Microsoft Force Feedback Pro

Microsoft SideWinder Force Feedback Pro er ikke noget nyt joystick. Men det er stadigvæk noget af det bedste indenfor Force Feedback. Derfor ser vi nu nærmere på sticket.

Da jeg første gang skulle til at sætte joysticket op, var der én ting der ramte mig. ”Hold kæft hvor er det stort!”. Det er virkelig et stort joystick. Men det er også tungt, så det flytter sig ikke. Vi havde gameport udgaven til anmeldelse. Der findes dog også en USB udgave. Det fremgår på æsken hvilken udgave det er. Installationen gik smertefrit. Man sætter joysticket i, slutter strøm til joysticket (Force Feedback motoren har egen strøm forsyning) og tænder så computeren. Derefter installeres den medfølgende software, så er man ellers klar til at gå i gang. Vi testede først lige Force Feedbacken i SideWinder softwaren. Den virkede fint. Derefter stod den på Flight Simulator 2000. Force Feedback tilføjer simpelthen en hel ny dimension til spillet. Man kan nu føle g-krafter, turbulens osv. Vi prøvede joysticket i rigtig mange spil. I alle spil kom vi frem til samme konklusion, Force Feedback tilføjer en hel ny dimension til spillet.

Nu er det som bekendt et joystick, så vi ser nu nærmere på selve sticket. Det har 8 knapper, og 4 akser. Først de 8 knapper. Der sidder én bag på joysticket til pege- og langefinger. Ovenpå joysticket sidder der 3 knapper og en hat (Den bruges ofte til at se til siderne med). På selve klodsen sidder der så yderligere 4 knapper. Desuden sidder der en throttle. Derudover er der selve sticket. Det er meget ergonomisk lavet. Man lægger nærmest hånden i det. Det har 3 akser der. X og Y er det normale. Derudover kan man vride joysticket, den akse bruges ofte som rudder i flyspil. Jeg skrev tidligere at joysticket havde 4 akser. Det har det også, den 4. er nemlig throttle. Som en ekstra feature er der også en shift knap. Så får alle knapper lige pludselig en ny funktion. Det fordobler antallet af funktioner som kan klares via sticket.
Sticket er uhyggelig præcist, og virkelig noget som forbedrer din indsats i spil. I de første modeller af dette joystick var der en meget støjende køler. Den er der ikke mere, så nu larmer joysticket kun når der er Force Feedback effekter.

I alle de spiltitler vi prøvede spillet i, oplevede vi ikke problemer i et eneste af dem. De spil som ikke er forud programmeret til er det meget nemt at lave profiler til i SideWinder softwaren.

Joysticket er som sagt lavet til gameporten. Men der er noget plug-and-play ved den. For hvis jeg har mit SideWinder Gamepad sidende i, så kan jeg i windows skifte gamepaden ud med SideWinder Force Feedback Pro, og så er det straks registeret i ”Spilenheder” eller ”Game Controllers”.

Joysticket er virkelig solidt lavet, og kan bruges i næsten alle slags spil. Når man har det i baghovedet, så er 999,- ikke så dyrt. Du behøver faktisk kun en spilenhed hvis du har dette joystick. Et rat er selvfølgelig bedre i bilspil etc. Men dette joystick er perfekt til den gennemsnitlige gamer, som gerne vil have Force Feedback og præcis styring. Hvis du synes 999,- er for meget, så ser vi her på Gamepage snart nærmere på den udgave af sticket som ikke har Force Feedback. Det hedder Microsoft SideWinder Precision Pro, og koster lige godt 500,-. Det skal dog siges, at hvis du først har prøvet Force Feedback, så føles alt andet tamt.

Hvis du skal ud og købe et, så hver lige opmærksom på at du får den udgave som også har USB tilslutning.

Microsoft Force Feedback Pro
9/10