HELLDIVERS 2 er en tredje persons shooter hvor du sammen med 3 holdkammerater skal nedkæmpe robotter og insekter for at sikre demokratiet på Super Jorden. På gameplay siden har HELLDIVERS 2 meget lidt at gøre med det første HELLDIVERS fra 2015. Selvom universet er det samme og opgaven med at uddele demokrati og frihed med våben og overdreven vold er uændret, så er denne udgave af svenske Arrowhead’ univers noget anderledes.

Du er stadig soldat fra Super Jorden hvor du sammen med 3 andre bliver sendt på den ene selvmordsmission efter den anden. I modsætningen til det første spil som var en twin-stick shooter, så er det nu i fuld 3D i tredjeperson hvor du kigger over skulderen. Der er også muligt for at sigte i førstepersons perspektiv, hvilket i nogle sammenhænge er en fordel. Sigtelinjer i tredjeperson er bare ikke til at regne med hvis der forhindringer du skal skyde forbi. Efter den traditionelle træning får du kommando over en Super Krydser så du kan rejse mellem forskellige planter for at sikre demokratiet mod svøben af rumvæsner som forsøger at overtage Super Jorden. Herfra bliver du i en kapsel skudt ned i planeten hvor missionen foregår. Fjenderne er kæmpe insekter kaldet Terminids og robotter kaldet Automatons. Klinger det bekendt så vil jeg anbefale at du ser Starship Troopers som er en enestående repræsentant for det kulturfænomen som Arrowhead på glimrende vis inkluderer. Automatons minder som de du har set i Terminator med robotter, hvor der lige er tilsat et drys Star Wars med glødende sværd og en mini AT-ST sammen med nye og spændende varianter. Det behøver du ikke skænke så store tanker for der er ikke noget du ikke kan løse ved ikke at skyde, bombe og som sidste udvej slå. Det er fedt.

Du har en helt klassisk model med et primært våben (riffel/shotgun), et sekundært (pistol/revolver), granater og så mulighed for at have et specialvåben i form af et raketstyr eller en anti-materiel riffel. Som du stiger i level bliver der adgang til flere varianter så du lettere tackler missioner på en højere sværhedsgrad. Når du først er skudt ned på planeten i din kapsel, har du adgang til støtteild i form af tæppebombning eller præcision bombning fra rummet. Dette kaldes Stratagems. Dem anvender du ved at trykke en kombination af taster på D-pad (hvis du spiller med kontroller). Hvis du er rigtigt hardcore kan du lærer dem udenad for det er stressfaktor at ramme den korrekte kombination i kampen hede hvor du og dit team er ved at bliver overrendt af insekter. Uanset hvad du anvender af våben, skal du altid huske at der er team skade. Så et fikst tæppebombardement af områder hvor dine holdkammerater befinder sig reducerer effektivt dine egne muligheder for at få hjælp. Da der er en endeligt antal forstærkninger (i realiteten respawns) så skal du hele tiden tænker over hvordan du anvender, specielt, din støtteild som rammer et område. Når du selv bevæger dig rundt, skal du være opmærksom på miner og at du ikke kommer til at stille dig mellem et kanontårn og nogle fjender. Ikke engang det du selv har placeret, skeler til om du er en af de gode. Nå ja, så skal du også tænke på at dine hvis du skifter et halvtomt magasin så smider du skud ud. Nej er det er ikke som i andre shootere hvor ubrugte skud i et magasin bliver gemt.

Det intense gameplay loop bliver krydret med den konstante strøm af propaganda udtalelser du og dit team er blevet trænet i. Der er intet som at ud bredde Super Jordens demokrati og frihed som gennem et gasangreb eller en Eagle der kommer ind med en ny omgang klyngebomber. Så kan de lære det! Det er helt igennem en underholdende oplevelse med den forskruede dialog som leder tankerne hen på Deadpoool og de mange fede B-film. Der er også en del informativ dialog, hvor Pelican 1 som er det fartøj der henter dig efter end endt mission, tager stikket. Rumvæsnerne bliver ved med at angribe, så specielt når du har bedt om at blive evakueret, er det en god idé at være opmærksom på hvor lang tid der er tilbage inden du bliver samlet op. Den rolige stemme fra piloten om at nu er der 30 sekunder og nu er han ved at lande kan virkeligt fremkalde paranoia. Er der flere fjender? Den lyd var det en Terminid? Hørte jeg lige en Automaton kalde efter forstærkning? Adrenalinen pumper endnu kraftigere nu hvor du er så tøt ved at haver vundet endnu et slag for demokrati.

Det er et live spil og det eneste jeg har oplevet af problemer, er adgang til serverne. Spillets store succes har taget Arrowhead på sengen. De har efter de første par stille dage, kæmpet med at få tilstrækkelig kapacitet til mængden af spillere som er dukket op over weekenden. Det er heller ikke gået upåagtet hen fra gaming branchens største klovn og lystløgner, Phil Spencer fra Xbox. Hvor der var rigtigt gode grunde til at have spil eksklusivt på Xbox så er tonen en anden når det drejer sig om en succes som HELLDIVERS 2 som udgives til PlayStation og PC. I et interview med Game File undrer Phil Spencer sig over hvordan det hjælper industrien at det ikke er på Xbox. Jeg tror at spillets store succes, hvor det på Steam i den korte tid det har været udgivet allerede opnået at have 457.000 samtidige spiller, er fordi det er balanceret og underholdende. Sammenlignet med andre co-op spil så er der meget mere varieret aktivitet og selvom om du ikke kommer ind tidligt så er der stadig masser af underholdning hvis du teamer op med nogle som har være med i længere tid. Husk nu at der er friendly fire! Der kommer sikkert forskellige former for betalt indhold og det er her at Arrowhead skal vise hvad de duer til, så det forbliver en balanceret oplevelse for alle og ikke blot dem som betaler. Til denne weekend (24/25 februar 2024) så har Arrowhead øget kapaciteten til 700.000 spillere. Så der skulle være mulighed for at kunne deltage i løjerne. Der er bare ikke noget som at se sit ICBM tordne mod himlen for at skabe demokrati for efterfølgende at blive samlet op at Pelican One.

HELLDIVERS 2 er en genial co-op shooter. Til trods for et par mindre irritationsmomenter som f.eks. det at skifte mellem granat og skydevåben, så er det et af de mest underholdende oplevelser i længere tid. Flosklerne er helt oppe på statsminister niveau og enhver spindoktor vil være misundelig. Det er non-stop action hvor det gavner at tale sammen og koordinerer selvom du fint klarer missioner i middel sværhedsgraden uden den helt store dialog. Det er storslået underholdning med en iscenesættelse og patriotisme ikke engang de største militærmagter kan præsterer.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægSpil Doom på din Husqvarna plæneklipper
Næste indlægDisney Speedstorm sæson 6 – “Under the Sea” ude nu
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
helldiver-2-anmeldelseHELLDIVERS 2 er en genial co-op shooter. Til trods for et par mindre irritationsmomenter som f.eks. det at skifte mellem granat og skydevåben, så er det et af de mest underholdende oplevelser i længere tid. Flosklerne er helt oppe på statsminister niveau og enhver spindoktor vil være misundelig. Det er non-stop action hvor det gavner at tale sammen og koordinerer selvom du fint klarer missioner i middel sværhedsgraden uden den helt store dialog. Det er storslået underholdning med en iscenesættelse og patriotisme ikke engang de største militærmagter kan præsterer.