Bungie er ude med næste iteration af deres rum shooter Destiny 2. Denne gang er titlen Beyond Light. Der har længe være spekuleret blandt fans om hvor The Darkness kommer fra og om der snart blev introduceret en ny race. Titlen giver selvfølgelig yderligere anledning til spekulation. Her en månedstid efter udgivelsen tager vi temperaturen på Destiny 2.

Beyond Light er den femte udvidelse til Destiny 2. Denne gang er det en noget anden oplevelse end tidligere. Der er samtidig med udgivelsen af Beyond Light også fjernet en stor del af det indhold som har været bærende gennem de sidste par år. Dette kalder Bungie for Destiny Content Vault, som jeg selv finder noget misvisende. Du kan som spiller nemlig ikke findes en hvælving hvor du har aktiviteterne som finder sted på Titan, Io, Mars, Mercury eller på Leviathan. Det er en ret betragtelig del som er blevet fjernet. Hvad er det så erstattet med?

Det helt nye område er Europa, som er en is måde der cirkler om planeten Jupiter. Her finder du bl.a. det spændende Bray Exoscience laboratorie hvor Clovis Bray eksperimenterede med den fremmede teknologi. Der er også produktion af forskellige Exo’s som også er en stor del af historien. Den gamle kending Exo Stranger, der ikke har tid til at forklarer hvorfor der ikke er tid til at forklarer, bliver en NPC som sender dig i alle retninger på Europa. Da månen er mest is og sne så er noget af det mest engagerende Lost Sectors som er en slags mini Dungeons. Tidligere har det været forholdsvis små områder der hurtigt kunne gennemføres. Nu er det blev lang større områder som også betyder at der er en ny aktivitet kaldet Legendary Lost Sector. Det er end-game udgaver for dem som gerne vil have en ekstra udfordring.

Gennem historien, som jeg i modsætning til nogle af de tidligere DLC’er synes er spændende og velfortalt, jagter du Eramis som har fundet en måde at tøjle The Darkness. Dette kaldes Stasis. Selvom det er en mørk kraft så vælger du at tilegne dig den som en del af kampagnen. Stasis er lidt af et fancy navn for at du nu kan fryse dine fjender. Det er sådan set også meget sjovt selvom jeg synes at nogle af de andre evner er bedre. Som altid er håbet at der bliver kastet mere lys (Destiny joke) over hele universet og som altid så slutter denne historie med endnu flere løse ender end den nåede at besvare. Der skal jo også være noget til de næste to kampagner som Bungie allerede har planlagt. Det er på en måde både glædeligt og sørgeligt at karakterer som Variks, Eris Morn og som nævnt Exo Stranger (som endelig har tid til at forklarer) igen har fået en rolle at spille i Desinty. Glædeligt fordi de er spændende og sørgeligt fordi der ikke er fundet mere nyt.

Det leder så over i Destiny’s store udfordring. Indhold! Endnu en gang så er der alt for lidt af det. Der mangler nogle skøre ideer til våben som er sjovt at bruge. Mest af alt så er det reskins af gamle kendinge og der er alt for få af dem. Alle ikke eksotiske våben har fået et Light cap som gør dem stort set uanvendelige når Bungie hæver level cappet. Lige nu er det 1260. Det bliver så yderligere forstærket af at du som belønning for mange missioner får værdiløst gammelt gear som du kan dismantle med det samme. Kombinerer du det med at der er fjernet væsentligt mere indhold end der er tilføjet, så det ikke noget der forbedrer quality of life. Specielt ikke hvos du er hoppet med på free-2-play delen af Destiny 2. Så er du reduceret til et spil der er mindre end 2015 udgaven før Taken King. Det kan være Bungie ved at fjerne de forrige 5 år kan gøre Destiny 2 (eller 3) til den oplevelse de ønskede før bruddet med Activision. Det er bare rigtigt svært. Destiny er i menu’er og in-game ikke særligt intuitivt og dermed supersvært at bruge og forstå, hvis du ikke har været med siden starten. Jeg tror Bungie glemmer, at mens de sidder og lægger planer så kommer der mere moderne spil ud hele tiden.

PvP delen er stadig middelmådig og domineret af Hand Cannons. Det er heller ikke fordi Bungie har gjort noget særligt for at gøre det bedre og med Stasis i sin nuværende form er fornøjelse ikke blevet større. Den er bare OP. Det er tydeligt at Destiny kæmper med at få tilstrækkeligt mange til at spille PvP delene. I Gambit er der nu kun én spiltype tilbage som nu er én runde. Jeg har så også haft den tvivlsomme fornøjelse at spille Iron Banner og det er en rigtig bæredygtig oplevelse. Det er i hvert fald genbrug hele vejen igennem. Som en del af anmeldelsen spillede jeg questen for Hawkmoon igennem og der ramte jeg udfordringen med at skyde 200 guardians som et quest step. Hvis du ikke har bare lidt interesse i PvP så bliver det en af de rigtigt kedelige og tidskrævende opgaver. Noget som også er kedeligt er at ingen af de nye funktioner i PlayStation 5 kontrolleren udnyttes. Det føles ikke rigtigt tidssvarende.

Destiny 2 Beyond Light er den bedste historie i lang tid. Desværre har jeg svært ved at se hvad det er Bungie på sigt ønsker at skabe af oplevelse, når der ikke er nogen mærkbar forbedring i spilmekanikken. Der er stadig meget lidt nyt indhold og specielt våben siden er mager. Meget underlig prioritering for en looter shooter.  Der er så mere end-game indhold. Så når du rammer cappet er der stadig udfordringer. På godt og ondt er det fortsat Destiny 2 hvilket ikke øger spillerbasen.

Tak til Bungie og MI5 Communication for at gøre denne anmeldelse mulig.