Army Men: Lock'n'Load

Der hersker endnu krig imellem de grønne og brune plastik soldater. Og denne gang foregår det både i luften, under vandet og selvfølgelig på jorden. Spørgsmålet er bare: Hvor mange gang kan 3DO udgive nye Army Men spil, før de begynder at blive langtrukne og kedeligt. Indtil videre er der udkommet et par stykker og det har også gået meget godt. Men om Army Men bliver ligeså kendt som Crash Bandicoot eller Tomb Raider er ikke sikkert, selv om den nu har overgået dem i serier.

Den uendelig krig

Som sagt raser krigen videre, og det er som altid de brune der lægger ud. De prøver på at gøre verden surt for de grønne soldater, men nu skal du ikke tro, at de grønne soldater er nogle små tøsedrenge, som gemmer sig bag ved deres bittesmå hjelme. De svare nemlig igen med alt hvad de har, og det er her Du kommer ind i billedet. Som en ny grøn rekrut har du ansvaret for en lille hær som både kommer ud at køre i motorcykel, sejle i ubåd og flyve med fly. Nu er det ikke længer på et toilet eller i en stue i skal slås, banerne er nemlig skiftet ud med den virkelig verden.

I den første bane skal du redde nogle af dine soldater, ved at skyde de brunes snigskytter ned med en tank, som foregår i ruinerne i en by. I anden bane bliver det en del svære. Her skal du beskytte en forsynings-konvoj ved at løbe rundt oppe på tagene og skyde de brunes tanks i smadre. Banerne i Lock ’n’ Load er meget varieret, i nogle missioner skal du snige dig ind på de brunes base og stikke dem ned bag fra med din kniv, som er på dit gevær. Mens andre baner er lige til, da du skal skyde på alt og alle – bare ikke dine egene mænd. Banerne er bare ikke så lange, da det kun drejer sig om en enkelt mission, men så er der altid 2 player og trænings funktionen, hvor der er masser af action i.

Ikke helt fejl frit
Hvis man skal påpege nogle negative ting ved spillet er det ikke kun småting man får fat i. Her er det dog styringen der markere sig størst. Det går utroligt langsom når du er til fods, og man skal virkelig trykke hårdt på kontrollen. Det er ret irriterende og man bliver et nemt bytte for ens fjerner.

Så er der også alle de klassiske fejl, som næsten er uundgåelig for alle spilleudvikler. Men jeg vil ikke går i detaljerne, da de allerede er set i så mange andre spil.

Ligesom de andre

Gameplayet i Lock ’n’ Load forlænger du ved at prøve træning eller 2 player. I træningen skal du, som altid, øve dig med både bazooka, flammekaster, granater, geværer osv. 2 player funktionen er også den samme, men denne gang kan du nakke din modspiller med tank eller ubåd. Som noget nyt kan du vælge Cooperative og Steal The Bacon, hvor der også er mange timers spil i.

3DO bruger det samme kedelig grafiksystem i Lock ’n’ Load. Alting se meget sløvt ud og det sker engang imellem at man simpelthen giver op, fordi at grafikken irriterer en så uendelig meget, og hvis du kombinere grafikken med styringen kan Lock ’n’ Load nemt går hen og blive en ’fiasko’. Lydsiden er OK. Det er hverken kedeligt eller trættende at høre på. Men som sagt, Lock ’n’ Load minder meget om de forrige Army Men spil.

Over and out

Alt i alt er Army Men : Lock ’n’ Load er udmærket action spil. Men 3DO må snart indse at folk er trætte af Army Men og heller vil spillet noget nyt. Ser man tilbage på de forrige spil er Lock ’n’ Load nok en af de bedste. Nu har jeg godt nok ikke prøve dem alle sammen, men det se ud til at 3DO er tilfredse med dette spil, da det byder på en masse nyt. Har man de andre Army Men spil, er Lock ’n’ Load et godt køb, men det går nok ikke hen og bliver et må-have spil.

Army Men: Lock'n'Load (EU)
6/10