X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Pop/Rock eller Punk?


Svar
ThealmightyThealmightySkrevet 28/06-04 12:51 
Jeg synes ærlig talt vi lever i en verden fuld af musikfænomenet pop, men efter at have læst topicet "Hvad lytter i til" har jeg fået indtryk af at folk herinde lytter mere til Rock / punk / og måske lidt heavy?
Er mine forhåbninger realistiske? ;)
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 12:56 
Ja ;) Jeg hører f.eks. generelt ikke så meget pop, og da slet ikke R'n'B, Hip-Hop, Rap og Techno da det ikke er min genre. Men hvis du smækker noget Nirvana, The Vines, eller lignende frem på disken er jeg solgt. :)
ThealmightyThealmightySkrevet 28/06-04 12:57 
Det er sgu dejligt at høre, herfra hvor jeg kommer er vi en gruppe på 20 ud af 4000 der er vilde med den genre.
salsalSkrevet 28/06-04 19:18, rettet 28/06-04 19:18 
Nirvana og The Vines er da også pop. Og hvad så, hvis Steve Albini har produceret én Nirvana-plade? Nevermind er måske verdenshistoriens mest vanrøgtede plade overhovedet. Endnu værre end det Phil Spector har gjort ved Let It Be. Lyden er jo gennemført poleret og slet ikke så 'beskidt' som bandet bliver solgt som. Selv The Strokes lyder mere 'beskidt' end åh-så-street'e Nirvana.

Desuden, hvad betyder 'rock'? Er 80% af al musik ikke rock? Det er jo komplet latterligt. Både rock og jazz er blevet komplet ubrugelige termer!

Men altså: Dreampop, new wave, postpunk, postrock, shoegazer. (Bauhaus, Bonnie 'Prince' Billy, Cocteau Twins, Codeine, Godspeed You Black Emperor!, Joy Division, My Bloody Valentine, Nico, Nina Nastasia, Nine Inch Nails, Red House Painters, Slowdive, Spiritualized, Stars of the Lid, Streets, Xiu Xiu).
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 19:22 
sal>
Nirvana og The Vines er da også pop.

Nej, hvis du tror det virker det ikke som om du har hørt dem nok.
tastasSkrevet 28/06-04 19:33, rettet 28/06-04 19:35 
Jeg tror sal definerer begrebet ud fra ordets "forstand" - pop = populær musik. På den måde kan man jo godt kalde Nivarne for "pop".

Andre tænker ofte pop som "main-stream" musik (Det er en farlig generalisering at forvilde sig ud i) - såsom Aguilera, Westlife o.l. (Så kan der igen argumenteres for, at hvis nok høre en bestemt genre er det "main-stream" uanset hvilken betegnelse vi nu end kunne pådutte den :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 19:46 
Ahhh... På den måde, vil dog stadig kalde The Vines og Nirvana for rock, nok er de begge populære men vil foretrække at bruge mainstream til det istedet for pop, da pop jo mest bliver brugt som et begreb om musik som er lidt sukkersødt, og nogen gange da også godt.
(Jeg undgår helts sukkersødt Sugerbabes musik, Britney osv.)
CoreCoreSkrevet 28/06-04 20:02 
Vi skal bare ha' noget KoRn, så er alt det andet ligemeget...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
salsalSkrevet 28/06-04 20:06 
Du vrøvler, Matt. Hvad er det, der får Nirvana til at sælge? Er det den fantasifulde instrumentering? Er det den nyskabende brug af flerstemmig sang? Eller er det - damdamdam - den gode melodi? Det er selvfølgelig den gode melodi, som den herre Cobain var i stand til at levere, ligesom vi herhjemme har Tim Christensen og ham den tykke fra Saybia.

En god popmelodi (Jvf. Nirvana) synes at være det eneste, der kan sælge plader i den moderne verden, og det er lidt trist, synes jeg, da et musikalsk udtryk indeholder så mange andre dejlige elementer end netop en god melodi. En god popmelodi er fuld af små stumper ("Hooks"), som rammer én mere eller mindre hårdt. Jeg citerer frit fra hukommelsen "Cos you're the fire, you're the one, if you would ever see the sun", "I staaaaay to watch you fade away, I dreaaaam of yoooou toniiiight" og sidst men ikke mindst "I take advantage while, you hang me out to dry, but I can't see you every night, for free".

