X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ny sektion: Retro


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 18/06-04 23:53 
Et spils kvalitet er ikke altid samhørende med den anerkendelse det får. Mange fantastiske spil overses og endnu flere glemmes, selvom deres kvalitet overgår tidens populære spil.

Retro er en ny sektion på Play:Right om retrospil og i mindre grad andre spil, som ikke dækkes andre steder i Danmark grundet manglende distribution. I Retro kan man læse om de titler, der bør huskes i spilhistorien. De titler vi aldrig så herhjemme. De titler der er overset andre steder. De titler der har fortjent at få anerkendelse.

Retro er først og fremmest et uafhængigt spilmagasin dedikeret til anmeldelser af retrospil skrevet med pionerånd. Sideløbende vil der også kunne findes spændende feature-artikler om givne spilserier, genrer eller lignende.

Bag Retro står en gruppe af engagerede og erfarne spilskribenter, der alle har et indgående kendskab til og forkærlighed for spil. Retro skal ikke ses som en konkurrent til andre danske spilmedier, men som et supplement. Et indblik i de mange spændende spil, som ikke er i det brede søgelys.

Vi håber I får lyst til at tage turen forbi Retro, og læse om "rigtige" spil.

Retro
OvermindOvermindSkrevet 19/06-04 00:02, rettet 19/06-04 00:06 
Det er en rigtig god ide! Fortsæt med det. Castlevania artiklen er ganske udmærket. 8/10
You are not a Tanaka!!
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/06-04 00:20 
Lækkert. En Metroid og Zelda artikel i samme stil (måske? Hvis jeg spørger pænt).
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SøgAArdSøgAArdSkrevet 19/06-04 00:21, rettet 19/06-04 00:22 
Nu da sektionen hedder RETRO, hvorfor er der så en anmeldelse af 'Crimson Sea'? Er det fordi det hører ind under kategorien 'rigtige spil'? :)

EDIT: Ved godt det står nogenlunde forklaret, men vil blot vide om sektionen bliver domineret af RETRO eller ej!
Home is where the hardware is..
RJKRJKSkrevet 19/06-04 00:24, rettet 19/06-04 00:24 
Ja, det gør den. Som det fremgår af navnet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 19/06-04 00:36, rettet 19/06-04 00:51 
I er ikke bange for ordkløveri-krig?

Jeg kan se det for mig - nyt 6+ siders topic: "Rigtige spil og smagsdommere?"

Edit: selvom ordvalget "rigtige" personligt behager mig (men sig det ikke til nogen, ok? :-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
GoodtimesGoodtimesSkrevet 19/06-04 01:25 
Inde under retro-anmeldelsen af Chrono Cross kan jeg se, at "Tidens tand" spiller ind i Final Fantasy VII's karakter, men på ingen måder påvirker Chrono Trigger. På hvilken måde er FF7 forældet i forhold til Chrono Trigger?
RJKRJKSkrevet 19/06-04 01:43 
Eftersom spil vurderes i forhold til nutiden, spiller tiden selvfølgelig ind på alle titler.

Som du formentligt ved, er "tidens tand" et udtryk der bruges til at beskrive hvordan noget er ældet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/06-04 09:12 
Er det kun for modelatorer, eller kan jeg f.eks. skrive en anmeldelse af Gunstar Heroes?

Vil der være plads til mere end én anmeldelse af det samme spil?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 19/06-04 09:26 
Der vil være plads til mere end én anmeldelse. Vi vil dog, medmindre to personer begge brænder meget for det og ikke kan enes om en fælles anmeldelse, ikke bruge kræfter på at lave flere anmeldelser af samme spil.

Det er ikke kun moderatorne der er skribenter - se redaktionssiden: http://www.playright.dk/retroredaktion.php
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 19/06-04 10:11 
Chrono>se redaktionssiden: http://www.playright.dk/retroredaktion.php

Sejt, Naiera har sit konfirmationstøj på =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 19/06-04 11:41 
Ja Naiera, hvad fik du i gave? Et anlæg og lidt penge? En knallert og en sort læderjakke med rødt inderfor?
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
GoodtimesGoodtimesSkrevet 19/06-04 11:42 
RJK>
Eftersom spil vurderes i forhold til nutiden, spiller tiden selvfølgelig ind på alle titler.

Som du formentligt ved, er "tidens tand" et udtryk der bruges til at beskrive hvordan noget er ældet.

Jeg beklager hvis mit indlæg blev opfattet som et angreb, det var nærmere ment som konstruktiv kritik... Jeg er meget begejstret for den nye Retro-sektion, og jeg ville da bare synes at den tog sig endnu bedre ud, hvis den ikke havde disse uklare anmeldelser af Chrono Trigger og FF7 ude i højre side.

Det jeg mente var, at der i FF7-vurderingen fremgår, at spillet er nærmest perfekt (det vil vel sige et 10-tal), men da det er forældet kan det kun få et 9-tal. Og det ser jeg heller ingen problemer i. Men at Chrono Trigger oven over står og er ligeså perfekt, men ikke er forældet, fandt jeg en smule besynderligt. Jeg er som sådan ganske enig i de givne karakterer, men synes bare at begrundelsen er misvisende.

Men på den anden side kan jeg godt se, at jeg gik over stregen med mit indlæg. Jeg har absolut ikke lyst til at skabe dårlig stemning. Undskyld herfra, og No Hard Feelings, håber jeg. :-)
RJKRJKSkrevet 19/06-04 12:43, rettet 19/06-04 12:45 
Jeg vil godt selv svare for egen regning, fordi jeg egentligt er enig.

Chrono Trigger udkom sidst i sin generation og som man ofte ser med sådanne spil, så er de utroligt finpudsede. Udviklerne har mestret teknikken og kan fokusere på alle de andre aspekter.

FFVII udkom først i sin generation og prøvede (for serien) mange nye ting. Som man også ofte ser i den slags, så er der mange svipsere. Udviklerne har ikke helt styr på teknikken, hvilket giver andre problemer og så videre.

Jeg skal ikke sige hvad det skal spille ind på en karakter, men det er i dag tydeligt, når man sidder med de to spil, at CT er langt mere fuldendt end FFVII. Hvilket måske ikke var helt så tydeligt da FFVII udkom, da man var tilbøjelig til at se mere igennem nogle småfejl, fordi det var nyt.

Hvormed vi vender tilbage til hele pointen med at anmelde noget i retroperspektiv. At adskille det, der virkelig er godt, fra det der bare så ud til at være godt. Både FFVII og CT er virkelig gode - det ene bare lidt bedre end det andet ;)

Desuden er disse sammenligninger (egentligt vurderinger) selvfølgelig ikke anmeldelser i sig selv. De skal nok komme på et tidspunkt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 19/06-04 15:49 
Når I udvider med en sektion som denne bliver min lyst til et trykt Play:Right magasin kun forstærket!... endnu mere!

Godt gået, drenge.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
majjohamajjohaSkrevet 19/06-04 16:02 
Rigtig fedt! :) Glæder mig til at læse en masse anmeldeser fra SNES dagene.
NaieraNaieraSkrevet 20/06-04 00:05 
dRxL>
Sejt, Naiera har sit konfirmationstøj på =)

Eller jeg var klar til gallafest...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 05/02-05 13:09 
Jeg er træt af at man anmelder spil efter det forfærdelige udtryk "tidens tand". Når man anmelder retrospil skal de jo også indeholde gameplay som jeg ville mene er et af de vigtigste elementer i en retrospilsanmeldelse. Man skal ikke anmelde i forhold til tidens gang og grafik og sammenligne med nutidens spil det er jo opsurt! Det må være under katogorien "retro i forhold til nutid".
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 05/02-05 13:25 
Hvis man vil læse anmeldelser af, hvordan spil blev vurderet ud fra deres tid, kan man jo bare læse gamle anmeldelser.

Hele pointen med retroanmeldelser er at se, hvor godt gamle spil holder sig op til dagens standard.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/02-05 13:46 
Hvis et spil virkelig lider under "tidens tand" kunne man jo fristes til at tro at det er fordi, det i virkeligheden ikke er noget vildt godt spil. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 05/02-05 14:12 
hehe Sumez og så kan vi altid komme op og slås om hvilke spil der lider under tidenstand =D
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 05/02-05 16:36 
Ja, det kan der naturligvis være meget delte meninger om. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig