X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Digitalkamera?


Svar
KakarotKakarotSkrevet 02/05-04 00:35 
Hej..
Jeg overvejer at købe et digitalkamera.
Er der nogle der kan give mig nogle gode råd, til sådan et køb?
Havde tænkt på et Aiptek, er det okay?
Det ska lige siges, at jeg ikke har så mange penge, så jeg synes at 500kr virker meget fair..eller hva?

Aiptek 3.0 Megapixel
"It´s not the power of the first that wins the fight. It´s the power of the will behind it"
JmogJmogSkrevet 02/05-04 01:16 
Mistænkeligt lav pris, ukendt mærke og sparsom listing af features. Det tegner ikke godt.

Der opgives kun digital zoom. Find ud af om kameraet slet ingen optisk har. Hvis ikke, så ville jeg droppe det.

Hvilke medier kameraet kan klare er jo også ret vigtigt. Det opgives ikke, hvilket sammen med den billige pris lugter lidt af at muligheden for at bruge memorykort er sparet væk. Hvis det er tilfældet, så ville jeg helt klart også droppe det. 16mb er en begrænsning du sikkert hurtigt ville blive irriteret over.
tastasSkrevet 02/05-04 12:41, rettet 02/05-04 12:48 
Hvis du overvejer at fremkalde billeder du tager med kamaraet bør du overveje at bruge flere penge på det. Ellers bliver du skuffet.

Ved de billige mærker får du tit masser af Mega Pixels i modsætning til de 'gode' mærker, men det er ofte på bekostning af en masse andet. F.eks. et godt objektiv. Og uden det bliver billederne grumset og uskarpe.

Min anbefaling vil helt klart være at droppe det Aiptek, og spare lidt mere sammen og få noget du kan bruge til noget.
Gå gerne efter mærke som Minolta, Olympus, Canon og Nikon. Der får du kram, og du kan finde dem til en pris hvor de fleste kan være med (Jeg vil dog ikke benægte at du kan være heldig finde et billigt kamara som er fornuftigt for de findes da sikkert også, men køb i hvert fald ikke uden du har fået anbefalinger på et så!).

En del fotoforhandlere (Har set det i flere forskellige forhandlere, sprdt ud over flere forskellige byer) har et Olympus C-220 til en ~999,-. Det er "kun" på 2 Megapixels, men dette er også længe fint - så længe du ikke har tænkt dig at fremkalde billeder i en størrelse som er større end et A4 ark. Og i modsætning til mange af de billige kamara er billeder tilgengæld knivskarpe og med god farve dydbe.
Ofte kan de bedre kamaraer også tage billeder i lidt mere tvivlsom belysning og stadig holde dem skarpe.

Flere steder har de også et Nikon Coolpix 2100 til omkring 1300-1400 - men der får du også en lader samt nogle gode genopladelig battarier med i købet.

Desværre høre der ikke de største kort med fra starten af, så det skal du ud og investere i. Men et 128 mb CF kort kan i dag findes på nettet til omkring 200 kr - og hvis mindre kan gøre det, bliver det ikke dyrt.

Bottom line; Køb et godt kamara, du kommer til at fortryde at de billeder du tager af gutterne på festival, eller på ferie med kæreste ikke kan "bruges" til noget, og vil derfor ønske at man lige have brugt det ekstra.

******

Olympus C-220: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=41282

Nikon Coolpix 2100: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19951

Canon Powershot A60: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12623
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
solid snakesolid snakeSkrevet 05/05-04 12:42, rettet 05/05-04 12:57 
Er der nogen der ved om det digital kamera som de sælge i føtex i denne uge er godt? til prisen 1299kr
Der er på forsiden
Det hedder HP digital kamera model photosmart 735.
3,2 miga pixel 3 * optisk zoom 5 * digital zoom.
Videoklip med lyd. 3,8cm farveskærm. Pentax objektiv, slot til sd kort. 16mb intern hukommelse. med mere.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
NaieraNaieraSkrevet 05/05-04 13:05 
HP laver ikke verdens bedste digitale kameraer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 05/05-04 14:08 
Men heller ikke verdens dårligste.

Solid Snake> Det er perfekt til pengene
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JmogJmogSkrevet 05/05-04 17:53 
Jeg er enig. Det lyder som en nyere udgave af mit eget HP620 som har samme features. Det har jeg ikke fortrudt at jeg købte til 2500 for et års tid siden.
HNHNSkrevet 06/05-04 13:21 
Har også et HP som virker helt fint,så jeg tror den i føtex er ok til prisen.
kazpoxkazpoxSkrevet 06/05-04 15:53, rettet 07/05-04 21:24 
Prisen er dog ikke umiddelbart noget særligt:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38256
Den angivede rabat må være lidt af et opspind.

