X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Retroanmeldelse: Castlevania


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 19/06-04 00:20 
For snart 20 år siden udkom det første spil bærende "Castlevania"-titlen. Som set så mange gange siden er man hensat til Draculas slot med det ene formål at dræbe greven.

Læs anmeldelsen...
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-04 16:57 
Hvad med at der er flere som anmelder dette spil?
Jeg synes at give dette spil et 3 tal er alt for lidt
Jeg synes det eneste som er svært i dette spil er Dracula
Så mon ikke bare du skal øve dig noget mere på spillet.
Den frustrerende høje sværhedsgrad. host host
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
SumezSumezSkrevet 20/06-04 17:23 
Jeg tror bestemt det ville være sundt at få at andet blik på spillet, men selv mener jeg ikke at det er meget mere værd.
Selv så jeg gerne at flere anmeldte samme spil, men her i starten må fokus primært være på at dække et bredt udvalg af forskellige spil (og vi har i forvejen 10 flere anmeldelser fra CV-serien på vej. :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/06-04 17:26, rettet 20/06-04 17:26 
solid snake>
Så mon ikke bare du skal øve dig noget mere på spillet.

Eller også må du bare erkende, at du er vildt sej til det spil.

Som det fremgår har jeg også spillet det og kan roligt skrive under på, at i hvert fald den sidste tredjedel af spillet er seriøst svært på den dumme måde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 20/06-04 17:30, rettet 20/06-04 17:31 
Omvendt kritiserer folk jo også Contra: Shattered Soldier for at være "for svært", hvilket i grunden er noget sludder. Når man sætter sig ind i spillet vil man bemærke at det netop er spillets udfordring, der gør det fedt, på samme måde som man kan spille Ikaruga igen og igen for at forbedre sine evner. Derudover er det iøvrigt lettere end nogen af de andre Contra-spil.
Jeg vil mene at de tidlige Castlevania-spil har lidt af det samme (ikke mindst fordi det også er Contra-folk, der har arbejdet på dem), og ikke mindst CV1, der fokuserer meget på spilmekanikken og den præcise styring.

Men jeg vil så til gengæld også skrive under på at etteren netop bliver svært "på den dumme måde", der irriterer mere end det underholder. For mit vedkommende, anyway.
Der gør 3'eren det efter min mening betydeligt bedre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 20/06-04 17:33 
solid snake>

Jeg står (naturligvis) ved det, jeg har skrevet. At du er seriøst god til spillet ændrer ikke på at sværhedsgraden er for ubalanceret. Jeg tror, at jeg er omtrent på niveau med gennemsnittet til Castlevania, men det underkender ikke min oplevelse af spillet. Skriv eventuelt en vurdering der afspejler _din_ oplevelse af spillet.
元気ですか。
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-04 21:19 
Det vil jeg heller lade andre om. Da jeg nok ikke egner mig til at skrive en anmeldelse det indrømmer jeg gerne.
Men jeg har stadig bare en anden mening om spillet.
Jeg ville nok have givet karakteren 6
Mere fordi jeg kan nævne mange andre spil som kun burde have 3 f.esk Blades of Steel, Devil World, Indiana Jones and the Temple of Doom, Tiger-Heli, bare lige for at nævne nogen.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
MarcusMarcusSkrevet 20/06-04 21:27, rettet 20/06-04 21:50 
Jeg tror jeg vil give spillet 7 :)

Min begrundelse for karaktereren er: Fin styring, let at gå til, rigtig god musik, fine baner, fin men måske lidt for let sværhedsgrad, fin genspilningsværdi. Dog er spillet for kort.

Der skal da være udfordring i spillet, hvis man ikke kan klare så lidt udfordring så må det simpelthen være mangel på tålmodighed.

Ouroboros>> Hvis du ligger middel så vil jeg gerne se dem der er dårlige til det (=, alternativt spiller du altid lette spil og vurderer derfor dette til svært. Men jeg tror også at spil er blevet lettere med tiden, faktisk.
solid snakesolid snakeSkrevet 20/06-04 21:35 
jeg er helt enig
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 20/06-04 23:55 
Hvilke spil er så svære efter jeres mening? Og hvad mener I da definerer et svært spil?

Jeg tror godt jeg vil vædde på, at hvis vi tog 100 normale spillere, der ikke har spillet Castlevania før, og satte dem til at gøre dette, så ville ingen kunne gennemføre uden at dø halvtreds gange. Snittet ville formentligt ligge over hundrede dødsfald. Hvis man da kunne overtale folk til ikke bare at give op længe forinden.

Hvis det ikke er et svært spil, så ved jeg ikke hvad er.

Til sammenligning kan flere af de nyere Castlevania-spil formentligt gennemføres af de fleste uden at dø mere end et par gange. Hvis Castlevania - som I påstår - er "let" hvordan vil I så vurdere sværhedsgraden af de andre?

Ja, hvis man kan hele spillet udenad, så er det ikke nær så svært. Fordi sværhedsgraden er baseret på "dumme" ting, så som at lære en masse udenad og i mindre grad på reflekser, overblik og den slags.

Om man kan lide den form for udenadslære-sværhedsgrad må være op til den enkelte. Men jeg er sikker på at de fleste vil være enige med mig i, at det må betragtes som værende svært.

Og, ja, spil er med tiden blevet lettere på dette udenadslære-punkt, fordi spil også er blevet længere. Dermed behøves man ikke længere lave denne kunstige forlængelse af spiltiden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 21/06-04 02:45 
Mysterious>
...Der skal da være udfordring i spillet, hvis man ikke kan klare så lidt udfordring så må det simpelthen være mangel på tålmodighed.

Ouroboros>> Hvis du ligger middel så vil jeg gerne se dem der er dårlige til det (=, alternativt spiller du altid lette spil og vurderer derfor dette til svært...

Jeg føler ikke, at jeg tidligere har valgt spil på basis af sværhedsgrad, og hvis et spil er svært på den "gode måde", lader jeg mig da heller ikke afskrække (SM: Lost Levels er nok et godt eksempel), men hvis et spil er svært uden at være underholdende, plejer jeg ikke at tvinge mig selv til at gennemføre det.

Hvis man har spillet en del Castlevnia (og de gamle castlevaniaer i det hele taget - med gamle hentyder jeg til dem med den stive hoppemekanisme), er det hele nok en del lettere, end det var for mig.

Ligesom Rune kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I anser for svært, hvis Castlevania ikke er det...
元気ですか。
MarcusMarcusSkrevet 22/06-04 22:28, rettet 22/06-04 22:34 
RJK/Ouroboros>> Ja, i har nok ret i at det hjælper at ha' spillet spillene meget så hjælper det, selvfølgelig. Generelt må det at man har spillet en del nintendo næsten være nok.

Ang. spil så tror jeg nærmere at jeg anser de fleste spil for at være for lette, og derfor heller ikke mener Castlevania er svært. Men tidsmæssigt burde man ret hurtigt kunne lære at gennemføre hele spillet modsat hvor langt tid det vil tage at gennemføre spil som Battle of Olympus og Simons Quest.
Men lad mig lige give nogle eksempler på hvad jeg synes der gør spillet let:

I: Der er kun 6 relativt korte baner
II: Fjenderne bevæger sig ud fra faste enkle mønstrer.
III: Flere af bosserne kan tæves via nemme strategier, såsom at fastlåse medusa, mumierne og frankenstein plus den medfølger med holywater.
IV: Når man kommer til Dracula starter man hver gang lige neden for trappen.

<Der kommer mere om lidt>

RJK
Og, ja, spil er med tiden blevet lettere på dette udenadslære-punkt, fordi spil også er blevet længere. Dermed behøves man ikke længere lave denne kunstige forlængelse af spiltiden.

Heri er jeg klart uenig. Jeg mener ikke det er nogen "kunstig" måde at forlænge spillet på, jeg synes netop det gør det tilpas svært, og hvis det ikke var det så går man igennem spillet og føler ikke man er blevet presset nok. F.eks. har jeg prøvet et spil hvor jeg let klarede sidste boss, og sikkert endda i første eller andet forsøg. Herefter får man måske at vide at man har reddet verden etc.
Men faktum er, at det virker urealistisk, man har ikke gjort noget som helst eller ydet nok. Måske har man spist samtidig og mange gange valgt de forkerte kommandoer ved fejl.

Hvis du synes udenadslære i spil er en dårlig ting hvad så med spil som Bubble bobble hvor man skal lære hvor power ups kommer frem og hvordan fjenderne bevæger sig. Eller Gitaroo man, udenadslære er den eneste måde man kan lære at gennemføre spillet på. Jeg kan godt give flere eksempler, hvis de ønskes.
SumezSumezSkrevet 22/06-04 23:05 
Jeg synes da, CV4 er betydeligt lettere end "1'eren" (hvis man ser bort fra kampen mod døden..).
CV1 er ikke voldsvært, men op mod de sidste baner, bliver det ret frustrerende, når der pludselig er fleamen og medusahoveder over det hele, og man skal gå på trapper, som man ikke kan hoppe fra, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 22/06-04 23:14 
Jeg synes også at Castlevania IV er alt for let. Noget lettere end Castlevania I.

I sidste bane er der mange fleamen, men den distance man skal gå for at komme til Dracula er meget kort, og når man kommer dertil starter man derfra. Måden det kan gøres på er sådan set bare at løbe uden at tæve fjenderne.

I bane V er der ikke mange fleamen, men derimod medusa hoveder lige inden døden. De kan selvfølgelig give lidt problemer men pga. deres enkle bevægelses system skulle man kunne komme forbi dem ret hurtigt. Desuden, efter hvad jeg kan huske, er der kun medusa hoveder det sted i hele banen.
SumezSumezSkrevet 22/06-04 23:35 
Ehm. Jeg kom til at læse forkert. Troede du havde skrevet noget om 4'eren. Undrede mig også.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
solid snakesolid snakeSkrevet 22/06-04 23:55 
Hvilke spil jeg anser for at være svære til Nintendo 8 bit
Blaster Master er Mega svær at gennemføre. Jeg husker stadig sidste gang jeg gjorder det tog det 8 timer.
Andre spil Double Dragon 1 og 3 De er meget svære.
Jeg har ikke gennemført nogen af dem kun tæt på.
Der i mod er Double Dragon 2 alt for let.
Men Castle Vania 1 er ikke et af de spil jeg brugte lang
tid på at gennemføre, Jeg har kun problmer med Dracula
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 23/06-04 12:35 
Mysterious>
Ang. spil så tror jeg nærmere at jeg anser de fleste spil for at være for lette, og derfor heller ikke mener Castlevania er svært.

No offence, men så er din udtalelse jo ikke noget værd. Man er selvfølgelig nødt til at vurdere ud fra en helhed. Hvis du ikke sammenligner med noget, er din udtalelse ubrugelig. "Castlevania er let, fordi alle spil er lette". Det er jo noget decideret pjat at sige. For ikke at snakke om at begynde at angribe folk, der rent faktisk godt kan finde ud af at sammenligne.

Men tidsmæssigt burde man ret hurtigt kunne lære at gennemføre hele spillet modsat hvor langt tid det vil tage at gennemføre spil som Battle of Olympus og Simons Quest.

Hvor lang tid et spil tager at gennemføre, har da ingenting at gøre med, hvor svært det er.

Heri er jeg klart uenig. Jeg mener ikke det er nogen
"kunstig" måde at forlænge spillet på

Som du selv siger, så er Castlevania reelt meget kort. Alligevel tager det lang tid at gennemføre (første gang man gør det), fordi det er nødvendigt at kende en helt masse af det udenad. Derfor er man igen nødt til at bruge en masse trial and error, for at lære det udenad. Hvis det ikke er kunstig forlængelse af et spil (sammen med ligegyldig backtracking), så ved jeg ikke hvad er.

Hvis du synes udenadslære i spil er en dårlig ting hvad så med spil som Bubble bobble hvor man skal lære hvor power ups kommer frem og hvordan fjenderne bevæger sig.

Godt eksempel, for så kan jeg jo belære dig. For det første så, nej, så skal man ikke lære hvor power ups kommer frem. Det er til en stor del "tilfældig" generering ud fra bestemte mønstre. Man får ikke meget ud af at vide, hvor de kommer. Derudover er der den forskel, at man i Bubble Bobble har meget større frihed til at løse opgaverne, som man vil. Man tvinges ikke igennem fastlagte fremgangsmåder.

Derudover har du misforstået, hvad jeg mener. Jeg har ikke nøvendigvis noget i mod udenadslære. Som du formentligt ved så spiller jeg meget arcade og der er udenadslære normalt en fast ingrediens. Men i en anmeldelse handler det ikke om hvad jeg subjektivt kan lide, men hvad jeg objektivt vurderer. Spil har generelt bevæget sig længere væk fra udenadslære og er blevet bedre oplevelser deraf. Så vurderet i nutidig sammenhæng så vil det ofte være problematisk med spil der baserer sig for meget på udenadslære. Og det mener jeg bestemt Castlevania gør i spillets sidste tredjedel.

Eller Gitaroo man, udenadslære er den eneste måde man kan lære at gennemføre spillet på.

Det hjælper, men immervæk kræver det også en del andre evner.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/06-04 19:05, rettet 23/06-04 19:06 
Mysterious>
Jeg synes også at Castlevania IV er alt for let. Noget lettere end Castlevania I.

Det er i høj grad primært, fordi CV4 afviger fra seriens traditionelle 2d-styring med en hurtigere reaktionstid. Det gør spillet langt mere afbalanceret end Castlevania. Havde CV4 haft "den stive styring", ville det utvivlsomt have været meget sværere.

At spillet virker "let" er vel desuden også en individuel opfattelse. Især i betragtning af at sværhedsgraden kan afhænge en del af, hvor meget spilleren tilpasser sig de styringsmæssige forbedringer.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
MarcusMarcusSkrevet 23/06-04 21:07, rettet 26/06-04 21:35 
Skyblazer>> Fedt at se at du er blevet aktiv igen!

Enig, styringen afgører en del, bl.a. det er man kan ændre retning i et hop(mener jeg man kan) og så selvfølgelig pisken.
Sidst jeg spillede Castlevania IV tror jeg først jeg døde 1 gang i femte bane. Hvilket jeg mener er alt for let.

I Castlevania I vil jeg kunne nå til bane 3. Bane I er i hvert fald intet problem og bane 2's eneste lidt udfordrende steder er der hvor man lige er gået op ad en trappe og der så kommer medusa hoveder flyvende fra højre. Og så gangen lige inden medusa selv. Men hvis man tager sig tid og ikke prøver at skynde sig fremad så er det temmelig let.

Efter min mening er CV III noget sværere end CV I.

RJK>> Sværhedsgrad har da klart noget at gøre med at hvor langt tid det tager at gennemføre et spil. De forlænger levetiden ved at gøre spillet længere, og selvom det havde været længere ville sværhedsgraden stadig ha' været passende, dog skulle der så måske indføres passwords.

Mere på vej, men nok først i morgen.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig