F/A-18

”Mercury One, you’re a little high.” “You’re on the glidepath!” “Mercury One, call the bell.” “Congratulations, you’ve successfully landed the F/A-18E on the carrier!”

Som i nok kan høre, så har vi spillet F/A-18 fra Jane’s Combat Simulation. Spillet simulerer det amerikanske flådefly F/A-18E, også kaldet Super Hornet.

Spillet starter med en flot intro der gengiver det hektiske liv på et flydækket på et amerikansk hangarskib. Efter den intro, så var jeg virkelig klar til at ”Kick some communist ass!”. Jeg valgte først at spille træning. Jeg gennemførte hurtigt alle missionerne, med undtagelse af én: At lande manuelt på et hangarskib, det krævede øvelse! Efter min fuldendte træning mente jeg, at jeg var klar til at spille en kampagne. Der var såmænd russere med i den, men ikke i den rolle man normalt er vant til at se russere i. Historien var nemlig, at der var brudt borgerkrig ud i Rusland. De gamle kommunister var ved at prøve at genvinde magten fra de liberale. Det skulle de aldrig have gjort, derfor bliver NATO sat ind, der i blandt DIT hangarskib.

Missionerne i kampagnen er rigtig godt bygget op. De første går ud på blot at kontrollere at der ikke er nogen fly i ”No fly” zonen. Derefter skal du ind og ødelægge SAM sites. SAM Sites er en tidligere Sovjet opfindelse, den har forbindelse til en stor radar, og den skyder så alle amerikanske fly ned. De kan dog blive undgået ved at flyve lavt imellem bjerge, og bruge specielle anti-radar fly, også kendt som Stealth. Derefter er der både missioner hvor du skal eskortere fly og flyve deciderede bombetogter. Men nu vil jeg ikke afsløre mere, det skal prøves!

”I’ve got visual contact!”

Grafisk er spillet virkelig flot. Når man holder klar til start på hangarskibet, så kan man se fly lette ved siden af en, og der cirkulerer fly over en. Flyene er meget detaljeret, og det samme gælder både landskabet og skibene. Det er virkelig en nydelse på to planer at skyde et fly ned. Punkt 1, så er det altid lækkert at smadre et MIG-29. Punkt 2, så er det utrolig flot lavet. Først får man radarlock på flyet, så affyrer man f.eks. et SideWinder missil. Det ryger forbi cockpit vinduet, det efterlader en flot hvis stribe, som lige så stille forsvinder igen. Og endelig kommer der den flotte eksplosion, som gerne skulle resultere i et nedskudt fly.
Også rent lydmæssigt er spillet godt lavet. Når man presser flyet til det yderste hvad G angår, så hører man pilotens stigende hjertebanken. Også radio kontakten er som den skal være. Den er ikke for tydelig, så den virker for kunstig, den er heller ikke for utydelig. Den er lige som den skal være. Når man giver 100% på throttlen, så kan man også høre hvordan efterbrænderen suser bagved.

2 er bedre end 1…

Spillet er rigtig sjovt i singleplayer. Det er dog i multiplayer det virkelig sparker numse. Hvis man sidder 4 man til et LAN og panisk prøver at bevare overblikket, alt i mens fjendtlige SAM Sites og SU-35 fly prøver at gøre en ende på en, det skal simpelthen prøves! Man kan selvfølgelig også spille Deathmatch, det er også sjovt, men cooperative er nu det ultimative i F/A-18.

Spillet er meget korrekt hvad angår flydata. Der er dog én ting der irriterer mig. På kassen står der ”Made in Co-operation with the United States Air Force”. Øhh, F/A-18E Super Hornet er et flådefly! Min teori blev bekræftet, på indersiden at æsken står der nemlig ”Made in Co-operation with the United States Navy”. Men der stod også Air Force på CD-Coveret. Lidt underligt… Ellers er det en fornøjelse at spille for en fly fanatiker som mig selv

Mulighederne er mange

Der er virkelig mange måder man kan spille F/A-18 på. Der er: Instant Action, Single Mission og Campaign. Derudover kan man også lave sine egne missioner i Mission Builder.

Personligt har jeg brugt masser af timer på bare at lære radaren at kende. Men det der har taget mig allermest tid at mestre er at kunne lande F/A-18E Super Hornet på et hangarskib. Det er der heldigvis mange muligheder for at træne. Og det er virkelig alt træningen værd, når man endelig laver en manuel nat landing.

Man skal ikke tro man bare begynder at spille F/A-18. Du skal først lære mange knapper at kende, og forstå systemerne. Heldigvis er der et ”Keyboard Reference Card” med. Det kan du have liggende ved siden af computeren, det går alt lidt nemmere.

Sandhedens time er kommet…

Der er virkelig mange spil som forsøger at simulere moderne kamp fly. Men efter min mening, så er F/A-18 noget af det allerbedste. Det er i hvert fald det bedste kampfly spil jeg nogensinde har prøvet. Det er ikke for action præget, og det er heller ikke 100% realistisk, det er den perfekte blanding. Men man skal nok være vild med fly for at få noget ud af dette spil. Men er man det, så er det her nok noget af det bedste der er udkommet siden Flight Simulator 2000.

F/A-18
8/10