The Settlers IV

Settlers spillene er kendt for at sætte sine spillere på en virkelig hård prøve: Det er nødvendigt at opbygge et blomstrende samfund, hvor økonomien blomstrer og ingen savner noget. Derudover skal man også føre krig mod sine naboer, hvilket kan være knald eller fald for ens bosættelse.

Age of Empires på nye måder

På mange måder minder Settlers om de fantastiske Age of Empires spil. I Settlers skal man også sørge for at samle brænde, sten og guld og man skal også sørge for, at der er rigeligt med kød og korn til hele ens befolkning. Udover alt det førnævnte, skal man også være i stand til at handle med nærliggende bosættelser – enten over land med æselkaravaner eller på vand med store handelsskibe.

Dog er der én stor forskel på de to spil: I Settlers er det ikke muligt at kommandere rundt med sine bosættere én for én. Faktisk kan man slet ikke få dem til at gøre noget, de ikke vil. Hvor man i Age of Empires satte en gruppe mænd til at fælde træer, så ordnes det samme i Settlers ved bare at bygge en skovhuggerhytte. Når hytten er bygget vralter der automatisk en bosætter over og begynder at fælde træer. Denne måde, hvorpå spilleren kun har begrænset kontrol, er mere realistisk, og det bliver også meget nemmere at holde styr på alle bosættelsens individer, så man ikke kommer til f.eks. at lade nogle landmænd stå ubrugte hen.

Der er tre racer at vælge imellem i Settlers IV: Romere, mayaer og vikinger. Desuden er der et ekstra folkeslag, der styres af computeren. Disse kaldes Morbusser, og det eneste de og deres onde gud går op i, er at omdanne hele bosætternes frodige, grønne verden til gold ørken. Så foruden at skulle kæmpe mod de andre modstandere, så er Morbusserne altså også en trussel mod nye bosættelser.

Alt hænger nydeligt sammen i Settlers: Hvis man bygger et savværk, så får man brug for en sav til savføreren. En sav er lavet af metal, så for at kunne fremstille en sav må man have sig en jernmine, hvori et par bosættere graver jernmalm op. Nu har man adgang til selve jernet, men man mangler en smed til at omdanne det til save og et støberi til at fremstille mere avancerede redskaber. Alle disse nye bosættere, der arbejder i minen, smedjen og støberiet, skal selvfølgelig også have mad og husly, og derfor må man bygge nye gårde og nye huse, hvor der skal bruges træ… osv. Der er altid noget at lave for en spiller, og til tider kan det måske virke en anelse uoverskueligt.

Når man efterhånden har fået bygget hele sit område til, så er det tid til at ekspandere, og erobre nye landområder. Dette gøres vha. den – forhåbentligt – stærke hær man har opbygget undervejs.
Som de eneste enheder i spiller, er det muligt at give hære direkte ordrer om f.eks. at angribe en bestemt bygning.

Hære er meget mere effektive på områder, du selv ejer, så en god strategi er at lokke fjender ind på dit eget områder, før du gør kort proces med dem. Dine soldaters effektivitet og niveau vil afhænge af, hvor moderne og velkørende din bosættelse er. En sund økonomi er det samme som en god hær.

Settlers IV tilbyder også multiplay over enten LAN eller Internet. Internetspil foregår over Blue Bytes egen spilserver, kaldet Blue Byte Game Channel. Hvis man begiver sig ind i en omgang multiplay, så skal man lige være opmærksom på, at en omgang Settlers hurtigt kan udvikle sig til en timelang strid. Heldigvis er der mulighed for at indstille sejrskravene, så man kan konkurrere på de områder, man finder mest spændende.

Zoom for viderekomne

Settlers er et strategispil, derfor forventer man sig normalt ikke noget særligt at grafikken. Det har Settlers dog ændret på, da grafikken i dette spil er rigtig lækker at kigge på. Godt nok er den lavet af flade sprites, og figurerne bliver også lidt kantede, når man kigger for tæt på dem med den indbyggede zoomfunktion, men ikke desto mindre, så er Settlers IV bestemt et kønt syn, bl.a. fordi alle træer, græstotter og bølger i havet er animeret, så alt ser levende ud.

Lydeffekter er der masser af, og de er alle i lækker kvalitet med masser af afveksling. Når der bliver bygget et hus, så kan man tydeligt høre de små bosættere hamre og banke i brædderne. Kigger man på en mine, så vil man tilsvarende høre en hakke mod sten - og så fremdeles.

Settlers spillene har altid været kendt for deres dejlige musik, og 4’eren er ingen undtagelse. Musikken er dejlig at lytte til og passer godt ind i spillet, når man f.eks. sidder og pusler med at ofre alkohol til guderne for at få tildelt bedre evner til sine troldmænd.

En fremragende efterfølger

Settlers IV er en virkelig god efterfølger, og det bringer den velkendte serie et skridt nærmere mod perfektion.

Settlers er altid meget afvekslende – specielt da der er tre forskellige racer at vælge imellem. Hver race kan bygge specielle enheder som de andre bare kan drømme om – hvilket er specielt morsomt i multiplay. Der er dog også sjove fælles enheder som tyve, geologer og sabotører, der kan bruges til henholdsvis at stjæle fra andre spillere, finde nye miner og ødelægge andre spilleres bosættelser.

Settlers IV er et spil med næsten ubegrænset holdbarhed, og jeg vil bestemt spille det i meget lang tid fremover.

Settlers IV, The (EU)
8/10