Der står, at man få yderligere 200kr i rabat ved køb via HP. Er der nogen, der har undersøgt, hvad dette går ud på?
Hvis dette er muligt, er kameraet vel ikke noget helt dårligt køb (~1100kr).
salsalSkrevet 06/05-04 20:49 
Jeg har et Sony Cybershot DSC-P71, som jeg har været meget glad for. Det er efterhånden ved at være ret godt nede i pris. Det tager ok billeder til prisen, og er et godt allround-kamera. Det er på 3,2mpx og med 3x optisk zoom. Selvfølgelig er der også digitalt zoom, men digitalt zoom er måske jordens mest idiotiske opfindelse i mine øjne.

Hvad du skal bruge kameraet til har selvfølgelig meget at sige, når du vælger. Skal du tage drukbilleder? Eller 'mere'? Jeg har brugt mit DSC-P71 til hobby-fotografering til min tidligere (photo)blog, og det har sådan set været upåklageligt til formålet. Eksempler på billeder ses her: http://salviated.net/style/imgstyle/rotate.php - Eh. Tryk på F5 et par gange, så scriptet viser forskellige billeder. Det er super-brugervenligt, og det har en masse dejlige funktioner. Man kan tage billeder i sepia-farver, for eksempel, hvilket jeg har været meget glad for. Derudover er der selvfølgelig den sædvanlige semi-justerbare blændetid, som gør, at man kan tage nogle meget lækre fede billeder.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
CoreCoreSkrevet 06/05-04 20:54 
kazpox>
Er der nogen, der har undersøgt, hvad dette går ud på?

Det er en kampagne HP kører, hvor man får 200 kr. tilbage indenfor den første måned efter købet, fra HP selv, altså ikke i Føtex. Man får et skema med man udfylder og sender, og så sender de dig en check. Hvis man køber et større kamera får man et større beløb tilbage, de har lavet en slags skema det afgøres udfra.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 03/06-04 22:42 
Nu er sommeren kommet, og da der i den anledning skal rejses lidt, kunne jeg godt tænke mig et digital kamera. Det der er vigtigt for mig er, at det ikke må være for stort (det skal gerne kunne klare en bytur eller to uden at jeg bliver nægtet adgang på alle diskoteker), samt at det skal kunne tage nogle skarpe billeder. Jeg har været rundt på diverse sites for at læse anmeldelser, og jeg har snævret valget ned til 2 (3) kandidater.

Canon Digital IXUS I
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43818
Dét, der taler for dette kamera er hovedsagligt de 4 megapixels. De prøvebilleder jeg har set fra kameraet, ser desuden også rimelig skarpe ud, og designet og størrelsen tiltaler mig også rigtig meget. Ulempen er så, at der kun er digital zoom.

Nikon Coolpix 3700
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52031
Dette kamera har så optisk zoom, men kun 3,1 megapixels. Billederne og farverne ser ret også ved dette kamera ret skarpe ud. Det er lidt større end Canon kameraet, hvilket er lidt ærgeligt. Dog er det jo alt i alt stadig ikke særlig stort

Grunden til at jeg før sagte, at jeg var nået frem til 2 (3) kameraer er, at jeg er blevet anbefalet et Canon PowerShot A70. ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43821 ) Kameraet ser jo umiddelbart meget godt ud, men i anmeldelsene er det ofte nævnt, at billederne det tager ikke er særlig skarpe. Jeg har også overvejet et Sony, men en kollega fortalte mig, at Sony bruge nogle specielle memory kort, som ikke kan fås til små penge :)

Håber der er en der kan guide mig yderligere :) Hvis i kan diske op med et endnu bedre kamera er det jo bare fantatisk, men jeg vil ikke ofre mere end hvad Nikon'en og Canon'en koster (ca). På forhånd tak
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 04/06-04 09:24 
Hvis der er en, som har noget erfaring med Ixus II kameraet, vil jeg forresten også godt høre om det. Jeg kan se, at det er ret billigt i Computercity for tiden
olmeolmeSkrevet 04/06-04 10:22 
Prøv at kigge på denne side. De har reviews af kameraer, af god kvalitet.

http://www.tomshardware.com/
tastasSkrevet 04/06-04 10:43 
Jeg har selv et Nikon Coolpix 2100, og har en ven som har en Coolpix 4100 (mener jeg model nummret var). Vi har ikke været andet end godt tilfreds med de billeder som de tager.
De er skarpe og med god farvedybde.
Der er også en masse gode indstillingsmuligheder, og de er nemme at navigere rundt i.

Selv har jeg været meget glad for den Makro funktion som Nikon har - de kan virkelige tage billeder på helt close-up (et par cm's afstand), og stadig holde dem skarpe og flotte.

Nu er det så godt nok ikke lige det kamara du har kig på - men mon ikke kvalitetsniveauet er det samme ;)

Som sidste ord kan jeg sige, at jeg selv da jeg ledte efter et Digi Kamara, havde kig på lillebroderen til det Canon du ser nærmere på - A60. Og umiddelbart var der også "dødt" løb mellem det og mit Nikon - så jeg synes at dine 2 kandidater virker som gode valg, og du bliver sikkert ikke skuffet ved nogle af dem.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig