X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Negativ omtale af Nintendo.. Igen, igen


Svar
ZøvnigZøvnigSkrevet 18/07-04 14:07, rettet 18/07-04 14:33 
Så er endnu engang smidt en negativ artikel op om Nintendo på et større dansk site. Har tidligere været inde på at den slags var med til at skade GameCubens chancer herhjemme. Så typisk nok er Gamereactor ude med riven over for et produkt de endnu ikke kender. Forfatteren Thomas Nielsen holder helt klart på at det er hans personlige mening. Hvad han dog glemmer er at artikler er utrolig menings d... Se hele indlægget


"artikel" om Nintendo DS
Jeg har et liv = jeg har Animal Crossing!!!
65 emne(r).
1 2 > »

Svar
ZøvnigZøvnigSkrevet 18/07-04 14:07, rettet 18/07-04 14:33 
Så er endnu engang smidt en negativ artikel op om Nintendo på et større dansk site. Har tidligere været inde på at den slags var med til at skade GameCubens chancer herhjemme. Så typisk nok er Gamereactor ude med riven over for et produkt de endnu ikke kender. Forfatteren Thomas Nielsen holder helt klart på at det er hans personlige mening. Hvad han dog glemmer er at artikler er utrolig menings dannende. Det er lige netop derfor at objektivitet er så vigtig på sådanne sites. Kan desværre ikke oprette profil derinde da de siger jeg er medlem, men selv det password de sender mig virker ikke.
Hvad mener i andre om "artikler" som denne?
Er jeg den eneste som mener at den slags vitterligt kan skade en konsols chance for at klare sig på et lille marked som det danske? I skal tænke på at Gamereactor også står bag et stort spilblad herhjemme. Så det er jo ikke bare et tilfældig lille site det handler om.

Hygge

"artikel" om Nintendo DS
Jeg har et liv = jeg har Animal Crossing!!!
JmogJmogSkrevet 18/07-04 14:39 
Jeg synes at artiklen er udmærket. Han kommer med nogle bud på hvad han tror vil ske og han begrunder det også fint. Det kan jeg ikke se noget galt i. Han har sandsynligvis også ret.
RJKRJKSkrevet 18/07-04 14:52 
Det er en kronik. Meningen med en kronik er, at forfatteren skal komme med sit persolige og subjektive syn på et emne. Derfor kan jeg ikke se en pointe i at angribe kronikkens subjektivitet. Det er selvmodsigende.

Selvom indholdet måske er ensidigt - hvilket vel er et andet kendetegnende træk ved en kronik - så kan jeg dog ikke se andet, end at den er relativt velbegrundet og velvalgt. Thomas er bestemt ikke den eneste der tænker eller siger det her. Kronikken berører hype, som en faktor skribenter skal forholde sig til, men jeg tænker egentligt på en anden beslægtet ting. Nemlig at vi skal forholde os til, hvad vi personligt godt kan lide og hvad vi vurderer modtagergruppen (i sidste ende mainstreamgruppen) i sidste ende vil kunne lide. Hvilket oftest ikke er det samme.

Ud fra hvad jeg kender til Thomas (Omen herinde) så er han en af de mindst mainstream-orienterede i branchen. Han vil formentligt netop elske de ting, man kunne gøre med de innovative aspekter af Nintendo DS - det samme gælder for undertegnede og sikkert mange andre i branchen. Derfor ærgrer det os formentligt endnu mere, når vi objektivt vurderer, at den slags ikke har en chance for at slå igennem i praksis. Dreamcast vs PS2 var et tidligere eksempel.

Slutteligt tror jeg desværre ikke at nogen af os har den magt, at vi kan styre hvem der køber hvad.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 18/07-04 14:54, rettet 18/07-04 14:55 
Tja, store dele af artiklen står jo for Hr. Nielsens egen regning, men man kan et øjeblik få den tanke at han ikke har prøvet DS'eren. På E3 var der langt flere spilbare demoer til DS'eren end til PSP'en, samtidig var de meget mere underholdende. Jeg er slet ikke i tvivl om at Sony vil få succes igen. Hvem vil ikke gerne spille PES, Gran Turismo, WipeOut, osv. mens man sidder i toget. Når Sony siger det bliver det 21.århundredes Walkman, ja, kan de meget vel have ret, men ud over at være et teknisk vidunder (og en PS2 i mini format)rykker det måske ikke så meget ved grænserne for hvad gaming er. Nintendo forsøger tilsyneladende at flytte grænser og jeg må sige at jeg følte mig rigtig godt underholdt efter mødet med DS'eren og gik derfra med et kæmpe grin på læberne (hvilket min kollega HrRald også gjorde).
ZøvnigZøvnigSkrevet 18/07-04 15:32 
Til RJK
Jeg vd udemærket godt at der er en kronik. Men prøv at fortælle Lasse på 13 eller 16år det når han går ind på et af Dk´s største sites og læser af DS´en ikke får succes. Tror du han ønsker sig den maskine eller anbefaler den til andre? I bedste fald fortæller han en ven der har tænkt sig at købe den, om artiklen....
Vi 2 kan vidst hurtige blive enige om at den ældste del af spillerne herhjemme sagtens kan sortere fra selv. Vi kan god gå ind og vurdere en artikel eller en kronik ud fra de erfaringer, viden og vores egen smag. Unge mellem cirka 12 og 20 er midt i den alder hvor man er i tvivl om mange ting. Man tilpasserne sig meget ofte masserne for ikke at skille sig ud. Hvorfor tror du ellers at mode fænomener opstår på f.eks gymnasier? I løbet af kort tid går alle med samme tasker, jakker, sko eller hvad det nu kan være.
Så nå nu Dk´s største spil site levere en sådan "artikel" tror du så at dem der læser den i den alder løber ud med hænderne i vejret af begejstring? Nej for de vil være afventende og se hvad de andre gør. Og en sådan "artikel" er derfor af skadelig virkning og rammer bunden af hvad man som spil site burde offentliggøre. Snakken havde været en hel anden hvis det var en anmeldelse af maskinen hvor Thomas havde haft en dag , en weekend eller nogle uger med DS´en. Så havde han haft et ordenligt grundlag at bygge sin mening op omkring. Dette er dog ikke tilfælde. Så for dig og mig og andre der læser 185480½ forskellige sites om emnet er "artiklen" i sig selv nok rimelig ligegyldig. Men der er mange jeg kender der egenlig ikke går så meget op i konsollerne. De checker kun lige Gamereactors blad eller site ud engang imellem og stoler så en hel del på deres anmeldelser osv. Jeg ved godt at "artiklen" er set ud fra en synspunkt om DS´en vil klare sig kommercielt set. Og der er vi nok en del der er spændt på om den kan. Men at kaste så meget negativt ud om maskinen fra starten af hjælper ihvertfald ikke. Ved også godt det ikke er Gamereactors..eller andres job at promovere de enkelte maskiner skamløst. Det forventer jeg heller ikke. Men at man undlader at udtaler sig , negativt, om noget man endnu ikke har prøvet at spille selv, det forventer jeg.
kan godt følge dig i det du skriver men at man som skribent kan føle sig lidt fanget på den måde. Men er det så ikke også fair nok at man ikke udtaler sig så kraftigt om et produkt før man selv har gennemprøvet det?

Hygge
Jeg har et liv = jeg har Animal Crossing!!!
RJKRJKSkrevet 18/07-04 15:53, rettet 18/07-04 15:55 
Lad os være enige om, at hvor vidt artiklen er god og hvor vidt det er godt at publicere den, er to forskellige ting. Men så kommer vi ind på en helt masse andre ting omkring hvordan et site/blad som GameReactor er opbygget og fungerer og det har jeg ikke lyst til at komme ind på.

Optimalt set burde enhver form for journalist og journalistisk medie dog ikke lade sig styre af nogle af de ting, du nævner. Man må ikke skrive noget dårligt om DS, fordi så kommer den ikke til at sælge godt? Må man så heller ikke skrive noget dårligt om Driver 3, fordi det så ikke sælger godt? Hvilket jo i eksemplet så i øvrigt også er et bevis på, at salget ikke lader sig styre af, hvad skribenterne mener og siger. Hvis GameReactor kørte generel hetz mod DS og generelt mente den var noget skrammel, så kunne det måske påvirke noget og i så fald ville det næppe være acceptabelt. Men det er langt fra hetz til en enkelt kronik.

Selvfølgelig skal Thomas ikke udtale sig om hardwarens kvalitet, hvis det ikke er en anmeldelse. Men det er jo ikke dét, artiklen handler om. Jeg kan ikke se, at det ændrer voldsomt på hvad han kan gætte på om maskinens potentiale hos et mainstreampublikum, om han har spillet med den på E3 et par dage eller om han har siddet med den en uge i hånden. Fordi hardwarens kvalitet ikke har den afgørende betydning for, hvordan den vil klare sig. Jeg behøvede ikke at have en PS2 i hånden, før jeg kunne vurdere med rimelig sandsynlighed, at den ville klare sig bedre end Dreamcast.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
King ChaosKing ChaosSkrevet 18/07-04 16:03 
RJK>
Jeg behøvede ikke at have en PS2 i hånden, før jeg kunne vurdere med rimelig sandsynlighed, at den ville klare sig bedre end Dreamcast.


Nemt nok at sige bagefter...

Anyways, så mener jeg faktisk at hvis Thomas havde prøvet spillene, blandt andet Metroid (som han i øvrigt selv nævner andetsteds i artiklen), så ville han måske kunne tænke sig til at DS'eren har et publikum, at begge maskiner rent faktisk kan eksistere side om side, at de ikke nødvendigvis er konkurrenter. Det er da skønt at Nintendo (og f.eks. Capcom) har så mange penge, at de har råd til at gå veje som ingen har gået før. Det er ikke altid nok bare at lave Tekken eller Fifa med bedre grafik.
RJKRJKSkrevet 18/07-04 16:23, rettet 18/07-04 16:24 
King Chaos>
Nemt nok at sige bagefter...

Det var nu også ret nemt at sige den gang...

begge maskiner rent faktisk kan eksistere side om side, at de ikke nødvendigvis er konkurrenter.

Tror du på at DS kan eksistere i GB-sammenlignelig succes samtidig med at PSP gør det samme? Eller taler vi om at eksistere på samme niveau som GameCube gør i forhold til PS2? For det kan den da sikkert sagtens, men det er der jo ingen (rosenrød) fremtid i.

Det er ikke altid nok bare at lave Tekken eller Fifa med bedre grafik.

Salgstallene siger jo noget andet. Det er ikke de originale og innovative ting, der sælger.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 18/07-04 16:40 
RJK>
Det er en kronik. Meningen med en kronik er, at forfatteren skal komme med sit persolige og subjektive syn på et emne. Derfor kan jeg ikke se en pointe i at angribe kronikkens subjektivitet. Det er selvmodsigende.

Jeg er ikke uenig i artiklens berettigelse, men ... Man burde gøre mere, for at forklare at det netop et forfatterens _personlige_ mening, og ikke et udtryk for GR's linje...

... og så kunne man jo starte med at placere den andetsteds end under 'artikler !
Jusqu'a ici tout va bien....
King ChaosKing ChaosSkrevet 18/07-04 16:43, rettet 18/07-04 16:44 
Jeg er enig med dig i at det ikke er de originale og innovative ting der sælger. Men jeg mener faktisk at Sony og Nintendo lægger op til at det er to forskellige grupper de retter sig i mod. Sony søger, efter min mening, med walkman-attituden at ramme "de unge og smarte", den samme gruppe som fandt Playstation "hip", da den kom frem. Hvilken gruppe der er Nintendos mål, er noget sværere at se på nuværende tidspunkt, vil jeg gerne indrømme. Men derfra til at sige "Sony vinder, Nintendo taber" er ikke bare letkøbt, men også useriøst. Og så er det ikke godt nok at argumentere at der er tale om en kronik og at det er Thomas Nielsens egen personlige mening. Da Thomas hverken er Georg Brandes eller Søren Kirkegaard, må man antage at hans publikum læser hans kronik, netop fordi han har en viden baseret på hans besøg på E3, kombineret med hans erfaring. Jeg er som sådan heller ikke uenig i den konklusion at Sony vil ende som vinder (igen), men mere betragtningen om at DSeren kun havde skuffende demoer at byde på.

I øvrigt tror jeg ikke Nintendo betragter sig som tabere. Det er muligt at det udefra virker som plat, men når man kan skrabe penge ind ved at 1) holde produktions omkostningerne nede på GameCube 2) Være alene på det håndholdte marked. 3) og hive et ny Pokemon-succes op af hatten, senest Colosseum. Ja, så ligner det sgu ikke taber-holdet herfra.
RJKRJKSkrevet 18/07-04 17:02 
King Chaos>
Sony og Nintendo lægger op til at det er to forskellige grupper de retter sig i mod.

Det er klart. For hvis Nintendo sagde, at de gik efter samme publikum som Sony, så ville det være åbenlyst, at det ikke gik. Det behøves jeg ikke gentage, for Thomas sagde det egentligt fint i artiklen. Det var noget af det samme Nintendo sagde i forbindelse med GameCube vs. PS2.

Men derfra til at sige "Sony vinder, Nintendo taber" er ikke bare letkøbt, men også useriøst.

Så lægger vi nok noget forskelligt i, hvad der bliver sagt. Jeg så det lidt mere som en modreaktion på den overdrevne positivisme overfor DS, som mange (også herinde) er kommet med, hvor man så forsøgte at se lidt mere på realiteterne end på, hvad man ville ønske skulle ske.

Jeg er som sådan heller ikke uenig i den konklusion at Sony vil ende som vinder (igen)

Hvad er det så vi diskuterer? ;)

når man kan skrabe penge ind ved at 1) holde produktions omkostningerne nede på GameCube 2) Være alene på det håndholdte marked. 3) og hive et ny Pokemon-succes op af hatten, senest Colosseum. Ja, så ligner det sgu ikke taber-holdet herfra.

Det er sandt at Nintendo ikke har været taberholdet. Spørgsmålet er så bare, hvor længe det bliver ved. Det var sådan, jeg også læste Thomas' kronik. Pokémon-dillen kan ikke fortsætte og Nintendo er ikke længere alene på det håndholdte marked. Vi er tilsyneladende enige om, at Sony vil overtage størstedelen af det marked. Det er formentligt Nintendos to væsentligste indtægtskilder, der indenfor nærmeste fremtid reduceres voldsomt. Om de så kan sælge fem millioner GameCubes mere, uden at de taber penge på dem... Det er fint nok, men det kan man jo ikke basere sin økonomi på?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 18/07-04 17:08, rettet 18/07-04 17:09 
Bortset fra det var ok skrevet, så er der trodsalt nogen måneder endnu til maskinen dukker frem. På det tidspunkt kan der så muligvis komme andre skriblerier som kan sende den i graven, men ellers vil folk - eller ihvertfald de "12-16 årige" - have glemt alt om den kronik.

Jeg lytter personligt ikke så voldsomt meget til hvad der står i artikler/anmeldelser/etc. (og har da også bestilt NDS for længe siden).

Hvad angår Nintendo, så skal de som sagt nok klare sig.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
King ChaosKing ChaosSkrevet 18/07-04 17:17 
Lad mig så vende det om og spørge: Hvad er det Thomas så på E3 som lader ham konkludere at der nu er tale om "en mastodonts fald"? Det kan da ikke være Sonys præsentation af PSPen for det var da ikke noget særligt (altså bortset fra at det er en bærbar PS2), ingen af de præsenterede spil gav nogen indikation af at de ville flytte håndholdte brugere fra GameBoy til PSP. Som nævnt var der mere tale om en flirten med livsstils-publikummet. Derfor må det nødvendigvis være noget ved Nintendos præsentation af DSeren som fører ham frem til hans konklusioner og der er det så bare jeg spørger om han rent faktisk spillede de demoer der var på standen? Tilsyneladende har Thomas ikke helt forstået hvad man kan bruge touch-screenen til, måske hørte han ikke efter da han fik at vide at DS'eren også benytter sig af trådløst netværk. Da jeg rent faktisk fysisk så Thomas derovre, undrer det mig bare hvad han lavede ;)
RJKRJKSkrevet 18/07-04 17:43, rettet 18/07-04 17:44 
Nu bliver det vist alt for personligt til, at jeg kan svare ;p

Hvis PSP'en overtager GBA'ens nuværende markedsandel (ikke at jeg tror, det sker), så tror jeg dog også at det bliver til "mastodontfald". Det kan jeg vist godt sige, uden at have haft hverken en DS eller PSP i hånden ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 18/07-04 18:21 
RJK>
Pokémon-dillen kan ikke fortsætte...

Det samme troede jeg for fem år siden...
HeroldHeroldSkrevet 18/07-04 20:49 
King Chaos>
På E3 var der langt flere spilbare demoer til DS'eren end til PSP'en, samtidig var de meget mere underholdende.

Ja, der var jo så godt som ingen overhovedet til PSP. :/

RJK>
Hvis PSP'en overtager GBA'ens nuværende markedsandel (ikke at jeg tror, det sker), så tror jeg dog også at det bliver til "mastodontfald". Det kan jeg vist godt sige, uden at have haft hverken en DS eller PSP i hånden ;)

Jeg tror heller ikke det sker, men der er ingen tvivl om at PSP'en bliver en stor succes. Brand og markedsføring skal nok sørge for den del af det. Jeg vælger at kalde PSP-målgruppen for iPod-crowden, i og med at det er tydeligt at det er dem med en iPod Sony går efter (dømt ud fra deres stand på E3).

Nu hvor der konkurrence på det håndholdte, tror jeg selv at Sony løber med sejren af de to parter. Ikke fordi at PSP er federe, men pga. ren og skær manglende information hos forbrugerne. Det bliver de samme mennesker, der har GameCubes, der ender med DS, med mindre der laves noget fundamentalt om i måden Nintendo griber markedet an på.

Al respekt for Thomas og hans mening, men at spå undergang for DS ud fra det han så på E3 vil jeg kalde direkte idiotisk, fordi der var alt andet lige mere på
DS-fronten end på PSP-fronten til stede på messen. Han forudsigelser er måske gode nok, fordi vi alle kender historikken og ser hvilken vej det går... Men argumentationen halter meget IMO.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
PalleJensenPalleJensenSkrevet 18/07-04 21:40 
Jeg har ofte hørt fra forskellige kilder, at DS'en er en panik reaktion fra Nintendo for at dæmme op mod PSP'en...

Hvis man ser det hele lidt fra oven, kan der være noget om det? Ville GBA 2 ikke have været en bedre løsning fra Nintendo hvis de vil gøre det svært for PSP?
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
HeroldHeroldSkrevet 18/07-04 23:12 
IMO er det for tidligt at smide en GBA 2 på markedet. Det er dog rart at se at Nintendo reagerer, men nu bliver de også truet på deres levebrød. Falder de af den håndholdte trone... så er det slut med Nintendo som vi kender dem.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 18/07-04 23:25 
Som jeg har skrevet før, her og der og alle vegne, så synes jeg der er meget påfaldende og grimt at se på, at store dele af den danske spilpresse, og i særlig grad GR, kaster sig over Nintendo, hver gang der er den mindste mulighed for det.
Hvordan kan det være, at der aldrig er lignende kritiske artikler om microsoft og Sony?

Der kunne også skrives en lang "kronik" om hvordan PSPen er klodset, skrøbelig, (sandsynligvis) alt for dyr og tømmer batteriet på få timer. For slet ikke at tale om listen over kommende spil, som ind til videre ikke ser særlig interessesandt ud.
Born to kill space
HeroldHeroldSkrevet 18/07-04 23:36 
Har der været andre tilfælde? Kan du nævne dem?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
TurricanTurricanSkrevet 18/07-04 23:36, rettet 18/07-04 23:37 
=>Zzap!
Det er godt nok et tyndt argument. Du kan da bare gå igang med at skrive. Jeg synes at det er skræmmende at i synes at der ikke skal være plads til artikler som denne. Hvis alt man læste bare var kedelige specs og ærgerlige fanboys ligegyldige lovprisninger af spil der ikke er udkommet endnu, ja så ville jeg da synes at branchen var temmelig kedelig.
The Gods pause for a moment...
HeroldHeroldSkrevet 18/07-04 23:43 
Det er mere argumentationen vi (eller jeg) mener der mangler.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CoreCoreSkrevet 18/07-04 23:58, rettet 19/07-04 00:00 
Jeg syntes egentlig at det er lidt plat at i hidser jer sådan op over den her artikel. For det er jo hvad det er, en artikel. Det er IKKE en anmeldelse, ikke en hardware-specifikation, den kan knap nok tolkes som en form for preview. Det er EN mands mening om hvad han har set/erfaret, der står ingen steder at det er endegyldigt fakta, gældende for alle. De 12-16 årige der mistænkes for at kunne finde på at skrotte DS'en pga denne artikel er slet ikke relevante, for de har allerede skrottet den, da de højst sandsynligt er de samme typer som kun er til det hippe, hypet og MTV-reklameret, så de har allerede valgt Sony som deres "brand". Nintendos manglende opmærksomhed syntes jeg mere og mere begynder at ligne deres egen fejl (og evt Bergsala's), bl.a. pga deres holdning til online-gaming, deres konstante gentagelser (Mario primært) og det faktum at Cube-spil efterhånden er et sjældent syn i butikkerne.

Hvis vi derimod skal se frem til et nederlag, så tror jeg at Nokias nye N-gage, går ned med et brag der giver genlyd...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
3of193of19Skrevet 19/07-04 00:21 
PalleJensen>
Jeg har ofte hørt fra forskellige kilder, at DS'en er en panik reaktion fra Nintendo for at dæmme op mod PSP'en...

Hvis man ser det hele lidt fra oven, kan der være noget om det? Ville GBA 2 ikke have været en bedre løsning fra Nintendo hvis de vil gøre det svært for PSP?

Dine kilder spekulerer for meget.
Konsolproducenter går altid næsten med det samme igang med at udvikle den næste generation af hardware, såsnart en ny generation er på markedet og man kommer på ideer hvad der kan forbedres. Men selvfølgelig bliver dette ikke annonceret med det samme.

Hvad skulle GBA2 være? Det samme som GBA, bare mere power? Nintendo har gang på gang udtalt at det ikke er power det kommer an på, men spil. PSP bringer INTET nyt på banen overhovedet (bortset fra battery-backpacks), den gør bare PS2 spil semi-portable.

På DS vil såvæl traditionelle spil, som ny, innovativ software være mulig. Og ved de lave opløsninger (i forhold til stationære konsoller), som både PSP og DS kører i, vil forskellen i kraft være næsten irrelevant.

Video og musikaspekten i PSP er en interessant mulighed, men hvor mange vil virkelig betale 200 kroner for en film på UMD, som man KUN kan se på PSP? Jeg i hvert fald ikke.

DS præsentation, spil og tech demoer
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/07-04 00:37 
Nej, heller ikke mig.

Men jeg tænkte lige så meget på, ville brandet Game Boy ikke være langt stærkere end DS?? Hvordan GBA 2 skulle skrues sammen, vil jeg lade Nintendo om, man brandet Game Boy er til hver en tid stærkere end noget andet på det håndholdte marked.

Jeg tvivler dog på, hvor innovative spillene på DS vil blive, blot fordi er to skærme og touch-screen på den ene.. (plus andre features, i know...) Men det bliver spændende at se, om der er nogle kreative hoveder derude, der kommer op med noget genialt - man kan jo kun håbe - specielt for Nintendos skyld.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
3of193of19Skrevet 19/07-04 00:43 
Applikationerne for touchscreenen i f.eks. puslespil er da enorme. Ting i stil med Yoshi's Cookie. Ved ikke hvor fedt det virker i Metroid Prime: Hunters, men f.eks. Baby Mario demoen så rigtig sjov ud, ligesom Wario Ware DS.
RJKRJKSkrevet 19/07-04 00:45, rettet 19/07-04 00:50 
3of19>
Og ved de lave opløsninger (i forhold til stationære konsoller), som både PSP og DS kører i, vil forskellen i kraft være næsten irrelevant.

PSP kører 480x272@60. Til sammenligning kører de stationære konsoller ca. 640x240@60. Det er ikke fordi den forskel er så voldsom (selvfølgelig er der så en fordel ved interlacing, men alligevel).

Desuden er det noget pjat at sige. Hvis kraften var til det, så kunne man simulere en meget højere opløsning med en omfattende brug af anti-alasing. Det ville få 3d-grafik i (sammenlignet med pc) lavopløsning til at se uendeligt meget bedre ud. Men kræver en masse kraft.

At sige man ikke kan bruge den kraft til noget, er noget pjat.

Men ellers er jeg enig ;)

Min potentielle negative Sony-kronik (som Zzap! efterlyser) ville nok også gå på UMD-diskene og deres mulighed for filmafspilning. Jeg tvivler på, at folk har lyst til flere filmformater end standard DVD. Det lyder som minidisc om igen. Sikkert en fin gimmick til at sælge PSP'er, men i længden næppe meget mere end en gimmick.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 19/07-04 01:59 
3of19>
Applikationerne for touchscreenen i f.eks. puslespil er da enorme.

Præcis! Min tur rundt på DS-standen var en fantastisk oplevelse. Den maskine er simpelthen møgskæg.

De to største oplevelser på E3 i år var DS og DK: King of Swing - ingen tvivl om det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 19/07-04 08:36 
Angående brugen af Game Boy-brandet så gør Nintendo det måske alligevel - altså kalder DS'en for Game Boy. Jeg kan ikke lige finde kilden igen, men læste for nyligt at Nintendo havde registreret en række navne bl.a. Game Boy DS.

Men angående emnet, altså at spå om fremtiden, så er økonomisk succes og spilmæssig kvalitet jo desværre ikke to ting som altid hænger sammen. Jeg tør godt gætte på hvordan de to ting vil fordele sig mellem PSP og DS. PSP'en kommer med tiden til at dominere markedet, men DS'en vil kvalitetsmæssigt altid være en håndfuld gode spil foran.

Men er det så skidt? Hvis bare Nintendo får tingene til at løbe rundt, så er det for mig komplet ligegyldigt hvilken maskine der er flest spil til eller hvilken maskine der dominerer markedet - hvis jeg får de innovative, genredefinerende eller standardsættende titler på DS'en, så er jeg ligeglad med om PSP'en sælger meget bedre.

Hvis det er omvendt, altså at det er PSP der innoverer, er selvfølgelig også fint - jeg har bare svært ved at tro det :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
3of193of19Skrevet 19/07-04 12:44 
RJK>
PSP kører 480x272@60. Til sammenligning kører de stationære konsoller ca. 640x240@60. Det er ikke fordi den forskel er så voldsom (selvfølgelig er der så en fordel ved interlacing, men alligevel).

Nu kan alle konsoller køre i 640x480@60 siden Dreamcast kom ud (PS2 dog kun i meget få spil; Xbox endda op til 720x hvad nu den horisontale widsescreen opløsning på HDTV er@60), så forskellen i opløsning er større end du lader det se ud til :).
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 14:08 
Men som mange siger så er PSP jo egentlig en "bærbar PS2", hvilket jo vil sige at spillene bliver ca. lige så omfattende at udvikle som til PS2, altså så er det jo ikke sikkert at udviklerne vil "nøjes" med de 2-300 kr som et almindeligt Game Boy spil koster... hvis de nu kommer til at koste det samme som et PS2 spil, 4-500 kr tror jeg det vil skræmme en del kunder væk :/

Desuden hvis der skal portes PS2 spil til PSP, som jo er en oplagt mulighed, vil der igen opstå vanskeligheder da PS2'eren i mange spil hele tiden "loader" fra DVD'en, hvis PSP'en også gør det vil det kraftigt forringe spilletiden mht batteri... desuden vil den nok også ryste en del :/
FourDFourDSkrevet 19/07-04 14:11 
Håber du har ret Rune, men det store problem er at den pris ikke skræmte PS2 kunderne væk, så hvorfor skulle den gøre det nu?
Yeah, well, you know, that's just like, your opinion, manSpiller nu: World Of Goo, Grand Theft Auto: The B..., Final Fantasy Tactics A...
NaieraNaieraSkrevet 19/07-04 14:11 
RuneSP>
(..) med de 2-300 kr som et almindeligt Game Boy spil koster...

Et hvad? Hvad for nogle priser går du efter her? Hvis du køber et GBA-spil i en normal dansk butik, så koster det godt nok en del mere end 300 kr. Mindst dobbelt så meget som 200 kr.

Jeg tror de færreste, udenfor forummer som dette, køber GBA-spil hos CD-WOW og i lignende butikker. Det vil altså sige, at de giver næsten ligeså meget for et GBA-spil som for et PS2-spil.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 19/07-04 14:21 
3of19>
Nu kan alle konsoller køre i 640x480@60 siden Dreamcast kom ud

Nu er det jo sagen uvedkommende, hvad de KAN. 99% af de europæiske forbrugere ser kun 640x240@60.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/07-04 14:28 
det er noget pjat at sige rune. hvor glad jeg end er for progressive 640*480 billeder, så er der ikke den store forskel på dem og de "tilsvarende" interlacede billeder. man skal med andre ord kigge godt efter for at se forskellen.

PSP'en derimod vil jo derimod aldrig virke som om den kører et større billede end sine 480x272 i en meget bred og lille skærm.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 14:30 
Naiera>
RuneSP>
(..) med de 2-300 kr som et almindeligt Game Boy spil koster...

Et hvad? Hvad for nogle priser går du efter her? Hvis du køber et GBA-spil i en normal dansk butik, så koster det godt nok en del mere end 300 kr. Mindst dobbelt så meget som 200 kr.

Jeg tror de færreste, udenfor forummer som dette, køber GBA-spil hos CD-WOW og i lignende butikker. Det vil altså sige, at de giver næsten ligeså meget for et GBA-spil som for et PS2-spil.

www.overstock.dk, pregames.dk, coolshop.dk? Selvfølgelig handler det hele om at købe de rigtige steder, men hvis man køber hos Fætter BR eller Legekæden, ja, så koster GBA spil ofte omkring de 350-400 kr, men så koster PS2 spil altså også ofte 5-600 kr!
RJKRJKSkrevet 19/07-04 14:33 
dRxL>
PSP'en derimod vil jo derimod aldrig virke som om den kører et større billede end sine 480x272 i en meget bred og lille skærm.

Så kommer vi ind på en interlace-diskussion, der ikke hører hjemme her.

Fakta er stadigvæk, at man sagtens kunne bruge ekstra kraft til at simulere højere opløsning med anti-aliasing.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 19/07-04 14:35, rettet 19/07-04 14:36 
RuneSP>
www.overstock.dk, pregames.dk, coolshop.dk? Selvfølgelig handler det hele om at købe de rigtige steder, men hvis man køber hos Fætter BR eller Legekæden, ja, så koster GBA spil ofte omkring de 350-400 kr, men så koster PS2 spil altså også ofte 5-600 kr!

Overstock hører ikke til i denne diskussion, da de jo ikke har de nye spil. Pregames og Coolshop har ikke GBA-spil!?

Og GBA-spil koster alt for ofte mere end 400 kr. i BR og Legekæden.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 19/07-04 14:49 
RJK>
Så kommer vi ind på en interlace-diskussion, der ikke hører hjemme her.

du satte den ellers selv i gang da du sammenlignende opløsningen fra et progressivt billede med opløsningen et interlaced billede. hvilket jeg finder upassende i virkelighedens verden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 14:53 
Naiera>
RuneSP>
www.overstock.dk, pregames.dk, coolshop.dk? Selvfølgelig handler det hele om at købe de rigtige steder, men hvis man køber hos Fætter BR eller Legekæden, ja, så koster GBA spil ofte omkring de 350-400 kr, men så koster PS2 spil altså også ofte 5-600 kr!

Overstock hører ikke til i denne diskussion, da de jo ikke har de nye spil. Pregames og Coolshop har ikke GBA-spil!?

Og GBA-spil koster alt for ofte mere end 400 kr. i BR og Legekæden.

Ok, vidste ikke at coolshop ikke sælger GBA spil mere... men altså faktum er at hvis man kigger i stort set alle andre lande en DK så koster GBA spil ca. 150-250 kr stykket og andre konsol spil ca. 300-350 kr stykket... om det så er generelt dyrere i DK er vel egentlig sagen lettere ligegyldig, da DK alligevel nok ikke har den store indflydelse...
NaieraNaieraSkrevet 19/07-04 14:58 
Du finder dælme ikke et nyt GBA-spil til 150 kr. stykket nogen steder. Mindst 250,-. F.eks. koster de £27 når de ikke er på tilbud i England.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 15:22 
www.dvdboxoffice.com rangerer priserne for det meste mellem 40$ - 50$, altså mellem 180 - 220 kr, og så går nogle få af spillene ned til 30$ og nogle få op til 60$, faktisk 140 - 270 kr... og jow, det er alle sammen NYE spil...
ZøvnigZøvnigSkrevet 19/07-04 15:34, rettet 19/07-04 15:41 
Til Neiera
Det handler altid om at købe de rigtige steder. men er nu ret sikkert på at TopToy koncernen (BR og Toys R Us) og legekæden til sammen sælger langt største delen af alt hvad der bliver solg at GBA spil herhjemme. Er Selv butikchef i en BR butik. og alene de 2 nyeste pokemon spil har vi hendholsvis 8-12000 liggende på lager af da vi simpelthend spytter de spil ud stadigvæk. Og regn så lige alle de andre GBA spil med. Så selvom det er dyrt at købe de 3 steder så er der nu engang der de fleste spil bliver købt og af samme grund. Det samme gør sig gældende på det Svenske og Norske marked. Så priserne for nye spil ER et sted mellem 349 og 499 til GBA maskinerne, hvis du spørg den almindelige familie rundt omkring i landet hvis børn spiller.

Derudover er pokemon sindsyg populært igen. Så Nintendo skal nok score kassen. Alene i Maj måned solgte vi i BR for 1,9 Mio kroner alene i pokemon kort.. tag DEN! *GG* og det er kun i vores kæde og i et lille land som Danmark

hygge
Jeg har et liv = jeg har Animal Crossing!!!
HeroldHeroldSkrevet 19/07-04 16:07 
Det er lidt det samme med at Fona er den største sælger af spil herhjemme. De er dem med de højeste priser, og også nogle af dem der sælger mest. Go figure.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 19/07-04 16:53 
Zøvnig>
Så priserne for nye spil ER et sted mellem 349 og 499 til GBA maskinerne, hvis du spørg den almindelige familie rundt omkring i landet hvis børn spiller.

Og så er det nok RuneSP du skal skrive det til, og ikke mig....
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 19/07-04 16:57 
RuneSP>
og jow, det er alle sammen NYE spil...

Med "NYE" mener jeg jo, selvfølgelig, relativt nyligt udgivede spil. Selvfølgelig var der ingen der snakkede om BRUGTE spil, og du finder dælme ikke et helt nyudgivet GBA-spil hos DVDBoxOffice eller nogen andre til 140 kr. Og Classic-serien gælder IKKE med.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 17:43 
Naiera>
RuneSP>
og jow, det er alle sammen NYE spil...

Med "NYE" mener jeg jo, selvfølgelig, relativt nyligt udgivede spil. Selvfølgelig var der ingen der snakkede om BRUGTE spil, og du finder dælme ikke et helt nyudgivet GBA-spil hos DVDBoxOffice eller nogen andre til 140 kr. Og Classic-serien gælder IKKE med.

Ok en lille misforståelse der, men du kan stadigvæk sagtens finde relativt nyudgivede spil til ca. 45$, altså lidt over 200 kr... fx Mario vs. Donkey Kong og Mario Golf...
RuneSPRuneSPSkrevet 19/07-04 17:46 
Naiera>
Zøvnig>
Så priserne for nye spil ER et sted mellem 349 og 499 til GBA maskinerne, hvis du spørg den almindelige familie rundt omkring i landet hvis børn spiller.

Og så er det nok RuneSP du skal skrive det til, og ikke mig....

Men jeg tror nok at det er helt anderledes over i USA eller England for den sags skyld...
happyEDhappyEDSkrevet 19/07-04 18:06 
USA games har meget billige spil der ikke engan er udgivet i danmark endnu.

Og Syntes nu heller ikke der er noget problem i, at give lige så meget for et gameboy spil, som et PS2 spil. At det så er for dyrt til begge dele er en hel anden sag. Der er faktisk tit flere timer i et gameboy spil. Syntes jeg;)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
MIKA-LMIKA-LSkrevet 19/07-04 18:13 
RuneSP>
Men jeg tror nok at det er helt anderledes over i USA eller England for den sags skyld...

"Tror nok" er jo ikke altid helt nok. Efter at have boet i England i godt et halv år et mit input at de fleste spil koster mellem £34.00 og £39.00 i de almindelige butikker. Så den store forskel er der nu altså ikke.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
65 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig