X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ændringer i Vurder


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 20/05-04 11:34 
Af flere årsager har vi valgt at indføre en række ændringer i Vurder-sektionen.

For det første er betydningen og beskrivelsen af karaktererne 9/10 og 10/10 blevet ændret. Vi vil godt yderligere fremhæve, at karaktererne er af spillenes nutidige kvaliteter og deraf stilles der ikke længere krav til et spils nyskabende kvaliteter. Til gengæld er kravet til spillets overordnede kvalitet... Se hele indlægget
142 emne(r).
« < 1 2 3

Svar
yokanabsteryokanabsterSkrevet 24/05-04 15:07, rettet 24/05-04 15:08 
Intet spil er perfekt. Halo er Ikke perfekt. Jeg har dog alligevel givet spillet 10/10, da det har leveret alt hvad jeg definerer som et enestående spil. Det med "perfekt" er noget bras! Desuden er min Halo vurdering slettet, er dog oppe igen nu, pga. at jeg ikke uddybte +-'erne nok, forståeligt nok, bare sjovt at halo er det første spil der bliver ramt, ikke :/
Jeg kan finde masser af andmeldelser der stort set kun indeholder "Mit yndlings spil, supergodt". Ej heller særlig informativt vel, men nææ nej de er ikke fjernet. Så styr jer lige ikke!!! (Moderatorer)
soon the world will be one big computer
SumezSumezSkrevet 24/05-04 15:13 
Halo er ikke det første spil, der bliver ramt.
Det er bare det, du har været ude for.

*host*track'n'field*host*
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 24/05-04 18:23, rettet 24/05-04 18:23 
Jeg synes nu heller ikke, at Halo er nær-perfekt. Vi kan også snakke om frameraten, den latterlige PAL60-fejl og billige back-tracking tricks på halvvejen. Skal jeg blive ved?

Og lad nu være med at dømme mig som en Halo-hader, for jeg deler faktisk jeres kærlighed til dette spil, som jeg har gennemført mange gange i både coop og single, samt voldspillet i multiplayer både i LAN og over XBC.
Jeg mener bare selv at have et realistisk forhold til spillet og lever med dets åbenlyse fejl, og så prøver jeg at modvirke de fanboy-farvede syn, som titter frem hist og her.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 24/05-04 18:36, rettet 24/05-04 18:41 
KTC>
Jeg mener bare selv at have et realistisk forhold til spillet og lever med dets åbenlyse fejl, og så prøver jeg at modvirke de fanboy-farvede syn, som titter frem hist og her.

Vi er sikkert enige om Halos fejl, men ikke enige i hvor meget de trækker ned. At der er tale om fanboy-farvede syn brude Gamerankings linket da modbevise. De fleste synes at spillet er suværent.

Det er straks mere underligt, hvis et spil eller et bestemt firmas spil KUN ligger super højt på P:R. Så kan man måske begynde at snakke om fanboy-farvede syn.

Yokanabsters syn på Halo skiller sig jo på ingen måde ud.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 18:55 
Halo er fra et mekanisk (gameplay) synspunkt meget godt. Leveldesignet halter meget, men potentialet vises i glimt i singleplayer og hele tiden i multiplayer.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KTCKTCSkrevet 24/05-04 18:57 
Bede-x>
Vi er sikkert enige om Halos fejl, men ikke enige i hvor meget de trækker ned. At der er tale om fanboy-farvede syn brude Gamerankings linket da modbevise. De fleste synes at spillet er suværent.
Personligt bliver jeg bare forarget over, hvor mange anmeldere, der burde have frataget retten til at anmelde på grund af fanboy-tendenser...

Bede-x>
Det er straks mere underligt, hvis et spil eller et bestemt firmas spil KUN ligger super højt på P:R. Så kan man måske begynde at snakke om fanboy-farvede syn.
Det kan godt virke lidt mærkeligt, ja...


Men bliver I virkelig ikke det mindste provokeret af Halos fejl? Javist har det en dejlig styring, fysik, AI og så videre, men kan det virkelig trylle spillet perfekt?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 24/05-04 19:12 
Et spil er aldrig helt perfekt. Hverken Halo eller noget andet.

Selvfølgelig generer småfejlene, men ikke mere end de gør i andre supergode spil. Desuden rammer de også mest singleplayer spillet, ikke co-op eller multiplayer.

Det der generer mig mest er, at hvis man synes at Halo(eller andet FPS)er suværent, så har man fanboy-tendenser. Synes man derimod at Chrono Trigger eller FF6 bør vurderes til perfekte eller tæt-på-scores, så er der ikke noget i vejen. Så er alting bare som det skal være. Det kan simpelthen ikke passe...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JinkJinkSkrevet 24/05-04 19:13 
Bede-x>
At der er tale om fanboy-farvede syn brude Gamerankings linket da modbevise. De fleste synes at spillet er suværent.

Jeg tror de lader sig hype med. Hvis du kigger på GT3 fik det også utrolige karakter, men her på PR får det slet ikke så meget.


Lidt indskudt. Hvis et spil først viser hvor godt det er når man har spillet det i lang tid og er blevet god til det, skal det så vurderes som når man er god til det eller bare når man har spillet det i 5 timer? Det er jo langt fra alle der vil spille det i så lang tid.

GT3 gamerankings
Bede-xBede-xSkrevet 24/05-04 19:21 
Papa>
Jeg tror de lader sig hype med. Hvis du kigger på GT3 fik det også utrolige karakter, men her på PR får det slet ikke så meget.

Bortset fra Sega Rally, Rallisport Challenge og enkelte andre, siger bilspil mig ikke særligt meget. Derfor forsøger jeg ikke at forsvare genren. Men det er da tydeligt at den, ligesom FPS også er en slags undergenre, som heller ikke(hos enkelte) kan nå de høje karakterer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 24/05-04 19:31, rettet 24/05-04 19:40 
Jeg synes den her diskussion er sørgelig og ensporet. Bede-X, du er nu kommet med de samme påstande om og om igen og formår at bruge dem i snart sagt enhver diskussion. "P:R staben er Square-fanboys og hader Halo." Nej, du siger det ikke direkte, men indirekte kører den hele tiden. Har du ikke noget bedre at bruge tiden på? Kan du ikke bare acceptere, at vi er grundlæggende uenige på det punkt? Og jeg gider ikke høre på "P:R mod resten af verden". Fakta er at de tal og statistikker du kommer med oftest har andre grunde til at være, som de er. Fakta er, at basis for de fleste anmeldelser er at besvare spørgsmålet: "Skal den gennemsnitlige forbruger købe dette spil?" Der er intet mærkeligt i, at det spørgsmål ofte er blevet besvaret med et meget stort ja, når man sidder med et nyt hypet system som Xbox og et hypet spil som Halo, der så rent faktisk er et rigtig godt spil og der ikke rigtigt er andet at komme efter. Det er bare ikke det samme spørgsmål, som vi stiller i Vurder - "Hvor godt et spil er det alt i alt, vurderet på afstand?" For ikke at snakke om forskellige skalaer.

Hvis man synes at Halo vitterligt er spilhistoriens absolutte højdepunkt og man ikke mener andre spil er i nærheden af dette og ikke vil komme det, så er man da ganske velkommen til at give det 10/10. Personligt forstår jeg ikke hvordan man hverken kan mene det eller argumentere for det, men det skal da aldrig forhindre nogen i at prøve det.

EDIT: BTW så er det jo ikke lige frem sådan, at jeg personligt har siddet og lavet mig en liste over hvilke genrer der kan score hvor og hvor meget. Men man kan selvfølgelig godt lave den omvendt. Og derudfra kan jeg jo så sige med min erfaring osv., ja, jeg har svært ved at forestille mig et FPS jeg ville give mere end 8/10 eller et racerspil eller et fodboldspil som jeg ville give mere end 7/10, ud fra det koncept som vores skala er bygget op efter. Og. nej, jeg mener ikke det (primært) handler om genrepræferencer. Det ville det gøre, hvis jeg så fx gav alle RPG'er og adventures høje karakterer eller hvis jeg fx nægtede at røre et fodboldspil eller et racerspil. Men sådan er det jo ikke. Bestemt ikke. Det er blot et spørgsmål om, at nogle genre i højere grad end andre kan byde på det indhold og de oplevelser, jeg mener tæller ud fra vores skala. I teorien kunne et FPS sikkert sagtens gøre det - jeg tror ikke så meget på genrebegrænsninger. Jeg må blot erkende, at det ikke er sket og at der ikke er tegn på, at det vil ske.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 24/05-04 19:42, rettet 24/05-04 19:43 
DeluxScan>
Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig lidt mere statistik i vurder-sektionen. Ikke på brugere, det er udmærket, men på spil. Hvad er f.eks. de spil med flest vurderinger, mest populære Xbox-spil osv.

Jeg kunne godt tænke mig, at folk åbnede øjnene lidt mere ;p

Men ellers er konkrete forslag da velkomne.

For eksempel her... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 24/05-04 19:43, rettet 24/05-04 19:53 
RJK>
Bede-X, du er nu kommet med de samme påstande om og om igen og formår at bruge dem i snart sagt enhver diskussion.

Som jeg skriver ovenfor, så træder jeg lidt i vande her. Men jeg er også træt af gentagne gange, at se FPS genren blive nedvurderet af nogle få. Så det går begge veje.

RJK>
Kan du ikke bare acceptere, at vi er grundlæggende uenige på det punkt?

Sagtens. Så længe folk der holder af FPS ikke bliver beskyldt for karakter misbrug eller at have fanboyagtige holdninger.

Det var faktisk en af dine sætninger der oprindeligt gjorde mig så irriteret:

"
Jeg kan ikke seriøst tro på, at hvis du fx ser på vores Vurderinger Top 10, at du ikke er bare tilnærmelsesvis enig i, at de pågældende titler er et godt udtryk for historiens bedste spil. I hvert fald har det været en positiv oplevelse for mig, at de folk man har indtrykket af er gennemgående fornuftige, generelt også er enige i disse vurderinger.
"

Men vi kan godt lade det ligge ved, at vi har forskellige holdninger omkring dette.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 24/05-04 19:53 
Pjat. Jeg sidder da ikke og skriver side op og ned om, at alle der giver høje karakterer til Halo eller påstår at FPS er den ultimate genre, må være gale. Skriv nu bare dine egne vurderinger og lad os passe vores.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 24/05-04 20:10, rettet 24/05-04 20:18 
RJK>
Hvis man synes at Halo vitterligt er spilhistoriens absolutte højdepunkt og man ikke mener andre spil er i nærheden af dette og ikke vil komme det, så er man da ganske velkommen til at give det 10/10. Personligt forstår jeg ikke hvordan man hverken kan mene det eller argumentere for det, men det skal da aldrig forhindre nogen i at prøve det.

Hvorfor du bliver ved med at fortælle os, med dine små syrlige stikpiller, at du ikke kan li' FPS genren - det forstår jeg ikke.

Hvis jeg, eller andre, byttede "Halo", i ovenstående bemærkning fra dig, ud med "Final Fantasy et-eller-andet-nummer", så ku' ramaskriget høres i Sverige.

Og hvorfor kunne skriget det? Fordi vi skal ikke komme her, og rakke ned på et spil vi intet fatter af, ikke føler noget for, og alligevel aldrig gider spille ordentligt alligevel, og hvis vi ikke har andet at sige om det, end ligegyldigt pladder, så bør vi holde vores k...
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
DeluxScanDeluxScanSkrevet 25/05-04 01:18 
Bede-x>
Hvor vi ikke er enige er mht Squares spil. På mig og flere jeg har snakket med, virker det som om, at netop det firmas spil ligger overdrevent højt. Som om at spillene er anmeldt af fanboys.

Det var netop dét, jeg mente med mistænkelige karakterer. At nogen giver Halo et karakter eller to mere end det fortjener, bevares. Men med mindst 4 Square RPG'er på top 25, hvor moderatorstaben i de fleste tilfælde står for de høje karakterer, så lugter det lidt...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 25/05-04 01:20 
RJK>
Jeg kunne godt tænke mig, at folk åbnede øjnene lidt mere ;p

Doh, jeg fatter ikke, jeg ikke har set platformsikonerne øverst. Det undrede mig da også, at det ikke var muligt at se dette - som det så viste sig at være.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
MarcusMarcusSkrevet 25/05-04 12:52 
jaes>
Ang. Top 25 listen, så kunne det være rart om et spil først kom på listen, når det har fået fx tre vurderinger

Enig, det ville være en god måde at balancere et spils vurderinger på. Hvad synes P:R staben om forslaget?

Snowman>
...da de bedste FPS'ere er at finde på en PC.

Uenig i denne påstand. Efter min mening var det sådan tidligere, men jeg synes efterhånden at de er lige gode.
Og efter min mening er Halo også et top spil. Meget bedre end f.eks. Counter Strike og Half-Life efter min mening.
SumezSumezSkrevet 25/05-04 12:59 
Mysterious>
Enig, det ville være en god måde at balancere et spils vurderinger på. Hvad synes P:R staben om forslaget?

Jeg er personligt bestemt enig. To ville måske være et bedre tal, da mange spil ikke modtager særlig mange stemmer. Men det er misvisende at et spil f.eks. øjeblikkelig bliver et af det 25 bedste, fordi én bruger har givet det 10.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/05-04 15:22 
Har lige siddet og læst de fleste af svarene (pyha!). Nå, men uden at blive stemplet som fanboy af P:R vil jeg sige følgende:

Jeg tror, at ændringen af systemet er en god ide! Det sortere de fleste "overvurderinger" fra, men lader de seriøse være tilbage. Jeg bruger meget systemet som "buyer's guide", hvilket jeg har indtryk af, at mange andre også gør. Dog var det ret let førhen, at se hvem der havde vurderet hvad for højt. Men dette er så forhindret nu, hvilket fjerner et forholdsvis irriterende element fra vurderingsdelen.

Et argument mange har brugt til, at tale for at ændringen er en dårlig ide, er "nu skal jeg ud og købe en masse lorte spil, for at jeg kan holde mit gennemsnit under 7,5". Men det er slet ikke nødvendigt. Lade mig tage et eksempel: "BGDA" fortjener eksempelvis ikke meget mere end 7, som svarer til "Meget godt" (læg mærke til ordene). Dog er spillet da stadig uhyggeligt underholdende, og da slet ikke dårligt.

Vurderingssystemet er jo netop bygget op sådan at de fleste titler falder ind under 6/7/8 på hvilken måde det burde være muligt at holde sit gennemsnit på 7,5!

Generelt tror jeg at man skal læse hvad definitionen på karaktererne er, i stedet for at fokusere så meget på tallet!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
yokanabsteryokanabsterSkrevet 25/05-04 16:20, rettet 25/05-04 16:21 
RJK>
DeluxScan>
Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig lidt mere statistik...

Jeg kunne godt tænke mig, at folk åbnede øjnene lidt mere ;p

Men ellers er konkrete forslag da velkomne.

Dejligt med den nye funktion...Men kan man ikke lave det sådan, at der mindst skal være 4-5 vurderinger før at gennemsnitet gælder.
Til hvis man bruger "vurder" som en buyers guide...
soon the world will be one big computer
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/05-04 16:35, rettet 25/05-04 16:36 
Hvis brugerne ønsker forskellige antal vurderinger, før spillene blev synlige, kan det så ikke laves som en form for "option", som man selv kan vælge individuelt?
WehnerWehnerSkrevet 25/05-04 18:33 
RJK>
ja, jeg har svært ved at forestille mig et FPS jeg ville give mere end 8/10 eller et racerspil eller et fodboldspil som jeg ville give mere end 7/10, ud fra det koncept som vores skala er bygget op efter. Og. nej, jeg mener ikke det (primært) handler om genrepræferencer. Det ville det gøre, hvis jeg så fx gav alle RPG'er og adventures høje karakterer eller hvis jeg fx nægtede at røre et fodboldspil eller et racerspil. Men sådan er det jo ikke. Bestemt ikke. Det er blot et spørgsmål om, at nogle genre i højere grad end andre kan byde på det indhold og de oplevelser, jeg mener tæller ud fra vores skala. I teorien kunne et FPS sikkert sagtens gøre det - jeg tror ikke så meget på genrebegrænsninger. Jeg må blot erkende, at det ikke er sket og at der ikke er tegn på, at det vil ske.

Jeg er ved at være stået af denne her diskussion, men ovenstående citat satte alligevel mine tanker i gang. Jeg er 100% enig med Rune i, at det er svært at forestille sig et bilspil eller sportsspil, der fortjener en højere karakter end syv. Det er selvfølgelig fordi, jeg ikke føler mig så godt underholdt af disse genrer. Men omvendt respekterer jeg også, at mange personer holder meget af f.eks. bilspil. De (spillene :) ) må altså have nogle kvaliteter, som jeg måske nok kan se, hvis jeg tager de objektive briller på, men som jeg ikke til fulde forstår at nyde/værdsætte. Det betyder ikke, at jeg ikke iført førnævnte briller er i stand til at skrive en normal anmeldelse af et bilspil. Men det er jeg også i flere tilfælde nødt til. Her, hvor det er frivilligt, kunne jeg (næsten) aldrig drømme om, at vurdere spil i de nævnte genrer. Jeg er simpelt hen ikke manden til det. Fordi det ville være _mig_, der satte grænsen for, hvor høj en karakter, et bil/sportsspil kan få i stedet for _skalaen_. På samme måde som det er Rune, der sætter grænsen for en FPS’ karakter i stedet for skalaen. Jeg snakker praksis – ikke teori.

På den baggrund kan man med nogen vægt bag sige, at vurdersystemet bør opfordre til, at brugerne (og moderatorerne ;-p ) kun anmelder spil i genrer, hvor de rent faktisk kan forestille sig en potentiel topkarakter. Var det en ide?

Jeg mener i øvrigt, at det drejer sig om genrepræferencer.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 25/05-04 19:13, rettet 25/05-04 19:19 
Jeg forstår ikke helt hvad du mener: Der er vel ikke den store forskel på at anmelde et spil eller skrive en vurdering, når det kommer til objektivitet eller genrepræferencer?

Føler man, at man kan give en objektiv vurdering (i praksis afspejler vurderingen selvfølgelig til en vis grad et subjektivt aspekt), så gør man dette. I modsat fald så holder man sig til de genrer man enten har erfaring med, eller hvor man mener, at man kan være tilpas objektiv :)

EDIT: Småting rettet i sidste sætning.
SumezSumezSkrevet 25/05-04 20:23, rettet 25/05-04 20:25 
Wehner>
På den baggrund kan man med nogen vægt bag sige, at vurdersystemet bør opfordre til, at brugerne (og moderatorerne ;-p ) kun anmelder spil i genrer, hvor de rent faktisk kan forestille sig en potentiel topkarakter. Var det en ide?

Helt bestemt. Som skribent ville jeg heller aldrig påtage mig opgaven at skulle anmelde et racer- eller sportsspil (og alligevel får man Speedball 2 smidt i nakken uden at kunne sige noget til det *host*)
Men selvom jeg ikke har givet nogen FPS'er højere end 8, vil jeg alligevel godt påstå at jeg sagtens kan forestille mig et FPS, der ligger højere. Og jeg mener heller ikke at Rune har anmeldt nogle FPS'er, så der er i grunden ikke noget i vejen. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
tastasSkrevet 25/05-04 20:47, rettet 25/05-04 20:50 
Jeg mener faktisk at have læst en anmeldelse af Nightfire på MSN af RJK.

Jeg kan dog huske forkert ;)

Nej den var go' nok
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
RJKRJKSkrevet 21/06-04 00:57 
Hyakotake>
Det kunne være spændende med lidt statistik, bare for at se hvordan Vurder-regelændringen egentlig tager sig ud.

Hvad er f.eks. gennemsnittet på Halo-karakteren før og efter regelændringen?

Halo: før: 80,9% = #39, nu: 76,3% = #88

Generelt er der sket et fald i snittet (logisk nok).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 21/06-04 01:11, rettet 21/06-04 01:13 
Og jeg tager lige tråden op, fordi jeg må have misset den ;p

Wehner>
På den baggrund kan man med nogen vægt bag sige, at vurdersystemet bør opfordre til, at brugerne (og moderatorerne ;-p ) kun anmelder spil i genrer, hvor de rent faktisk kan forestille sig en potentiel topkarakter. Var det en ide?

Jeg mener i øvrigt, at det drejer sig om genrepræferencer.

Som jeg "lige" har forklaret, er det ikke tilfældet. Jeg elsker fodboldspil og efter adventurespil er det nok den genre, jeg har brugt mest tid på. Det er IKKE fordi jeg har et problem med fodboldspil, at jeg ikke mener de kan gøre sig fortjent til mere end 7/10. Det er fordi at jeg fx har Chrono Trigger som 10/10 og der vil aldrig være et fodboldspil som kan levere det indhold, som pågældende spil har.

Nu er jeg så lidt hård overfor FPS-genren og det kan da teoretisk godt være, at der kunne komme spil i denne, som i min bog ville gøre sig fortjent til de højeste karakterer. Jeg synes bare det er svært at forestille sig. Fordi en fastlåst genre har nogle styker og svagheder, som man ikke kan komme udover.

Nu er der måske også nogle der står af på fodboldspilseksemplet. Vi kan også tage nogle andre. Hvad med petanque-simulator-genren (meget stor genre ;)). Forestil dig verdens suverænt bedste petanque-simulator. Er det en 10/10? Det er jo det bedste i genren? Nej, vel? Er det fordi vi hader petanque-spil? Nej. Det er blot en erkendelse af, at den genre ikke kan nå op på samme niveau.

Hvad med Oscar-uddelingerne? Hvor tit har et drama vundet Bedste Film? Hvor tit har en komedie? Og de komedier der så har (Forrest Gump, Shakespeare In Love etc.), er de så ikke egentligt også for en stor del mere dramaer end komedier?

Generelt (undtagelser er der altid) kan komedier bare ikke nå op på samme overordnede kvalitetsniveau, hvis man sammenligner filmoplevelser i mellem. Det siger jeg ikke fordi jeg har noget imod komedier, men bare fordi at de nu engang ikke har samme potentiale som genre. (Dem der er uenige og synes Dum & Dummere er verdens bedste film behøves ikke at bruge lejligheden til at svine mig til - jeg ved godt hvad I mener...).

Det er noget af det samme.

(Og, ja, jeg har spillet og anmeldt en pæn del FPS'er gennem tiden ud fra den traditionelle "er det værd at købe for den gennemsnitlige forbruger"-devise)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 21/06-04 02:51 
RJK>
(Og, ja, jeg har spillet og anmeldt en pæn del FPS'er gennem tiden ud fra den traditionelle "er det værd at købe for den gennemsnitlige forbruger"-devise)

Pointen er ikke helt klar her, synes jeg. Mener du, at den devise ikke skal bruges i Vurder? Hvis ja, hvorfor?
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/06-04 10:16 
RJK, Tak for statistikken og det gode svar på genre kontra topkarakterer!

RJK>
Forestil dig verdens suverænt bedste petanque-simulator. Er det en 10/10? Det er jo det bedste i genren? Nej, vel? Er det fordi vi hader petanque-spil? Nej. Det er blot en erkendelse af, at den genre ikke kan nå op på samme niveau.

Jeg kan forestille mig en hel del. Hvad med "Beach Petanque XXX", hvor topløse babes slapper af på stranden og tager sig et spil petanque ind imellem. Man kan også købe mønstrede håndledsbeskyttere og andet tingel-tangel. Se, SÅ har vi en top-titel :-P (udgives i 2006 til Xbox og GameCube).
JuggernautJuggernautSkrevet 21/06-04 11:05 
Jeg har pt slettet mine vurderinger og regner ikke med at gide at lave flere efter man får denne besked:

Gennemsnittet af dine vurderinger har oversteget karaktergrænsen 7,5, hvormed de er blevet skjult. Vurderingerne er stadig tilgængelige i systemet, blot vil de ikke medtælle i statistikker og lignende. Hvis dit snit igen kommer ned på 7,5 eller lavere, vil dine vurderinger igen indgå ligeligt med alle andre vurderinger. Dette er en automatisk besked.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
OkottaOkottaSkrevet 21/06-04 11:37 
RJK>
Nu er jeg så lidt hård overfor FPS-genren og det kan da teoretisk godt være, at der kunne komme spil i denne, som i min bog ville gøre sig fortjent til de højeste karakterer. Jeg synes bare det er svært at forestille sig. Fordi en fastlåst genre har nogle styker og svagheder, som man ikke kan komme udover.

Istedetfor at blive ved med at forsøge at pakke det ind, som du i virkeligheden gerne vil sige, så tag, én gang for alle, at fjerne FPS spillene fra P:R. Smid titlerne ud / væk fra vurder sektionen og samler sektionen, og hvor man ellers kan vælge dem fra, så man ikke længere har mulighed for at putte dem ind noglesteder.

Den måde FPS genren bliver behandlet på, på P:R, er både fjollet og useriøs. Derfor - fjern helt genren herfra. Skær den væk, som den svulst den er for dig / jer (P:R).
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 21/06-04 14:31 
Juggernaut>
Jeg har pt slettet mine vurderinger og regner ikke med at gide at lave flere efter man får denne besked

Hvilket egentligt er det, som hele denne tråd har handlet om. Nu har folk haft en måned til at indordne sig de nye regler. Det må alle have kunnet overkomme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 21/06-04 14:38 
jaes>
Pointen er ikke helt klar her, synes jeg. Mener du, at den devise ikke skal bruges i Vurder? Hvis ja, hvorfor?

Selvfølgelig skal den ikke bruges. Det er pointen med karakterskalaen at vurdere spil ud fra deres kvaliteter i en større sammenhæng og i forhold til mediet - ikke ud fra om de vil tiltale den gennemsnitlige forbruger.

I en perfekt verden ville de to ting selvfølgelig være det samme, men nu engang har vi ikke en perfekt verden ;)

Eksempel: FIFA. Det gennemsnitlige forbruger vil da uden tvivl få en masse glæde ud af de spil og derfor kan man sagtens forsvare en høj karakter ud fra devisen "er det værd at købe for den gennemsnitlige forbruger". Men når vi snakker noget i retning af "hvilken spilmæssig værdi har det for mediet som helhed", så er/bør karakteren være en anden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 21/06-04 14:40, rettet 21/06-04 14:40 
Okotta>
Den måde FPS genren bliver behandlet på, på P:R, er både fjollet og useriøs. Derfor - fjern helt genren herfra. Skær den væk, som den svulst den er for dig / jer (P:R).

Jeg kan godt se det er en stor belastning for dig, at andre ikke synes at Halo er verdens bedste spil og at FPS er verdens bedste spilgenre.

Men sådan er det nu engang nogle der synes...

Hvis/når du vil diskutere på det plan, synes jeg bare du skal lade være med at sige noget.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JuggernautJuggernautSkrevet 21/06-04 14:53 
RJK>
[Hvilket egentligt er det, som hele denne tråd har handlet om. Nu har folk haft en måned til at indordne sig de nye regler. Det må alle have kunnet overkomme.

Så kan jeg godt se at brugerne må være mindre intelligente når de anmelder spil, som de mener virkelig fortjener en positiv anmeldelse. De spil jeg anmeldte, kørte jeg skarpt efter JERES vurderingsmåde og alligevel bliver de taget af plakaten. Det giver ikke mening.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
DarkenDarkenSkrevet 21/06-04 15:56 
Juggernaut>
RJK>
[Hvilket egentligt er det, som hele denne tråd har handlet om. Nu har folk haft en måned til at indordne sig de nye regler. Det må alle have kunnet overkomme.

Så kan jeg godt se at brugerne må være mindre intelligente når de anmelder spil, som de mener virkelig fortjener en positiv anmeldelse. De spil jeg anmeldte, kørte jeg skarpt efter JERES vurderingsmåde og alligevel bliver de taget af plakaten. Det giver ikke mening.

Hvilket er hele problemet, efter den nye måde har de(PR staben) godt nok løst det, det med at for få anmeldelser fra en person ikke bør tælle med i stat'en (jeg havde forresten kun anmeldt CT på det tidspunkt ;) men samtidigt stopper det også den alm bruger der ikke ligefrem samler på dårlige/mindre gode spil, jeg er selv gået istå med det at anmelde de spil jeg føler bør have et godt ord fra min side, idet jeg ikke magter at skulle udregne hvornår jeg kan tillade mig at anmelde et rigtigt godt spil og hvornår det ville smide en af stat'en (som jo er en ret stor del af hvorfor man vil vurdere) og jeg står HELT af ved tanken om at skulle give nogle spil under det jeg synes det er værd, bare for at kunne passe ind i kriterierne (som hvis jeg nu rettede min Halo eller Chrono Trigger til 7/10 istedet for 10/10)

RJK hvorfor kan det ikke være som med total karakteren:
RJK>
Nej, du forstår det ikke ;p

Det fungerer sådan her:

Jo flere vurderinger der er for hver titel, jo længere trækkes den samlede score mod det matematisk gennemsnit (i dette tilfælde 80%). Jo færre vurderinger der er, jo længere trækkes der mod det generelle gennemsnit (50%).

Jeg kan lettere forklare det med 10/10. Groft eksempel:

1 x 10 => 80%
2 x 10 => 90%
3 x 10 => 95%
4 x 10 => 98%
5 x 10 => 99%
n x 10 => 100%

Feks:
1 x Anmeldelse => 7.00 Gennemsnit
2 x Anmeldelser => 7.25 Gennemsnit
3 x Anmeldelser => 7.50 Gennemsnit
4 x Anmeldelser => 7.75 Gennemsnit
5 x Anmeldelser => 8.00 Gennemsnit

Nej det er ikke talmæssigt gennemtænkt, det vil jeg lade andre om :P
Så er der ikke problemer med at nogle anmelder 5 spil alle til 10/10 og samtidigt bliver funktionen heller ikke "ødelagt" eller hæmmet så at sige, for den seriøse anmelder (hvilket man godt kan være selvom man ikke anmelder/magter at spille et skod spil helt igennem)

Jeg synes at måden total scoren virker er en fin ide til at danne ligevægt mod antal anmeldelser, og derfor også til gennemsnits karakteren så den bliver mere fleksible og brugbar. Og nej mener selvfølgelig ikke at den skal kunne komme op på 10 i gennemsnit, men bare at der tages højde for at en person med mange anmeldelser ikke med go samvidtighed kan holde et snit på 7.5.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
WehnerWehnerSkrevet 21/06-04 16:22 
RJK>
Og jeg tager lige tråden op, fordi jeg må have misset den ;p

Du er ikke så glad for at lade ting hvilem Rune? Jeg er ikke sikker på, at vi kan få noget frem, der ikke allerede er gennemtærsket, men...

Jeg vil stadig opfordre til, at man kun anmelder spil i genrer, hvor man rent faktisk kan forestille sig en potentiel topkarakter. For ellers bliver det anmelderen, der sætter grænsen for karakteren og ikke systemet (og man opfordres jo til at være objektiv (hvilket selvfølgelig ikke er muligt, men man kan jo i det mindste gøre et forsøg)).

Skægt i øvrigt at du som medejer af Arcademuseet sætter RPG-genren så højt, da også forskning inden for området mere og mere pointerer det narratives uvæsentlighed/utilstrækkelighed i spil. Det anbefales at man skærer ind til benet og laver gode spil - ikke middelmådige historiefortællinger pakket ind i et spil. På den måde kan man jo sige, at disse forskere opfordrer til et mere arcadeagtigt spilmiljø. Som du jo altså har til rådighed i rigelige mængder. dRXl kan sikkert uddybe og der har også været et par gode klummer i de sidste par numre af Edge.

Det er ikke det, der har drevet mig iden retning, men sammenfaldende med nævnte udvikling i spilforskning har jeg i større og større grad vendt mig mod spil, der stiller krav til ens færdigheder og ikke bare drejer sig om at trykke på X 10-12 gange, hver gang man møder et random encounter.

Det er IKKE fordi jeg har et problem med fodboldspil, at jeg ikke mener de kan gøre sig fortjent til mere end 7/10. Det er fordi at jeg fx har Chrono Trigger som 10/10 og der vil aldrig være et fodboldspil som kan levere det indhold, som pågældende spil har.

Det skal de vel heller ikke. Spil bliver ikke finere af at have en historie. Vurderet som en form for primitiv om end charmerende historiefortælling har Chrono Trigger givetvis nogle kvaliteter som man ikke ser i andre genrer. Omvendt byder disse genrer jo også på ting, som CT ikke gør.

[snip]en fastlåst genre har nogle styker og svagheder, som man ikke kan komme udover.

Noget der tilsyneladende holder Square/Enix fra at føre den fastlåste rpg-genre 'det næste skridt'. Jeg er stadig spændt på, hvornår der udkommer det japanske rpg, der gør for genren, hvad f.eks. Mario 64 og OoT gjorde for deres.

Bemærk at jeg ville spille og sikkert elske dette hypotetiske rpg. Jeg var tidligere også helt vild med Squares spil, og jeg ønsker virkelig noget nytænkning fra deres side. Morrowind meets FFVI med nutidig svedig Squre-grafik eller noget. Bedømt ud fra deres samtid ville jeg give både Chrono Trigger og FFVI 10/10 og FFVII 8/10. Det er mere i forhold til nutiden, der er problemer.

Forestil dig verdens suverænt bedste petanque-simulator. Er det en 10/10? Det er jo det bedste i genren? Nej, vel? Er det fordi vi hader petanque-spil? Nej. Det er blot en erkendelse af, at den genre ikke kan nå op på samme niveau.

Du sammenligner mere eller mindre direkte fps med en eller anden latterlig sub-genre. Jeg ved ikke om det er en provokation eller hvad. Under alle omstændigheder er det en subjektiv holdning, du giver udtryk for. Jeg har intet imod subjektive holdninger. Kun hvis man forsøger at få dem til at fremstå som objektive.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 21/06-04 16:35, rettet 21/06-04 16:36 
RJK>
Selvfølgelig skal den ikke bruges. Det er pointen med karakterskalaen at vurdere spil ud fra deres kvaliteter i en større sammenhæng og i forhold til mediet - ikke ud fra om de vil tiltale den gennemsnitlige forbruger.

Det er ikke selvfølgeligt for mig, da der ikke står den slags detaljer i FAQ´en :)

I FAQ´en står, at en vurdering er en minianmeldelse, og en traditionel anmeldelse er jo primært skrevet for den gennemsnitlige forbruger.

Beskrivelserne ved karaktererne i karaktererskalaen, kan efter min mening forstås både som, at spillene skal vurderes for den gennemsnitlige forbruger, eller at de skal vurderes i en større sammenhæng. Så noget trækker i én retning, og noget i en anden. Jeg synes det forvirrer lidt. Men det kan jo være, at jeg er en af de eneste, der har tolket FAQ´en forkert i den retning.
enfenenfenSkrevet 19/08-04 11:58 
Lidt off topic:

Er det ikke muligt at indføre en counter, når man skriver en vurdering, så man kan se, hvor mange tegn man har til rådighed/tilbage?

Det er irriterende pludseligt at løbe tør for tegn.
What is the Matrix?
RJKRJKSkrevet 19/08-04 12:13 
Det er muligt, men det sker næppe.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 19/08-04 14:10 
Det er sket at folk slet ikke opdager at der mangler bogstaver, og jeg derfor må slette vurderingen fordi den er uforståelig. Men det ville en counter nok ikke hjælpe på, da den også kræver at folk ser på skærmen frem for tastaturet når de skriver...

Måske et script der forhindrede at man oprettede en vurdering uden et punktum til sidst? :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
The DaneThe DaneSkrevet 19/08-04 14:48, rettet 19/08-04 14:49 
Hellere et manglende punktum, end en anm. der mister mening.
Men jeg prøver selv at formulere mig med så korte vendinger som muligt (+ div. rigtige forkortelser).

Men jeg tror heller ikke at det vil hjælpe med et antal. Har man skrevet et par stykker ved man desuden, at det er omkring de fire linjer der er til rådighed.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
142 emne(r).
« < 1 2 3

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig