X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Toldfusk hyldes


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/07-04 19:03, rettet 14/07-04 19:05 
Politiken Lørdag (Forbrug) d. 3. juli 2004 havde en artikel om toldfusk (Politiken.dk har kun et mindre uddrag). Så for lige at friske told/moms-tingene op mht. hullerne i toldmuren omkring EU, poster jeg artiklen her.

Jeg har fx her i dag modtaget en vare fra Play.com mærket som "Gift" under CUSTOMS, så den slap udenom stikprøvekontrollen og altså deraf uden pålagt told/moms.
---
"Netbutik bruger fup-følgebrev

Nethandel
Af/ Claus Cancel

Når det amerikanske firma Slappa.com sender cd-tasker til kunder i Europa, skriver de helt bevidst for lav pris til toldmyndighederne. Vi vil hjælpe vores kunder til at slippe for told og moms, siger de.

Følgeseddel til toldmyndighederne - customs invoice - står der på det lille brev, som er tapet til papkassen. Inde i brevet ligger der en følgeseddel, hvor der står, at pakken indeholder en cd-taske og dvd-taske til en værdi af fire dollar tilsammen.

Fire dollar?

Det er kun lidt over 24 kroner og unægtelig en anden pris end de 63,98 dolar - 388 kroner - som jeg købte taskerne for hos den amerikanske internetbutik Slappa.com. Det tog tre uger, fra jeg tastede mit visakortnummer ind på den amerikanske hjemmeside, til papkassen med cd- og dvd-tasken kom. Afsendt fra Hongkong.

»Det er helt bevidst, at vi skriver en værdi, som er lav«, siger Priscilla Lau, fra Slappas forsendelsesafdeling i Hongkong. Det er Priscilla Lau, der har afsendt min pakke, og jeg får fat på hende via virksomhedens supporttelefonnummer.

»Vi skriver, at det er en prøve, eller en reklamegave og sætter værdien lavt, så pakken kan slippe igennem tolden. Kunden skal slippe så billigt som muligt«, siger Priscilla Lau.

[Bare alle havde den indstiling! - SkyblazeR].

Og firmaets taktik lykkedes da også til fulde. Pakken strøg lige igennem tolden og nåede frem uden en ekstra regning på hverken told eller moms. Ret beset skulle jeg have betalt 34,70 kroner i told og 107,50 krone i moms til den danske stat for mit indkøb. Momsen er 25 procent, og toldsatsen for cd- og dvd-tasker er 9,7 procent, og endelig skal man også betale fragtafgift.

Desuden ville pakken også blive pålagt et ekspeditionsgebyr på omkring 50 kroner fra Post Danmark, så altså burde posthuset have opkrævet 192,20 kroner fra mig, før jeg kunne få pakken udleveret. Det skete ikke. Enten fordi pakken slap igennem stikprøvekontrollen, eller fordi toldmyndighederne blev snydt af følgebrevet, der bar præg af at have været åbnet.

På spørgsmålet, om det er firmaets standardpolitik at omgå momsen på denne måde, siger Priscilla Lau:

»Vi tror, at det, vi gør her, hjælper kunden til at betale mindst muligt i told og skat. Og jeg håber, det også er tilfældet i Danmark«.

Hun siger, at alle pakker med under ti tasker bliver mærket som en vareprøve, som ikke er omfattet af told- og momsreglerne. Det virker med andre ord, som om de har meget godt tjek på, hvordan moms og toldreglerne er i EU hos Slappa.com. Og på hvordan de skal undgå dem.

Toldfusk er almindeligt.

Nethandel
/Af Claus Cancel

Slappa.com er langfra det eneste firma, som finder på måder at få varer ind i EU på uden at skulle betale moms og told. Der fuskes i stor stil, siger Told & Skat.

Der er huller i toldmuren omkring EU. De fleste af de pakker, som private i Danmark køber uden for EU over nettet, slipper igennem uden at blive pålagt told og moms. Det burde de ellers. Varer købt uden for EU af danskere skal pålægges 25 procent moms og en toldafgift, som varierer fra land til land. En cd-taske købt i Hongkong skal f.eks. pålægges 9,7 procent af varens værdi i told, en dvd-film 3,5 procent, mens en T-shirt bliver hele 12 procent dyrere.

Men i de fleste tilfælde slipper varerne igennem uden ekstraregning til forbrugeren, blandt andet fordi internetbutikkerne udmærket ved, hvad de skal skrive for at undgå det

Et par af de almindeligste tricks er at kalde en vare for en vareprøve eller angive en alt for lav værdi for varen. I Danmark får varer med en værdi på under 80 kroner lov til at passere uden at blive pålagt moms (mens min vare fra Play.com var angivet med korrekt værdi, over grænsen, og skulle have været pålagt told/moms - SkyblazeR). Men andre ord, der fuskes med pakkerne.

»Vi er udsat for det her i stor stil«, siger Lone Fournaise, funktionschef hos Told & Skat i København. Præcis hvor mange pakker der slipper igennem til de danske forbrugere, uden at Told & Skat opkræver en ekstra regning, kan Lone Fournaise ikke sige. Men det er mange, langt størstedelen. Det skyldes dels den kreative måde, hvorpå pakkerne er mærket, dels også at langt de fleste pakker slet ikke bliver tjekket af Told & Skat. De foretager kun stikprøvekontrol af få procent af pakkerne, da de slet ikke har ressourcer til at tjekke alle pakkerne, oplyser Lone Fournaise.

Alt kaldes en vare prøve.

Ved en typisk stikprøvekontrol af pakker til både privatpersoner og erhvervsvirksomheder, er der problemer med 30-40 procent af de pakker, de åbner. Enten er papirerne ikke i orden, eller også er det, der står i papirerne, direkte usandt. F.eks. når der bliver sendt varer kamufleret som vareprøver til en privatperson.

»I princippet kan en privatperson ikke modtage vareprøver, da det jo er underforstået, at vareprøver er varer, som en virksomhed får hjem for at vurdere, om det er varer, man eventuelt fremover vil bestille og lade indgå i virksomheden som fremtidige salgsvarer«, siger Lone Fournaise.

Og selv hvis man har en virksomhed, kan man ikke bare få tilsendt ting som vareprøver. »Tommelfingerreglen siger, at varerne skal være ubrugelige. Altså at man ikke må kunne sælge dem videre bagefter«, siger Lone Fournaise.

Spærring af pakker.

Told & Skat har ikke de store muligheder for at komme efter udenlandske firmaer, der prøver at fuske deres pakker ind i Danmark. Reelt findes der ingen sanktionsmuligheder.

»Vi kan sætte visse spærrer på i vores systemer. F.eks. en spærre, der gør, at alle pakker fra en bestemt afsender bliver udtaget til kontrol, men vi kan ikke rigtig gøre noget over for virksomheden i udlandet«, siger Lone Fournaise.

Blandt de virksomheder, som har været under grundigt tjek hos Told & Skat, er internetboghandelen Amazon, der på et tidspunkt sendte bøger ind i EU via England, hvor bøger er momsfrie. I dag bliver man ikke opkrævet told og moms, hvis man køber ind hos Amazon.co.uk, som ligger i England, men man kan godt risikere en ekstraregning, hvis man taster visakortnummeret ind hos Amazon.com, da den er amerikansk.

Også cd-butikken Cdwow.com, der har base i Hongkong, finder huller i EU's told- og momsmur ved at sende cd'er enkeltvis ind i EU via England og Sverige, hvor bagatelgrænserne er højere end i Danmark. Ved at sende cd'er enkeltvis kan de holde sig under minimumsbeløbet og således unden, at deres kunder skal betale told og moms for cd'erne.

Told og Moms (opsummering).

- Når man køber varer over nettet i butikker uden for EU, skal man som hovedregel betale dansk moms og told af varerne. Den danske moms er 25 procent, mens toldsatsen varierer fra vare til vare. Toldsatsen er også afhængig af, hvilket land varen kommer fra. Der er dog nogle minimumsgrænser. Moms skal kun betales for varer, der koster mere end 80 kroner, mens told først bliver lagt på, hvis varen koster mere end 165 kroner.

- Ting, som f.eks. computerprogrammer man downloader fra nettet, skal man ikke betale told af, da de betragtes som en serviceydelse. Der skal dog betales moms, men det er virksomhedens ansvar at opkræve det.

- Køber man varer over nettet fra et andet EU-land, skal man ikke betale told og slipper som regel med at betale moms i det land, man køber varen i. Dog skal virksomheder, der handler meget med Danmark (280.000 kroner eller mere per år), opkræve dansk moms på de varer, de sælger til danskerne."
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JmogJmogSkrevet 14/07-04 20:11, rettet 14/07-04 20:11 
"I dag bliver man ikke opkrævet told og moms, hvis man køber ind hos Amazon.co.uk, som ligger i England"

Det er ikke rigtigt. Der bliver skam lagt dansk moms på ved checkout - også bøger. Sådan har det været i flere år.

Mht. din pakke der var mærket "gift" så har du faktisk bare været heldig. Toldvæsenet er bedøvende ligeglade med den slags og har været det siden 2002, mener jeg. Jeg har fået nuppet masser af pakker mærket "gift". De ved godt at det er fup, når afsenderen er et firma. Det eneste toldvæsenet retter sig efter er om der er opgivet en værdi.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/07-04 21:38, rettet 14/07-04 21:38 
Jmog>
"I dag bliver man ikke opkrævet told og moms, hvis man køber ind hos Amazon.co.uk, som ligger i England"

Det er ikke rigtigt. Der bliver skam lagt dansk moms på ved checkout - også bøger. Sådan har det været i flere år.

Det kunne du evt. lige tage op med claus.cancel@pol.dk
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 14/07-04 21:44 
Det ville jo ikke være første gang, brugere fra P:R skulle rette ham ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 15/07-04 00:25 
In other news: Toldfusk regerer totalt :)
» a winner is you «
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/07-04 21:31, rettet 19/07-04 21:32 
Jmog>
Det eneste toldvæsenet retter sig efter er om der er opgivet en værdi.

YesAsia.com regerer (Hongkong). Har endnu ikke fået pålagt told og moms på pakker herfra (brevforsendelser). Har netop modtaget en toldåbnet forsendelse (otte dvd'er), men YesAsia har ikke skrevet nogen værdi i fakturaen (af indlysende årsager), og den angivede værdi på selve customs-mærkaten er nærmest ulæselig, såeh... ingen pålagt told/moms. Pakken er i øvrigt sendt som et "brev", og er altså derfor ikke forsikret på nogen måde, og kan ikke spores med stregkode. Men det er så en chance, man må tage.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/07-04 13:21 
Jeg ved ikke om forretningsgangen er sådan mere, men jeg har før modtaget pakker, hvor der ingen værdi var at finde for Toldvæsenet. Så de beholdt pakken, sendte mig et brev og krævede at JEG skulle opgive værdien af pakken, hvorefter de ville lægge den behørige told på... ellers ville de ikke udlevere pakken.

Så har du ikke bare været alt for heldig, SkyblazeR, da de ikke gad besvære sig med dine 8 DVD'er? Eller bruger de 'anderen metoden' nu?
GatmanGatmanSkrevet 20/07-04 16:42, rettet 20/07-04 16:45 
Jeg har lige fået et sådant brev, omkring indsendelse af faktura/indkøbsnota, ind af døren idag. :(

Og et spørgsmål: Jeg har ingen (fungerende) printer, så jeg vil gerne vide om det er muligt at sende en digital faktura til dem?
De skriver "Ved e-handel kan en elektronisk ordrebekræftelse erstatte fakturaen", men forklarer ikke yderligere.
JmogJmogSkrevet 20/07-04 17:20 
Det er udprint af en mailfaktura de snakker om. Det er der dog ingen grund til. Du kan bare sende dem et håndskrevet brev hvor du skriver følgende:
"Pakken (toldnummer) indeholder X og det er X værd".

Andet behøver der ikke stå. De hopper dog ikke på hvad som helst, så jeg ville ikke anbefale at skrive, at det ikke er noget værd.
GatmanGatmanSkrevet 20/07-04 17:40 
Okay, tak for svaret.

- Og jeg havde nu ikke tænkt mig at skrive pakkens indhold intet er værd. ;)
JmogJmogSkrevet 20/07-04 17:49 
Hvis man skriver noget som toldvæsenet vurderer er løgn, så finder de bare selv på et beløb.

...ikke at jeg selv har været i den situation, næh nej ^-^;
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 20/07-04 20:36, rettet 20/07-04 20:37 
Hyakotake>
Så har du ikke bare været alt for heldig, SkyblazeR, da de ikke gad besvære sig med dine 8 DVD'er? Eller bruger de 'anderen metoden' nu?

Jeg har åbenbart været heldig mange gange... faktisk hver gang. Kan også være tolderen denne gang blev forskrækket da han/hun så coveret på Mou Hitori Iru, og skyndte sig at lukke forsendelsen til igen ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig