X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Beskyttelse mod spam


Svar
jaesjaesSkrevet 18/06-04 01:37, rettet 18/06-04 01:41 
Nu da jeg næsten lige har købt et domæne, vil jeg gerne her fra starten af "forebygge", at jeg ikke bliver spammet (helt kan det nok ikke undgåes).

Jeg vil også gerne undgå, at skulle opgive en nr. 2 mail-adresse (fx en gratis webmail) på seriøse sites, når jeg tilmelder mig nyhedsbreve, fora osv., da jeg ikke gider tjekke to mailkonti. Så lige lidt spørgsmål.

1. Er det dumt at opgive sin "daglige" adresse på seriøse sites som P:R og Politiken - kan spammernes programmer (stadig) forholdsvis let "høste" mailadresserne?

2. På sider hvor man ikke har brug for fx nyhedsbrev, findes der jo det trick at putte "falsk" tekst og tal i adressen, men virker det (stadig)?
Fx: navn@domæneSLETDETTE123.dk
Jeg ved, at man ikke bør skrive med stort, og at teksten ikke bør være for gennemskuelig, men er i tvivl om løsningen overhovedet er god...

3. Efter hvad jeg har hørt og læst, så kan man ikke ungå, at selv de bedste antispam-programmer "tager fejl", og lægger en seriøs mail i spammappen i ny og næ. Det har indtil videre tændt mig af, for jeg gider ikke tjekke flere "indbakker". I starten er det ok, men skulle man være uheldig at få meget spam på et tidspunkt, så er det efter min mening irriterende. Er der noget nyt på den front?

4. Jeg har overvejet at oprette en "spammail" på en af de sites, der udbyder gratis webmails og hvor man samtidig kan forwarde mailen til sin daglige adresse. Derved kunne man sætte et filter op i sit mailprogram, der smider mails fra nr. 2 konto i sin egen mappe. Det minder selvfølgelig om dillemaet i punkt 3, men i det mindste vil man ikke risikere at omfanget af mails eksploderer (hvis tricket virker ordentligt)...
Problemet er så, at jeg har læst, at det ikke sikrer 100%, mod at spammere kan nuppe den daglige adresse. Er det korrekt?

Andet jeg bør vide?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 18/06-04 09:40 
For det første:
Drop at tro det bliver nemt - eller kan fortsætte med at være nemt.
Hvis du vil undgå spam kræver det en indsats, som eks at checke 2 indbakker. Det er surt, men sådan ligger landet.


MEN:
Hvis du har dit eget domæne burde det ikke være noget problem at oprette flere email adresser på samme domæne.
De fleste mailhotel udbydere har et email admin system, hvor du kan bestemme, hvor de foreskellige mails skal sendes hen.
Du kan altså have 2 eller flere emails, der alle bliver sendt til den samme postkasse. På dén måde behøver du kun checke én email konto.
(men så får du jo alligevel, alle dine spammails ind i indbakken)
Nogle mailhoteller har også særlige spamfælder, men jeg ved ikke præcis hvordan de fungerer.

Hvis du bruger Outlook - og det vil jeg da anbefale dig at gøre - så kan du få Outlook til at sortere dine mails i mapper efter hvilken adresse de er sendt til.
Så kan alle mails til migselv@jaes.dk komme i indbakken, mens nyhedsbrev@jaes.dk ryger i en mappe der hedder Nyhedsbrev.

Det er svært at undgå, at melde sin email adresse til rundt omkring, og det er vel også meningen med en email.
Det du især bør undgå, er til gengæld at din email adresse står på en hjemmeside et sted.
Det kan ALT for nemt opstøves af spammernes programmer.

Der ER ikke nogen perfekt løsning på problemet.
Du kommer ikke til at opleve en løsning, hvor du aldrig får en spammail i indbakken, eller der aldrig er en "god" email der havner i en spambakke.

Jeg har selv investeret i Spam Inspector, og det er jeg rigtig godt tilfreds med.
Jeg får 30 - 50 spammails om dagen, og jeg kan ikke rigtig huske at den har opfattet en god mail som spam.
Nogen gange kommer jeg til at markere et nyhedsbrev eller lignende som spam, men det er let at lave om.
Til gengæld er der ca. 5 spammails om dagen, som den ikke fanger.
Dem kan jeg dog let markere som spam, og hver gang man gør det, er man med til at opbygge den database som programmet bruger.

Men jeg er selvfølgelig tvunget til at kigge den folder igennem der hedder Quarantine og se om der ligger nogle gode mails.
Man lærer dog hurtigt at gennemskue de afsendernavne og emner som spammerne bruger.
Det er efterhånden også min attitude, at hvis folk ikke gider skrive tydelig afsender og emne på deres email, er det deres egen skyld hvis jeg ikke får den.

Spam Inspector - der er gratis prøvetid
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
dRxLdRxLSkrevet 18/06-04 10:10 
SeventhSun>
Hvis du bruger Outlook - og det vil jeg da anbefale dig at gøre...

Ikke for at starte en mail-klient-krig... men!

Hvorfor? Hvad kan Outlook som Mozilla Thunderbird ikke gør bedre og mere sikkert?

Thunderbird har en virkelig overbevisende algoritme til genkendelse af spam og et meget enkelt og integreret interface til at korrigere dets database med.

Prisen er der ingen der kan konkurrere med ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 18/06-04 11:17 
Jeg kan varmt anbefale death2spam.net som er en internet service som filtrerer/tagger spam mails med meget stor nøjagtighed. Dvs man slipper for at installere ekstra software på ens PC og ingen "spam" database der skal opdateres.

Man kan prøve servicen i 1 måned gratis, ellers koster det $35,- for et år... pengene værd IMO :)
dRxLdRxLSkrevet 18/06-04 12:02 
Hvis man har e-mail konto hos gmx.net (tysk side) så gør de det for én gratis.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 18/06-04 13:29 
Nu kender jeg ikke GMX, men der er STOR forkel på kvaliteten af de spam filtre der er på markedet....

Min erfaring er at man får hvad man betaler for.
dRxLdRxLSkrevet 18/06-04 13:41 
så kan jeg fortælle dig at spamfilteret hos gmx sorterer et sted mellem 50 og 100 spam mails fra om dagen som jeg slipper for at downloade, dvs. at ca. 10 eller deromkring spam mails når mig om dagen, og dem tager thunderbird sig af. I det hele taget en løsning jeg er meget tilfreds med.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SeventhSunSeventhSunSkrevet 18/06-04 14:21 
Jeg kender ikke noget til Thunderbird, men den ser da absolut spændende ud.

Outlook kan synkroniseres med min Nokia telefon, hvilket jeg er meget glad for.
Desuden kan jeg ikke få lov til at bruge andre mailprogrammer på mit arbejde ;-)


Men jeg bruger ALTID Mozilla - så jeg kan da kun gi den op for Open Source programmer.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 18/06-04 14:27, rettet 18/06-04 14:28 
dRxL>
så kan jeg fortælle dig at spamfilteret hos gmx sorterer et sted mellem 50 og 100 spam mails fra om dagen som jeg slipper for at downloade, dvs. at ca. 10 eller deromkring spam mails når mig om dagen, og dem tager thunderbird sig af. I det hele taget en løsning jeg er meget tilfreds med.

Jeg har sat death2spam.net til max filtrering og den fanger ca. 99% hos mig.

Men hvis du er tilfrede med den anden løsning er det jo også fint nok :)
Ville bare anbefale folk der er på anti-spam-jagt, at checke death2spam ud.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 18/06-04 20:52, rettet 18/06-04 22:01 
jaes>

1 & 2. Ja forholdsvis, for du kan ikke være sikker på om en scanner/høster kommer forbi. Mange gange har man en profil oprettet i foraer. Dvs man ofte kan sende en privat besked, så i stedet for at skrive emailadressen, kan du skrive "skriv en PM" eller "skriv.en.PM@spamsucks.dk"

3. Det varierer meget alt efter hvor kraftigt filteret er, eller hvordan det er indstillet.

4. Man kan gøre det på flere måder, her er hvad jeg gjorde:
Jeg havde en tiscali-konto som både er POP3 og webmail. Ud over den havde jeg så en cloaking-adresse som kun videresendte mail til tiscali-kontoen. Så satte jeg tiscali-kontoen op, så den videresendte mails der var sendt til den cloaking-adresse, til en tredje POP3 konto. Dvs tiscali-kontoen var bare mellemlager for ønskede mails.
Når email scannere så kom forbi tiscali's hp og høstede et hav af adresse og sendte dertil, blev de bare liggende, og ikke videresendt.
Email-programmet til den tredje POP3 konto skulle så bare sættes op, så afsender adressen var cloaking-adressen.

Det kom af at al den spam jeg fik blev sendt til tiscali-kontoen, selvom det var cloaking-adressen jeg brugte flere steder. Det er selvfølgelig upraktisk at have flere mailadresser, og på et tidspunkt bliver mellemlageret fyldt op, derfor er det skidt at bruge gratis webmails, da man ofte kun har et par MB.

Det virkede sådan set fint nok. Jeg har bare fået en anden mailadresse i mellemtiden, og sidst jeg kiggede på tiscali-kontoen lå der 5000 spammails :-(

Man skulle jo gerne have slettet de spam-mails man får, og ikke bare gemme dem i en voksende bunke. Så måske er det bedst at bruge et rigtig spam-filter.

TILFØJELSE:
Kiggede hvor meget spam der egentlig låg. Over 8000! :-O Ydrk!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
jaesjaesSkrevet 20/06-04 18:36, rettet 20/06-04 19:02 
Tak for nogle gode svar.

SeventhSun>
Hvis du har dit eget domæne burde det ikke være noget problem at oprette flere email adresser på samme domæne.

Det har jeg overvejet, men er problemet ikke, at ligeså snart spammerne har fanget domænet med deres programmer fra helvede, så sætter de disse programmer til at prøve sig frem?

Selvom 'Jannik' er mere usædvanligt end 'James' eller 'John', er det vel bare et spørgsmål om tid inden de hapser det?
EDIT: Og da det er et familiedomæne, bliver der oprettet flere mail-konti (med mere udbredte navne) inden længe.

Man kan som bekendt ikke undgå spam, og jeg aner ikke om denne metode, er bedre eller værre end den jeg beskriver i punkt 4 - ved nogle dette. så spyt venligst ud...


Azalon>
4. Man kan gøre det på flere måder, her er hvad jeg gjorde:

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår fordelen ved denne metode. Var det ikke noget du gjorde af nød, fordi du fik meget spam på din Tiscali-konto?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/06-04 11:45 
Fordelen er at det faktisk virker som et rimeligt effektivt spam-filter, fordi tiscali åbenbart har et åbent arkiv eller noget, for ja, jeg fik temmelig meget spam sendt direkte til tiscali-kontoen.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
msxtrdmsxtrdSkrevet 25/06-04 12:57 
Her er noget java kode til at vise e-mail adresse på hjemsiden. Koden er bygget op sålades at det ligger i stumper så umiddelbart burde en robot ikke kunne støve adressen op, fori der ikke er direkte adresse i HTML koden. Jeg har selv lige sat det op, så nu må jeg se hvor effektivt det er.

Her
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 25/06-04 13:33, rettet 25/06-04 14:01 
Hey man, cool, det er sgu smart :-) Tak for det!
Hvis man så er snild, så lægger man script'et i en fil for sig selv og fastlægger domain og suffix ;-)

TILFØJELSE:
Har netop lige afprøvet min ide, og det virker. Så står der slet intet i selve html filen :-) - kun "user".
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/05-11 19:45 
Der er noget spam i vurderinger nu, Minecraft...
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-11 20:55 
Ja wtf? :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 21:05 
Og profilen findes ikke. Det er virkelig sort :/
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 21:14 
jaes>
SeventhSun>
Hvis du har dit eget domæne burde det ikke være noget problem at oprette flere email adresser på samme domæne.

Det har jeg overvejet, men er problemet ikke, at ligeså snart spammerne har fanget domænet med deres programmer fra helvede, så sætter de disse programmer til at prøve sig frem?

Ved godt, det er et tudse gammelt indlæg, jeg svarer på her, men jeg vil lige dele min egen erfaring på det punkt.

Jeg har i snart en håndfuld år brugt det system, at jeg opretter et nyt mail-alias under mit domæne til hver eneste konto/registrering, som jeg render ind i på nettet. Jeg har intet spamfilter, så når jeg en sjælden gang får smidt en spam-mail i hovedet, sletter jeg bare det tilhørende alias, og så er den skid slået. Som resultat kan antallet af spam-mails, jeg har fået siden jeg købte domænet tælles på én hånd. Det kan varmt anbefales :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 26/05-11 22:06 
Killer Bean 2>
Og profilen findes ikke. Det er virkelig sort :/

Jeg har deaktiveret den - har ladet vurderingen stå lidt endnu, ved ikke om Rune kan bruge det til noget.

Endnu en årsag til ikke at have andet end afsky for gamblingsider som Unibet...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 22:13 
Sumez>
Endnu en årsag til ikke at have andet end afsky for gamblingsider som Unibet...

Men... hvis vi ikke havde dem, kunne vi jo ikke få reklamer med retarderede operasangere, som sige: "He.. det' det, vi kalder læaiiIIIivebætting!"
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig