Har du nogensinde drømt om at lave dit helt eget spil? Så har Media Molecule lige noget for dig. Fra skaberne af hitserien Little Big Planet og Tearaway, er her et spil der lader dine kreative sanser få frit løb. Dreams byder op til kreative stunder og lader dig lave alt lige fra spil, film, 3D modeller og kunstneriske billeder. Godt og vel alt er muligt. Vi har spillet ufattelig meget Dreams på PS4 Pro og har kun lige skrabet overfladen. Hvad er muligt, hvad er skidt og alt derimellem, lad os finde ud af det.

Hvad er Dreams? Se vores lille sammenklippede teaser af forskellige kreationer her.

Dreams har været i udvikling i mange år og her i 2020 har vi endelig det færdige produkt. Dreams er ikke bare ét spil, men et værktøj til at udvikle og skabe lige hvad du vil. Media Molecule har lavet kreative spil før, men denne er dog det største de har skabt.

DreamSurfing indeholde alle kreationer fra andre Dreams spillere. Her er alt fra mad, landskaber til Spider-Man og Si-Fi spil.

Når du har startet op for Dreams, skal du lige igennem en kort intro og derefter er der frit spil. Du kan vælge enten at spille kreationer andre har lavet i DreamSurfing eller begynder at lave noget selv i DreamShaping .

Vælger du DreamSurfing, kan du hoppe direkte ind i tusindevis af kreationer fra andre Dreams spillere. Her finder du alt mellem himmel og jord. Man kan søge efter specifikke emner, spille hvad der trender lige nu eller udvalgte kreationer af Media Molecule.

Det fede ved at opleve, spille eller se hvad andre har lavet, er sammenholdet. Når du har prøvet en kreation, så kan du give et “Like”, gemme kreationer til at spille igen senere og følge skaberen. Ved nogle kreationer er det også muligt at hoppe ind i kreationen, skabe noget ekstra dertil, flytte rundt eller manipulere med hvad der er i scenen. Dette giver endeløse muligheder for at lave noget sammen med andre.

Vælger du DreamShaping , så skal du dog forberede dig på en masse grundige tutorials. Du kommer til at lære at styre rundt med kameraet, tilføje tekstur til objekter, arbejde med musik, effekter og meget mere. Disse hjælpe baner er ekstrem nede på jorden og du bliver forklaret alt helt ned på et niveau hvor alle kan være med. Når man har gennemført de mange tutorials, så er du klar til at skabe!

Måden hvorpå man naviger og styre rundt i det hele, foregår enten med Dualshock 4 eller Move Controllers. Jeg brugte det sidste og det kan klar anbefales. Når man styre rundt så har man Dreams svar på en musemarkør kaldet en Imp. Ens Imp er en lille cirkel med et spids hoved. Bruger man Move kontrollere, så er der to.

Men den primære Imp har et sødt lille ansigt. Man kan udskifte sin Imp med tiden og der er væld af farve og karismatiske Imps at vælge imellem. Imps bliver også brugt til at interagere med i kreationer og spil i Dreams. Et eksempel er at man kan bruge Imps til at rykke, skubbe og fremhæver genstande. De bliver også brugt til at “besætte” karakterer, så du kan styre en person eller skabning rundt.

Spillet gør et rigtig godt arbejde med at forklare dig principperne for Dreams. Media Molecule har lavet deres helt egen historie kaldet Arts Dream. Historien er yderst interaktiv og kan klares på lidt over 2 timer. Her får du fortællingen om bassisten Art og du oplever hans indre kamp med hans dæmoner, ensomhed og hvordan livet er som udstødt fra hans band. På tværs af hans historie kommer du forbi forskellige genre inden for spil. Historien er skabt inde i Dreams og viser hvad der er muligt.

Dreams er ufattelig stort og ambitiøst. Det er svært at finde noget negativt at pege fingre af, for Dreams er mere end bare et spil, men en dør til virkeliggørelsen af de tanker, drømme og kreative evner man nu engang har, til at skabe lige dét man har lyst til. Når man skal forklare andre om hvad spillet helt nøjagtig er, så er det rigtig svært. Dreams skal opleves.

TL;DR
Vurdering: