X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ændringer i Vurder


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 20/05-04 11:34 
Af flere årsager har vi valgt at indføre en række ændringer i Vurder-sektionen.

For det første er betydningen og beskrivelsen af karaktererne 9/10 og 10/10 blevet ændret. Vi vil godt yderligere fremhæve, at karaktererne er af spillenes nutidige kvaliteter og deraf stilles der ikke længere krav til et spils nyskabende kvaliteter. Til gengæld er kravet til spillets overordnede kvalitet... Se hele indlægget
142 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 20/05-04 11:34 
Af flere årsager har vi valgt at indføre en række ændringer i Vurder-sektionen.

For det første er betydningen og beskrivelsen af karaktererne 9/10 og 10/10 blevet ændret. Vi vil godt yderligere fremhæve, at karaktererne er af spillenes nutidige kvaliteter og deraf stilles der ikke længere krav til et spils nyskabende kvaliteter. Til gengæld er kravet til spillets overordnede kvalitet blevet skærpet. Karaktererne lyder nu:

Fantastisk. Nær perfekt og sætter standard for mediet. 9/10
Gives til det næsten perfekte spil, som er det bedste genren har at byde på. Det har ingen reelle svage sider, vil tiltale alle og er et mønstereksempel af mediet.

Enestående. Perfekt og en milepæl indenfor mediet. 10/10
Gives til det perfekte spil, som er det bedste mediet har at byde på. Det har absolut ingen svage sider, og står som en milepæl for mediet som helhed.

Derudover indføres begrebet "skjulte vurderinger". Opfylder en profil ikke sektionens krav, så vil dennes vurderinger blive skjult og ikke tælle med i statistik og lignende. Vurderingerne bliver ikke slettede, selvom profilen ikke opfylder kravene, og vurderingerne bliver igen synlige, når kravene er opfyldte.

De krav der indføres for nuværende er, at karaktersnittet for den enkelte profil ikke må være over 7,5 og ikke under 2,5. Samtidig skal profilen have skrevet mindst ti vurderinger. Disse krav er indført for at undgå at enkelte, som har urealistisk høje snit og som ellers ikke bruger Vurder-sektion, kan gå ind og manipulere resultaterne voldsomt.

Samtidig med at der indføres denne automatiske moderering, vil den menneskelige moderering af karaktergivning blive ændret. Der vil i fremtiden bliver lagt større vægt på, om karakteren i en vurdering tilsvarer teksten i samme.

Vi opfordrer hermed alle til at gennemgå deres vurderinger og ændre tekst og karakterer svarende til nævnte ændringer. Der vil gå et stykke tid før sanktionerne sættes i kraft.
MarcusMarcusSkrevet 20/05-04 12:05 
Altså skal man både vælge at anmelde spil man ikke kan lide og spil man kan lide?
For indtil nu ligger mit gennemsnit sikkert ret højt hvilket skyldes at jeg generelt kun har anmeldt spil jeg har gennemført og derfor kan lide.

Er det ikke lidt overdrevet at sige at en titel tiltaler alle, jeg er da ret sikker på nogle af de titler der har fået 10/10, som f.eks. Chrono Trigger og lignende ikke nødvendigvis vil tiltale folk der altid spiller sports spil og ikke gider at sidde og læse dialoger og være på "eventyr".
HyakotakeHyakotakeSkrevet 20/05-04 13:43 
Ja, hver gang man har spillet et perfekt 10-spil skal man lige finde et par møgringe titler og smide om sig med et par 1 eller 2-taller... :-/
RJKRJKSkrevet 20/05-04 13:48 
Eller også genoverveje, om det nu virkelig var et 10-tal...

Men, ja, at man demonstrerer at man rent faktisk er i stand til at uddele balancerede vurderinger, ville jo udelukke mange af de problemer, vi før havde hvor enkelte har snit på mellem 9,0 og 10,0, hvilket med overvældende sandsynlighed skyldes at karakterskalaen er misforstået.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 20/05-04 14:11 
Både og.

F.eks. gider jeg ikke lave vurderinger af andet end rigtig gode spil. Det er jeg nødt til som anmelder, men her kan (kunne) jeg heldigvis slippe for det. I og med at der er udkommet spil i 30+ år er der ikke noget underligt i, at der trods alt findes en del 9/10taller. Derfor ser jeg heller ingen grund til at jeg skal til at vurdere Britney's Dance Beat, Scorpion King, Dino Crisis 3 osv. for at balncere det faktum, at mit liv er for kort til at beskæftige mig med ringe/middelmådige spil.

På den baggrund mener jeg, at gennemsnitskravet bør stryges. Til gengæld mener jeg, at det er et rigtig godt tiltag, at man skal have skrevet 10 vurderinger, før de tæller i statistikken.

Et andet lille kritikpunkt. Jeg er ikke så vild med formuleringen af karakteren 9. Det er "vil tiltale alle", jeg ikke synes holder. Ville det ikke være en ide at ændre til: "vil tiltale alle, der bryder sig bare lidt om genren" (eller lign.). F.eks. gider jeg _virkelig_ ikke sport- og bilspil. Det betyder jo ikke nødvendigvis, at der ikke findes nogen spil i disse genrer, der er til 9+.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 20/05-04 14:19 
Wehner>

På den baggrund mener jeg, at gennemsnitskravet bør stryges.

Tror du, at det her er noget, vi fandt på i går? Tror du ikke, at det er temmelig velovervejet, og at vi har brugt adskillige sider på at diskutere dette forslag?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 20/05-04 14:20 
Wehner>
Det betyder jo ikke nødvendigvis, at der ikke findes nogen spil i disse genrer, der er til 9+.

Næh, men du er velkommen til at finde eksempler. Hvis der virkelig findes et racerspil, til f.eks. Xbox, der er til 9 eller 10, så har det også et eller andet element der gør det tiltalende, selv for dig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 20/05-04 14:23 
Når det bliver kastet op i en debattråd, så går jeg ud fra, at I ønsker debat. Jeg gav min mening. Værs'go og ignorer den.

Men der er ingen grund til at være nedladende.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 20/05-04 14:26 
Naiera>
Wehner>
Det betyder jo ikke nødvendigvis, at der ikke findes nogen spil i disse genrer, der er til 9+.

Næh, men du er velkommen til at finde eksempler.

Det er jeg ikke som sådan kvalificeret til. Men hvis jeg nu skriver nedenstående:

"Der er aldrig udkommet et bil- eller sportspil, der fortjener en karakter på 9+"

i en tilfældig tråd, så skal der nok komme forslag. Men det ville jeg mene var at gå off-topic. Derfor så jeg ingen grund til at åbne denne debat her. Men jeg tillader mig alligevel at antage, at mindst et spil i disse genrer fortjener et nital.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 20/05-04 14:27 
Jeg gidder altså også kun vurdere spil jeg selv kan li'. På den anden side har "vurder" jo ikke rigtig fænget hos mig, så det betyder måske ikke så meget...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 20/05-04 14:34 
Wehner>
F.eks. gider jeg ikke lave vurderinger af andet end rigtig gode spil.

"Rigtig godt" er 7/10, så du opfylder jo snildt 7,5 grænsen med disse.

Desuden er der intet der hindrer dig i at skrive vurderinger, selvom du ikke opfylder grænsen. De vil stadig være der og man kan stadig gå ind og se din vurdering af spillet.

Det vil bare ikke tælle i statistikken.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 20/05-04 14:35 
Wehner>
Men jeg tillader mig alligevel at antage, at mindst et spil i disse genrer fortjener et nital.

Uden tvivl, men så ville du næsten med garanti også kunne få noget sjov ud af det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
The DaneThe DaneSkrevet 20/05-04 18:15, rettet 20/05-04 18:16 
Synes nu også det er lidt dumt (eller forkert, indsæt selv noget hvor det ikke helt passer ind med den slags grænser) med en grænse for hvilke karaktere man kan tage med - dog ikke med antallet af anmeldelser før de tæller med. Det lugter lidt af forudbestemte karaktere (måske ikke ved alle spil, men nogen - ingen eks. her) iforhold til PR "redaktionen".
Det er nok at overreagere fra min side, men som sagt hvis man i en periode ikke anmelder spil, som man finder rimeligt gode og vil se efter ved statestikken, så kan man jo ikke.

Ang. 9/10, så er betydningen vel, at alle har MULIGHED for at kunne lide spillet selvom de normalt spiller andre genre (for at alle skal kunne lide det er jo at generelisere for meget).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
jaesjaesSkrevet 20/05-04 18:23 
Jeg er enig med Wehner, og vil næsten sige, at det er en selvfølge, at er man ikke til bilspil, så er der meget stor sandsynlighed for, at man ikke vil kunne lide et bilspil uanset om det har fået 9/10 eller ej. Så formuleringen er IMO misvisende.
millenniummillenniumSkrevet 20/05-04 18:41 
Måske burde man sætte sig ned og fastlægge præcist hvilket formål der er med vurderings-sektionen. Jo, der står en lille løs beskrivelse på forsiden, og udfra dén kan jeg ikke så hvorfor der burde komme strengere krav omkring personlige vurderinger.

Jeg bruger stadig sektionen som en buyer's guide. Altså, checke hvad andre syntes om spil, før jeg selv punger ud. Derfor er det meget rart hvis folk kunne være forholdsvise objektive. Altså lade være med at vurderer bil-spil, hvis man generelt ikke bryder sig om genren. Og desuden vil jeg også gerne vide det hvis folk har stødt på en gennemgribende dårlig titel, som advarsel for andre der overvejer et indkøb.

Men det er vel kun relativt det hele. Kan man mere klart fastlægge et formål med sektionen, og så udfra dét overveje hvordan karakterene skal designes?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 20/05-04 18:55 
Mysterious>
Altså skal man både vælge at anmelde spil man ikke kan lide og spil man kan lide?

Hvis spil under 7,5 er spil, du ikke kan lide, har du VIRKELIG misforstået skalaen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/05-04 11:36 
Naiera>

Tror du, at det her er noget, vi fandt på i går? Tror du ikke, at det er temmelig velovervejet, og at vi har brugt adskillige sider på at diskutere dette forslag?

En dårlig idé er stadigvæk dårlig, selvom du skriver 20000 sider om det og bruger 4 år på det.

Nu har *I* diskuteret, så diskuterer *VI* det nu :-) (Det afholder jer selvfølgelig ikke fra at være med i debatten blandt de menige medlemmer.)
NaieraNaieraSkrevet 21/05-04 12:47, rettet 21/05-04 14:50 
Når ideen blev indført, er det jo nok rimeligt tydeligt, at vi der indførte ideen ikke mener den er dårlig.

Wehners kommentar får det til at lyde som om, at det er noget vi fandt på i går, og at det er noget der kan fjernes så let som ingenting igen. Det kan det teknisk set selvfølgelig godt, men det sker ikke. Det står ikke rigtig til diskussion, med henblik på om det skal være implementeret eller ej.

Desuden giver Wehner jo igen udtryk for, at han stadig ikke forstår karakterskalaen, jævnfør RJK's første indlæg i tråden. Hans ønske om at få gennemsnitskravet strøget, bygger altså på en forkert opfattelse af karaktersystemet. Hvis han forstod det, ville han ikke behøve ønske, at gennemsnitskravet skulle fjernes.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 21/05-04 13:13 
Play:Right>
Fantastisk. Nær perfekt og sætter standard for mediet. 9/10
Gives til det næsten perfekte spil, som er det bedste genren har at byde på. Det har ingen reelle svage sider, vil tiltale alle og er et mønstereksempel af mediet.

"Vil tiltale alle" - den kan I ligeså godt stryge med det samme, den betegnelse på et 9 tal.

Når jeg vil vurdere Ninja Gaiden til et 9 tal, så ser jeg det bestemt ikke som et spil, der vil tiltale alle - langt, langt fra endda.

Og lad mig komme f.eks RJK i forekøbet og sige, at Ninja Gaiden skam skal ha' et 9 tal - det har spillet fortjent. Jeg skal "ikke lige tænke mig om, og finde ud af, om det måske var for høj en score jeg gav det dengang, og om det måske ikke hellere skulle ha' haft 7".

Men jeg har ondt af de mennesker, som måske på baggrund af et 9 tal til Ninja Gaiden, og på baggrund af definitionen på et 9 tal, i P:R's vurder sektion, løber ud og køber spillet, fordi de tror at det "vil tiltale alle".

Det bliver en meget brat opvågning til de mennesker.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
WehnerWehnerSkrevet 21/05-04 14:27 
Naiera>
Desuden giver Wehner jo igen udtryk for, at han stadig ikke forstår karakterskalaen, jævnfør RJK's første indlæg i tråden. Hans ønske om at få gennemsnitskravet strøget, bygger altså på en forkert opfattelse af karaktersystemet. Hvis han forstod det, ville han ikke behøve ønske, at gennemsnitskravet skulle fjernes.


Nu skal du høre her:

Hvis vi skal diskutere med den tone, som du oftere og oftere lægger for dagen, så kan jeg godt være med. Sagtens. Men så skal der ikke være henstillinger, advarsler osv. til mig involveret.

Det er SÅ uendelig dårlig stil at du snakker uforskammet til folk, når du sidder i en moderatorposition.

At du vælger at tro, at jeg mener, I ikke har overvejet ændringerne nøje, er din egen sag, men som Johan også skriver, så bliver et forslag ikke perfekt bare fordi der er brugt tid på det. Der findes sågar elendige ph.d.-afhandlinger, som folk ikke desto mindre har brugt 3+ år af deres liv på.

Hvis der endelig er nogen, der har misforstået noget i denne tråd, så er det dig, når du mener, at et bil/sportspil til 9+ vil tiltale mig.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkenDarkenSkrevet 21/05-04 14:32 
Naiera>
Tror du, at det her er noget, vi fandt på i går? Tror du ikke, at det er temmelig velovervejet, og at vi har brugt adskillige sider på at diskutere dette forslag?

Har fuldt ud respekt for at I har brugt en masse tid på det, men undskyld mig meget men det lyder som om at det påvirker jeres bedømmelse om det er perfekt nu, eller det bør tweakes.

Sumez>
Hvis spil under 7,5 er spil, du ikke kan lide, har du VIRKELIG misforstået skalaen.

Men folk vælger jo nok at rate et spil som de godt kan lide, 10 stks vurderinger hmn, spil jeg kunne tænke mig at rate.. kunne hurtigt nævne CT, FF6, FF7, Zelda 3, Halo til 9/10 og 10/10'ere, vi siger 3 10/10 og 2 9/10 (jeg vil til hver en tid stå inde for at halo/ct/ff7 er 10/10 i _min_ bog forudsat at som nævnt af andre i denne tråd at "Vil tiltale alle", betyder folk som kan lide den genre af spil.)Så selvom jeg ville rater 5 andre spil til 7 vil jeg stadig ende over et gennemsnit på 8.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
NaieraNaieraSkrevet 21/05-04 14:44, rettet 21/05-04 14:50 
Hvem har sagt det er 100 % perfekt? Vi mener blot at det er det bedste for vurderingssektionen, for at folk med overdrevne karakterer ikke skal ødelægge konceptet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 21/05-04 14:54 
Slap nu af folk :)

I skal bare overholde ånden i reglerne, så skal systemet eller os nok sige til når det ikke er gjort. Helt præcise karakterdefinitioner, der ikke kan forståes på flere måder, er svære at lave. Det vigtigste er at vi vurderer spillets nutidige kvaliteter.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 21/05-04 16:05 
Med de definitioner burde 9 og 10 ikke være nogle valgmuligheder. I kan lade valgmulighederne stå til pynt lige så meget I vil, faktum er; ingen spil der kan leve op til de krav. Objektivt set.
SumezSumezSkrevet 21/05-04 16:29 
Okotta>
Når jeg vil vurdere Ninja Gaiden til et 9 tal, så ser jeg det bestemt ikke som et spil, der vil tiltale alle - langt, langt fra endda.

Jeg vil til dels give dig ret. Selvfølgelig vil et fantastisk spil aldrig tiltale alle. Et spil som Chrono Trigger henvender sig tydeligvis heller ikke til folk, der kun vil have arkade-action. Men om ikke andet betyder det, at alle, der er åbne overfor spillet, og vil sætte sig ind i det, vil kunne se kvaliteterne. Et spil som Ninja Gaiden er næsten udelukkende båret af kampene, og vil sikkert tænde en hel del af. Hvis Ninja Gaiden virkelig er et 9-tal værd, kræver det naturligvis at det ikke kun er folk der holder af at fokusere på avancerede nærkampe, der vil holde af det. Og det, at jeg selv er blevet så glad for spillet tyder jo også på at det har kvaliteter i den retning, men om det virkelig fortjener et 9-tal, må være op til dig at vurdere. Jeg synes det ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 21/05-04 17:29 
For første gang i lang tid, så er Edge og jeg rørende enige hvad Ninja Gaiden angår. Spillet er et 9 tal - det er der slet ingen tvivl om, MEN - man SKAL være indstillet på at spille det ordentligt, ellers vil man sidde og ryste på hovedet over sådan en høj score.

I bør fjerne den definition på et 9 tal, vedr. at spillet vil tiltale alle. Det kan godt være Ninja Gaiden er i en grå zone her - det tror jeg.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/05-04 19:22 
Naiera>
Hvem har sagt det er 100 % perfekt? Vi mener blot at det er det bedste for vurderingssektionen, for at folk med overdrevne karakterer ikke skal ødelægge konceptet.

...så derfor skal folk, som vurderer "overdrevent" tvinges til at vurdere underdrevet på andre titler?

...så derfor skal folk, som objektivt (og med rette) giver et ekstremt godt spil 10, og har brugt lang tid på at nå til denne rigtige konklusion, også bruge tid på at vurdere Britney's Dance Beat til et 1-tal for at balancere og få sin profil til at tælle i det store regnskab?

Det er så sandelig ikke 100% optimalt! (Det kan I godt citere mig for at have skrevet)
OkottaOkottaSkrevet 21/05-04 19:25 
Play:Right>
De krav der indføres for nuværende er, at karaktersnittet for den enkelte profil ikke må være over 7,5 og ikke under 2,5. Samtidig skal profilen have skrevet mindst ti vurderinger. Disse krav er indført for at undgå at enkelte, som har urealistisk høje snit og som ellers ikke bruger Vurder-sektion, kan gå ind og manipulere resultaterne voldsomt.

Uanset hvor meget I prøver at pakke det ind, og uanset hvordan I prøver at skrive det, så siger I i ovenstående, at I ikke tror på dem som har skrevet én eller to vurderinger, og tilfældigvis har vurderet begge de spil højt - måske endda til 10 taller.

I skriver osse, at I ikke tror på at man kan ha' spillet så mange spil, og vurderet dem allesammen så højt, at man gerne vil gi' dem 10 taller, for ens gennemsnit må ikke overstige 7.5.

Undskyld mit franske, men hvad er det her for en gang ævl?

Skal det virkeligt til at være således, at man kun kan blive taget seriøst i vurderings sektionen, hvis man har anmeldt et større læs lorte spil, og så lige har krydret sine anmeldelser med et par korte guldkorn, hist og her? Èn velbegrundet og velskrevet vurdering om ens yndlingsspil - den tæller simpelthen ikke nok i jeres hieraki, for vi KUNNE jo faktisk kun være interesseret i at "manipulere resultaterne voldsomt". Pokkers til tiltro I har til jeres trofaste brugere, må jeg sige.

Hør her - I behøver ikke længere pointere, at I ikke bryder jer synderligt meget om f.eks Halo, og I behøver heller ikke, ved enhver kommen lejlighed, forsøge at overbevise os om, at det kun er et 7 tal, og at vi vist nok alle sammen, ta'r helt fejl i vores vurderinger. Det er meget tydeligt, at os der har vurderet Halo højt, og KUN har vurderet Halo - vi kan ikke tages seriøst; Om igen med os - Halo må ikke komme på P:R's Top 25 liste. Eller - jo det må Halo godt, men I skal liiiige trække et par andre stakkels spil igennem sølet først, og så skal I osse lige huske, at I ikke må vurdere dem FOR højt, eller FOR lavt, for så kommer vi osse efter jer. Kan I ikke bare gi' mig en skabelon, li'som Posthuset har, til at måle og veje breve? Så kan jeg vist bedst være sikker på, at jeg ikke træder nogen over tæerne.

Og I ved jo godt, at vi ikke gider begynde vurdere en bunke ligegyldige spil, bare så vi kan få vores Halo vurdering offentligtgjort på P:R.

Jeg tror ærlig talt, at I er begyndt at se jeres vurderings sektion, som noget meget mere vigtigt end den egentligt er. Efterhånden er den ikke meget mere end et trip down memory lane. Kommer man med vurderinger af nye og gode spil, som skal vurderes højt, så....good move old chap, but sorry.

Top 25 listen - kig på den og fortæl mig, hvorfor den praktisk talt ikke udskiller sig fra at være en top 25 over en bunke retro spil, men som - for lige at være nede med folket - da osse lige inkluderer et par Xbox titler, hen mod slutningen.

Der er ingen tvivl om at mange af Top 25 spillene ER gode, men vis dog lidt alsidighed på den liste. Jeg kan altså ikke ta' den seriøst nok - beklager.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 21/05-04 19:27 
Hyakotake>
...så derfor skal folk, som vurderer "overdrevent" tvinges til at vurdere underdrevet på andre titler?

...så derfor skal folk, som objektivt (og med rette) giver et ekstremt godt spil 10, og har brugt lang tid på at nå til denne rigtige konklusion, også bruge tid på at vurdere Britney's Dance Beat til et 1-tal for at balancere og få sin profil til at tælle i det store regnskab?

Sådan der!

Helt og aldeles lige i øjet.

Er helt enig - hvis det ikke skulle være klart nok.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 21/05-04 19:33, rettet 21/05-04 19:41 
Hyakotake>
Det er så sandelig ikke 100% optimalt! (Det kan I godt citere mig for at have skrevet)

Men er det 100 % optimalt, når folk der normalt ikke vurderer ting, kan manipulere med karaktererne? Lad være med at glemme den oprindelige problemstilling. Ellers ville der jo være så mange problemer, der kunne løses, eller ikke løses, med et snup-tag.

Hyakotake>
...så derfor skal folk, som vurderer "overdrevent" tvinges til at vurdere underdrevet på andre titler?

Det jo ikke en reel løsning. Det er selvfølgelig ikke det vi vil med disse karakterer. Vi vil jo have folk til at lade være med at vurdere overdrevent!! Sæt dig nu ind i det problem vi prøver at sætte en stopper for!

Folk skal sætte sig ind i hvad karaktererne betyder og ikke bare give Halo og alle Zelda-spil 10/10, "fordi dem kan jeg sgu godt lide".

Nej, dine omveje om problemet (ikke løsninger), er i sandhed ikke 100 % optimale!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 21/05-04 19:35, rettet 21/05-04 19:41 
Ang. Top 25 listen, så kunne det være rart om et spil først kom på listen, når det har fået fx tre vurderinger, ellers har jeg ingen indvendinger mod den.

EDIT: Er godt klar over, at den ikke har til formål at være en "topliste" som sådan, men det kunne være en ganske cool tilføjelse til Vurdér...
OkottaOkottaSkrevet 21/05-04 19:57 
Naiera>
Men er det 100 % optimalt, når folk der normalt ikke vurderer ting, kan manipulere med karaktererne?

Nej, og så fortæl de mennesker som I ved der gør dette, at det stopper de med.

Vi vil jo have folk til at lade være med at vurdere overdrevent!! Sæt dig nu ind i det problem vi prøver at sætte en stopper for!

Sæt dig nu ind i at forsøge at løse problemet ordentligt, ved at kontakte de folk, som I ved misbruger jeres system.

Folk skal sætte sig ind i hvad karaktererne betyder og ikke bare give Halo og alle Zelda-spil 10/10, "fordi dem kan jeg sgu godt lide".

Problemet ville være løst, hvis I gad kontakte de brugere som I ved misbruger jeres system.

P:R har en udmærket privat besked funktion, som evt. kunne bruges til formålet.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
ChronoChronoSkrevet 21/05-04 20:03 
Det gør vi skam også :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaieraNaieraSkrevet 21/05-04 20:03, rettet 21/05-04 20:04 
Okotta>
Problemet ville være løst, hvis I gad kontakte de brugere som I ved misbruger jeres system.

Og det tror du ikke, at vi har prøvet? Det er jo lige præcis hvad vi har prøvet at gøre, for at løse problemet. Det er jo en selvfølge, når vi nu tager så "drastiske" midler i brug.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Dark HelmetDark HelmetSkrevet 21/05-04 20:04 
Naiera>
Men er det 100 % optimalt, når folk der normalt ikke vurderer ting, kan manipulere med karaktererne?


"manipulerer" lol Er det "manipulerer" som i, en slags udefrakommende uønsket faktor?

Nåå.. Jeg tror den begynder at dimre.. I er, på P:R redaktionen, bange for at folk ikke er kvalificeret til at bedømme hvad som er et godt spil, og derfor "manipulerer" med karaktererne..
Jeg havde tænkt mig, når jeg fik tid, selv at give mig i kast med at anmelde et par titler. Men jeg kan da godt se på det hele at jeg måske burde lade være.. Jeg har jo ikke den forstand på de finere sider af amatør-tvspil-anmeldelse som jeg burde besidde for at sige min mening.
Kunne i ikke i fremtiden tænke jer at udbyde nogle kurser, som vil have til formål at give gængse P:R brugere de værktøjer og kvalifikationer der er krævet af ham for at kunne bedømme efter jeres hoved? det ville være fedt..
Dark Helmet: I knew it. I'm surrounded by Assholes.. (pulls helmet down) Keep firing Assholes!!!
WehnerWehnerSkrevet 21/05-04 20:19 
Naiera>
Folk skal sætte sig ind i hvad karaktererne betyder og ikke bare give Halo og alle Zelda-spil 10/10, "fordi dem kan jeg sgu godt lide".

Du (I) tror vel ikke seriøst, at man begynder at give de spil, der vitterligt fortjener de høje karakterer - og der findes altså mere end 2-3 stykker - lavere grundet ændringen? Næh, man finder bare noget rigtigt ragelse og trasher, så er den i skabet. Se mine vurderinger for et eksempel på dette. De første otte er lavet før denne tråd. Resten er tilføjet i dag:

http://www.playright.dk/vurderprofil.php

Jeg kunne bedre lide listen, som den var før, men nu er jeg da med i statistikken igen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Michael_Michael_Skrevet 21/05-04 20:51 
Har ikke selv vurderet spil hér endnu, og er derfor heller ikke helt sikker på problemstillingen.
Dog virker det lidt som om Jeres "løsning", som udgangspunkt, tager afsæt i den mindste fællesnævner, og at I derfor samtidig straffer resten på grundlag af dette.
Der burde være en nemmere løsning, hvis det drejer sig om en "ikke-kvalificeret" minoritet.

--Michael
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/05-04 22:11 
Fin liste, Wehner!

Dog er du RET flink ved 'Britney's Dance Beat' med dit 3-tal. I det mindste holder rytmen i forhold til dansetrinene på PS2-versionen, hvilket de ikke gør på PC-versionen.

Og et 9-tal til 'Day of the Tentacle'? Jeg tror nu ikke det "tiltaler alle", men okay... det har da en god humor.
SumezSumezSkrevet 21/05-04 22:41 
Wehner>
Du (I) tror vel ikke seriøst, at man begynder at give de spil, der vitterligt fortjener de høje karakterer - og der findes altså mere end 2-3 stykker - lavere grundet ændringen?

Nej, vi tror/håber på at de folk, der har givet 10 til et eller andet spil som de synes er godt, vil tænke mere over deres karakter, og spørge dem selvom de virkelig mener at spillet er sådan en høj karakter værd. Hvis de, som du skriver, virkelig går ind for karakteren, kan de, som du også skriver, passende vurdere noget lort.

Selvom du gør alt hvad du kan for at være uenig med vores system, skal du ikke tro at du er det primære eksempel på det, vi forsøger at eliminere. Du tror på dine karakterer. Problemet er når en eller anden, der i grunden ikke går op i spilvurderinger, giver Halo 10/10 fordi det er "herrefedt", uden at tænke over hvad vurderingen 10/10 i grunden indebærer.
Selvom jeg er meget forundret over at du stadig kan mene, at det spil er så høj en karakter værd, er det ikke primært folk som dig, der får et velfungerende karaktersystem til at falde sammen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GakuGakuSkrevet 21/05-04 23:16 
Jeg har kigget lidt på de nye kriterier for karakterskalaen. Så jeg vil gerne høre hvorfor Halo ikke skal have mindst 9/10, da jeg i hvert fald ikke kan komme på andre FPS, der er lige så gode:

Beskrivelsen af 9/10>
Gives til det næsten perfekte spil, som er det bedste genren har at byde på

Selv blandt non-believers er det vel tydeligt, at Halo er den bedste konsol-fps, og dermed det bedste genren har at byde på.

Er det fordi at I ikke mener at FPS er ligeså gode som for eksempel platform- og rollespil?

OSS'en om vurdering>
Det er altså så vidt muligt en objektiv vurdering og ikke et udtryk for om fx spil-genren, -serien eller -udvikleren tiltaler brugeren.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/05-04 23:18 
Sumez>
Problemet er når en eller anden, der i grunden ikke går op i spilvurderinger, giver Halo 10/10 fordi det er "herrefedt", uden at tænke over hvad vurderingen 10/10 i grunden indebærer.

Jamen, når et spil er "herrefedt" skal det da netop have 10! "Herrefedt" er bare et slang-ord, som bruges af mindrebemidlede i mangel af bedre ord som "sublim", "perfekt" eller "le magnifique".

Om den "uinteresserede vurdér-bruger" så har spillet hver dag de sidste 25 år eller har et mere afslappet forhold til spilmediet skal vel ikke gå ud over dennes mening? Det er mig dog en gåde, hvem denne x-faktor er, da jeg går ud fra at langt størstedelen af brugerne herinde er temmelig interesserede i spil generelt.

Jeg spurgte i en tidligere vurderings-diskussions-tråd ind til hvad man skulle lægge vægt på i sin vurdering, og svaret var, at (ud over at være objektiv) var det vigtige og simple spørgsmål man skulle stille sig selv: "Er spillet sjovt?"

Når man så samtidig skal vurdere spillet (objektivt (der var ordet igen)) ud fra sin samtid, og ikke lade gammel hype og nostalgi spille ind, er jeg da helt sikker på, at alle vurderende personer på forummet med tiden bør sætte deres Halo-10-taller ned til et mere realistisk (objektivt (tadaa!)) niveau. Ja, det kan sågar ende på et 7-tal for de fleste, hvorved de klarer frisag på gennemsnits-maximumgrænsen på 7.5.
WehnerWehnerSkrevet 21/05-04 23:20 
Sumez>
[Selvom du gør alt hvad du kan for at være uenig med vores system,

Her vil jeg godt lige understrege, at jeg lagde ud med meget stille og fredeligt give et par forbedringsforslag, som folk så valgte at tage ilde op. Det var ikke mig, men derimod et yngre medlem af jeres egen moderatorstab, der forsøgte at trække niveauet derned, hvor vi nærmer os.

Jeg synes ganske enkelt, at det er irriterende at sidde og bruge krudt på at huske dårlige og middelmådige spil, jeg alligevel har brugt tid nok med til at kunne vurdere, med det ene formål at trække gennemsnittet af de spil, jeg rent faktisk synes det er interessant at beskæftige mig med, ned.

Det er ikke noget jeg siger for at prøve at være på tværs eller uenig for uenighedens skyld. Det er fordi jeg med et nogenlunde velbegavet hoved og fem års universtetsuddannelse i bagagen har tilladt mig at vurdere (no pun intended) jeres system. Og synes at have fundet en brist. Ganske ligesom jeg mener at spil bør vurderes delvis ud fra deres samtid (men den diskussion har vi vist i en anden tråd :) ). Længere er den ikke. P:R er et debatforum. Jeg debatterer. Men jeg er for gammel (alt for gammel desværre) til at sidde og være på tværs for sportens skyld.

Selvom jeg er meget forundret over at du stadig kan mene, at det spil er så høj en karakter værd, er det ikke primært folk som dig, der får et velfungerende karaktersystem til at falde sammen.

Ikke primært, men dog sekundært eller hvad...? Jeg havde indtil i dag foretaget otte vurderinger af fremragende spil, der alle ubestridt fortjener en høj karakter (hvor høj kan selvfølgelig diskuteres). Det kan jeg intet galt se i. At jeg så skal anmelde to spil mere for at tælle i statistikken, ser jeg ikke rigtig noget problem i. Kun det med snittet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 22/05-04 00:33 
Gaku>
Selv blandt non-believers er det vel tydeligt, at Halo er den bedste konsol-fps, og dermed det bedste genren har at byde på.

Det er bare på ingen måde "næsten perfekt". Det står også i beskrivelsen af 9/10.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GakuGakuSkrevet 22/05-04 00:44 
De højest vurderede FPS blandt de mere aktive moderatorer:

Naiera - Halo: Combat Evolved (XBX) - 7/10
RJK - TimeSplitters 2 (PS2) - 7/10
Sumez - Duke Nukem 3D (PC) - 8/10
Cronoss - Halo: Combat Evolved (XBX) - 6/10
Chrono - Max Payne (PC) - 8/10

Er der andre som kan se et mønster? Er FPS-genren bare ikke til mere end 8/10?

PS : Jeg ved godt, at Chrono har givet Metroid Prime 9/10, men det er jo også mere en first person platformer.
jaesjaesSkrevet 22/05-04 01:01, rettet 22/05-04 01:02 
Gaku>
Er der andre som kan se et mønster? Er FPS-genren bare ikke til mere end 8/10?

Det eneste spil af de nævnte som kan give grund til diskussion er vel Halo (MP er i øvrigt ikke en FPS :) ).

- RJK´s 7/10 til TimeSplitters 2 ligger ca. på gennemsnittet.

- Det samme kan siges om Sumez 8/10 for Duke.

Så, nej jeg kan ikke se noget odiøst i de vurderinger udover måske Halo - men jeg mener ikke 7/10 er mere forkert end fx 10/10 for det spil, jvf. Vurdér-sektionens karakterskala og beskrivelse.
DarkenDarkenSkrevet 22/05-04 02:07 
hehe behøver vi at gå i detaljer med hvad spil får i karakter? jeg personligt ville give halo et 10/10, men jeg ville sagtens kunne accepter at andre ikke har den holdning, bare det ikke er fordi første "bane" var kedelig (kender en der ikke engang nåede at lande på halo, som kaldte det dårligt). Men jeg har f.eks. hørt ting som at der er for lidt variation i fjenderne/mapsne, som er fair nok, hvor jeg bare mener at der er gjort mere ud af de ting halo har, som hæver det til en helhed _jeg_ synes passer fantastisk godt sammen.

Jeg vil heller have tingene kørt tilbage til at man næsten bliver tvunget til at spille super dårlige spil for at kunne passe ind i kriterierne.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
PapandPapandSkrevet 22/05-04 07:07, rettet 22/05-04 07:09 
Gaku>
De højest vurderede FPS blandt de mere aktive moderatorer:

Naiera - Halo: Combat Evolved (XBX) - 7/10
RJK - TimeSplitters 2 (PS2) - 7/10
Sumez - Duke Nukem 3D (PC) - 8/10
Cronoss - Halo: Combat Evolved (XBX) - 6/10
Chrono - Max Payne (PC) - 8/10

Er der andre som kan se et mønster? Er FPS-genren bare ikke til mere end 8/10?

Gør nu ikke dette til en skyttegravskrig, hvor hver side slynger beskyldninger mod hinanden. PR-staben er nok ikke den mest PC-spillene eller FPS-interesserede, og derfor er det vel naturligt at karaktererne er en anelse lavere, da de bedste FPS'ere er at finde på en PC.

Forøvrigt har jeg da givet et FPS 9/10...

America's Army
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Michael_Michael_Skrevet 22/05-04 08:44 
Gaku>
Er FPS-genren bare ikke til mere end 8/10?

Goldeneye?

--Michael
SumezSumezSkrevet 22/05-04 09:17 
Gaku>
Er der andre som kan se et mønster? Er FPS-genren bare ikke til mere end 8/10?

Tja, kan du finde noget FPS'er der er? udover Halo, som der jo tydeligvis er en del uenighed over.
Genren er plaget af gennemgående uoriginalitet, og er sjældent videre interessant. System Shock 2, hvis det da kan kvalificeres som et FPS, har helt klart potentialet til at opnå et 9-tal, men har desværre andre svagheder. Jedi Knight er et af mine yndlingsspil nogensinde, og min favorit i genren, men det er altså begrænset hvor meget, det har at byde på, og jeg vil kun give det 8.

Men som Jaes også siger, kan jeg simpelthen ikke se, hvad problemet er. Hvor vil du hen?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 22/05-04 09:49 
Sumez>
Problemet er når en eller anden, der i grunden ikke går op i spilvurderinger, giver Halo 10/10 fordi det er "herrefedt", uden at tænke over hvad vurderingen 10/10 i grunden indebærer.

Èn gang for alle - og jeg forstår ikke hvorfor I ikke selv kan se det - ta' det op med de enkelte (elendige) brugere, som ikke SELV fatter at bruge vurder sektionen(!)

Slet dog de ubrugelige og "herrefede" karakterer, som disse brugere giver spillene, og giv henstillinger og advarsler til dem, hvis de STADIG ikke fatter at bruge vurder sektionen ordentligt. Giv dog disse brugere karantæne fra forummet, hvis de ikke kan forstå en hentydning fra jer.

Det er til at krumme tæer over, at læse det I moderatorer skriver som svar i denne tråd - I lader nogle useriøse brugere hunse rundt med jer, men det vil I helst ikke gøre noget ved; Nej - det er naturligvis nemmere at prøve at omstrukturere HELE systemet - et velfungerende vurder system - og sætte alle de ANDRE seriøse brugere af vurder sektionen, til at ændre DERES vurderinger, således disse seriøse vurderinger, nu - på en eller anden bizar måde - passer bedre sammen med de useriøse.

Rune - jeg håber du læser det her; Det holder ikke, det I har gang i her.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
142 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig