Destiny 2 har forsøgt at genopfinde sig selv i hver eneste nyt kampagne DLC der er udkommet. Det har nærmest være reglen end undtagelsen at Bungie har givet våben, evner og alt andet en overhaling. Samtidig er spiller favoritter blevet værdiløse og grindet for at nå et rimeligt power level for at kunne deltage i end-game aktiviteter er yderligere forlænget. Hvordan er det så gået med The Witch Queen udvidelsen som er landet sidst i februar?

Hver gang der kommer nyt indhold så er der altid en kampagne og som ofte også et nyt område. Dette er også tilfældet med denne udvidelse. Da vi kommer i klørene på Hive så er det ikke overraskende at det nye område at boltre sig i er Savathun’s Throne World. Her finder du det nye raid Vow of the Disciple, aktivteten Wellspring og masser af det andet nye indhold. De nye kombatanter er den specielle Lucens Brood Hive fjende.  Der er så også lige den krølle at denne gang har nogle af fjender også et Ghost og dermed kan de genoplive hvis du ikke får ghostet knust. Den første du møder bliver en Lightbearer Knight. Du skal ikke tænke for meget over hvorfor det er muligt at knuse et Hive ghost mens der endnu ikke er en eneste fjende der kan knuse dit.

Lad os i stede hoppe ind i kampagnen. Tidligere har det været en række korte missioner der egentlig mest var en introduktion til de ændringer Bungie havde udtænkt. Det er ikke tilfældet med The Witch Queen. Denne gang er det en længere kampagne end set tidligere og med en mere sammenhængende historie. GamersLounge deltog i en spørge time med Bungie hvor samtalen også faldt på historien. Bortset fra de mange spørgsmål om den fremtidige historie, så var der også et perspektiv fra Bungie om hvilken retning der nu præger udviklingen. Project Lead Blake Battle’s perspektiv var at det fokus der havde været på live game modellen i nogen grad overskyggede kampagnen. Der var alt for kort et fokus hvor der mest blev lavet voldsomme ændringer for at sikre næste sæson gav nok nyt indhold. Derfor er det et bevist valg både at have en længere kampagne og samtidig give spillere mulighed for at spillede den igen. Der er tilføjet en Legendary sværhedsgrad som bedre matcher end game aktiviteterne. Samtidig kunne Narrative Director Adam Grantham fortælle at når de vælger karakterer fra universet så skal de give mulighed for at fortætte en spændende historie. Der passer Savathun glimrende og der er uafsluttede myter som passende kan knyttes sammen. Det bliver samme model der er planlagt til Lightfall som er den næste udvidelse. Der er desuden mindst et yderligere kapitel planlagt inden kulminationen med The Final Shape som markere afslutningen på Light & Dark sagaen. Du skal ikke forvente at alle løse ender knyttes for Bungie ønsker at holde nogle mysterier i live.

Ud over at kampagnen tager en rum tid at kommen igennem på Legendary så er der masser af nyt og spændende at give sig i kast med. Vi har savnet Cayde-6 krøllede personlighed og selvom Hive overløber ghostet Fynch ikke helt når samme niveau, så er det en velkommen tilføjelse. Her er der så også en historie der ikke er afsluttet. For hvad skete der egentlig med Fynch’s Lightbearer Hive? Du bevæger dig rundt mellem både kendte planeter og områder samtidig med at du introduceres til mere og mere af Savathun’s Throne World. Bungie har indført begrebet Destiny Content Vault for områder der fjernes for at give plads til nye. Selvom jeg komme til at savne Tangled Shore sammen med hovedparten af aktiviteterne fra sidste års sæsoner, så er der så rigeligt at give sig i kast med med bl.a. Wellspring som skifter hver anden dag og nogle af de andre aktiviteter.

Der er på våben og udstyrs siden for en gangs skyld en rimelig stabilitet. Der er selvfølgelig tilføjelser og den væsentligste er at du får en komplet 1520 light gear sæt når du afslutter kampagnen på Legendary. Det sætter dig i stand til at deltage i langt de fleste end game aktiviteter. På Mars finder du også en ny metode til at skabe nye våben. Selvom det kun er et udvalg så er det langt mere fleksibelt end tidligere. Her var det alene RGN som leverede en fleksibilitet. Selvom det stadig kræver at du lægger en del tid i at bruge det enkelte våben for at få adgang til de bedste perks, så er det meget mere tilgængelig end tidligere. Tilføjelsen af glaives er også virkelig lækker. Glaives kan både skyde og bruges som et spyd i nærkamp. Det er ikke helt på højde med da bue blev en del af Destiny, men det er tæt på. Har du de rigtige perks og et armour sæt hvor hver enkelt del er i level 10, kan du bygge dig en guardian som virkeligt er OP i PvE. Det har jeg savnet siden D1 hvor der var en særlig tilfredsstillelse ved at Gjallarhorn var go-to heavy for de store encounters.

Destiny The Witch Queen er uden sammenligning det bedste der er sket for Destiny 2. Kampagnen er fantastisk. Savathun’s Throne World er en visuel fryd. Ja Bungie har stadig masser af teknik de aldrig helt formår at teste nok og regressionstest bliver andre deres stærke side. Samlet set så er kampagnen en god nok undskyldning for langt de fleste at prøve kræfter med The Witch Queen.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægGhostwire Tokyo – Sidste preview
Næste indlægPokémon Legends: Arceus anmeldelse
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
destiny-2-the-witch-queen-anmeldelseKampagnen er fantastisk. Savathun’s Throne World er en visuel fryd. The Witch Queen en god nok undskyldning for at prøve kræfter med D2 igen.