X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox piratkopiering?


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/07-04 10:06 
Nu har jeg lige snakket med en bekendt her i går, og han fortalte mig stolt, at han var ved at sende sin Xbox til jylland, så den kunne blive chippet. "Nåja, fedt nok" tænkte jeg, men han påstod også, at han ville få en 140GB harddisk proppet med spil til Xbox med i handlen... Mit spørgsmål er så, om man kan det?!

Er piratkopieringen til Xbox virkelig nået så langt?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
majjohamajjohaSkrevet 22/07-04 10:16, rettet 22/07-04 10:16 
Desværre ja.
EDIT: Det er dog ikke muligt at spille over Live med chip.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 22/07-04 11:10 
DeluxScan>
Er piratkopieringen til Xbox virkelig nået så langt?

Sådan har det været længe..
Home is where the hardware is..
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/07-04 11:30 
Jeg mindes at have set et filmklip fra nettet, hvor hackere fremviste kopi-spil og hoverede over at have "slået" Microsoft cirka 1 måned efter at Xbox'en blev lanceret. Sådan er verden vi lever i. Sad but true.
enfenenfenSkrevet 22/07-04 11:54, rettet 22/07-04 11:54 
Den mener jeg også, at jeg har set. Det var vist det "fremragende" Bloodwake, som blev fremvist :)
What is the Matrix?
KTCKTCSkrevet 22/07-04 13:25 
Det er ganske rigtigt muligt at smide spil ind på en harddisk med chip installeret, men som så meget andet er det jo et moralsk valg, som den enkelte må tage.
Den reelle Xbox-ejer installerer kun sine egne spil for at skåne dem for slitage.
Mulighederne er mange, og derfor findes der stadig muligheden for at misbruge dem.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JesperJesperSkrevet 24/07-04 11:47 
Ligeledes har det også været sådan længe til PSOne / 2, hvor det blot var en chip + spil på en CD / DVD... Eneste der sådan rigtigt "undgår" kopiering af den "normale" bruger, er vel GameCuben, grundet dens medie...
RJKRJKSkrevet 24/07-04 14:29, rettet 24/07-04 14:30 
(Nu skal jeg forsøge ikke at bryde vores eget regelsæt eller hænge nogen ud... ;p Jeg er kun interesseret i den teoretiske situation)

Men er det ikke rigtigt, at problemet er meget større på Xbox end PS2? Selvfølgelig er der også mange der vælger den rene piratlinie på PS2, og mener at spillene ikke er noget der skal betales for, men det er min fornemmelse, at linien er meget mere udvasket på Xbox, fordi det er så meget nemmere. Man skal ikke ud og købe DVD-skiver eller brænde - man kopierer bare direkte fra harddisk til harddisk, som man alligevel har skiftet ud til en 120GB. Det er nemt og billigt. Det er ligesom på pc.

Som KTC siger er det selvfølgelig et moralsk valg i sidste ende og de fleste ender nok med at vælge forholdsvis rigtigt. Altså at købe de spil, de spiller. Men det er jo et valg der forpurres noget af, hvor nemt det er at piratkopiere, og dermed lade være.

Og det er vel også et spørgsmål hvorvidt "Jeg skal nok købe spillet på et tidspunkt" er noget værd for producenten? At man spiller et spil i piratkopi når/før det udkommer, og så køber det engang når det er røget i tilbudskurven, fordi det ikke kunne sælge - det tjener producenten jo ikke meget på? Jeg køber også selv spillene i tilbudskurven, og er således heller ikke kilde til den største indtægt for producenterne, men jeg får jo så ikke mere ud af det, end jeg betaler for.

Nogle sagde om PS1, at den vandt kampen, fordi den var så let at piratkopiere til. Det er mit indtryk, at Xbox har overtaget den position i denne generation (selvfølgelig forholdsvis). Jeg hører jævnligt "folk" sige, at de vælger Xbox, fordi det er så nemt at piratkopiere og den dermed er den billigste konsol. Jeg ved ikke om det er det generelle billede, men det kunne da være interessant at vide (hvis det kan holdes på et generelt og sobert niveau).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/07-04 14:44 
Det er godt nok en forkvaklet verden, vi lever i, hvis GameCube's fald krediteres med, at den var "svær at piratkopiere", og alle folk derfor købte Xbox'e i stedet for. Det måtte hellere være spillenes kvalitet, som stod for denne kamp.

Men det kan også give et hint om, at både konsol-producenter og spilfirmaer må tænke i alternative baner for at undgå "Den Røde Død" (tm) med regnskaber under nulpunktet.
JmogJmogSkrevet 24/07-04 14:50, rettet 24/07-04 14:51 
Gamecubes fald skal nok nærmere krediteres med at den er lilla, ikke er blevet markedsført mod popsmarte mennesker, ikke kan afspille DVD-film og ikke er den kraftigste på markedet.

Det er den slags der tæller. Folk vil have multimediamaskiner.
JuggernautJuggernautSkrevet 24/07-04 15:07, rettet 24/07-04 17:48 
Jmog>

Det er den slags der tæller. Folk vil have multimediamaskiner.

Jeg køber et spillekonsol for at spille og ikke til at se dvd. Deraf navnet. Jeg kan sagtens forstå pc-folk der ikke har den store lidenskab til denne branche køber en Xbox. Netop fordi de kan "rode" med den og fordi den er ret fleksibel. Men et spillekonsol er nu engang noget man spiller på. Eller rettere...det burde det være. Gamecube er nok det sidste forsøg vi ser på at lave et rigtigt spillekonsol.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JesperJesperSkrevet 24/07-04 15:22 
Juggernaut - kunne ikke have sagt det mere præcist selv.

RJK - Jeg hørte også i sin tid det samme, omkring at PS1's succes bl.a. byggede på, at den kunne chippes (i almindelighed), og at den derfor var let at få piratkopier til. Så jo, der er da en del fornuft i at sige, at Xboxen på det punkt har overtaget PS1's plads. Og det er sørgeligt. Og jo, man kan så let som "ingenting" kopiere en DVD (et spil) ind på harddisken på sin Xbox, og afspille den herfra. Smart, hvis man ejer spillet, dumt hvis man ikke gør.

Ang. gamecuben - nej dens halvdårlige succes skyldes nok ikke at der ikke kan piratkopieres til / fra den. Så ville NES, SNES N64 osv heller ikke have solgt ret godt. Derimod tror jeg at det skyldes at konkurrencen på markedet er øget kraftigt, og desuden at netop PS2 og Xbox er blevet markedsført som noget "smart" - noget unge blot skal eje... (tænk på reklamerne for de to kontra reklamerne for GameCube).
RJKRJKSkrevet 24/07-04 15:24 
Det var ikke min mening at komme med en "dårlig undskyldning" for markedets udvikling. Jeg mener bestemt at det er andre faktorer, der er overordnet afgørende.

Jeg siger bare at jeg konkret har hørt folk vælge ud fra sådanne ræsonnementer. Dermed kan man vel ikke udelukke, at det har nogen grad af betydning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 24/07-04 15:29 
Jesper>
Så ville NES, SNES N64 osv heller ikke have solgt ret godt.

Den holder jo ikke. Konkurrencen var meget anderledes, da NES og SNES var fremme. Markedet var også markant mindre, og hvor "godt" N64 solgte kan jo diskuteres...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Goose FrabaGoose FrabaSkrevet 24/07-04 15:43 
Nu vil jeg selvfølgeligt ikke billige piratkopiering, men det kan vel også tænkes, at de fleste der spiller pirat spil ikke køber færre original spil end "lovlige" gamere, men istedet prøver nogle flere spil på den måde. De fleste køber nok stadigvæk alle deres Live spil og de bedste ikke-Live spil. Jeg er da også ret sikker på, at jeg læste, at Xbox var den af de tre nuværende konsoller, som solgte flest spil per konsol enhed. Det var dog et stykke tid siden, så det er ikke sikkert situationen er den samme i dag.

