[dropcap]H[/dropcap]alo har ændret verden. Uanset hvad din holdning til Halo er i særdelshed og til spil som helhed, så har Halo ændret verden. Bungies sidste Halo udgivelse, Halo Reach, sendte os tilbage til planeten hvor det hele begyndte. Nu har 343 Industries overtaget ansvaret for Halo universet. Halo 4 er deres første udgivelsen i en helt ny trilogi med Master Chief i hovedrollen, hvor der kigges fremad. Det sker i en genre som er overfyldt og hvor betegnelsen AAA om en titel klinger hult. Kan 343 Industries løfte arven efter Bungie?

Gamle venner

I Halo 3 efterlod vi Master Chief, John-117, på rumskibet Forward Until Dawn efter han undslap eksplosionen som ødelagde den ufærdige Halo installation. Han kryber i et cryo-kammer og siger til Cortana ”Væk mig, når du har behov for mig”. Fire år efter bliver John vækket af sin cryo-søvn, da Forward Until Dawn er tæt ved den kunstige Forerunner planet Requiem. Her begynder en ny historie med Master Chief i hovedrollen. Tidligere historier har været lige ud af landevejen, mens denne er mere mystisk og din opgave er i højere grad at finde ud af hvad der er sket. Ingen spoilere så resten skal du selv have lov at opleve.

Nye fjender

Jeg kan berolige alle trofaste Halo fans med at alle de kendte elementer er nøjagtigt som du ville forvente. Ja, der er sket en kraftig opdatering af hele den grafisk side, hvor spillet nu som standard yder 720p. Samtidig er de grafiske detaljer poleret lige til grænsen af hvad den 7 år gamle Xbox magter, når der samtidig skal leveres en konstant framerate på 30. Der er selvfølgelig masser af gamle venner, og nye fjender, som f.eks. Prometheans. De kommer i variationer som Knight (ridder), Crawler (Kravler) og  Watchers (Observatører). De kommer med en række af nye spændende våben. Jeg bliver f.eks. aldrig træt af at genlade denne fantastiske lille sag. Det kan være den bliver min favorit over min elskede Magnum.

Road trip

Singleplayer har alt hvad du kan ønske dig og meget mere til. Det er mere varieret, mere intenst og meget meget større end tidligere. Lige når du tror at det var toppen, så kommer der lige lidt ekstra. Ja du tror at mech’en, Mantis, var noget særligt, så vent bare til du skal om bord på Mammoth’en. Noget af det jeg elsker er at det er dig, i skikkelse af Master Chief, som er helten. Ikke vekslende figurerer som du knap når at kende inden de enten er død eller du haster videre til en ny og endnu mere tilfældig helteskikkelse. Det er hvad jeg som fan ønsker, én ansigtsløs helt der redder universet og altid gør det som er det rigtigt. Det sikrer min sympati.

Uovertruffen multiplayer

Uanset hvor god singleplayer end er, så er og bliver Halo et multiplayer spil. Intet illustrerer dette tydeligere end da Microsoft 14. april 2010 lukkende Halo 2 serverene. Fans så at de kunne spille videre så længe deres konsol var tændt med Halo 2. Det holdt helt til 11. maj hvor det endeligt var slut. Halo har det bedste lobby system jeg har set. Du samler et hold af f.eks. 3 dine venner. Nu kan I så frit vælge mellem Halo 4’s, mange multiplayer muligheder. Hov vent. Det er jo det hele. Det er kampagnen, det er Spartan Ops, der er Forge og hel traditionel multiplayer. Spartan Ops er helt ny og minder om f.eks. Spec Ops fra Infinity Wards militær shootere og er opgave baserede baner. Som alt andet så tæller de erfarings point til din figur. Det er måden at lave multiplayer. Én figur nøjagtig som du er én spiller.

Smuk reload

343 Industries har taget det bedste fra de forskellige udgivelser og samlet det i Halo 4. Der er lavet en intens kampagne. Multiplayer er kraftigt inspireret af Halo Reach hvor der er mere udstyr og flere våben. Samtidig finder der også støtte drops hvis du bliver dræbt for mange gange i multiplayer, så det er lidt lettere at klarer som ny. Det er også et spil som for kræver færdigheder. Der er ikke noget auto aim hvor du automatisk rammer hvis du hopper med en 8 kilos snigskytteriffel i strakt arm. Det er meget hånligt kaldet at Halo Hoppe. Når jeg hopper i Halo er det for at komme i en taktisk bedre position eller for at undvige. Hvis du ikke magter det, så er du helt på spanden når jeg benytter min jetpack. Velkommen til fremtiden.

Team action i Spartan Ops

Microsoft har leveret to eksemplarer til redaktionen og det har givet os glimrende mulighed for at prøve de mange forskellige mutliplayer funktioner. Vi har kun kradset i overfladen. Når spillet er på gaden 6. november, så bliver der flere udfordringer, Spartan Ops og alt muligt andet. Der er selvfølgelig integration til Halo Waypoint både på nettet og som app til din smartphone og tablet. Halo har altid integreret forskellige medier flot og Halo 4 bringer denne integration endnu videre. Det bliver spændende at se hvad jeg som fan får at nye muligheder.

Halo 4 bringer Master Chief tilbage, bedre og større. Jeg taler ikke om ynkelige små Jordiske forbedringer. Nej jeg taler om Master Chief på parabolske asteroider – intet mindre. 343 Industries har begået noget som bliver svært at overgå – også for dem selv. Det eneste jeg savner er Fireflight med små tætte områder med horder af fjender. Mon ikke det kan laves i Forge som er banedesigneren? Halo 4 er mit bud på det kommende års first person shooter. Den rammer en flot 5’er. God fornøjelse.

[box_info]Halo 4 er anmeldt på Xbox 360 og leveret i to retail eksemplarer af Microsoft.[/box_info]

TL;DR
Vurdering
Forrige indlæg46 millioner Halo spil solgt siden 2001
Næste indlægWreck-It-Ralph på iTunes
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
halo-4Halo 4 bringer Master Chief tilbage, bedre og større. Jeg taler ikke om ynkelige små Jordiske forbedringer. Nej jeg taler om Master Chief på parabolske asteroider – intet mindre. 343 Industries har begået noget som bliver svært at overgå – også for dem selv. Det eneste jeg savner er Fireflight med små tætte områder med horder af fjender. Mon ikke det kan laves i Forge som er banedesigneren? Halo 4 er mit bud på det kommende års first person shooter. God fornøjelse.