X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvorfor 3d, og ikke 2d?


Svar
happyEDhappyEDSkrevet 25/04-04 16:40, rettet 25/04-04 16:41 
Hvorfor er det sådan at alle spil der bliver lavet nu her, abselute skal være 3D. Tænkt på hvor mange fede gamle 2D spil der er, så må de da kunne lave nogel rigtig gode nu..
Feks Super Punch Out det er da helt suveren Hvorfor ikke prøve at lave en ny af dem, nu kommer der en flot efterligning til GBA, men hvorfor ikke prøve at lave det til GC eller nogle af de andre. nej det skal være Fig... Se hele indlægget
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
66 emne(r).
« < 1 2

Svar
TLTLSkrevet 22/05-06 14:43 
Problemet er ikke at spil bliver lavet i 3D. Problemet er at de ikke bliver lavet ordentlig, og ikke bliver lavet som de gjorde før i tiden. Det er blevet en industri og derfor er hovedparten af de spil der udkommer til for primært at tjene kunderne, i stedet for at være satsninger og bare være spil der er lavet fordi det er et fedt koncept, eller en genial idé.

Da 3D kom ind i billedet skulle man selvf. prøve det, og de fleste udviklere blev ved idéen specielt på Playstation. Men i må da være enige i at det går fremad for 3D og at de nyeste spil, og dem som er under udvikling ikke kommer til at være lige så grimme som HALO :). For hvert år der går kommer der flottere 3D spil og det bliver helt sikkert bedre i fremtiden.

Så et andet argument kunne være at der ikke er mere at komme efter i 2D. Du kan lave verdens lækreste 2D spil lige nu, og det bliver ikke bedre i fremtiden?
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
Alf81Alf81Skrevet 22/05-06 14:51 
Som jeg kom lidt ind på i mit indlæg, synes jeg, at man rent fysisk kan mærke en forskel på hvordan man bruger hjernen, hvilket egentlig er ganske logisk. Og synes faktisk ikke, at det er grafikken der fejler noget i sig selv, derimod selveste ideen med at bevæge sig rundt i et fuldtud 3D miljø.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-06 15:00, rettet 22/05-06 15:03 
TL>
Så et andet argument kunne være at der ikke er mere at komme efter i 2D. Du kan lave verdens lækreste 2D spil lige nu, og det bliver ikke bedre i fremtiden?

Som jeg ser det, er der faktisk ikke nogen grænse for, hvor meget lækrere man kan lave 2D. Folk er bare blevet alt for snævertsynede :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 22/05-06 15:03 
Det kan jeg kun være enig i.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/05-06 15:26 
Alf81>
Som jeg kom lidt ind på i mit indlæg, synes jeg, at man rent fysisk kan mærke en forskel på hvordan man bruger hjernen, hvilket egentlig er ganske logisk.

Det synes jeg også. Ens fantasi udfordres på en helt anden måde, når man spiller 2D-spil, som jeg faktisk opfatter som værende mere behagelig. Måske netop på grund af det uvirkelige miljø...

Jeg oplever tit, at 3D-spil blot virker mærkeligt søvndyssende, mens 2D i højere grad har tendens til at resultere i egentlig udmattelse... på den fede måde :D

Men der er selvfølgelig undtagelser i begge lejre ;)
AV Intelligent Terminal
la0sla0sSkrevet 22/05-06 16:17 
En psyko saturn? Var det ikke hvad Dreamcasten var, omtrent.. :)
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 22/05-06 16:27 
Jeg er, hvad folk ved, også ret glad for mit 2D, men man må også huske at se på, at der er en god portion nostalgi forbundet med det hele, og at det altså også kan skygge lidt for ens dømmekraft.

Som killer bean siger, er der dog ingen grænser for, hvor detaljeret 2D grafik kan gøres, problemet er bare, at det ikke, i traditionel forstand, er noget der kræver andet end skills. Der er jo den mølle i spilverden der hedder: vild grafik kræver nye grafikkort kræver vildere grafik kræver... osv. og alle de buzz words der kastes igennem luften, sådan er det jo ikke rigtig med 2D. Der kan man lave djævelsk flot artwork, uden at det rigtig registreres af andre end dem der går op i det.

Dog skal man også sige, at 3D immervæk kan have fordele, i hvert fald til (i hænderne på dygtige folk) at skabe arkitektoniske rum, der kan overvælde og i sig selv være flotte.

Et øjeblik der for mig står ret stærkt 3D mæssigt, var da jeg første gang kom ud på åbent vand i Wind waker. Lige præcis den følelse, tror jeg ikke kunne etableres i et 2D spil.

Forcen vil 2D er så også blevet, at de gameplay typer der mere eller mindre er mest af her, er nogle der kræver tight gameplay og ofte rummer en eller anden form for udfordring til det motoriske, som ikke i lige så høj grad er nødvendig for 3D spil (generelt). Jeg føler selv at jeg oftere sættes på prøve i 2D rent skillmæssigt.

Jeg ved ikke... nu er det hele løbet lidt ud, sådan sammenhængen, men det har også sin charme.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 22/05-06 18:25 
Jeg er ikke helt enig i, at det overvældende er nostalgi man forbinder med 2D, ihvertfald ikke for mit eget vedkommende. Synes virkelig 3D mætter meget hurtigt, og, hvad har man så tilbage...

Mht. WindWaker, er det bare endnu et eksempel på, at jeg ikke kan hengive mig fuldtud til et 3D-spil. Grafisk ret enestående, men så fandt jeg heller ikke ret meget andet at komme efter der. Det er åbenbart en hel anden form gameplay jeg søger, nok noget jeg stadig kun har fundet i 2D. Nu hvor vi har åbnet NGC-posen, vil jeg mene SuperMarioSunshine er en del bedre end WindWaker, rent gameplay-mæssigt. Men smag og behag :)
Ting om dét og pis.
happyEDhappyEDSkrevet 22/05-06 18:30 
GBA og DS byder da på masser 2D. Der er da stadig meget at komme efter der, er også mere til 2D. Derfor jeg elsker min GBA:) og DS selvfølgelig, dog prøver de at lave noget 3D der falder igennem i stedet for at gøre det de er gode til.
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
la0sla0sSkrevet 22/05-06 18:32 
Jeg synes heller ikke jeg siger overvældende, bare en påpegning af, at det også spiller ind :)

Med ja 3D mætter jo nok mere... 2D er jo flad ligesom kiks. ;) men gode kiks
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 22/05-06 18:35 
Klart, klart... Holder også utrolig meget af mine håndholdte. Men nu er den tid, hvor håndholdte var ensbetydende med 2D, desværre også ved at være ovre, mere eller mindre.
Ting om dét og pis.
Alf81Alf81Skrevet 22/05-06 18:45 
la0s>
Jeg synes heller ikke jeg siger overvældende

Det var nu heller ikke rettet rent mod dit indlæg. Ville bare nævne, at nostalgi ikke er den overvældende grund til, at jeg selv er til 2D. Det var alt makkermand :)
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 22/05-06 21:46, rettet 22/05-06 22:37 
Jeg synes nu også, man kan klandre 2D-grafik for at give meget af det samme gameplay. "Back then" foregik de fleste actionspil jo enten top-down eller side-scollende. Tager man de side-scrollende actionspil, som der er klart flest af, vertikale shmups undtaget, går meget af gameplayet da igen, efter man har spillet bare 5-10 af slagsen. På samme måde som mange 3D-spil kører i samme rille. Derimod har I nok ret i, at på visse områder er gameplayet forsimplet i en del 3D-spil, rent spilmekanisk. Men det er vel auto-aim og den slags, der primært bærer skylden her. Teoretisk kan gameplayet jo være ligeså avanceret - noget går tabt i skiftet fra 2D til 3D, men der er immervæk en ekstra dimension at gøre godt med :)

3D er jo også mange ting. Zelda: OoT, Beyond Good & Evil, Ico og flere andre 3D action-adventures, synes jeg fungerer glimragende gameplay- og stemningsmæssigt, med ganske stor variation indenfor begge dele. Nyere FPS'er har også den ganske lækre fordel af fartøjer til at peppe gameplayet op med, men bortset fra det, synes jeg genren er stagneret.

Og som la0s er inde på, kan en god 3D-grafikker gøre meget for stemningen, og konstruere en atmosfære, der ikke på samme måde er mulig i 2D. Tænk på grotterne i spil som netop 3D-Zelda-spillene, men også Tomb Raider-serien og lignende. Disse spil vil ikke gøre sig så godt i 2D, hvis bevægelsesfriheden og udsynet skal beholdes, samtidig med oplevelsen af storslåede scenarier.

Hvad jeg i øvrigt rigtig godt kan lide, er mange af Capcoms 3D-actionspil, der på en eller anden måde fanger ånden fra 2D-gameplayet ret godt og putter det ned i en fin 3D-emballage. Dog er deres hang til faste kameravinkler ikke altid en lige god idé, eller bare knap så godt udført. Fx i Devil May Cry, hvor man jævnligt skyder i blinde.
DarkenDarkenSkrevet 23/05-06 02:08 
Som jaes og andre har været inde på, er der også utrolig mange fede ting ved 3d, der er svagheder og styrker ved begge ting. Ved ikke hvorfor jeg kom til at tænke på det, men kunne godt have tænkt mig at CT remaket i 3d var blevet tilladt... at se sit absolut 2d favorit spil, kunne have givet et sjovt sammenligningsgrundlag... i min fantasi var det blevet et godt spil, trofast til orignalen (min drøm, mine regler =P )
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 23/05-06 08:52 
Beklager min blankhed, "CT remake"?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 23/05-06 08:56 
Titlen findes i homebrew-afdelingen af Rare-sektionen :)

http://www.playright.dk/raretitel.php?id=23407
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
66 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig