X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Amiga 500 eller 600?


Svar
nerosnerosSkrevet 24/06-04 12:00 
Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvad er forskellen mellem Amiga 500 og 600? Andet end at Amiga 600 er mindre og mere fix i designet!
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 24/06-04 12:04 
Der er i hvert fald nyere indbygget Kickstart i Amiga 600 og det nummeriske tastatur er skåret væk. Måske er den vist også født med 1MB RAM. Jeg kan ikke rigtigt huske det, for Amiga 600 betragtes generelt som en fejl (qua det tidspunkt den udkom på), som ingen købte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 24/06-04 12:06 
Vil det så sige, at hvis man vil anskaffe sig en Amiga så er 600 versionen det rigtige valg at gå efter?
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 24/06-04 12:06 
RJK>
(...) som ingen købte.

Bortset fra, at det var den eneste jeg nogensinde ejede :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 24/06-04 12:07, rettet 24/06-04 12:07 
Nerosretro:

Mellem de to? Tjah, det er vel lidt hip som hap i dagligt brug. Men jeg ville da klart anbefale en Amiga 1200.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/06-04 12:08 
Naiera>
Bortset fra, at det var den eneste jeg nogensinde ejede :p

Okay, men der var ingen der havde én Amiga og så købte en 600 bagefter (medmindre det var for at have en komplet samling). Det var en meningsløs udgivelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 24/06-04 12:11 
Okay! Amiga 1200 den kan jeg godt huske. Jeg havde en Amiga 500 i sin tid. 1200 versionen hvad kan den så hvis jeg må ha lov at spørge? Jeg kender ikke så godt Amigaens historie nemlig.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 24/06-04 13:45 
Lægmandsudgave: Væsentligt hurtigere og bedre grafik. Kan køre "alle" Amiga-spil (hvilket de andre ikke kan).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TurricanTurricanSkrevet 24/06-04 13:49 
Kører du så med en anden kick? Jeg har da en masse spil der ikke kan køre på 1200'eren.
The Gods pause for a moment...
RJKRJKSkrevet 24/06-04 13:56 
90% af alle ECS-spil kører på AGA-maskiner ved at slå AGA fra i bootmenuen. De resterende kan køres med forskellige degraders.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
flottenheimerflottenheimerSkrevet 24/06-04 15:00, rettet 24/06-04 15:10 
RJK>
Okay, men der var ingen der havde én Amiga og så købte en 600 bagefter (medmindre det var for at have en komplet samling). Det var en meningsløs udgivelse.

Jeg gjorde :-)

Jeg havde først en 1000er. Så købte jeg en 500er istedet. Så købte jeg en 600HDer istedet (jeg synes at det var fedt, at den var mindre - og så havde den indbygget harddisk). Men så savnede jeg det nummeriske tastetur i DPaint (!) (svjh så brugte jeg det til [perspective/3D]). Så jeg købte også en 500 Plus (1MB RAM, ECS chipset, WB 2.0) osv. osv.

Jeg mindes dog at både 500 Plus og 600 ikke var 100% bagud kompatible. De nye versioner af Kickstarten voldte en del problemer med mange gamle spil og demoer.

... og så røg jeg på PC & Mac ...
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
flottenheimerflottenheimerSkrevet 24/06-04 15:05 
Amiga hardware history:

Her!
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
TurricanTurricanSkrevet 24/06-04 15:16 
RJK>
De resterende kan køres med forskellige degraders.

Det lyder godt, kan du uddybe lidt, evt. et link til hvor jeg finder sådan en degrader?
The Gods pause for a moment...
JmogJmogSkrevet 24/06-04 17:36 
Må jeg også være med til at jokke på RJK? :-)

Jeg var også en lykkelig ejer af en Amiga 600. Nok den maskine der har givet mig mest spilleglæde nogen sinde. Pinball Fantasies, mmmmmm...
RJKRJKSkrevet 24/06-04 18:29 
Ingen, der vidste hvad de gjorde... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 24/06-04 18:58 
jeg havde en amiga 500+..
dejlig maskine... den kunne køre alt.
By the power of Grayskull!
valiantvaliantSkrevet 24/06-04 20:50, rettet 24/06-04 21:00 
Har haft og har stadig en del Amigaer og Amiga ting, mener at det er en kanon maskine og stadig det konsol jeg foretrækker når jeg skal råhygge, det meste er pakket væk, har dog en 500+ fremme i øjeblikket, den vil dog ikke tage et af mine ynglingsspil Boulder Dash, så jeg skal nok snart ind og rode i bunken.
Mener ikke at der findes en Amiga der tager alt uden at der skal gøres et eller andet for at få den til det, enten er rammene i maskinen for små eller også er Kick start versionen for ny.
Det løses normalt med en RAM udvidelse eller en Kickstart omskifter, som findes på en diskette eller ved at montere nogle ekstra kredse i maskinen, i min 500+ er der en kickstart 1.3 og en 2.0 jeg kan skifte imellem.
Her er lige hvad jeg husker for at det kører:
500 er kickstart 1,3 for lidt RAM, 512 kb ram monteres.
1000 ingen kickstart i maskinen skal startes op m. boot disk
CDTV er en 1.3 maskine med 1mb ram, men CD drevet tager så meget hukommelse at der ikke er hukommelse nok til spillene,
afbryder til CD drevet monteres og ram er ok.
500+ kick 2.0 kører ikke de ældre spil, kickstart omskifter bruges.
600 kick 2.0 som ovenstående.
1200 husker ikke lige kick, men som ovenstående.

jmog: jeg kan følge dig det er faktisk Pinball Fantasies som sidder i maskinen pt. det kunne være at jeg skulle luske derind med kaffen og jordbærtærten.
nerosnerosSkrevet 24/06-04 22:55 
Hehehe!

Jeg er blevet ramt af Amiga feber. Det er sku en fed computer! Jeg fandt en Amiga 500 billigt her den anden dag, men den er bare så grim og gul. Enten er det sol eller røg. Ikke så pænt! Så jeg vil finde mig en ny i lidt bedre stand.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 24/06-04 23:39 
Amiga 1200 har Kickstart 3.0.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
valiantvaliantSkrevet 25/06-04 00:30, rettet 25/06-04 00:32 
Mente det nok, var ikke helt sikker og ville ikke finde en maskine frem.

Har dog prøvet med kickstart omskiftere på alle maskiner og det virker fint, på det meste.
SumezSumezSkrevet 25/06-04 01:21 
Og jeg som troede den eneste forskel i A600 var den indbyggede RF modulator.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 05/07-04 19:53 
Det er dejligt at se, når min gamle favorit-maskine er oppe at vende.
Vi er vist ved at være omkring det hele, men i stedet for at rode med diverse degraders og sådan noget skidt foretrækker jeg nu selv at have en A500 til de gamle spil og en A1200 til det nye. Dejlig combo, der dækker det hele :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
zarchzarchSkrevet 18/07-04 16:31 
Det kan til tider desværre være nødvendigt at have en maskine af hver, da der korrekt nok er en del der ikke kører sammen.

Rent faktisk udkom der så mange forskellige revisioner af den alment kendte Amiga 500, at enkelte af disse heller ej var kompatible med hinanden, såfremt der var brugt direkte adressering i coden (mange trackloadede spil og demoer). F.eks. kunne min daværende A500 med 1,5MB RAM og kickstart 1.3 ikke kører "State of the art" demoen fra Spaceballs eller "3D Demo" fra Anarchy - eller spillet "Unreal". Derimod kunne en lidt ældre A500 opgraderet med en kick1.3 (fra 1.2) og 1MB RAM køre dem helt perfekt. Det var små ændringer på motherboard layoutet, ændringer i Fat Agnus chippen og lign. der gjorde at det ikke altid var 100% kompatible når der blev anvendt lidt "dirty" programmering.

Da jeg senere købte A1200 var det nærmest 70% af mine demoer og spil der ikke kunne køre, på trods af at jeg slog AGA chipsettet fra i boot menuen. Det var først da mange releasede AGA fixes at de igen kom til at virke - eller når jeg softkickede kickstart 1.3 via en diskette.

Senere fik jeg mig en Amiga 4000 med 030 CPU, og grundet CPU'en var der nu endnu flere der ikke kunne køre - men med diverse fixes kører det. Der kan også hentes degraders der løser en del problemer (bl.a. "T.U.L.E." der kan hentes på ovenstående Aminet link)

Mange af disse fixes kan findes på Aminet (http://ftp.uni-paderborn.de/aminetbin/find) eller www.whdload.de :o)

En gut har lavet nogle guides til rigtigt mange spil for at få dem til at køre på større Amigaer her:
http://www.gerald-yuen.pwp.blueyonder.co.uk/gamesfixes/
KTCKTCSkrevet 19/07-04 18:12 
Nice, tak for tippet med det sidste link.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig