Det er ikke tit, at Nintendo låner deres elskede barn, The Legend of Zelda, til hvem som helst. Men på en eller anden måde har Brace Yourself Games fået lov til, at spinde Zelda-franchisen med deres helt eget Crypt of the Necrodancer univers.

Roguelike, Men Det Er Med Dans

Til de af jer, som ikke har prøvet Crypt of the Necrodancer, så kan jeg give jer en hurtig tour. Det er et rytmebaseret roguelike spil, hvor man skal bevæge sig til musikkens puls. Hvis man ikke er on-time så misser man sit input. Det hele handler om, at have pulsen i fingrene, og bævege sig i forhold til fjenderne på skærmen.

Musikken er meget beat baseret, så det er forholdsvist nemt at få pulsen ind i fingrene. Det der gør det en anelse svært er dog, at man skal forholde sig til forskellige fjenders bevægelse for, at sikre sin egen overlevelse.

Verdenen er generet tilfældigt, med bestemte grids. Dette betyder, at et nyt playthrough ikke er det samme som forrige, udover de forskellige grids eller screens.
De forskellige items spawner også tilfældigt, så det handler om held, teknik og basal rytmesans at sejre.

Vivace To The Past!

Cadence finder sig selv i Hyrule, hvor hun bliver guidet af en fe. Efter den hurtige tutorial får man muligheden for, at vælge mellem Link eller Zelda. Hvem du vælger betyder ikke så meget, da du kan låse op for den anden karakter senere. Der er med det samme nostalgiske A Link to the Past vibes, med grafikken og fjenderne. Det er meget farverigt og utrolig hyggeligt at bevæge sig rundt i denne genfortolkning af Hyrule.

Crypt of The Necrodancer handler i bund og grund om musikken og de generede levels, og Cadence of Hyrule er ikke en undtagelse. Musikken er centrum for hele spillet; men med dette kræver det jo så, at musikken er tilpas og let at lytte til. Hvilket man i den grad må sige den er!
Spillets komponist, Ryan Clark, har gjort et mageløst arbejde med kendte og elskede Zelda tunes. Der er blandt andet Hyrule Field fra Ocarina of Time, Ocean Overworld fra Wind Waker og mange flere. – Og alle tracks kilder helt i fingrene! Efter lidt tid bliver melodierne en central del af ens muskel hukommelse, og det bliver nemt at holde de ca 140 bpm konsekvent. Dette er dog indtil at musikken skifter.

Der er forskellige pads man kan træde på når man bekæmper nogle fjender. Disse pads eller fliser har forskellige egenskaber som kan være til hjælp – eller gå direkte imod en selv. En af fliserne skifter tempoet i en kort periode, hvor pulsen endten stiger eller falder, hvilket godt kan få en til at falde ud af det. Det er ikke ødelæggende, blot en anelse konfliktskabende, da det hurtigt kan ødelægge ens rytme.

Men skulle man miste alle sine hjerter, er der håb forude-

Shiekah Sten, Features og Salg

-Der er forskellige Shiekah Stones rundt omkring, som virker som checkpoints. Så så længe én sten er aktiveret, kan man nemt genopstå dette sted. Jo flere sten man har aktiveret, jo flere steder kan man genopstå – simpelt og elegant. Udover det kan man også finde en lut, som giver en evnen til, at flyve mellem de forskellige sten – lige som det passer. Dette kan være en fordel, hvis man ved der er en sælger i nærheden af stenene.

Sælgere har forskellige grej som man kan købe for Rupees, spillets generelle valuta. Rupees kan findes i fjender, buske og jord og bliver brugt forskellige steder til forskellige værktøjer. Udover rupees er der også diamanter. Diamanter bruges i specielle shops, og kan give een en rigtig god fordel. Men disse shops har også tilfældigt grej, så man kan være ekstra heldig. Diamanter er dog sværere at finde end rupees.

Der er sågar også Heart Pieces, som er et fast Zelda element. Med 4 pieces, kan man lave én Heart Container, og derfra få et ekstra liv. Ekstra liv er essentielt for, at kunne overleve senere grids og screens. Men liv er desværre ikke alt – man skal også sørge for gode våben, taktikker og forståelse for fjendernes bevægelser. Alt dette lærer man hurtigt. Det tager dog tid, at mestre.

Det Virker

Som nævnt i starten af denne anmeldelse, er jeg stadig overrasket over denne kollaboration. Det er virkelig ikke noget man ser ofte, fra Nintendos side af. – Og at en indiedeveloper som Brace Yourself Games, får lov til at arbejde med så stor en franchise er vildt. Men det virker, og Zelda passer rigtig godt på denne slags gameplay.

Jeg tror dog, at mange Zelda buffs, vil have svært ved at accepterer denne slags gameplay, da det strider langt fra normalt gameplay. Men jeg vil opfordre alle til, at give det en chance, så længe I mener det falder ind i jeres interesse. Det er et sjovt spil, og et sjovt og godt værktøj til, at styrke rytmesansen. Det er til og med en overkommelig pris.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægE3 2019 – Bethesda
Næste indlæg3 Ting Du Ikke Viste Om Astral Chain
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!
cadence-of-hyrule-anmeldelseDet virker, og det virker godt. Zelda-franchisen passer godt ind i denne type gameplay, og det lækre remixes af Ryan Clark gør oplevelsen endnu federe. Hvis du er til roguelike, Zelda eller rytmespil, så er der noget at hente herfra!