Personligt har jeg aldrig overvejet GC og solgt min PS2 efter min Xbox kom til. Ikke p.g.a. piratkopiering men fordi jeg først og fremmest spiller sportsspil og så lige et shooter eller rpg spil i ny og næ, og så fordi jeg hader når et save game fylder ca. halvdelen af et 8 mb memory kort. Overlegen hardware og game features skader selvfølgeligt heller ikke. ;-)
JmogJmogSkrevet 24/07-04 16:03 
Juggernaut>
Jeg køber st spillekonsol for at spille og ikke til at se dvd. Deraf navnet.

Ja selvfølgelig gør du det og sådan burde det jo også være. Du er imidlertid ikke et godt eksempel på hvordan _flertallet_ af forbrugerne tænker. Dem der ikke går så meget op i detaljerne men bare ser på hvad maskinen kan (eller hvad andre/reklamerne fortæller dem den kan). Når den uvidende får det præsenteret sådan her:
"Maskine A kan det maskine B kan og mere til"

så vælger han jo klart A. Hvis det udelukkende handlede om spillene ville PS2 jo aldrig have vundet så let over Dreamcast.

I dag tæller features og varemærker mere end noget andet.
JuggernautJuggernautSkrevet 24/07-04 16:15 
Jmog>

I dag tæller features og varemærker mere end noget andet.

Det kan jeg kun give dig ret i, og jeg kan give dig et eksempel. Min svoger leder efter en maskine til sin knægt (og sig selv) og han spurgte mig til råds og om hvad jeg ville købe. Jeg foreslog en Ps2 da der er et hav af spil og de fleste supermarkeder handler dem. Jeg kom også ind på Gamecube da der er en del nuttede spil til den og han gloede underligt på mig som om jeg havde røget Peter Belli krudt. "Øhh den der gamecube, er det ikke den med de gamle kapsler?" Han har selvfølgelig ikke fulgt med i udviklingen og er helt sikkert også ligeglad. Min pointe er at han, som så mange andre, tænker på Ps2. Netop pga af den massive markedsføring og så at næsten alle kender en eller anden der har spil til den. Dermed slipper man for at bruge en formue og kan istedet låne spillene.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JmogJmogSkrevet 24/07-04 17:17, rettet 24/07-04 17:20 
Kapsler? var det cartridges han mente? :-)

Et andet godt eksempel på varemærkers betydning er når man fortæller en der ikke kender til konsoller at man har en Dreamcast.

Hende: En hvad?
Mig: En Dreamcast.
Hende: Hvad er det?
Mig: En konsol.
Hende: Hvad er det for noget?
Mig: Øhh, ligesom en Playstation bare lavet af et andet firma.
Hende: Nåååh, nu er jeg med. Men hvorfor har du mere end en?

...og så var det at man skiftede emne.

Andre der har haft den samtale?
NaieraNaieraSkrevet 24/07-04 17:20 
Der var/er mange der kaldte kassetter for "kapsler".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
LingobarLingobarSkrevet 24/07-04 17:36 
Jesper>
Ang. gamecuben - nej dens halvdårlige succes skyldes nok ikke at der ikke kan piratkopieres til / fra den. Så ville NES, SNES N64 osv heller ikke have solgt ret godt.

Tænk på at det måske havde set anderledes ud, hvis man lige så nemt kunne have kopieret Segas spil dengang som man kan med Xboxens idag. Tror du så ikke Nintendo ville have lidt under det? Det tror jeg.

Jeg tror desværre at muligheden for at kopiere spil har en større og større betydning, istedet for spillenes kvalitet. Nedtur!
Dine dage er salte...
JesperJesperSkrevet 25/07-04 08:15 
Jo, det er muligt, men alt andet lige, så var konkurrencen på markedet anderledes dengang - som flere også har sagt - og det tror jeg også er en faktor.

Ud over det, så havde den private forbruger ikke de samme kopieringsmuligheder dengang (CD / DVD brænder osv...). Udbreddelsen af disse til hvermands eje, er nok heller ikke noget der gør piratkopiering til et mindre problem.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig