Forza Motorsport 7

5 out of 6 stars

For to år siden var Forza Motorsport 6 allerede et glimrende bud på et seriøst racerspil, men efter sidste års fantastiske Forza Horizon 3 fra PlayGround Games, kan man igen se udbyttet af synergien mellem de to studier, der står for hver sin Forza-serie. Denne gang nyder Forza Motorsport 7 godt af biler fra Forza Horizon 3 og selvsammes dynamiske vejr.

Dynamik

Forza Motorsport 6 bød allerede på regnvejr, men det var begrænset på den måde, at enten regnede det, eller også gjorde det ikke, og der var ingen udvikling i vejret eller påvirkningerne af det. Denne gang kan man starte i fint solskin og ende med monsunregn. Effekten er ikke kun kosmetisk; vejen bliver gradvist mere eller mindre glat, vandpytter samler sig eller fordamper, og det er altafgørende at tilpasse sin kørestil til forholdene. Når vejret er mest intenst, nærmer det sig de vildeste øjeblikke fra DriveClub – men med langt flere biler om ørerne og en fuldvoksen bilsimulator, der som sædvanligt opdaterer med 60 billeder i sekundet uden afvigelser. Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, og det er ikke alle baner, der tilbyder alle vejforhold.

En anden tilføjelse er Forzathon, der dog ikke på skrivende tidspunkt er startet endnu. Det kendes fra Forza Horizon-serien, og er tidsbegrænsede udfordringer, der giver særlige belønninger. Der er også en række andre udfordringer, hvor man kan dyste mod både venner og resten af verden på bestemte baner og i bestemte biler – ikke helt ulig hvad DriveClub fokuserede på i sin onlinedel.

Køredragter har også fået en overraskende stor rolle i spillet. Samtidig har føreren af bilen også fået en mere prominent placering, og man ser nu sin såkaldte drivatar mellem hvert løb og på podiet. Nu hvor serien tilføjer mennesker, er det heller ikke gjort halvt. Der er et hav af forskellige dragter, man kan vinde eller købe undervejs. Dels er der officielle dragter fra for eksempel Indianapolis-banen, men der er også nationale, historiske og popkulturelle dragter, som gør det lidt sjovere at se på sine konkurrenter både online og offline. Der er ikke nogen egentlig character creator, da man i bund og grund kun ser dragten, men der dog mulighed for at vælge, om man vil være mand eller kvinde.

Med over 700 biler går der et godt stykke tid, før man har samlet dem alle. Som i tidligere spil vinder man dog en del af dem, mens man må købe andre, tjene dem i Forzathon eller vinde dem i loot crates. Indtil videre kan man kun købe loot crates med de penge, man tjener i spillet, og der er forskellige prisklasser. De dyreste kasser giver ting af en vis minimumskvalitet, mens de billigste typisk har mindre interessant indhold – men de kan dog overraske med en bedre ting af og til. Det man kan vinde i kasserne er henholdsvis dragter, biler og mods. Mods er samme type kort, som var i Forza Motorsport 6, men systemet er blevet simplificeret nu. Man kan have tre mods, som hver især har en effekt, og de kan bruges mellem en og fem gange alt efter kvaliteten af kortene. De giver enten ekstra penge eller ekstra points. Visse biler er såkaldte “Forza Edition”-biler, som også giver en særlig bonus at køre i – ofte med en yderligere bonus på bestemte baner. Hvis man virkelig vil, kan man bruge en kombination af mods og Forza Edition-biler til at optjene mange flere penge eller points uden for karrieren. Forhåbentlig vil man ikke føle sig presset til det, men det kan være en nødvendighed, hvis man vil have nogle af de dyreste biler tidligt i spillet. Holder man sig til spillets naturlige progression, vil man dog hurtigt få tilstrækkeligt med penge til at købe det meste af det, man har brug for. Fordelingen af points og credits laves nu uden skelen til den sværhedsgrad styringen er sat til. Det er udelukkende modstandernes drivatars evner, som afgør hvor mange penge man får.

For hvert år sker der som regel nogle ændringer i biludbuddet. Denne gang er Toyota forsvundet, men til gengæld er Volkswagen tilbage. Det lyder måske ikke umiddelbart som et fantastisk bytte, indtil man husker, at Porsche hører ind under Volkswagen. Sidste år kunne man købe en pakke med Porsche-biler, da en eksklusiv licens til bilerne ophørte, men denne gang er de heldigvis med fra starten, hvilket formentlig vil glæde mange bilentusiaster. Køber man enten Premium eller Ultimate Edition, får man også en ekstra bilpakke med. Den hedder The Fate of the Furious, og den er baseret på biler fra den seneste Fast and Furious-film. Blandt de 32 baner vender seriens egen fiktive Maple Leaf Valley tilbage, og den er lige så sjov som sidst.

Som tidligere tilbyder spillet en VIP-pakke, og selv om der var en del uro om markedsføringen og vilkårene for den umiddelbart efter udgivelsen, har Turn 10 annonceret, at den kommer til at virke som i tidligere spil i serien, hvilket betyder dobbelt så meget udbytte fra løb, så man hurtigere kan låse op for spillets indhold. Er man utålmodig, kan man derfor overveje at købe VIP-pakken, og den er også inkluderet i Ultimate Edition.

Ikke bare alvor

Som tidligere er der mindre seriøse indslag, som man kan kaste sig ud i. Bowling med limousine vender tilbage, ræs med lastbiler er tilføjet sammen med NASCAR og det tilhørende vanvid. Tidligere var NASCAR en DLC-pakke til Forza Motorsport 6, men denne gang er det en del af grundpakken. Det er da også svært ikke at måtte tørre et fjollet grin væk fra ansigtet, hvis man spiller to spillere i split-screen med lastbiler på den ovale NASCAR-bane. Det er lige så fjollet, som det er underholdende.

Modstykket til fjollerierne er komentarsporet, som er udvidet på flere måder. Som tidligere er der biljournalisters observationer, men der er også racerkørere til at præsentere bestemte løb eller biler, og de forskellige baners unikke egenskaber præsenteres for at sætte stemningen. Samarbejdet med Top Gear er nedtonet i forhold til tidligere, men banen og nogle af de nye værter er dog stadig involveret.

Progressionen i spillet sker via en række turneringer, som hver især åbner op for de efterfølgende. Man behøver ikke vinde alle løb for at komme videre. I stedet skal man optjene et bestemt pointtal, og man kan sagtens vende tilbage til tidligere turneringer, hvis man for eksempel ikke havde en passende bil til løbet. Der er også mulighed for selv at vælge sine biler i nogle af løbene, og atter andre er alle låst til samme biltype med mulighed for at vinde selv samme.

Forfinet

Grafisk er der som altid forbedringer. Da det er den tredje udgave på samme hardware, kræver det dog i højere grad, at man lægger mærke til de små nuancer, da der ikke på nuværende tidspunkt er ekstra kræfter at trække på. Det bliver der selvfølgelig med udgivelsen af Xbox One X, som spillet understøtter, lige så vel som Windows-udgaven, som man får med i prisen, hvis man køber spillet digitalt. Det er dog ikke lykkedes mig at teste Windows-udgaven, for efter tre forfejlede forsøg på at installere de ca. 100GB, ville Windows Store ikke længere installere noget som helst. Efter en del fejlsøgning lykkedes det ikke at få systemet til at makke ret, og selv Windows’ indbyggede selvreparation hjalp ikke. Desværre kan jeg se på fora, at jeg langt fra er den eneste, der har problemer med store spil på Windows Store, men Xbox-udgaven kører upåklageligt.

Blandt de forbedringer som kan ses, finder man blandt andet mere detaljeret fysik, så elementer bevæger sig i cockpittet under høj hastighed. Detaljegraden er også skruet i vejret, og småfejl er synlige, så verden er mindre steril at se på. Det kan for eksempel være ujævnheder i en glasoverflade, som påvirker lysets reflektion. Biler bliver også gradvist mere beskidte, jo længere tid man kører. En mere synlig ændring er tilføjelsen af et ekstra cockpit-kamera, hvor man stadig ser omridset af kabinen, men placeringen nærmere svarer til, at man sidder med hovedet ovenfor rattets placering. Det er et udmærket kompromis mellem kølerhjemskameraet bedre udsyn og indlevelsen i at se cockpittet omkring sig. Som sædvanlig er følingen med bilen i top, og feedback til spilleren ved hjælp af rumble og impulse-funktionen på Xbox One-trigger-knapperne hjælper ved de højere sværhedsgrader, så man let mærker, hvis bilen ikke har ordentligt vejgreb.

Lydsiden plejer at være imponerende, når det gælder bilerne, men denne gang er der arbejdet med de små detaljer på samme måde som med grafikken. Man hører ujævnheder i vejen og vindens susen, når man kører tæt op ad mure, og motorerne brøler så godt, som de har lært. Musikken er lige så frustrerende afdæmpet som i forgængerne, selv om der denne gang er en mere rocket tone. Der er spor af Led Zeppelin og Steppenwolf, men det er kun, når jeg spiller med hovedtelefoner, at jeg rent faktisk hører det, for skal man skrue højt nok op til at høre musikken på et anlæg, bliver det ulideligt at være i resten af huset.

Ret skal dog være ret, og der er arbejdet på at musikken indgår som en naturlig del af omgivelserne – så man for eksempel hører den spille gennem højttalere omkring banen, og de forskellige kameraplaceringer i og omkring bilen ændrer også på lydstyrken og -kvaliteten. Desværre betyder volumen på baggrundsmusikken, at jeg endte med at finde en passende playliste på Spotify og slog musikken i spillet fra. Det betyder dog, at introduktionerne drukner i musikken.

Nøgleordet til at beskrive Forza Motorsport 7 er evolution. Muligheden for at spille i 4k på Xbox One X ændrer ikke på, at det i sidste ende er en poleret udgave af en velkendt opskrift, men guderne skal vide, at det er en opskrift, der virker. Loadtiderne kan af og til være lidt på den lange side, men heldigvis kan man justere sine indstillinger, skifte udstyr, mods og så videre, mens man venter. Det er en af de mest streamlinede og minimalistiske brugergrænseflader, jeg har set i et racerspil, og det er lidt sjovt at se Turn 10 tage den diametralt modsatte tilgang til menuer i forhold til Polyphony Digital, som næsten har opbygget sit eget styresystem om deres bilspil.

Er det værd at købe 7, hvis man allerede ejer 6? Det synes jeg faktisk. Også selv om man aldrig får samlet alle bilerne. Det føles som et skridt tilbage, når man vender tilbage til 6. Jeg prøvede det aktivt, fordi det ud fra hukommelsen var svært at afgøre, hvor meget nyt, der egentlig var, og hvor meget grafikken havde udviklet sig. Det bliver dog tydeligt, når man går tilbage igen. Med Xbox One X på vej skal det blive spændende at se, hvor meget mere spillet kan byde på visuelt, siden det allerede er i den absolutte topklasse. Det bliver i hvert fald et af de første spil, jeg starter på den nye maskine, efter den er sat til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.