Crash Team Racing

Crash er tilbage! Så kort kan det siges! Spillet adskiller sig dog meget fra tidligere udgivelser, det er nemlig ikke et 3D Platformspil. Det er et kartspil. Dvs. det er i samme genre som Mario Kart 64 og Diddy Kong Racing, begge til Nintendo 64.

Det første indtryk jeg fik af spillet var, at det var kvalitet! Det skyldes nok de mange timer jeg har spillet de tidligere Crash Bandicoot spil. Spillet kommer nemlig fra de samme som udviklede de ændre Crash spil, nemlig Naughty Dog. Spillet er så blevet udgivet af SCEE (Sony Computer Entertainment Europe). Spillet er ikke alene i samme genre som Mario Kart og Diddy Kong Racing, det er også kraftig inspireret af dem. Det skal dog ikke forstås som en kritik. Det har nemlig kombineret det bedste fra de to spil. Det har kendte personer, som Mario Kart, det har varieret baner som Diddy Kong Racing og det har den suveræne adventure mode som Diddy Kong Racing.

Spillet indeholder rigtig mange muligheder, foruden single player, multiplayer og time trial, er der, som i Diddy Kong Racing, en adventure mode. Her kan du gennemføre en række baner, og samle point til at lukke nye baner op etc.

Grafikken er rigtig flot og godt gennemført. Man sidder til tider og undrer sig over, at det er en PlayStation man spiller på. Jeg synes personligt, at grafikken er flottere end både Mario Kart 64 og Diddy Kong Racing – og det siger en del! Både textures (Overfladen på grafikken, dvs. f.eks. vejen og blien) og effektern er rigtig godt lavet. Der er brugt mange farver, og til tider er det helt helt orgie af farver der farer rundt på fjernsynet. Grafikken er ikke alene flot, den er også hurtig, hvilket også er meget vigtigt. Man har virkelig en god fart fornemmelse når man drøner ud over ørkenen, eller panisk forsøger at holde sig på vejen. Grafikken får en stor ros med herfra!
Lyden… Det kan ikke siges nok gange, lyden er et element der kan få et spil til at falde helt sammen, eller gøre det til en perfekt helhedsopfattelse. I CTS er det sidstnævnte der er tilfældet. Lydeffekterne er helt fantastiske, det samme kan nemt siges om spillets musik. Den helheds opfattelse grafikken og lyden giver, skal simpelthen opleves.

Man har i tidens løb, set eksempler på spil, som grafisk og lydmæssigt har været helt i top, men derimod falder helt igennem på gameplayet. Det gør CTS heller ikke. Det er længe siden, at jeg har spillet et så medrivende spil. Man oplever utrolig ofte, at man liiige skal spille én bane til, og pludselig er klokken 4 om morgenen, og lektierne, oprydningen etc. Er så blevet glemt.

I de forskellige baner, kører du ikke bare om kap. Du har forskellige våben til din hjælp, en raket har det med at hjælpe i en overhaling. Du kan dog også prøve at finde veje der er hurtigere end dem dine konkurrenter bruger. I visse tilfælde sparer disse ”alternative” veje dig meget tid, men de kan dog også hurtig slå bagslag.

Multiplayer er dog der hvor CTS er sjovest. To mand er rigtig sjovt, men 4 mand er sjovest. Multitappen er dog ikke særlig udbredt her i landet. Det har Sony dog gjort noget ved, de har nemlig udgivet en pakke, hvor man for lidt over 400,- får både spillet og en multitap. Det tilbud kan virkelig betale sig.

Alt i alt er Crast Team Racing et utrolig godt spil, som kort sagt ikke kan roses nok, selv om jeg i denne anmeldelse har forsøgt at gøre det. Spillet bliver hurtigt et trumf kort for PlayStation spillere, for Nintendo 64 spillere har længe haft kart genren i deres hulde hånd. Men nu har Sony erobret denne genre til deres maskine, PlayStationen. Spil som CTS gør, at den dag hvor PlayStation 2 udkommer bliver officiel helligdag. Det eneste kritik punkt af CTS jeg kan komme med er, at spillet tager så meget af ens tid!

Crash Team Racing (EU)
8/10