
jaesjaesSkrevet 30/07-04 12:00 
Det er ikke korrekt. Alderen har stor betydning. Dels fordi vores indlæringsevne falder drastisk med alderen, og dels fordi Internettet er et forholdsvis nyt medie.

Desuden er en sammenligning af det at sende SMS´er, og det at bruge Internettet vel ikke den allermest fair sammenligning ;)
psychomantispsychomantisSkrevet 30/07-04 12:11 
Ganske vist falder vores indlæringsevne med alderen, men kun drastisk hvis hjernen ikke bliver holdt ved lige. Det vil sige hvis man stopper med at interessere sig for at lære nye ting i en tidlig alder og så pludseligt efter en årrække beslutter sig for at lære internet så er det muligt man har et problem (dog ikke større end det kan overvindes). Har man derimod brugt sit liv på at tilegne sig ny viden og brugt sin hjerne "aktivt" på flere nye ting, så vil man ikke have de store problemer, heller ikke som ældre. Så nej, jeg vil fastholde det ikke har så meget med alderen at gøre som med hvorvidt man løbende har tilegnet sig ny viden og dermed trænet sin hjerne.
jaesjaesSkrevet 30/07-04 13:14 
Nu vil jeg ikke gå i gang med en længere diskussion i dette emne, men lige kort:

Det er rigtigt, at man har lettere ved at lære, hvis hjernen holdes i gang, men derudover mener jeg du tager fejl. Jeg kan ikke lige komme i tanke om mine kilder lige nu, men poster dem i dette indlæg, hvis jeg støder på dem.

Men jeg kan da tilføje, at det er af selvsamme årsag, at man jævnligt i medierne opfordres til at begynde så tidligt så muligt på at tilegne sig ny viden her i livet. Det gælder stort set alt, fra at lære at spille klaver til at lære sig et nyt sprog. Ikke at ældre ikke kan blive lige så dygtige, men børn lærer hurtigere - ja endda hurtigere end folk på 30-40 år.
psychomantispsychomantisSkrevet 30/07-04 15:38, rettet 30/07-04 17:00 
Jeg tror såmænd vi er nogenlunde enige. Jeg er godt klar over at man lærer hurtigere som barn end som voksen helt generelt. Men det betyder ikke nødvendigvis at en på 70 har sværere ved at lære internet (eller andre ikke-fysisk krævende ting) end en på 35. Det kommer som sagt an på (blandt andet) hvordan man ellers har levet sit liv.
yokanabsteryokanabsterSkrevet 30/07-04 17:31 
Nå, så fik jeg sat det op og forklaret lidt MEGET enkel pc-know how. Det sætter virkelig ens eget teknologi forbrug i perspektiv, når man skal bruge lang tid på at forklare at en browser ikke er internetet, og man downloader fra andres computere, ikke en egen?!?! Hmmm, det er squ svært, og det er squ ikke fordi at han er en ikke-intilligent type, han har ikke haft praktisk arbejde. Dog er det alligevel fedt at sætte nogle i gang, det er jo en hel ny verden af viden ( og spild af tid ) der åbner sig :)
soon the world will be one big computer
FrederikkellerFrederikkellerSkrevet 30/07-04 21:36 
Min mormor og morfar har gået på PC kursus, der lærte de også at bruge internettet..det kunne være at du evt. skulle tilmelde hende til sådan noget Yokanabster? :)
Login for at besvare
Username
Password
Remember me