Rise of Iron bringer Destiny ind i tredje år. Denne gang er der nye multiplayer baner, helt nye fjender, et nyt strike og en opdatering af et par eksisterende og bedst af alt et helt nyt raid Wrath of the Machine. Det betyder selvfølgelig også nyt level cap (Light Level), nyt udstyr og helt nye områder at udforske. Denne gang er det en udvidelse af området på Jorden, nær Cosmodrome. Det kaldes Plaguelands og er et sneklædt landskab hvor de nye Splicer fjender dominerer. Vi har været en tur gennem det hele.

hunter-destiny

Level cappet er øget til 385 selvom jeg og flere andre på magisk vis er kommet højere. Teknisk set er level cappet faktisk også udvidet til 400 som kommer i effekt når Wrath of the Machine kommer i hard mode 18. oktober. Du kommer faktisk temmelig langt ved at spille den nye historie igennem. Denne gang handler den om Iron Lords, som skulle stoppe nano teknologien SIVA. Som i de foregående udvidelser er det en sidehistorie der primært underbygger den fortælling der startede med udgivelse af Destiny i 2014. Der er mere kød på end tidligere og den introducerer dig fint til de nye elementer som findes i Rise of Iron. Til at holde styr på det hele findes en Rise of Iron bog. Det er samme princip som bl.a. også blev brugt til Sparrow Racing League (SRL) og Moments of Triumph. Den fungerer på tværs af dine karakterer og udløser udstyr som du stiger i rang.

Det virkede lid tyndt ikke at komme med en ny planet men blot at genbruge Jorden til denne udvidelse. Det har så vist sig at fungerer særdeles godt i forbindelse med fortællingen og når du efterfølgende skal på patrulje. Det nye co-op områder Argons Forge, har en helt speciel spilmekanik hvor der også kan droppe høj level gear. Det svarer til Court of Oryx med et par væsentlige ændringer. Når kampen startes så låses området af. Kommer du forbi og ser det er lukket skal du bruge en nøgle for at komme ind. Hvis du dør og vælger at respawne skal du bruge en nøgle for at komme ind. Dermed er der i Argons Forge meget mere samarbejde, også at få genoplivet døde spillere, selvom du med et rimeligt light level selv kan klare grønne og blå udfordringer.

Vi spiller selvfølgelig for at få endnu mere udstyr og der er masser af det. I denne uge har der desuden været Iron Banner hvor der også dropper alt muligt spændende. Det er også med den nye spiltype Supremacy. Det svarer til Kill Confirmed hvor du skal samle et Crest op fra spilleren du slår ihjel. Samtidig kan du samle egne dræbte spilleres Crest op. Det er intenst og i min optik meget mere underholdende end death match eller elimination hvor to hold står i hver sin ende af banen med en sniper. Det bliver kun overskygget af muligheden for at lave private kampe. Det åbner op for turneringer af enhver form. Det er hvad mange fans længe har ønsket.

Der dropper udstyr tilfældigt (RNG) mens andet kan opnås ved at gennemføre en quest linjer. Det kan være du synes a den gamle Thorn quest var omfattende, men det er intet imod den nye Outbreak Prime quest. Den kræver at du kommer gennem raided to gange samtidig med at du skal være i et fireteam hvor alle har en forskellige klasse. Tilfredsstillelsen ved at nå igennem er så tilsvarende større. Der er også en ny Thorn quest og i modsætningen til bl.a. Outbreak Prime og det nye Gjallarhorn er denne et tilfældigt drop. Det selvfølgelig hele tiden en balance mellem våben som er nødvendige for at gennemføre aktiviteter og så f.eks. Thorn som er et krydderi – specielt i PvP. RNG, altså den tilfældighedsgenerator der afgør dit loot drop er også en kilde til evig diskussion. Nogle synes at få hele tiden mens andre føler sig snydt. Min anbefaling er at spille spillet så skal der, over tid, nok komme det du gerne vil have.

Og så er der jo det nye raid der kommer som hardmode allerede 18. oktober. Jeg har spillet Vault of Glass, Crota’s End, King’s Fall og nu også Wrath of the Machine. De er også spillet på hardmode og der jeg fik da også lige solo’et Crota’s End. Vault of Glass har siden starten været en favorit med glimrende spilmekanikker og masser af team work for det 6 mands raid hold. Crota og Oryx kampene har haft en enkelt spiller i fokus mens de resterende stor set ikke har haft nogen rolle overhovedet. De har blot skulle give skade på bossen (DPS). Samtidig har de haft forskellige problemer der har gjort det mere frustrerende end nødvendigt. Wrath of the Machine synes jeg er det bedste af de fire. Spilmekanikken er velfungerende og stabil. Alle skal bidrage hvilket så også kræver at du som gennemsnitlig spiller skal være mindst level 370 til sidste fase mod Aksis. Når vi wiper så er det ikke på grund af spilmekanik det er fordi vi har lavet en fejl. Derfor er raided også hurtigere at køre igennem hvilket gør det lettere tilgængelig når du ikke skal sidde fast i timer ved samme moment.

destiny-eicRise of Iron indeholder mange nye fjender og områder med masser af nye aktiviteter. Samtidig er Wrath of the Machine det mest underholdende raid til dato, med bossen kærligt kaldt døds-zambonien, som et intenst højdepunkt. Argons Forge, Plaugelands, patruljer og nye strikes har masser genspils- og underholdningsværdi. Destiny er mest af alt en solid shooter og du kan let nå at hoppe ombord. Der er et velfungerende community som gerne hjælper nye med at få det bedste gear og de fedeste eksotiske våben.

Tak til Bungie og Activision. Check også det danske Destiny community Vikings of Destiny og Destiny subReddit.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægFørste svenske kampvogne angriber i World of Tanks
Næste indlægNy Pokémon Sun og Moon trailer er landet
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
rise-of-iron-anmeldelseRise of Iron indeholder mange nye fjender og områder med masser af nye aktiviteter. Samtidig er Wrath of the Machine det mest underholdende raid til dato, med bossen kærligt kaldt døds-zambonien, som et intenst højdepunkt. Argons Forge, Plaugelands, patruljer og nye strikes har masser genspils- og underholdningsværdi. Destiny er mest af alt en solid shooter og du kan let nå at hoppe ombord. Der er et velfungerende community som gerne hjælper nye med at få det bedste gear og de fedeste eksotiske våben.