X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Do you remember the hype?


Svar
Wired NickyWired NickySkrevet 18/06-04 12:32 
Jeg kan ikke lade være med at tænke på den store PS2 vs. DC debat, der var mange steder på Nettet i løbet '99, efter at PS2'en specifikationer blev udgivet.
Al den snak der var omkring, at PS2 kunne klar 72 millioner polygoner i modsætning til DC'en 3 millioner, og at PS2 af den grund ville knusen DC'en totalt.
Og så havde PS2'en DVD som sin killer app.

Det er måske bare mig der tåger lidt i fortiden, men er der andre som husker den tid?
Lunch is for wimps.
dRxLdRxLSkrevet 18/06-04 12:51 
tjaeee ...

men nu endte PS2 så faktisk med at knuse dreamcasten, uanset hvad vi måtte have ment om den på det tidspunkt (og måske stadig mener).
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
3of193of19Skrevet 18/06-04 13:46 
Tja, personligt har jeg en del høns at plukke med alle de "journalister" som lod sig narre af Sonys marketingpjat og derved var medvirkende i Dreamcastens undergang.
F.eks. at de 72 mio polys er en ren spekulativ størrelse (noget i stil med at hvert polygon skal være på størrelse af netop én pixel, ligge i samme punkt, i et rum uden lys) hvorimod DCs 3(,5)mio er en konservativ real-app størrelse.
Eller at ingen af de "tech-demoer" der blev vist var real-time ikke engang på PS2 hardware, i modsætning til den imponerende "Tower of Babylon" demo, som kørte på en tidlig Shenmue engine på ægte DC prototype hardware.

Havde "journalisterne" gjort deres arbejde bedre, kunne verdenen se anderledes ud idag. Men selvfølgelig har Segas egne fejl i slutningen af Mega Drive tiden og under Saturn medvirket til at ødelægge meget af det gode image de havde i vesten og derved medført til de financielle mangler der igen var grunden til marketing svagheder.
Dårlige personalebeslutninger, som f.eks. ham den franske chef for Sega Europe (C.F. Cecillion?), der brugte enorme summer på at sponsorere sine favorit fodboldklubber, som så rendte rund med Dreamcast jerseys i et Europa, som ikke vidste hvad "Dreamcast" var pga manglende reklame...
Wired NickyWired NickySkrevet 18/06-04 14:18 
Det var nu lidt sejt at SEGA fik Dreamcast navnet på Arsenaltrøjen, efter JVC havde haft sponsoraftalen i så mange år, men jeg vil give dig ret i, at de penge der gik til fodboldklubber på kontinenten nok var spildt.
Lunch is for wimps.
SumezSumezSkrevet 18/06-04 14:29 
Tja, i England var der i hvert fald ingen problemer med udbredning af DC'ens rygte. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 18/06-04 14:59 
Space World 2000 - Nintendos GC showing gav vist heller ikke et helt realistisk billede af maskinens kunnen. Faktisk er det kun SEGA der var reelle i denne omgang.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 18/06-04 15:24 
3of19>
Tja, personligt har jeg en del høns at plukke med alle de "journalister" som lod sig narre af Sonys marketingpjat og derved var medvirkende i Dreamcastens undergang.

Hvorfor ikke bare erkende, at hovedparten af fejlene omkring Dreamcast lå (direkte eller indirekte) hos Sega?

Efter min opfattelse har DC generelt fået en positiv pressedækning - bare ikke så meget af den. Hvilket næppe skyldes den enkeltes manglende lyst til at skrive om maskinen, men mere en generelt ond cirkel der gjorde, at der ikke var ret meget marked at skrive til.

Jeg synes stadig det handler om spillene og fakta er at firmaer som EA, Square, Enix, Namco og Konami ikke var eller næsten ikke var repræsenteret på maskinen.

De negative forudsigelser om DC viste sig at holde stik. At sige at de gjorde det pga. de negative forudsigelser er noget pjat.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkenDarkenSkrevet 18/06-04 15:47 
enig RJK, og fra min synsvinkel er det stadig Ps2's stærkeste side, der er kommet en del multiplatform og der er en del guldkorn til gc/xbox men ps2's udvalg af spil er suveren (psx emulationen var selvfølgelig også et plus, til at får folk til at holde sig til sony)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
OmenOmenSkrevet 19/06-04 12:01 
RJK>
Hvorfor ikke bare erkende, at hovedparten af fejlene omkring Dreamcast lå (direkte eller indirekte) hos Sega?

Kunne ikke være mere enig.
Vote Ficus!
Wired NickyWired NickySkrevet 19/06-04 13:55 
Wired Nicky>
og at PS2 af den grund ville knusen DC'en totalt.

Jeg skulle måske lige præcisere hvad jeg hentyder til her – Det at PS2'en ville være i stand til at levere en væsentlige bedre visueloplevelse end DC'en, hvilken jeg ikke synes holder stik.
Lunch is for wimps.
dRxLdRxLSkrevet 19/06-04 18:05 
Tro mig, noget så overbevisende som Metal Gear Solid 2, kunne ikke være lavet på Dreamcasten.
Her tænker jeg specifikt på banen om bord på skibet. Selv xbox'en kæmper med at få den bane til at køre uden slowdown så vidt jeg husker.

PS2'en har masser af fillrate, og hvis man bruger det ordentligt, kan man lave nogle interessante ting. Det er dog stadig min opfattelse at det blod, sved og gode udviklingsværktøjer at lave noget ordentligt til den, hvor man har det noget lettere på de andre konsoller, inklusive Dreamcasten.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig