Heist [2000]

Det er som om, der er gået mode i at lave voldelige spil med et meget umoralsk indhold. Se bare på klassiske spil som Grand Theft Auto, Gangsters og King Pin. Alle disse spil gav en god fornemmelse af, hvordan det ville føles at være på den forkerte side af loven. I Grand Theft Auto kunne man more sig i timevis blot ved at køre uskyldige mennesker ned, og King Pin indeholdt utallige timers morskab i at gå og bande højlydt af folk.

Med spil som disse på markedet, så er der lagt grund for en hel ny genre, og Heist er det nyeste medlem af ’det amoralske slæng’.

Skide godt, Egon!

I Heist er man en sølle forbryder, der er blevet hjulpet ud af fængsel af en magtfuld narkobaron. Om man nu end vil det eller ej, så står man nu i gæld til denne baron, og han forventer at man klarer nogle kup for ham.

I modsætning til de andre spil i genren, så går det i Heist udelukkende ud på at røve forretninger, burgerrestauranter og banker.

Det første man skal klare, er at samle sig et hold durkdrevne rødder, der ikke går af vejen for nogle hurtige penge. Inden du kan samle dig et hold, så må du dog lige chekke det kommende gerningssted for kameraer, fotoceller m.m., og alt efter, hvilke forhindringer der er dig i vejen, så må du prøve at få fat i folk, der kan klare den slags.

Hvis du f.eks. skal nakke en bank langt ude på Lars Tyndskids mark, så kræver det kun et par store kraftkarle af medhjælpere, der kan overmande de tykke, donutspisende vagter. Hvis der derimod er tale om en topsikret, moderne bank, så vil det være en god ide at have en eller flere på dit hold, der ved noget om elektronik – og specielt noget om, hvordan man sætter det ud af funktion.

Når man har planlagt kuppet i alle detaljer og det hele er ’skide godt Egon’, så kan man gå i gang med det, man hele tiden har villet; nemlig at mosle ind i banken 3 mand høj, skyde vildt omkring sig løbe ud med pengene flagrende om dig. Det er bare ærgerligt, at det langt fra foregår på den måde i Heist. Efter at have brugt temmelig lang tid på at forberede et kup, så vil man gerne have lidt action under det – men det er der desværre ikke noget af. Alt, hvad man bliver præsenteret for er to søjler, der begge bliver mindre. Forsvinder den forkerte søjle inden den rigtige, så går alarmen i gang, og politiet ankommer. Undgår man at starte alarmen, så kan man roligt forlade bygningen og begynde planlægningen af det næste kup. Ikke ligefrem særligt ophidsende.
Det eneste der kan være sjovt i Heist er, at pløkke uskyldige forbipasserende – men selv det bliver hurtigt kedeligt.

Ingen lyd?!

Heist ses i et 3D isometrisk perspektiv, hvor man som spiller sidder et godt stykke væk fra handlingen. Dette giver et godt overblik, men desværre kan det være svært at holde rede på sine mænd. Al grafik i spillet er i 2D – lige fra baggrunde til de biler, der kører rundt i byernes gader. Dette der såmænd ikke noget galt i, og Heist ser da også meget temmelig flot ud – specielt ved nattetid.

Lyden er et meget ømt punkt ved dette spil, for faktum er, at der slet ikke er nogen?! Jeg afprøvede spillet på 3 forskellige computere, og på alle var resultatet det, at der kun var lyd under den faktisk temmelig fede intro.

Med andre ord, så giver spillet altså ikke et kvæk fra sig, når man spiller det. Jeg håber ikke, at dette er meningen, men efter at have afprøvet spillet på så mange forskellige computere, så er jeg efterhånden begyndt at tro det.

Jeg kan nu stadig ikke forstå, at man udgiver spil som Heist uden noget som helst lyd – overhovedet, så jeg har vel intet andet valg, end at give dumpekarakter i den kategori.

Tilbage til GTA

Heist er et forbryder-wannabe spil, der desværre ikke kommer på højde med de andre spil i samme genre. Det er nyskabende på nogle punkter, men det ændrer altså ikke ved, at spillet hurtigt bliver kedeligt, da det for det meste går ud på at føre kedelige samtaler med små pindemennesker vha. tusindvis af irriterende dialogbokse – og man skal læse samtlige af dem!

Spillet er desuden plaget af ret mange bugs, og generelt synes jeg ikke om at spille det. Hvis du er i dit destruktive hjørne, så vil jeg anbefale, at du smutter ud og køber en udgave af Grand Theft Auto i stedet for Heist – der er meget mere underholdning i det spil.

Gamepage.dk har fået bekræftet, at det er den endelige udgave vi har anmeldt. Andre folk har dog fået lyd på spillet, dette lykkedes dog ikke på de maskiner vi har prøvet spillet på, og det er stadig en stor fejl. -red

Heist [2000]
4/10