odstTOP2

SLAM! Døren smækkes i og lugen under dig åbnes langsomt, med en høj ildevarslende lyd. Dette er ikke en øvelse! Suset det giver i maven da din pod slippes, forhøjet af adrenalinen der pumper i din krop, er mere end  hvad de kunne have forberedt jer på. Under skyerne, dig og et hav af krigsskibe dukker et af menneskets sidste megabyer – New Mombasa frem – badet i lys og brand. Din pod ryster voldsomt og synes pludselig frygtelig skrøbelig, susende mod jorden og den måske vigtigste kamp i krigen der er skyld i det hele. De kalder det en selvmordsmission og det er din første dag på jobbet!

Du er the Rookie og er, mere eller mindre, landet et sted i New Mobasa.
Styrtet har slået dig bevidstløs i en del timer og du mangler de sidste 5 personer fra dit hold: Dutch, Romeo, Dare, Buck og Mickey. Hvis i skal have nogen chance for at klare jeres mission, bliver du nødt til at finde dem. 
Undervejs i din søgning, finder du spor efter dine teammates, som udløser et flashback med et kapitel du skal gennemspille, for at finde ud af hvad der er sket. 

ODST002

Flashbacks tager dig ud af byen og giver lidt afveksling i sceneriet og en mere lineær oplevelse. Men en åben by, med mere eller mindre frie tøjler, er klart den mest fremtrædende nye ting i ODST. New Mombasa er ikke gigantisk, men skulle man løbe forkert, kan det godt gå lidt langsomt at komme fra den ene ende til den anden. Den er et realistisk bud på en fremtidsby og er gennemtænkt både arkitektonisk og funktionelt i forhold til underholdende firefights. Dit 3D kort og muligheden for at sætte waypoints, gør det overskueligt at finde rundt, men jeg nåede da alligevel at løbe forkert en enkelt gang eller to.

ODST001

Gameplayet fra de tidligere spil er beholdt intakt, selvom der er småtweaks hist og her. Man kan ikke længere dual wielde og har intet skjold. Man skal altså finde health packs rundt om i miljøerne. -love it or hate it. Ellers er det Halo 3 som vi kender det, med nye hovedpersoner men også 4 player co-op. En dejlig tilføjelse der, sammen med Achievements, hjælper til at man med glæde spiller det igennem flere gange. 
AI’en fungerer, som altid, rigtig godt (med undtagelse af køreegenskaber) og du er nød til at tage de fleste modstandere seriøst, hvis ikke deres triumferende bemærkninger skal være det sidste du hører. Du har ikke længere motion sensor men istedet VISR mode: En slags farvet cel-shading som gør det lettere at spotte venner og fjender, opdage clues og se i mørke. No more flashlight!

ODSTVISR

Kører man træt i Campaign, kan man altid hoppe på den nye gamemode, Firefight.
Ligesom Horde i Gears 2, eller Zombiemode i WaW kommer der bølger af fjender af stigende sværhedsgrad og antal, men her kan du tilføje skulls. Disse er tweaks i sværhedsgraden og tilføjes til sessionen efter hver runde. Det kan f.eks. være fjender der bliver bedre til at hoppe væk når du skyder på dem, eller kaster vildt om sig med granater. Der følger 10 baner med og næsten endeløs underholdning med 3 af dine venner!

Grafik og lyd har ikke fået den store overhaling, men følger da stadig nogenlunde med. Der er udemærkede detaljer på våben, køretøjer og de fleste miljøer, men menneskerne er stadig grimme og livsløse, selvom deres voice-actere kæmper bravt. Det man får istedet, er muligheden for at se replay af det man har spillet. I singleplayer er det en hyggelig men lidt ubrugelig feature, som hurtigt bliver gammel, men i multiplayer er det blevet et næsten uundværligt værktøj til finpudsning af skills og blær.
ODSTFIREFIGHT

Halo: ODST kan klart anbefales til de fleste. Det store spørgsmål har for mange været, om det hellere skulle have været udgivet som DLC. Er du udelukkende til multiplayer, så har du sikkert allerede de ekstra baner der følger med. Den nye campaign er af medium længde (ca. 6 timer), men er proppet med tilfredsstillende gameplay og episke øjeblikke. Historien er god og figurerne rimeligt troværdige. De har nok punch og fylde i sig til, at bære handlingen og endda overraske en smule. 4 player co-op hjælper og Firefight er den slags gamemode man vender tilbage til og kan spille i 10 timer uden pause. 
For mig, som bruger klart mest tid på singleplayer, men fusker lidt i multiplayer fra tid til anden, er det her et fantastisk genvisit, og større dosis Halo end jeg forventede!

4/5