Everdream Valley er et nyt farm-sim spil, som er lavet af Mooneaters. Spillet ser rigtig flot ud i det forskellige materiale som udviklerne har lagt op på deres hjemmeside, samt på diverse youtube kanaler med spillets forskellige trailers. Lad os tage et smut forbi Everdream Valley, og se om dette Farm-Sim kan leve op til de sims på markedet.

Spillet er anmeldt ud fra PS5 versionen

Billede lånt fra www.everdreamvalley.com

Velkommen Til; En Skør Sommerferie

Everdream Valley starter ud med, at man skaber sin figur. Med dette indgår ansigtsform, øjne, øjenbryn, næse osv. Når man har lavet sin figur, starter spillet ret hurtigt op med en intet-sigende dialog, om hvorfor og hvorledes man befinder sig i “Everdream Valley”. Det viser sig, at det er spillerens figurs bedsteforældre der ejer området, og efter en lille afslapnings-ferie fra bedsteforældrenes side, er området et makværk. Der er har været fest på arealet og der roder.

Figuren man spiller som, er lidt mut over hans forældre ikke være der sammen med ham, men som figurens mor fortæller, skal hende og far arbejde, så den går ikke. Det er sådanset fair nok, synes de alle sammen, og så får man ellers frie tøjler til at udforske.

Der starter her en lille tutorial, hvor man kan læse sig frem til, hvordan spillets mekanikker fungere; herunder Minimap, quests, action-knapper, stamina og sprint osv. Der er nogle ting spillet ikke fortæller, eller forklare særlig godt, men det kommer jeg tilbage til. Den første opgave vores figur skal klarer, er at snakke med Bedstefar.

Bedstefar fortæller at hønsehuset er gået i stykker, og giver figuren en hammer og en økse og så er det ellers igang. Man bliver her langsomt introduceret til at samle materialer, som man kan bruge til at reparere ting med. Den første opgave her er egentlig simpel nok – der skal samles 20 stykker træ, som skal bruges til hønsehuset. Men på den korte rute fra hønsehuset til et træ, lagde jeg mærke til samtlige ting, der ødelægger flowet i spillet.

Jeg havde hugget nogle træer, som man gør på x-knappen, men man samler også ting op med x-knappen, så i stedet for at hugge træet færdigt, skulle jeg samle træ op i mens. Da træet så er hugget i stykker, og jeg skal samle resterende træstykker op, begyndte jeg at smadre et hegn, fordi at hegnet prioriteres over at samle ting op. Det er ikke fordi dette tager synderligt lang tid eller er vildt besværligt. Det ødelægger blot en rytme, som jeg personligt mener er vigtig i farm-sims – og spil generelt. Hvis jeg ikke føler, at jeg har kontrol over min figur, grundet et design-problem, så er det sjældent noget jeg vender mig til.

Billede taget på min PS5.

Kæmpe areal, men svært at greje

Der var meget at fortælle om noget så simpelt som at hugge nogle brænde. Men jeg synes det er utrolig vigtigt, at det første møde med et nyt spil, skal have en eller anden sjovhedsværdi for, at holde fokus på længere sigt – hvilket jeg ikke oplever i Everdream Valley. Mit førstehåndsindtryk skal dog ikke gå mig på, da spillet tydeligvis har meget mere at byde på.

Zoomer vi lidt ud på kortet, kan vi se at det er et RIGTIG stort område som man kan udforske. På kortet er ikke-besøget områder dækket til med en tåge, som forsvinder i takt med, at man bevæger sig derhen. Der er forskellige – lad os kalde de biomer – på gården, hvor man kan finde forskellige planter og materialer. Da mange af spillets opgaver handler om at sætte gården i stand, samt at blive en junior-landmand, så kan det forventes at disse forskellige flora skal bruges på sigt.

Når det så kommer til at leje landmand, bliver det lidt mere kringlet igen. Der er en opgave hvor man skal plante nogle nye frugttræer i frugthaven (the orchard), men hvordan man gør det, får man ikke som sådan fortalt. Jeg har i hvertfald misset det, hvis det overhovedet bliver fortalt. Hvilket er det førnævnte jeg vil vende tilbage til.

Spillet gør en dyd ud af, og er opmærksom på, at der er meget information i starten – selvom jeg egentlig ikke synes det – problemet er dog, at de vigtige mekanikker ikke bliver forklaret ordentligt. Måden spillet vil have man lære på er, at gøre det. Men hvordan man gør det, ja det må man jo finde ud af. Der kunne det til spillets fordel have været smart med en mission hvor man ser hvordan det fungerer.

Billede lånt fra www.everdreamvalley.com

Farm-sim

Når det kommer til farm-simlationsspil, så har vi de tunge drenge som blandt andet Stardew Valley og My Time at Portia – det kan endda være værd at nævne Harvest Moon serien her. Der er ret mange konventioner, som er kommet ud fra de førnævnte titler, som slet ikke er til at finde i Everdream Valley.

Jo, det er da sjovt at man kan lege med sin ekstremt store hund eller kat. Men det kan jeg også gøre på mit stuegulv. Spil skal give spilleren det som virkeligheden ikke kan. Hvis der var en større wow-faktor ved dyre-systemet, så ville det være en anden sag. Men som tingene er i Everdream Valley, er der ingen taktil eller visuel belønning – ingen drivkraft.

Narrativet er kedeligt og intetsigende. Der er ingen drivkraft eller grund til, at spillerens figur kan finde ud af alle de ting de kan, trods af at være et barn. Der er ingen læringskurve, og man bliver desværre overladt til en halvfærdig oplevelse, som ikke belønner spilleren med lyd eller cues. Lyd- og visuelt design er savnet. Den primære lyd man får er spillets soundtrack og lyden af fugle i baggrunden. Der kunne godt være en bedre underlæggende stemning, som kunne forstærke det, som udviklerne gerne vil med spillet. Det føles dødt og tomt.

For spillet har potentiale. Det er en stor sandkasse med muligheder for afslapning, som kun farm-genren kan give. Men da Everdream Valley misser på de parametre, der gør genre eftertragtet og sjov… ja så er der nok længe at vente, før spillet opnår sit fulde. Det kan være, at Everdream Valley kan blive dét, det stræber efter om noget tid. Men den tid er ikke endnu.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægFarmCon 23 aktiviteter afslører nyt indhold
Næste indlægRoccat Magma Mini – Anmeldelse
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!
everdream-valley-anmeldelseEverdream Valley har potentiale. Det er en stor sandkasse med muligheder for afslapning og udforskning, som kun farm-genren kan give. Men da Everdream Valley misser på de parametre, der gør genre eftertragtet og sjov... ja så er der nok længe at vente, før spillet opnår sit fulde.