Det burde egentlig sige sig selv, men de tre sange er identiske i den henseende at de benytter sig af standard-instrumentering og gode pop-hooks og -melodier. Indpakningen er bare lidt forskellig bandsne imellem. Selv tekstuniverset hos de tre bands er lige dårligt. Kærlighedspjank og "I hate myself and I want to die". Spare us!

Og jeg blev slet ikke færdig med at tilsvine Nevermind. Jeg har lykkeligvis glemt producerens navn ("Fortrængt" synes umiddelbart et mere passende verbum). Guitar-distortionen er poleret, så den virker 'varm' og 'blød' og ikke-stødende. Lige sådan noget som MTV elsker. Trommerne er ikke engang altid trommer. Det er programmerede samples af Dave Grohl, der spiller. Og bassen gider jeg næsten ikke kommentere på, da Krist Novoselic ikke bare er teknisk inkompetent men direkte uinspireret og k.e.d.e.l.i.g i sit spil. Hør bare MTV-young-and-full-of-contempt-hittet Smells Like Teen Spirit som er et ærke-eksempel på vaske-ægte bassist-dumhed. Et begreb som lykkeligvis er på retur.

Personligt elsker jeg gode melodier. Men man skal altså ikke gøre det til mere, end det er. Eksperimenterende popmusik er noget af det bedste, jeg ved. Men guitar-pop er nærmest altid kedeligt. Ikke at Nirvana er et ærketypisk eksempel på guitarpop (Melodierne er simpelthen ikke gode nok, og bandmedlemmerne går for lidt i bad), men de mangler simpelthen personlighed og rafinnement i deres udtryk. Men en god melodi er som ofte nok.

Og i denne forbindelse vil jeg gerne udlove min "In Utero" og min "Nevermind". To for 100 kroner+porto. Go fetch, tøser.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 28/06-04 20:13 
Sal slår til igen (=

Thealmighty>> Hvis du søger et sted hvor en del lytter til semi atypisk og generelt god musik, så er dette forum et godt valg.
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 20:38 
sal >
Jeg gider ikke diskutere det her, det er en smags sag. Man kan ikke diskutere smag, og du skal ikke regne med omvende mig fra at være Nirvana fan, jeg synes det er god musik - du gør ikke, fint. Men jeg vil ikke blande mig i dit musik, og du bør da også være lige glad som jeg er lige glad med det du hører(?).
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 28/06-04 20:43 
Nu var Curt ko ben ikke den som skrev sange for at komme til at ligge nr1 på alverdens top lister.

Tit lavede de grin med deres egne nr til live optræden, eks. ved at bevist at løsne guitar strengene så den overhovedet ikke stemte samtidig med at kurt ko ben sang pivende falsk en hel koncert.. bare fordi han havde lyst.
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
CoreCoreSkrevet 28/06-04 20:45, rettet 28/06-04 20:46 
Enig i at Nirvana er voldsomt overvurderet, men Unplugged-skiven er lækker, søndag formiddag med ondt i hovedet...eller d.v.s at det VAR den, nu er den blevet spillet et par hundrede gange for meget, for mit vedkommende.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 20:53 
Måsker er de overvuderet, men der skulle eftersigende være en del rock stjerne som ser op til den...
salsalSkrevet 28/06-04 20:54 
Vi diskuterer heller ikke smag, selvom det selvfølgelig sagtens kan diskuteres ud fra en empirisk baggrund. Når man har hørt flere slags musik og fordybet sig mere, har man per definition et bedre udgangspunkt for at høre musik og sortere det uinspirerede og æstetisk forfladigede fra.

Vi diskuterer derimod det, at du ikke har styr på dine begreber. At jeg og de fleste andre seriøse musikelskere synes, produktionen på Nevermind er malplaceret og decideret pinlig er noget andet. Men det er selvfølgelig også fint nok at høre Nirvana, Foo Fighters og venner og i det hele taget føle sig helt vildt alternativ. Man er det bare ikke. På det grundlag er man cirka lige så alternativ som min mor. Og hvis ret skal være ret (Og det skal det vel), er man faktisk betydeligt mindre.

Jeg har intet imod dig, og jeg vil absolut ikke hænge dig ud. Jeg har da også selv hørt meget Nirvana. Dog vil jeg klart anbefale dig at lytte til In Utero og Nevermind, se forskellene i produktionen og derefter erkende, at produceren på Nevermind (Mit cover siger, at det er Butch Vig) gør et langt dårligere job end Steve Albini på In Utero.

Alt i alt vil jeg også helst undgå at diskutere musik, som man er uenige om. Så vil jeg hellere tale om den musik, man kan blive enige om.

I øvrigt vil jeg ikke anbefale dig at være ligeglad med den musik, jeg hører. Jeg formoder, at du ikke kender nogen af navnene overhovedet, og jeg vil derfor anbefale dig at lytte til eksempelvis Joy Division, som jeg tror, du vil synes om. Af anbefalelsesværdige numre kan jeg nævne "Twenty Four Hours", "The Eternal" og "Decades" fra albummet Closer og "Disorder", "New Dawn Fades" og "She's Lost Control". Hvis du har nogle navne, du kan anbefale, er jeg da også meget interesseret. Det er vel det, det hele handler om. At lære fucking fantastisk musik at kende. Og Joy Division er intet mindre end fucking fantastisk musik.

Kys,
J
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
salsalSkrevet 28/06-04 20:57 
Og apropos det med at 'se op til', så har Kurt Cobain udtalt, at Ian Curtis' stemme er guddommelig. Ian Curtis var sanger og tekstforfatter i Joy Division.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
majjohamajjohaSkrevet 28/06-04 21:00 
Så ryger vi ind på noget af det rigtige ;) At anbefale det man synes er godt, jeg skal se om iTunes Music Store har noget Joy Division og så vil jeg lige finde ud af om det er noget for mig ;)
salsalSkrevet 28/06-04 21:06 
Yeah. Jeg kender ingen, der har hørt Joy Division og bagefter haft noget ondt at sige om goth rock. Hvis man kan lide Joy Division, vil man sikkert også synes om Gang of Four (Verdens sejeste postpunk-band!) og Interpol. Især sidstnævnte. Men det er jo noget helt andet.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
WehnerWehnerSkrevet 28/06-04 23:46 
sal>
Og bassen gider jeg næsten ikke kommentere på, da Krist Novoselic ikke bare er teknisk inkompetent men direkte uinspireret og k.e.d.e.l.i.g i sit spil. Hør bare MTV-young-and-full-of-contempt-hittet Smells Like Teen Spirit som er et ærke-eksempel på vaske-ægte bassist-dumhed.

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv - du er vel ikke tilfældigvis også bassist?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CoreCoreSkrevet 28/06-04 23:49, rettet 28/06-04 23:50 
VIVA LES CLAYPOOL !!! :D

EDIT: og Steve DiGiorgio & Rob Trujilo
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RuneSPRuneSPSkrevet 28/06-04 23:51 
Er næsten kun til metal... men det siger vel heller ikek så meget :/
CoreCoreSkrevet 28/06-04 23:57 
JO DA! Det er jo det, det hele handler om :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 29/06-04 00:17, rettet 29/06-04 00:36 
sal:

Du har styr på begreberne, men du har tydeligvis ikke styr på Nirvanas historie.

Med Nevermind ville de lave - i Kurt Cobains verden - den ultimative pop-plade. Det er ikke deres generelle tilgang til musikken, som Nevermind er et udtryk for. Hør fx Incesticide.

sal>
Og jeg blev slet ikke færdig med at tilsvine Nevermind. Jeg har lykkeligvis glemt producerens navn ("Fortrængt" synes umiddelbart et mere passende verbum). Guitar-distortionen er poleret, så den virker 'varm' og 'blød' og ikke-stødende. Lige sådan noget som MTV elsker.

Ja, selvfølgelig. Det var jo noget af det eksperimentet Nevermind gik ud på. At sammenblande den gode melodi og det polerede, med det rå og kantede (fx den til tider hidsige og udtryksfulde vokal, eller dynamikken i guitarspillet).

EDIT: Men dermed ikke sagt at produktionen er perfekt, slet ikke. En lidt mere beskidt guitarlyd visse steder, havde bestemt klædt Nevermind.

Trommerne er ikke engang altid trommer. Det er programmerede samples af Dave Grohl, der spiller.

So what?

Og bassen gider jeg næsten ikke kommentere på, da Krist Novoselic ikke bare er teknisk inkompetent men direkte uinspireret og k.e.d.e.l.i.g i sit spil. Hør bare MTV-young-and-full-of-contempt-hittet Smells Like Teen Spirit som er et ærke-eksempel på vaske-ægte bassist-dumhed. Et begreb som lykkeligvis er på retur.

Det er jeg til gengæld enig i. Chris Novoselic trækker niveauet ned.

Jeg er ikke Nirvana fan-boy. Men du virker lidt firkantet i din analyse, og ikke mindst i dine holdninger ;)
majjohamajjohaSkrevet 29/06-04 10:37 
Endelig nogen jeg kan forstå, sådan lidt. Jaes ville lige rette lidt, Krist Novoselic ;) Ikke Chris...
Men kom til at tænke på sal, du siger jo at alt rock snart er pop. Er Slipknot så også pop bare fordi de bliver spillet i Boogie? For det virker nu lidt underligt for mig.
salsalSkrevet 29/06-04 11:31, rettet 29/06-04 11:33 
jaes>
Du har styr på begreberne, men du har tydeligvis ikke styr på Nirvanas historie.

Try me. :)

jaes>
Med Nevermind ville de lave - i Kurt Cobains verden - den ultimative pop-plade. Det er ikke deres generelle tilgang til musikken, som Nevermind er et udtryk for. Hør fx Incesticide.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad det er, du mener. For mig at se er den eneste forskel på de forskellige Nirvana-albums selve produktionen, som er bedre på de senere albums og helt igennem miserabel på Nevermind. Deres generelle tilgang til musikken er gode popmelodier over mere eller mindre fine riffs.

jaes>
Ja, selvfølgelig. Det var jo noget af det eksperimentet Nevermind gik ud på. At sammenblande den gode melodi og det polerede, med det rå og kantede (fx den til tider hidsige og udtryksfulde vokal, eller dynamikken i guitarspillet).

Mange popmusikere har hidsige og udtryksfulde vokaler. Jeg nævner i flæng: Bob Dylan, C.V. Jørgensen, Mark Hollis. Og du må vist hellere forklare mig, hvad du mener med 'rå og kantet' guitarspil. Nirvana er ikke ligefrem Sonic Youth.

jaes>
So what?

Man kan tydeligt høre, at det er programmeret med samples. Det er uprofessionelt og lamt.

jaes>
Jeg er ikke Nirvana fan-boy. Men du virker lidt firkantet i din analyse, og ikke mindst i dine holdninger ;)

Jeg kan jo godt lide Nirvana. Jeg kan godt lide gode popmelodier. Det eneste problem synes at være, at folk har svært ved at acceptere og respektere bandet for det, det er.

Matt:
Udtrykket 'pop' fungerer jo på flere plan. Overordnet fungerer det som en definition på 'populær musik', som kan være næsten alt. Det vil sige, at en hvilken som helst genre samtidig og sideløbende kan fungere under 'pop'-begrebet. Sekundært skal man se en viderudvikling af begrebet. Det er ikke bare en definition på 'populær' musik; immanent i begrebet ligger også en definition af nogle af de egenskaber, populær musik som regel indeholder. Primært gode melodier, en poleret produktion, osv. Letfordøjelig musik, som regel.

Som band fungerer Slipknot under kategorien pop, fordi bandet har en tilpas stor målgruppe til at blive spillet. Det meste 'kendte' musik er pop, om man vil eller ej. Men Slipknot-melodier er ikke popmelodier. Melodierne er dårlige, hvis de skal ses for sig selv. Men de er en del af et lydbillede og står, som jeg ser det, ikke i centrum som sådan. Og lyden er langt fra blankpoleret.

Det ville være dejlig nemt, hvis man kunne sige 'ja' eller 'nej' til, om Slipknot er popmusik. Både/og. De er vel talerør for en genre (Hvad er de egentlig? Nu-metal?), som tilfældigvis overlapper med popmusik nu og da.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
jaesjaesSkrevet 29/06-04 19:43, rettet 29/06-04 20:45 
sal>
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad det er, du mener. For mig at se er den eneste forskel på de forskellige Nirvana-albums selve produktionen, som er bedre på de senere albums og helt igennem miserabel på Nevermind. Deres generelle tilgang til musikken er gode popmelodier over mere eller mindre fine riffs.

Så er 99% af al musik jo pop. Catchy hook-lines, melodiske riffs og en generel fængende melodi gør jo ikke alene musik til pop.

Nevermind er i mine øjne pop-rock, eller støjende pop-rock afhængig af temperament og smag, men der er masser af numre på Incesticide, og enkelte på In Utero, som vil skræmme 90% af alle pop-elskere væk. Det er simpelthen for "ondt", skævt og larmende. I min bog er pop ikke larmende. Højest støjende. Der er vel forskel - i musikkens verden, that is.

Og du må vist hellere forklare mig, hvad du mener med 'rå og kantet' guitarspil. Nirvana er ikke ligefrem Sonic Youth.

Jeg brugte ordet dynamisk om guitarspillet, ikke råt og kantet :)

Det er udtrykket som, sammenlignet med "klassisk" pop, er råt og kantet. Men, som nævnt af os begge, det er pakket godt ind i pop-sovs og (over)poleret produktion.

Man kan tydeligt høre, at det er programmeret med samples. Det er uprofessionelt og lamt.

Så længe Dave Grohl kan spille det live, kan jeg ikke se, at det skulle være uprofessionelt.

EDIT: Meningsforvirrende sætning rettet :)
ThealmightyThealmightySkrevet 29/06-04 20:08 
Mysterious>
Thealmighty>> Hvis du søger et sted hvor en del lytter til semi atypisk og generelt god musik, så er dette forum et godt valg.

Ja tak det har jeg fundet ud af :P. MEn lige en ting, er Sum 41, Blink 182, P.O.D., Good charlotte, og green day, alt sammen punk. for det påstår de jo selv?. Hva indebærer begrebet punk?
jaesjaesSkrevet 29/06-04 20:25, rettet 29/06-04 20:25 
Punk-bølgen startede i begyndelsen af 1970, som en gruppe vrede unges modsvar på den moderne kapitalisme. Og er lige så meget en bevægelse og en politisk filosofi, som en musikgenre.

Ingen af de nævnte bands er punk. Dog er termen neo-punk, flere gange blevet brugt om bl.a. Green Day, og personligt synes jeg også, at de kommer tættest på. Men "ægte" punk, er de ikke.

The Stooges (Iggy Pop´s gamle band) omtales ofte som nogle af "forældrene" til punk-musikken (de blandede dog flere stilarter). Sex Pistols, Clash og Ramones, har også haft stor betydning. Af danske, var Sods (nu Sort Sol), blandt de første punk-bands.
ThealmightyThealmightySkrevet 29/06-04 20:42 
Thx :D
salsalSkrevet 29/06-04 21:04 
jaes>
Så er 99% af al musik jo pop. Catchy hook-lines, melodiske riffs og en generel fængende melodi gør jo ikke alene musik til pop.

Jo, hvis det er de mest nævneværdige elementer, så er det pop. Men du må da gerne forklare mig, som om jeg var ukyndig, hvad pop så består i. Du får det til at lyde, som om du mener, at pop ikke kan være nyskabende og per definition er en skidt ting.

jaes>
Nevermind er i mine øjne pop-rock, eller støjende pop-rock afhængig af temperament og smag, men der er masser af numre på Incesticide, og enkelte på In Utero, som vil skræmme 90% af alle pop-elskere væk. Det er simpelthen for "ondt", skævt og larmende. I min bog er pop ikke larmende. Højest støjende. Der er vel forskel - i musikkens verden, that is.

Jeg elsker pop. Og jeg er ikke blevet skræmt væk af andet end produktionen på Nevermind.

jaes>
Så længe Dave Grohl kan spille det live, kan jeg ikke se, at det skulle være uprofessionelt.

Jeg tror ikke, du forstår, hvad jeg siger. Det er jo produceren, der har fået en hjerneblødning. Man kan flere steder høre på trommerne, at det ikke er en rigtig trommeslager, der spiller. Prøv at høre hvor karikerede slagene er. Selvfølgelig kan han spille det live! Dave Grohl var i sin tid en af de bedste trommeslagere i rock overhovedet! Så hvad fanden er meningen med ikke at bruge ham!?

Jeg tror faktisk, vi er ret enige. Undtagen med hensyn til punk, hvor jeg jo egentlig ikke mener, Stooges har betydet ret meget i forhold til for eksempel Velvet Underground (Stort set det eneste rockband, jeg hører), Clash og - især! - Sex Pistols. Men jeg kan da godt se nogle koblinger. Sort Sol er vel egentlig også postpunk. Men også kun fordi jeg elsker petitesser. :)

Handler punk ikke om idealisme? Eller, måske ikke en tro på det ideelle men så i hvert fald en bevidsthed omkring dyder. Det ville jeg mene. Under alle omstændigheder er det bizart, at bands som Green Day kan falde under en betegnelse, der har noget som helst med punk at gøre. Men, altså. Jeg forsøger at slippe for at beskæftige mig med den slags bands.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 29/06-04 21:12, rettet 29/06-04 21:36 
Jeg vil sige at de har punk elementer i sig i hvert fald. Det tiltrækker et nuværende stort punk publikum, dog er der tilsat en del pop som gør at det ikke er helt så vildt som normalt punk.

Sum 41 og Blink 182 er efter min mening tættere på at være punk end Good Charlotte og Green Day.
salsalSkrevet 29/06-04 22:00 
Jeg bryder mig ikke om, hvis det skal blive en konkurrence om, hvem der er mest 'punk' (Det er i virkeligehden slet ikke noget at konkurrere om, men lad nu det være). I stedet vil jeg hellere se på selve musikken. Alle fire bands har mindre talent end min søsters dreng på fire. Så hvorfor overhovedet bruge tid på dem?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 29/06-04 22:26, rettet 29/06-04 22:55 
Han spurgte, jeg svarede. Desuden har det intet med konkurrence at gøre, jeg vurderer, ud fra min opfattelse af hvad punk er, hvad der er mest punk agtigt. Så han måske selv kan få en lidt klarere opfattelse af genren. Dog ville Jaes' eksempler sikkert hjælpe yderligere.

Men ja, talentet er heller ikke hvad f.eks. Blink-182 har. Hvilket de også selv ved og indrømmer.

De laver, som mange andre bands, nogle fængende melodier og så laver de nogle enkle tekster. Jeg tror de tiltrækker folk fordi de nærmest føles som de er en del af os, og ikke bedre, eller på et højere stadie. Og så er de meget ærlige og personlige mht. tekster også. Altså ville stemningen være en stor del af en koncert med dem.
salsalSkrevet 29/06-04 22:40 
Jonas <3 Blink 182 - Punx 4 life!!!1
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 29/06-04 22:44, rettet 29/06-04 22:54 
? - Virker lidt mere pop agtigt, men som nævnt siger jeg også at det er den bløde del af punk. Punk tilsat en del pop-elementer. Altså bliver en del pop fans også tiltrukket.

Jeg tror bare at Blink-182 har lidt mere sjæl i sig end mange andre, og jeg tror ikke de bliver så styrerede af managere og producere som f.eks. Britney Spears. De er 2 drengerøve der synes det er sjovt at spille musik, sådan set.
salsalSkrevet 29/06-04 22:54, rettet 30/06-04 00:05 
Det er også lidt unfair at sammenligne dem med Velvet Underground. I det hele taget er det unfair at sammenligne bands med Velvet Underground. Jeg kender ingen andre bands, der har leveret så gode plader og KUN gode plader. Og tænk også lige på, hvor mange fantastiske solokarrierer, der er kommet ud af Velvet Underground. John Cale, Lou Reed og Nico (En lille personlig favorit). Fantastisk band på alle tænkelige måder.

Popmusik med sjæl er ellers noget af det bedste, men hvor findes der bare meget fladpandet pop. Er der nogen her, der hører The Smiths? Verdens bedste melodier, men gud hvor er musikken i sig selv dog fantasiløs. Gå ikke glip af Morrissey på Roskilde, de af jer der skal afsted.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
MarcusMarcusSkrevet 29/06-04 23:00 
Gammel rettelse>> Jeg rettede min indlæg hvor jeg før sammenlignede Blink-182 med Velvet Underground hvor jeg mente at VU selvfølgelig har langt mere talent og sjæl i musikken.

Nyt>>
Ja, der er kommer mange gode solo karierrer ud af bandet, hvoraf jeg kender mest til Lou Reed som jeg personligt har som nuværende favorit.

Ok, jeg tilføjer Morrissey til listen.
CoreCoreSkrevet 29/06-04 23:10, rettet 29/06-04 23:10 
Thealmighty>MEn lige en ting, er...P.O.D...punk. for det påstår de jo selv?. Hva indebærer begrebet punk?

Ja, og de påstår også at de "opfandt" rap/hiphop-metal.
P.O.D. er bare en bande fladpandet wanna-be's der danser rundt og faker at de er nogle hardcore fyre der har noget at byde på...

Som eksempel på et nutidigt punk-band, er "At the drive-inn" vist et meget godt eksempel. Egentlig burde The Offspring også kunne kaldes for punk, selvom de i min bog hører under genren crap :)

NU lover jeg at der ikke kommer flere sure opstød herfra :) ...(tror jeg)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 30/06-04 00:55, rettet 30/06-04 00:58 
sal>
Du får det til at lyde, som om du mener, at pop ikke kan være nyskabende og per definition er en skidt ting.

Det synes jeg nu ikke jeg gør. Men jeg er selvfølgelig heller ikke dommeren. Det er du som læser :)

Jeg synes _netop_ at pop kan være fornyende og frisk, fx på Nevermind. Det jeg opponerer imod er, at du kalder Nirvanas musik for pop over én kam, for det mener jeg bestemt ikke er tilfældet. Med Incesticide som det mest lysende eksempel, efter min mening.

Jeg tror ikke, du forstår, hvad jeg siger.

Tror nu mere, du ikke forstod mig. Jeg er generelt for "håndlavet" musik, når det er åbenlyst at bruge det. Men det synes jeg ikke det er på Nevermind. Havde jeg været producer på den plade, havde jeg sandsynligvis ikke brugt samples, men jeg kan ikke se det underminerer produceren, at han har valgt dette. Havde det været jazz eller "klassisk" rock, havde det været en anden snak.

Havde Nevermind været lavet i dag, er det ikke utænkeligt, at den havde været fyldt med moderne synth-lyde, tromme-samples inspireret af Daft Punk, what ever. Det er mit indtryk at Kurt Cobain, ville ramme tidens musik, med sin egen stil, så alt var/er muligt.

EDIT: Ser man videoen til Come As You Are (den video hvor de har jakkesæt på, mener det er den), er det tydelig, at de har et had-/kærlighedsforhold til MTV-generationen, og ikke mindst pop-musik som helhed.
CoreCoreSkrevet 30/06-04 08:24 
jaes>
EDIT: Ser man videoen til Come As You Are (den video hvor de har jakkesæt på, mener det er den

Det var "In Bloom" :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
salsalSkrevet 30/06-04 08:47, rettet 30/06-04 08:50 
jaes:
Du må da medgive, at det er et decideret dumt at programmere trommerne på Nevermind, når Dave Grohl er så god en trommeslager. Trommerne ville jo klart have været bedre, hvis der var brugt live-sekvenser. Det tager fuldstændig tanden af spillet.

Jeg ved ikke helt med Daft Punk, men jeg tror da, synthesizer ville være et godt valg for Nirvanas image. Jeg har ikke rigtigt noget imod Nirvana, selvom jeg synes, det er lidt kedeligt til tider. Til andre tider lidt fantasiløst. Men de er jo bare nogle fyre, der vil spille lidt råk med poppede melodier. Jeg synes vist nok også, at Foo Fighters er bedre til det med at spille råk. Men det er svært at sammenligne de to grupper.

Men nu vi snakker om punk, hvad så med postpunk? Er der nogen, der lytter til Gang of Four, Devo, Talking Heads og Joy Division? Og hvad med Interpol? Der må da være nogle skabs-Interpolfans her et sted.

Jeg er i øvrigt ikke bassist. Jeg er erklæret antiguitarist, synththth-programmør og klaverpunker. Er der nogen her, der spiller?
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
CoreCoreSkrevet 30/06-04 10:26 
Sang i mine unge dage i et dødsmetal-band, tag den! :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
majjohamajjohaSkrevet 30/06-04 11:52 
Jeg spiller selv guitar.
jaesjaesSkrevet 30/06-04 13:58 
sal>
Du må da medgive, at det er et decideret dumt at programmere trommerne på Nevermind, når Dave Grohl er så god en trommeslager.

Sorry, can´t do that =)

Men vi er helt enige om, at Dave Grohl er en virkelig god trommeslager. Og på daværende tidspunkt, muligvis den bedste i de stilarter han hovedsageligt bevægede sig inden for.

Men nu vi snakker om punk, hvad så med postpunk? Er der nogen, der lytter til Gang of Four, Devo, Talking Heads og Joy Division? Og hvad med Interpol? Der må da være nogle skabs-Interpolfans her et sted.

Ikke de nævnte, men lidt New Order (det er selvfølgelig ikke rendyrket post-punk - kun nogle af numrene) og lidt Sort Sol bliver det da til (ikke at forveksle med Sods, som jo primært spillede punk - jf. din tidligere kommentar) :)

Jeg er i øvrigt ikke bassist. Jeg er erklæret antiguitarist, synththth-programmør og klaverpunker. Er der nogen her, der spiller?

Jeg spiller guitar og bass til husbehov. Programmerer også synth, men er nybegynder.
SumezSumezSkrevet 25/01-05 20:59 
Hvordan har jeg dog overset denne tråd? :O
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
salsalSkrevet 25/01-05 21:11 
Den er ubetalelig. Jeg skriver fantasiløse svinere, jaes bruger en Nirvana b-sideopsamling som bevis på, at Nirvanas generelle tilgang til musik ikke er pop-fokuseret, Matt hører håbløs musik, osv. Fantastisk tråd.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
jaesjaesSkrevet 26/01-05 00:09 
? Skal du være fræk?

*Den stædige del af min personlighed, har lyst til at svare på tiltale, men jeg gider ikke rigtigt genoptage emnet* :)
salsalSkrevet 26/01-05 00:31 
Nej, nej. Jeg tror i øvrigt alligevel, vi blev mere eller mindre enige til sidst.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
jaesjaesSkrevet 26/01-05 01:45 
sal>
Nej, nej.

Ved det, det var bare for sjov :)

Jeg tror i øvrigt alligevel, vi blev mere eller mindre enige til sidst.

Jep.
thewoetthewoetSkrevet 26/01-05 14:37 
Jeg "lytter" til :

Rise Against
Nofx
Lagwagon
Millencolin
Zebrahead

det lytter jeg til mest for tiden lige nu,det meste af det er punk/rock
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig