X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Teknisk problem med Metroid Prime


Svar
ninja copninja copSkrevet 24/05-04 04:47 
"An error has occured. Turn the power off and check the Nintendo GameCube instruction booklet for further instructions."

Ovenstående er en fejlmeddelelse, jeg oplevede sjældne gange førhen, men som efterhånden opstår oftere og oftere, når jeg spiller - eller rettere sagt, forsøger at spille - det ellers aldeles fremragende Metroid Prime.

Jeg har naturligvis kastet et blik på instruktionsbogen for at finde brugbar information. Der er anført i denne, at fejlen indikerer et problem med selve GC'en, hvilket jeg finder besynderligt, da jeg aldrig har oplevet denne eller andre fejl overhovedet i andre GC-spil end Metroid Prime, hvilket kunne lede én til at tro, at fejlen var på spildisken. Det skal dog siges, at der ingen ridser e.l. er på disken, da jeg altid behandler mine spil, som var de dyrtkøbt porcelæn, og fejlen har som sagt også været der fra start af. Spillet er en Player's Choice-udgave.

Nogen, der har en god idé om, hvad jeg bør gøre (udover at bytte spillet, for så skal jeg sende det helt tilbage til England, hvor det er købt - med chance for, at de erklærer bytteårsagen ugyldig)? Det er faktisk stort set umuligt for mig at komme videre fra ruinerne på Chozo, som det ser ud i øjeblikket...
KTCKTCSkrevet 24/05-04 05:04 
Gør den det slet ikke i andre spil?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ninja copninja copSkrevet 24/05-04 05:15 
Nej, som jeg skrev før, gør den det ikke i andre spil.
KTCKTCSkrevet 24/05-04 05:17 
Det jeg mener er, har du prøvet med andre spil, efter den er begyndt at skabe sig. Du kan eventuelt også prøve spillet i en anden GC for at teste, om det rent faktisk er skiven, det er galt med...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ninja copninja copSkrevet 24/05-04 05:35, rettet 24/05-04 05:35 
Jeg har prøvet med andre spil, og problemet viser sig stadig kun i Metroid Prime.

Men det er nok værd at prøve spillet i en anden Cube, ja, så det må jeg lige får gjort en gang inden for de næste par dage.
ChronoChronoSkrevet 24/05-04 06:44 
Du skal bare slappe lidt af :)

Det sker når man løber for hurtigt mellem elevatorer og døre, så kan maskinen ikke nå at loade. Jeg tog mig bare lidt extra tid inden jeg startede en elevator, så skete det ikke mere.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 24/05-04 10:11, rettet 24/05-04 11:20 
OK, det er f.... dårlig programmering.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Michael_Michael_Skrevet 24/05-04 11:18, rettet 24/05-04 11:18 
Chrono>
Det sker når man løber for hurtigt mellem elevatorer og døre, så kan maskinen ikke nå at loade. Jeg tog mig bare lidt extra tid inden jeg startede en elevator, så skete det ikke mere.

Det har jeg godt nok aldrig været ude for, og jeg spæner konstant rundt mellem alt, det være sig døre, savepoints, elevatorer m.m.
Jeg tror ikke det er problemet (medmindre det er lokalt på Players-Choice udgaven, hvilket er højst usandsynligt).

--Michael
Michael_Michael_Skrevet 24/05-04 11:20, rettet 24/05-04 11:21 
Mobo>
Nogen, der har en god idé om, hvad jeg bør gøre (udover at bytte spillet, for så skal jeg sende det helt tilbage til England, hvor det er købt - med chance for, at de erklærer bytteårsagen ugyldig)?

Du kan sagtens gå ind i en EB Games og bytte spillet uden bon. Du behøver jo ikke nævne, at du ikke har købt det dér. Bare forklar dem at det ikke virker.
Det er der rent faktisk ikke noget uetisk i.
Men prøv den først på en anden maskine inden, så du kan give EB en komplet fejlmelding.

--Michael
JmogJmogSkrevet 24/05-04 12:09 
Bytte spillet uden bon? Så skal det da vist være en ret grøn medarbejder, der står bag kassen. Jeg tror det er ret svært at finde en forretning, der vil bytte spil hvis man ikke har bonnen.
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 12:30 
Palmer Eldritch>
Det er der rent faktisk ikke noget uetisk i.

Hvilket ville være rigtig hvis EB games var en direkte representant for Nintendo, men det er de ikke. EB games er en selvstendig økonomisk virksomhed der konkurrer med den virksomhed i england som spillet er købt hos og det at skulle håndtere det defekte spil er en service, der koster dem penge, og som er beregnet på deres kunder. Altså folk der køber deres spil hos dem.

Medmindre du har hemmelig viden om at der eksisterer en aftale mellem spilbutikkerne og Nintendo hvor sidstnævnte kompenserer førstnævnte for håndteringen af defekte spil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OkottaOkottaSkrevet 24/05-04 12:39 
Chrono>
Det sker når man løber for hurtigt mellem elevatorer og døre, så kan maskinen ikke nå at loade. Jeg tog mig bare lidt extra tid inden jeg startede en elevator, så skete det ikke mere.

I knew it!

Samme problem havde jeg osse, i Metroid Prime, men selv i F-Zero GX skete det flere gange, at spillet simpelthen gik ned, hvis jeg f.eks trykkede for hurtigt på "A", når jeg ville væk fra resultat skærme.

Ja - det er alt for dårligt.

Faktisk har jeg oplevet det i Ninja Gaiden, men dog kun 2 gange, at skærmen lige blev sort et øjeblik, og så lød det som om musikken kørte i loop, hvis man aktiverede et save point. Det er som om diskdrevet ikke lige kan følge med min hurtige trykken på knapper.

Så det kan ske på både Gamecube og Xbox - mon det er sket for nogen, i PS2 spil?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 24/05-04 13:47 
Hm? I Ninja Gaiden får jeg bare en skærm med loading-beskeden i flere minutter før jeg går ind på en bane, hvis ikke den lige har banen liggende i en swap-fil på harddisken.
Men jeg synes da det er underligt at det problem er i Metroid Prime, når man har kunnet lave de der imponerende speed runs. Det er vel disc'en der er problemer med så. Det kan ikke være meningen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OmenOmenSkrevet 24/05-04 13:52, rettet 24/05-04 13:53 
Chrono>
Det sker når man løber for hurtigt mellem elevatorer og døre, så kan maskinen ikke nå at loade. Jeg tog mig bare lidt extra tid inden jeg startede en elevator, så skete det ikke mere.

Det fristes jeg så til at kalde for en gang Bulls... det passer simpelthen ikke. Som nævnt er det muligt at lave speedruns i spillet, hvilket ville være ganske umuligt hvis et sådanne problem eksisterede. Desuden vil den opmærksommme spiller også have opdaget at "problemet" løses ved at en dør engang i mellem tager ½ - 1 sekund ekstra at åbne, fordi maskinen loader.
Vote Ficus!
OkottaOkottaSkrevet 24/05-04 14:02 
Sumez>
Hm? I Ninja Gaiden får jeg bare en skærm med loading-beskeden i flere minutter før jeg går ind på en bane, hvis ikke den lige har banen liggende i en swap-fil på harddisken.

Jeg tror osse det har noget at gøre med om der ligger en swap fil på harddisken; Det var kun første gang jeg spillede Ninja Gaiden, at spillet opførte sig underligt, og det sku' sikkert lige cache noget data til HD'en først.

De efterfølgende gange jeg spillede det - og hvor man må formode der ligger en swapfil på HD'en - der var der ingen problemer.

Man kan forresten trykke "X" ("A" virker iøvrigt osse) for at starte en bane, et lille bitte stykke tid inden der står "Ready" (eller hvad ord det er), når banen har loadet - meget praktisk hvis man dør på en boss, og man gerne vil cutte lidt ned på loadetiden :-)
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 24/05-04 14:05 
Omen>
Det fristes jeg så til at kalde for en gang Bulls... det passer simpelthen ikke.

Hvordan kan jeg så få F-Zero GX til at gå ned, fordi jeg trykker for hurtigt på "A" ?

Det virker fuldstændigt som om, at spillet ikke kan følge med knappe trykkeriet, og så går det galt for det.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RonaldoRonaldoSkrevet 24/05-04 14:52, rettet 24/05-04 14:54 
Okotta, hvordan kan de to spil nogensinde have noget med hinanden at gøre? Jeg kan ikke rigtig se hvordan det er relevant.
SumezSumezSkrevet 24/05-04 15:04 
Det er tilsyneladende den samme fejl, der opstår.
Mit bud er stadig at maskinen ikke kan læse så hurtig fra disc'en, som forventet, evt. pga. ridser eller fejl på skiven.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 24/05-04 15:06, rettet 24/05-04 15:07 
Ronaldo>

Det er symptomerne som har noget med hinanden at gøre.

Jeg har lagt mærke til, primært i F-Zero GX's tilfælde, at man kan høre, at discen bliver læst på kryds og tværs, meget hurtigt, så måske det kan være derfor den ikke helt kan følge med, hvis man trykker for hurtigt på knapper.

Men det kan jo ikke være meningen, at det skal være sådan.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 24/05-04 16:50 
Jeg har oplevet det i GC udgaven af Resident Evil 2 (Jeg var for hurtig til at gå ud og ind af en dør).
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Michael_Michael_Skrevet 24/05-04 16:58 
Jmog>
Bytte spillet uden bon? Så skal det da vist være en ret grøn medarbejder, der står bag kassen. Jeg tror det er ret svært at finde en forretning, der vil bytte spil hvis man ikke har bonnen.

Du kan altid få byttet et spil med fabrikationsfejl, selv uden bon. Hvis disc´en ikke har ridser el. andre tegn på selvforskyldte tiltag burde der da ikke være problemer.

--Michael
Michael_Michael_Skrevet 24/05-04 17:04 
dRxL>
Palmer Eldritch>
Det er der rent faktisk ikke noget uetisk i.

Hvilket ville være rigtig hvis EB games var en direkte representant for Nintendo, men det er de ikke. EB games er en selvstendig økonomisk virksomhed der konkurrer med den virksomhed i england som spillet er købt hos og det at skulle håndtere det defekte spil er en service, der koster dem penge, og som er beregnet på deres kunder. Altså folk der køber deres spil hos dem.

Medmindre du har hemmelig viden om at der eksisterer en aftale mellem spilbutikkerne og Nintendo hvor sidstnævnte kompenserer førstnævnte for håndteringen af defekte spil.

Det har intet med det at gøre. Mht fabrikationsfejl drejer det sig om service, ikke konkurrenceforhold.
Nøjagtig på samme måde, som hvis du har fået en bog i gave (købt i nordjylland), hvori der mangler eksempelvis kapitel 2. Enhver boghandel uanset beliggenhed, med respekt for sig selv - og kunderne bytter den uden bon.

Der er jo heller ikke tale om at EB Games så hænger på den. De returnerer selvfølgelig spil med fabrikationsfejl til producenten (går jeg ud fra)og bliver krediteret beløbet el. modtager nyt, ikke-defekt spil.

--Michael
ChronoChronoSkrevet 24/05-04 17:16, rettet 24/05-04 17:16 
Omen>
Det fristes jeg så til at kalde for en gang Bulls... det passer simpelthen ikke.

Den er god nok, men jeg har søgt lidt og det viser sig at fejlen er rettet i PAL-udgaven. Jeg har kun spillet US-udgaven.

What changes were made between the European (PAL) and American (NTSC) versions?

* Loading slowed down to prevent fatal glitches such as the infamous Elevator Transport crash bug which dogged the North American release.

Kilde
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 24/05-04 17:31 
Heh. Måske en grund til at speedrun-rekorden er lavet på en PAL-version, på trods af manglende 50hz-optimering. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 17:31 
Palmer Eldritch>
Det har intet med det at gøre. Mht fabrikationsfejl drejer det sig om service, ikke konkurrenceforhold.

Forklar mig igen så jeg kan forstå det, hvorfor EB games skulle påtage sig serviceforpligtelser fra en konkurrent i England.

Nøjagtig på samme måde, som hvis du har fået en bog i gave (købt i nordjylland), hvori der mangler eksempelvis kapitel 2. Enhver boghandel uanset beliggenhed, med respekt for sig selv - og kunderne bytter den uden bon.

Muligvis hvis der er tale om samme kæde (hvilket typisk vil sige Bog&Idé)

Der er jo heller ikke tale om at EB Games så hænger på den. De returnerer selvfølgelig spil med fabrikationsfejl til producenten (går jeg ud fra)og bliver krediteret beløbet el. modtager nyt, ikke-defekt spil.

Det er det netop. Det er jo ikke gratisk i ekspedient timer at behandle sagen med det defekte spil, og det er heller ikke gratis i frimærker at sende spillet tilbage til Nintendo.
Desuden er der hele konkurrenceforholdet. Rigtige butikker er i skarp konkurrence med net-butikker, som i sidste ende bliver døden for butikker der handler med denne her slags masseproducerede varer. At den butik spillet er købt i ligger England, er bare endnu en "uretfærdig" fordel som EB games er oppe imod. EB games skulle da være godt dumme hvis de tilskynder kunderne til at købe billigere i udlandet ved at gøre det "risikofrit" ved at de påtager garantiforpligtelsen, når en af de få fordele en rigtig butik har i konkurrencen med internetbutikkerne er den direkte service.

Og så har jeg vist sagt nok om den sag...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
tastasSkrevet 24/05-04 17:45, rettet 24/05-04 17:50 
Så vil jeg lige tillade mig at blande mig.

Jeg har før selv kunne bytte en bog som jeg fik i gave, i min lokale boghandel selvo denm var købt ved en anden forhandler/kæde (Et andet sted i DK - derfor jeg ikke kunne returnere til den oprindelige forhandler).

Dawn herinde fra kan sikkert uddybe dette koncept lidt mere - de har nemlig fået besked på at tage i mod vare i Silvan, som de ikke nødvendigvis fører, eller som er købt i butikken (sikkert inden for en hvis ramme), i håb om at kunderne køber lidt ekstra, og i det hele taget få god kunde tilfredshed og omdømme.

Så det sker altså, og det kunne da heller ikke være utænkelig at EBgames ville yde denne service. Håbet er jo, at kunden bliver så "imponeret" eller godt tilfreds, at han/hun simpelthen næste gang er villig til at betale en 50'er måske endda en hund ekstra for at handler der igen, i stedet for over nettet.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 18:31 
Så tror jeg næsten jeg vil prøve at ringe til EB's hovedkontor og ringe og spørge om de har sådan en politik. Nogen der har nummeret?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Michael_Michael_Skrevet 24/05-04 19:59, rettet 24/05-04 20:05 
dRxL>
Så tror jeg næsten jeg vil prøve at ringe til EB's hovedkontor og ringe og spørge om de har sådan en politik. Nogen der har nummeret?

Prøv gerne det. Det er slet ikke så kompliceret som du tror. Butikker bliver ganske enkelt mere og mere serviceorienterede, og bruger dette som succesparametre mod konkurrenterne. Engang imellem finder konkurrerende kæder endda fælles fodslag om en officiel bytteordning.

Dette endda på kurante varer. Min pointe er, at har du et defekt spil, bør det ikke give problemer om du går i Silvan, EB, Game, Bog & idé el. andet.
I 90% af tilfældene tror jeg de gerne vil bytte det for dig.

Hvad du finder fuldstændig umuligt er langsomt ved at være standardpraksis.

--Michael
RonaldoRonaldoSkrevet 24/05-04 20:05 
Okotta>
Det er symptomerne som har noget med hinanden at gøre.

Okay. Jeg fik noget andet ud af din tekst.

Det kan ske i alle spil, hvor brugeren kan handle hurtigere, end data kan nå at blive lagt ned i hukommelsen.
AndréAndréSkrevet 24/05-04 20:26 
jeg oplevede det samme et par gange på min GC da jeg spillede metroid prime, det har ikke sket i andre spil så jeg vil regne at det er MP der er noget i vejen med
Det er bedre at have styr på lortet end at have lort på styret..
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 20:44 
Ronaldo>
Det kan ske i alle spil, hvor brugeren kan handle hurtigere, end data kan nå at blive lagt ned i hukommelsen.

Nej det kan det ikke, hvis spillet er programmeret ordentligt er der taget højde for den slags.

At det så sker i så mange spil på gamecube kunne tyde på at det måske er udviklingsbibliotekerne fra Nintendo der har en fejl. De har jo også gjort meget ud af at minimere indlæsningstiderne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ninja copninja copSkrevet 25/05-04 01:36 
Jeg tror problemet har udbedret sig. Enten er det ved magi eller fordi, jeg fulgte Chronos råd og er begyndt at bevæge Samus lidt mere varsomt ved døre og elevatorer. Har kunnet spille i lidt over en time nu uden problemer overhovedet, modsat igår, hvor jeg ikke engang kunne spille i et kvarter uden fejlmeddelelse.
dRxLdRxLSkrevet 25/05-04 07:59, rettet 25/05-04 08:02 
Åh piss, se linket og bemærk hvem EB's hovedkontor deler bygning med. Det ændrer evt. på sagerne i forhold til Nintendo, måske er EB-danmark games en del af Bergsala? Nogen der ved det?

Hvis jeg ikke havde taget det her forbehold:
dRxL>
Medmindre du har hemmelig viden om at der eksisterer en aftale mellem spilbutikkerne og Nintendo hvor sidstnævnte kompenserer førstnævnte for håndteringen af defekte spil.

Ville jeg da komme til at se lidt dum ud nu ;-)

Men så skal jeg jo bare bruge et PS2 eller xbox spil i mit spørgeeksempel, princippet skulle jo være det samme.

Electroniques Bergsala A/S ?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 25/05-04 13:00 
Hehe, så sparer de da de penge i frimærker. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RonaldoRonaldoSkrevet 25/05-04 13:40, rettet 25/05-04 16:11 
dRxL>
Nej det kan det ikke, hvis spillet er programmeret ordentligt er der taget højde for den slags.

Jeg modsiger dig ikke. Retro Studios havde lavet en fejl, og den er blevet rettet.

Nintendo har altid været stor modstander af loadtider. Det ses i deres software og hardware design. Det er et ekstra press, at skulle leve op til den standard slash filosofi, som Nintendo propper ned i halsen på udviklerne.

dRxL>
At det så sker i så mange spil på gamecube kunne tyde på at det måske er udviklingsbibliotekerne fra Nintendo der har en fejl. De har jo også gjort meget ud af at minimere indlæsningstiderne.

Jeg tvivler på at det skulle være en fejl i værktøjerne. Så ville fænomenet nok være mere udbredt.
SumezSumezSkrevet 25/05-04 19:14 
Jeg har i hvert fald aldrig nogensinde været ude for det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 25/05-04 19:51 
Jeg har oplevet samme fejlmeddelse i andre GC-spil også, men om årsagen er den samme ved jeg ikke.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig