X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ikke flere dårlige film-spil.


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 29/05-04 00:01 
Læste lige at Warner Brothers er trætte af at deres film figurer og universer bliver brugt i spil lavet med venstre hånd.

Fra GameReactor: Ifølge firmaets chef Jason Hall, så er det slut med at opkøbe lukrative aftaler på film og tegnefilm og så lave et fesent produkt. Fremover vil firmaet, ved hjælp af en kontrakt sørge for at udviklere betaler royalty udfra hvordan spillet bliver modtaget af spilanmelderne. På den måde vil et velfungerende spil der får f.eks. 70% og over ikke skulle betale samme høje royalty, fordi et godt produkt er med til at højne det generelle image, mens et ringe spil ødelægger de fremtidige muligheder.

Tror ikke den holder i længen, der er sku´ næppe nogen programmøre der tør tage udfordringen op hvis de ikke syns filmens ide kan bære et spil.
Men hvis det betyder at vi slipper for dårlige spil, så fint, go ahead:/

Link...
WehnerWehnerSkrevet 29/05-04 00:04 
Miyamoto er venstrehåndet :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 29/05-04 02:30 
Synes det er meget fedt!
Home is where the hardware is..
DarkenDarkenSkrevet 29/05-04 03:07, rettet 29/05-04 03:12 
problemet er bare at det LYDER (som jeg læser det) lidt som om at de sidder med retten til at kritiser som de vil uden at skulle være fair omkring det.

Og det kunne skræmme spil-producenter væk som ellers måske ville lave nogle helt ok spil... især hvis andre følger deres fodspor, med hensyn til at kunne straffe på pengepungen.

http://pc.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=59150

BT>
- Vi solgte fire millioner eksemplarer af Enter the Matrix. Det er 250 millioner dollars på verdensplan, fortalte Bruno Bonell, direktør og formand for Atari. - Det er det samme som en storfilm tjener i Hollywood. Og Warner Bros vil straffe os for dette? Er det en spøg?

Jason Hall fra Warner Bros (stifter af udvikleren Monolith), som har udtænkt den nye strategi, mener dog ikke at kvalitet har noget med salgstal at gøre.

Det er sandt nok, men det er ikke altid man kan forudse om det bliver en success eller ej, og selvom de ville bruge de opsamlings sites for spil karakterer, vil det stadig være individuelle personer der vurderer dem (bare se uenigheden om halo her på P:R =) Det er det samme som at bedømme successen på en film, via hvad film-kritikerne siger, hvilket for dem der ikke ved det, mange gange fejler fordi det er en enkelt person der vurderer og hvis en film af en eller anden grund, ikke falder i den persons smag, sååå bliver den ikke bedømt objektivt... nogen der husker Bogart over DR? føj for en film kriktiker!


EDIT:
Det skal lige siges at jeg synes ideen om en form for kontrol af kvalitet af et spil er feed... bryder mig bare ikke lige om måde som f.eks. opsamlings site's gennemsnits karakter som guideline!
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 29/05-04 09:28 
Hvis det her tvinger flere spil-producenter til _ikke_ at arbejde med en film-licens, men i stedet udvikle på deres egne premisser, så er det jo en god ting. Omend nok ikke lige hvad Time Warner var ude på at opnå.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 29/05-04 10:21, rettet 29/05-04 10:22 
Greaseball>
Fra GameReactor: Ifølge firmaets chef Jason Hall

Hall er ikke WB's chef. Han er senior Vice President hos WB Interactive. :/ Og så er han leder af WB Games.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Danny SallingDanny SallingSkrevet 29/05-04 10:40 
Wehner>
Miyamoto er venstrehåndet :)

Kan godt være jeg er en idiot nu, men hvad mener du? :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
JmogJmogSkrevet 29/05-04 10:42 
Darken>
Det er det samme som at bedømme successen på en film, via hvad film-kritikerne siger, hvilket for dem der ikke ved det, mange gange fejler fordi det er en enkelt person der vurderer og hvis en film af en eller anden grund, ikke falder i den persons smag, sååå bliver den ikke bedømt objektivt... nogen der husker Bogart over DR? føj for en film kriktiker!

Bogart havde skam en redaktion, der sammen blev enige om en karakter. Michelsen var bare ham der fortalte hvad de var blevet enige om/præsenterede alle synspunkter.
WehnerWehnerSkrevet 29/05-04 10:44 
Danny Salling>
Wehner>
Miyamoto er venstrehåndet :)

Kan godt være jeg er en idiot nu, men hvad mener du? :-)

De kalder svage spil for venstrehåndsarbejde hos Warner. Så ville jeg bare lige pointere, at historiens bedste spil er lavet med netop den hånd, hehe.

(som venstrehåndet er jeg ikke specielt vild med udtrykket :) )
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 29/05-04 10:54 
Wehner>

De kalder svage spil for venstrehåndsarbejde hos Warner. Så ville jeg bare lige pointere, at historiens bedste spil er lavet med netop den hånd, hehe.

(som venstrehåndet er jeg ikke specielt vild med udtrykket :) )

Men det er jo også set fra en højrehåndet synsvinkel... Which makes it a bad thing ;)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
NaieraNaieraSkrevet 29/05-04 12:46 
Wehner>
Så ville jeg bare lige pointere, at historiens bedste spil er lavet med netop den hånd, hehe.

Det kan heldigvis diskuteres.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 29/05-04 17:39, rettet 29/05-04 17:43 
Jmog>
Darken>
Det er det samme som at bedømme successen på en film, via hvad film-kritikerne siger, hvilket for dem der ikke ved det, mange gange fejler fordi det er en enkelt person der vurderer og hvis en film af en eller anden grund, ikke falder i den persons smag, sååå bliver den ikke bedømt objektivt... nogen der husker Bogart over DR? føj for en film kriktiker!

Bogart havde skam en redaktion, der sammen blev enige om en karakter. Michelsen var bare ham der fortalte hvad de var blevet enige om/præsenterede alle synspunkter.

tja så var dem alle den var galt med, var det ikke fransk, drama, romantik eller noget andet lignede geil, blev det haglet ned (overdrivelse fremmer forståelsen ;), og det blev gang på gang vist at forbrugerne ikke nødvendigvis var af samme mening.

Det er det samme med... hmn var det BT eller EB (aviser altså =P) der der totalt nedgjorde den der danske serie om arbejder klassen, til trods for at den var en stor success (jeg så den ikke, da jeg ikke er til dansk tv)

Det er på den måde at jeg mener at, at gå efter anmeldernes response på et spil er forkert... så heller en anden måde, der enten involvere forbrugerne og/eller at de selv aktivt går ind og checker kvalitets kontrol undervejs i udviklingen.

EDIT helt sikkert jeg har brug for en stavekontrol :P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
CoreCoreSkrevet 29/05-04 17:56 
Tror i at det har den samme effekt den anden vej, så Warner aldrig laver en latterlig filmatisering af et spil ?

Tvivler...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RJKRJKSkrevet 29/05-04 19:57 
Darken>
det blev gang på gang vist at forbrugerne ikke nødvendigvis var af samme mening.

Nu var det med garanti aldrig meningen, at de vurderinger Bogart kom med, skulle fortælle noget som helst om hvad den almindelige forbruger ville mene.

Så jeg tror bare du skal begynde at lede efter anmeldelser der har dig som målgruppe, fremfor at skære alle anmeldelser over én kam.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkenDarkenSkrevet 29/05-04 21:35 
det gør jeg netop ikke, jeg prøver bare at vise at det er enkelte eller flere individer der anmelder en ting, og ikke noget man burde bruge som basis til at erklærer et spil for "dårligt"
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
GreaseballGreaseballSkrevet 31/05-04 13:07 
Det er jo også svært at sige om et spil er dårligt ud fra en anmeldelse, jeg mener at en anmelder kan mene at det er noget skod mens en anden priser det lykkeligt. Et spil kan få nok så høj en score men hvad hjælper det hvis ingen køber det, fordi det er for specielt.
TweelTweelSkrevet 31/05-04 15:05 
dRxL>
Hvis det her tvinger flere spil-producenter til _ikke_ at arbejde med en film-licens, men i stedet udvikle på deres egne premisser, så er det jo en god ting.

Det ved jeg ikke rigtig, jeg mindes der blev lavet nogle gode Disney spil i 8- og 16-bit generationen, som netop trak på nogle figurer og scenarier de ikke selv havde opfundet. Det samme med f.eks. adventure spillet hobitten. Det virker bare som om film-licenser er forbandet - måske er det de forkerte firmaer der får dem på det forkerte tidspunkt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
GreaseballGreaseballSkrevet 31/05-04 19:21 
Der findes skam gode spil som er bygget på film, se bare LOTR spillene de sælger godt og høster da også nogen gode anmeldelser. Men der fik EA også spillet ud på det rigtige tidspunkt.
CoreCoreSkrevet 31/05-04 19:35 
Spiderman The Movie syntes jeg da også fungerer udemærket, selvom det ikke følger filmen så nøje...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
The DaneThe DaneSkrevet 31/05-04 20:38 
Så kan man spørge hvad så når man vurdere ud fra sin egen erfaring istedet for anmeldelser - når man ved, at man som regel ikke er enig.
Personligt synes jeg IKKE at de LOTR spil der er kommet ud har været specielt gode.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
WehnerWehnerSkrevet 31/05-04 22:40 
Jeg synes at Return of the King er et rigtig godt eksempel på en god filmlicens. Til et sådant spil kan man ikke forvente en udviklingstid på 2-3 år.

Min kæreste og jeg gennemførte det i December sidste år og blev begge meget grebet af det. Men nu er jeg også en Gauntlet-luder ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 22:43 
Wehner>
Jeg synes at Return of the King er et rigtig godt eksempel på en god filmlicens.

Jeg er ikke uenig, spillet forstår virkelig at arbejde med forlæget fra filmen, og drager meget dygtigt spilleren ind i filmens handling. Som spil betragtet er det dog meget middelmådigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 31/05-04 22:51 
Enig. Men kombinationen af et middel gameplay og en rigtig god setting og (taget i betragtning at vi snakker om spil) god historie giver jo også et helhedsresultat på lidt over middel. Det skal vel have et stort sekstal i vurdersektionen.

Men uden twoplayer-funktion ville det have været sucky.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CoreCoreSkrevet 31/05-04 22:55 
Batman The Movie til C64 gik da også rent ind dengang, sammen med Robocop...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
OkottaOkottaSkrevet 31/05-04 22:58 
RoboCop 2 til Amiga var bedst ;-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 23:02 
Wehner>
Enig.

Nu ødelægger du det fuldstændig for mig ;-)

Den pointe jeg ikke fik skrevet var at jeg tror det ville have været umuligt at forblive så tæt på filmen og samtidig lave et godt spil.
Altså bliver licensen en hindring for det der betyder noget. For mig er ingen historie god nok til at jeg vil beskæftige mig med noget der er mindre end så godt det kan blive.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 31/05-04 23:12 
Jeg må sige, at historie i spil er noget, jeg beskæftiger mig mindre og mindre med. Jeg kan sagtens spille et godt spil, med dårlig historie (hvilket de fleste kan om de så ved det eller ej, for historier i spil er sjældent gode). Og jeg er meget, meget glad for, at man ikke forsøgte et lave en remediering af en remediering, som det jo ville være blevet, hvis hele filmens historie skulle være presset ind. Men jeg synes setting/stemning er vigtig. Og det er det, jeg mener trækker spillet op.

Licensen har på den måde ikke været en hindring, men snarere en fordel fordi den bidrager med atmosfære. Uden licensen ville det jo have været Gauntlet, hvilket ikke nødvendigvis er dårligt, men i hvert fald heller ikke bedre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 23:29 
Der er tale om en remediering af stemningen.

Det eneste filmen kan bidrage med i forhold til bogen er at låse den stemning man kan gå til historien med til en kombination af det Jackson har ønsket og det der var teknisk muligt.
Det vil jeg mene er et tab i forhold til bøgerne, hvor læseren har mulighed for at opbygge sin egen stemning. Hvilket alt andet lige må være bedre end at få dikteret hvordan man skal se på tingene.
Det eneste spillet gør godt er at kredse om filmens stemning, og udbygge denne ved de metakommentarer der er i form af videosekvenser med skuespillerne der optræder som dem selv. Hvilket er godt lavet set fra et teknisk synspunkt. Fra et kunstnerisk synspunkt er det reducerende, uorginalt og plat, ligesom filmen tenderer at være i forhold til sit forlæg.

Hvorfor er der brug for kulturproduktion der gør tingene dårligere end det oprindelige forlæg? Hvorfor skal tingene forflades på den måde?*


*Svaret er selvfølgelig: Fordi der er penge i det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 23:31 
p.s. Jeg glæder mig til spilmatiseringen af Troja... ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 23:37 
p.p.s Sjovt nok synes Penny Arcade altid at have en nyheds-post med en mening der modsvarer hvad jeg lige har foldet mig ud i overdrevne vendinger for at udgyde.

Se selv.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 31/05-04 23:42 
dRxL>
Der er tale om en remediering af stemningen.

Yes, og den er vellykket. Den primære grund til, at jeg vil betegne spillet som vellykket i stedet for bare OK.

dRxL>
[snip] et tab i forhold til bøgerne, hvor læseren har mulighed for at opbygge sin egen stemning. Hvilket alt andet lige må være bedre end at få dikteret hvordan man skal se på tingene.

Næh. Bare anderledes. Hvad man trænger til afhænger af, hvilket humør man er i osv.

dRxL>
[snip]godt lavet set fra et teknisk synspunkt. Fra et kunstnerisk synspunkt er det reducerende, uorginalt og plat.

Der er ingen skam i at lave håndværk frem for kunst. Jeg forstår at værdsætte begge dele.

Der er plads til en kulturproduktion, der gør tingene anderledes end det oprindelige forlæg.

Filmenes kvalitet gider jeg ikke diskutere her.

Håber det er i orden at quote det forrige indlæg, da jeg svarer på flere specifikke pointer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 01/06-04 00:06 
dRxL>
Altså bliver licensen en hindring for det der betyder noget. For mig er ingen historie god nok til at jeg vil beskæftige mig med noget der er mindre end så godt det kan blive.

Jeg forestiller mig, at det kun er de "store, gode kassesucceser", som bliver lavet som spil. Dermed er spiludviklerne allerede et skridt bagud, da de har MEGET at leve op til. De er jo tvunget til at lave et godt spil, når nu filmen har været god. Og hvilken genre skal de vælge til spillet? Vil det leve op til de tårnhøje forventninger, som publikum har?

Det er vel en parallel til at skulle lave en toer til en kassesucces; den skuffer tit, men kan med de rigtige virkemidler og tilpas homage til sin forgænger holde publikum fanget.
The DaneThe DaneSkrevet 01/06-04 00:30 
Et problem med de dårlige spil er vel, at de reelt er kopieret (næsten) direkte over fra filmen. Hvor det kunne virke som om producenterne automatisk tror det gør et godt spil.
Hvad de skal gøre er jo "bare" at finde stemningen i filmen istedet for det overordnede 8eks. at fokusere for meget på de store kampe i LOTR). Hvor det er det samme med spil til film må man overveje fra og til hvad der er godt.
Jeg siger så ikke at det ikke kan overføres direkte. Blot man må overveje meget inden. Det kan jo også være at de står under et tidspres med at få noget ud hurtigt efter filmen har været fremme.

(ok, jeg vrøvler nok lidt. Men pointen kommer vel frem).

Hvad angår historierne i spil vil jeg mere mene, at de ikke kommer nok frem istedet for at være decideret dårlige. Det plejer i første omgang at være overfladiske historie, men hvis man tager sig lidt tid til at kigge sig omkring stikker den dybere end man skulle tro - og det er ikke rent "bang-tjubang" :D.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig