X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

JAP/US konsoller og strøm


Svar
RJKRJKSkrevet 15/04-03 14:02 
Jeg er en newbee mht. at bruge JAP/US-konsoller, så lidt info fra folk med erfaring ville være rart.

Det der bekymrer mig er strømmen. Svjv kører landene som følger:

DK: 220V, 50Hz
US: 120V, 60Hz
JAP: 110V, 60Hz

Løsningen er så enten at bruge step down convertere eller skifte strømforsyningerne.

Jeg har en 220 > 110V step down converter. Jeg har brugt den på både US og JAP-konsoller og det har virket fint.

Men er det en god løsning i længden? US-konsollerne får jo ikke den rigtige spænding så.

Er der andre ulemper eller fordele jeg skal være opmærksom på? Selvfølgelig er det besværligt at skifte strømforsyninger, men så kommer man heller ikke til at sætte forkert strøm til og man behøves ikke at slæbe converteren med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 15/04-03 14:04 
Det er ikke noget problem, at der er 10 mindre et-eller-andet til den ene i forhold til den anden. En GC kan, efter sigende, nøjes med 50 et-eller-andet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Star SoldierStar SoldierSkrevet 15/04-03 14:15 
Nu har jeg kørt med en kraftig stepdown converter i 10år og har aldrig haft problemer (har brugt den til US/US maskiner), den jeg bruger er på 100VA - output 120V, den eneste konsol der SKAL bruge en kraftig trafo er xboxen ~ du kan ikke bruge en af de billige til 145,- (eller hvad de små koster), jeg prøvede med en engang og selve coren smeltede igennem plastik-kassen (no kidding). www.el-supply.dk sælger nogle kraftige modeller (vist nok op til 300W).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 15/04-03 14:25 
Okay, det med spændingen er rigtigt. Jeg fatter bare for lidt af strøm og switch-mode strømforsyninger :)

Men effekten er så det andet problem - omend jeg ikke har tænkt mig at køre med Xbox ;p

Min step down converter påstår at være 45W i peak. Men peak-værdien kan man vel ikke bruge til så meget, da det ikke er hvad de kan køre med i reelt forbrug?

Ifølge de officielle oplysninger kører Saturn på 20W, Dreamcast 27W og PS2 50W. Hvad skal jeg forvente at kunne bruge den til?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
reinholdreinholdSkrevet 15/04-03 14:34 
RJK >
Men er det en god løsning i længden? US-konsollerne får jo ikke den rigtige spænding så.

Det betyder sjældent noget. De fleste konsoller benytter en switchmode strømforsyning, hvor indgangsspændingen ikke er vigtig. Grunden til dette (ganske kort) er at der sidder en ensretter og derefter en lyt. Dvs. spændingen som switchmode forsyningen bruger er ca. 110V AC * 1.44 (kvadratroden af 2) dvs. ca. 160V DC. Denne DC spænding er ikke så kritisk, da det er en FET der bruger denne DC til at "switche" en trafo. DC spændingen må godt variere helt ned til omkring de 50V DC i de fleste tilfælde. Men kun til den ene side, da lyt´en af sparehensyn i en 110V AC sstrømforsyning ikke kan klare mere end 250V DC, det er derfor man kan ikke sætte 220V AC til.
Så er man meget nørdet, sætter man blot en ny lyt i der kan klare 400V, så kan man godt bruge 220 V AC.

RJK >
Er der andre ulemper eller fordele jeg skal være opmærksom på? Selvfølgelig er det besværligt at skifte strømforsyninger, men så kommer man heller ikke til at sætte forkert strøm til og man behøves ikke at slæbe converteren med.

Brug altid en stor transformator baseret konverter, der kan klare ca. 10% mere end belastningen. Den switchmode forsyning der sidder i konsollen giver nemlig en lille fasedrejning, så der afsættes mere effekt i konverteren.

Frekvensen er ikke vigtig. Der findes ingen konsoller der benytter 50 el. 60Hz direkte fra AC indgangen.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/04-03 14:58 
reinhold >
...Frekvensen er ikke vigtig. Der findes ingen konsoller der benytter 50 el. 60Hz direkte fra AC indgangen.

Præcis! Når først vekselspænding er blevet ensrettet er det hamrende ligegyldigt om det er 50 eller 60 Hz! Alle komponenterne bruger DC, så...

Faktisk så, mht Gamecuben, kan man bare bruge en EU transformer! Det er bare 12 volt DC Cuben skal bruge! Men den skal bruge et par ampere, så der skal være 40 watt til rådighed hvis man bruger anden strømforsyning!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/04-03 15:11 
reinhold >
... Men kun til den ene side, da lyt´en af sparehensyn i en 110V AC sstrømforsyning ikke kan klare mere end 250V DC, det er derfor man kan ikke sætte 220V AC til.
Så er man meget nørdet, sætter man blot en ny lyt i der kan klare 400V, så kan man godt bruge 220 V AC.

Hmm, er du helt sikker? Nok kan en ny lyt klare den højere spænding, men risikerer man ikke bare at FET'en ikke kan?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
reinholdreinholdSkrevet 15/04-03 15:16 
Selvfølgelig skal man lige checke at FET´en kan klare spændingen, men det skulle være meget unormalt hvis den ikke kunne. De fleste klarer et drop på 1000V DC mellem Drain og Source.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/04-03 15:24 
Ja, så burde der jo ikke være nogen problemer! :-)

Er du noget du selv har erfaret?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
reinholdreinholdSkrevet 15/04-03 15:57 
Ja, mange gange :) Jeg arbejder som elektronik udvikler, og har bla. udviklet SMPS´er og også repareret dem i mange år.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 15/04-03 16:11 
Okay! Cool!

Jeg er igang med at uddanne mig til Radio-Tv-fagtekniker, men jeg er ikke nået så langt endnu!
Det er sgu meget rart at have styr på det tekniske en gang imellem! ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig